eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 28 mar 2004 17:22

Markie schreef:
En probeer nu eens (al is het maar om je ff in te beelden) de individuele band (of muzikant) LOS TE ZIEN van het genre. Dat doen we immers ook met andere muziekstijlen.

Volgens mij is dat juist onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wat ik bedoel is: dat er bands zijn in het genre van metal of hard-rock die niks van het christendom willen weten en zelfs anti-christelijk zijn, zegt niet dat meteen het hele genre ''verdorven'' is.
Datzelfde geldt voor elk ander muziekgenre. Klassiek, pop, noem maar op. Het is onzin en zonde om alle bands op één grote verdoem-hoop te gooien omdat er bands bestaan die zich van God of gebod niks aantrekken. Gooi het goede niet weg met het vuilnis. :x

Eq.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 28 mar 2004 17:26

Okeej, das duidelijker.

Maar is bepaalde muziek opeens wel goed dus als je er een andere tekst bij verzint?

Dan is hij volgens mij nog net zo opzwepend etc als de variant met verkeerde teksten.

(niet dat ik gospel teksten nou wel vind kunnen, maar dat terzijde)

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 28 mar 2004 17:34

Markie schreef:Okeej, das duidelijker.

Maar is bepaalde muziek opeens wel goed dus als je er een andere tekst bij verzint?

Dan is hij volgens mij nog net zo opzwepend etc als de variant met verkeerde teksten.

Ja, dat maakt een groot verschil [de teksten]. Als je sec naar de muziek zou luisteren (instrumentaal) dan zou je denk ik geen verschil horen tussen een stukje muziek dat door een christen is gemaakt, en een stukje muziek van een anti-christelijke muzikant.
Pas wanneer de teksten erbij komen, zou je aan de hand daarvan kunnen concluderen of muziek christelijke teksten heeft, ja of nee.
Daar let ik dus altijd zeer goed op, voordat ik een cd koop ofzo. Dan lees ik recensies, of kijk op de websites, als een voor mij onbekende band die heeft. Verder koop ik cd's nagenoeg alleen maar via christelijke internetshops of christelijke muziekwinkels. Daar is dus al een soort 'voorselectie' gepleegd, die ik zelf nog eens overdoe door bestudering van de cd en de muziek zelf, alvoor ik het mee naar huis neem. [*ervaring van vroeger heeft mijn nl. geleerd dat zomaar zonder nadenken muziek aanschaffen tot miskopen kan leiden*]

Het kan ook geen kwaad om te bidden welke muziek wel/niet kan.

Eq.
*later meer

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 00:46

Markie schreef:
Marnix schreef:Tja... das lekker makkelijk... Een goed excuus om elkaar als christenen lekker in de haren te vliegen.

Het gaat niet allereerst om wat jij vind maar om wat God vindt. En je kunt niet aan de hand van je eigen mening voor God gaan invullen wat Zijn mening is. (ik hou van klassiek en neit van rock... dus zal Hij dat ook wel vinden)

Daarom moet je ook met "ik vind" oppassen... Als christenen moet je verdraagzaam en liefdevol leven... een mening als: Christenen die naar hardrock luisteren dienen naast God ook Mammon passen daar niet bij.. dan beschuldig je ze van afgodendienst...

Hoe weet je wat God vind?Jij vult aan de hand van je eigen mening toch ook in wat je denkt wat God vind?

**We moeten er inderdaad mee oppassen onze mening aan God op te leggen, maar dat wilde Marnix zelf ook zeggen geloof ik. Ik denk dat God geen mening heeft over welke muzieksoort mooier of beter zou zijn dan de andere, want Hij is allesomvattend en dus niet aan een bepaalde cultuur, karakter of opvoeding gebonden, terwijl dat soort dingen bij ons vaak bepalend zijn voor wat we mooi en goed vinden. Hij kan alles op de juiste waarde schatten en kijkt daarbij vooral naar ons hart en minder naar de uitingsvorm. Ik probeer nu niet m'n mening aan God op te leggen (want ik heb wel muzikale voorkeuren), maar denk op grond van de bijbel deze opvatting wel te kunnen verdedigen.

Maar mij lijkt toch echt niet dat bekeerde mensen naar hardrock luisteren.
Geloof niet dat ze daar behoeft aan hebben.

**De praktijk wijst anders uit...

Als christen moet je verdraagzaam en liefdevol leven ja, en je naasten ook wijzen op dingen waarvan je denkt dat ze niet goed zijn.

**Zeker waar!

Dat is liefdevol.Alleen maken die naasten er dan vaak van dat je dan veroordelend bent.Omdat je dingen zegt die als ze er zich er wat van aan moeten zouden trekken, het noodzakelijk maakt bepaalde behoeftes
en verslavingen aan de kant te moeten zetten.En dat is juist erg moeilijk.

Daarom is het ook makkelijker om dat niet te doen en degene die vind dat bepaalde dingen niet kunnen, en daar dus voor waarschuwd maar het predikaat 'veroordeler' op te hangen.

Gewoon om zijn mening.Zwakker kan het haast niet.

**Aan de andere kant moet je ook weer uitkijken om iemand die jouw advies niet overneemt omdat hij de relevantie/waarheid ervan simpelweg niet inziet en op grond van de bijbel tot een andere conclusie komt, af te doen als iemand die 'het allemaal maar makkelijk wil'. Dat is namelijk ook een beetje zwak.

Maar tegenwoordig is men ook al een kind van God als men maar gelooft.
Daar gaat men van uit tenminste.

**Zegt de bijbel iets anders?

Zie je het al voor je, oudvaders die headbangend God prijzen?
Of iets recenter, Ds.Kersten die zoiets gedaan zou hebben?

**Haha, lijkt me wel mooi ja, ds. Kersten aan het headbangen... maar nee, hij hield geloof ik niet van hardrock en had zijn eigen cultuurgebonden muzieksmaak.
Zie je het trouwens al voor je: ds. Kersten al dansend voor de ark des verbonds uit? Ik niet, maar gelukkig is ds. Kersten ook niet de maat aller dingen...

T zijn maar een paar voorbeeldjes.Zo treurig is het hier nu.
Als men het met bepaalde dingen niet eens is richt men zelf maar ff een kerk op waar die dingen wél kunnen en mogen.Ja en leden heb je dan zo genoeg, want wat is nu makkelijker dan zo te geloven?

**Zomaar geloven vind ik niet makkelijk. Nee, hoe 'makkelijker' het lijkt, hoe moeilijker het is, is mijn ervaring...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 mar 2004 12:12

verte eens, wat wilde je nog meer doen, farizeeer worden en 613 wetten gaan houden?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 12:34

Hoe weet je wat God vind?Jij vult aan de hand van je eigen mening toch ook in wat je denkt wat God vind?

Door in Zijn Woord te lezen. Daarin leer ik hoe God is...

Maar mij lijkt toch echt niet dat bekeerde mensen naar hardrock luisteren.
Geloof niet dat ze daar behoeft aan hebben.

Gelukkig gaat het niet om wat jij denkt. Ik blijf gewoon luisteren... en ben wel bekeerd. Als jij gaat oordelen dat ik dat dan niet zou zijn is dat jou recht... God oordeelt me niet... en kijk alsjeblieft uit, lees in de bijbel wat Jezus over oordelen van anderen zegt...

Als christen moet je verdraagzaam en liefdevol leven ja, en je naasten ook wijzen op dingen waarvan je denkt dat ze niet goed zijn.

Nogmaals terug naar het stuk in de bijbel op het eten van offervlees. Zegt Paulus daar: Als jij denkt dat het niet goed is moet je anderen die het wel goed vinden daarop wijzen? Nee zegt Paulus: Kijk of iemand het doet om de Here te dienen, zo ja, dan moet je die verschillen accepteren en elkaar daarin respecteren...

Dat is liefdevol.Alleen maken die naasten er dan vaak van dat je dan veroordelend bent.Omdat je dingen zegt die als ze er zich er wat van aan moeten zouden trekken, het noodzakelijk maakt bepaalde behoeftes
en verslavingen aan de kant te moeten zetten.En dat is juist erg moeilijk.

Omdat wat je zegt niet klopt. Ik kan ook wel kijken of iedereen het met mijn mening eens is en zo niet, dan ga ik ze er op wijzen... Dan maak je dus automatisch je eigen mening tot de enige juiste die iedereen moet overnemen... Dat vind ik een beetje jammer. En als je mensen ergens op wijst, doe het dan op een liefdevolle manier.

Daarom is het ook makkelijker om dat niet te doen en degene die vind dat bepaalde dingen niet kunnen, en daar dus voor waarschuwd maar het predikaat 'veroordeler' op te hangen.

Ja, omdat je je puur door eigen tradities en smaak laat lijden en op basis daarvan mensen veroordeeld... Je moet mensen niet op je eigen mening beoordelen maar op basis van de bijbel... en ik zie je heel veel kritische dingen zeggen... maar ik zie je zelden dat bijbels onderbouwen.

Vertel mij maar eens wat je nog meer moet doen. Goede werken? Vroom leven? Niet naar gospelrock luisteren? Geen tv kijken? Geen mensen genezen en aren plukken op de sabbat? Niet je matras dragen op zondag?

Met je hart geloven en met de mond belijden dat Jezus Heer is en God Hem heeft opgewekt (Rom 10:9). Dat is volgens de bijbel alles wat je moet doen om behouden te worden. Zo lief had God de wereld dat Hij zijn Zoon gaf opdat ieder diein Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft.

Wat wil je daar nog aan gaan toevoegen?

Zie je het al voor je, oudvaders die headbangend God prijzen?
Of iets recenter, Ds.Kersten die zoiets gedaan zou hebben?

Hehe... David huppelde en danste in zijn onderkleding als een kind door de straten van Jeruzalem. (mag je bij een rock-concert dan niet dansen en springen?)

T zijn maar een paar voorbeeldjes.Zo treurig is het hier nu.
Als men het met bepaalde dingen niet eens is richt men zelf maar ff een kerk op waar die dingen wél kunnen en mogen.Ja en leden heb je dan zo genoeg, want wat is nu makkelijker dan zo te geloven?

Hehe... daar begin je weer: Als je het niet met me eens bent, donder dan maar op. Heel liefdevol van je ;) Het gaat niet om of het van de kerk mag of niet, maar of het van God mag of niet.

Okeej, das duidelijker.

Wat? Jij vindt lofteksten op God niet kunnen? We mogen God niet prijzen met nieuwe teksten? Zing de Heer een nieuw lied (Psalm 96).... Als je teksten die puur Zijn grootheid bezingen niet vindt kunnen mag jij me uitleggen waarom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 29 mar 2004 19:59

Zal op maar 1 ding reageren wat betreft je taalgebruik.Ik citeer dus ff een zin van een kind van God :wink: :

Hehe... daar begin je weer: Als je het niet met me eens bent, donder dan maar op. Heel liefdevol van je Het gaat niet om of het van de kerk mag of niet, maar of het van God mag of niet.

En ga nu niet zeggen dat dit uit mijn mond kwam :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 20:07

Markie schreef:Zal op maar 1 ding reageren wat betreft je taalgebruik.Ik citeer dus ff een zin van een kind van God :wink: :

Hehe... daar begin je weer: Als je het niet met me eens bent, donder dan maar op. Heel liefdevol van je Het gaat niet om of het van de kerk mag of niet, maar of het van God mag of niet.

Volgens mij was die zin een poging van Marnix om kort (door de bocht) te herformuleren wat de strekking van jouw betoog was. Of hij je ook goed begrepen heeft is een andere vraag.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 mar 2004 20:20

Markie schreef:Zal op maar 1 ding reageren wat betreft je taalgebruik.Ik citeer dus ff een zin van een kind van God :wink: :

:mrgreen: hij was hier jouw betoog aan't samenvatten :wink:
Afbeelding

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 29 mar 2004 20:31

Jaja dat snap ik.Vind t alleen raar taalgebruik voor een kind van God en had het niet verwacht.

joris

Berichtdoor joris » 29 mar 2004 21:10

zeg ik ook regelmatig hoor.

Tegen leerlingen nog vandaag: als je niet naar elkaar kan luisteren, dan donder je maar op. Wat doe je hier dan nog?

De kerk heeft het tegen mij gezegd: we kunnen je niet gebruiken, donder maar op.

niet gezegd, maar zo voelde het wel. Het niet zeggen en toch zo laten overkomen vindt ik ergerdererder.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 22:10

Zal op maar 1 ding reageren wat betreft je taalgebruik.Ik citeer dus ff een zin van een kind van God :

En ga nu niet zeggen dat dit uit mijn mond kwam

Je zegt het ongeveer wel... Maar dan met heel veel woorden en op een iets subtielere manier...

Als je het niet met eens bent begin je maar lekker een eigen kerk, dan zijn we je liever kwijt dan rijk.

Ik zei het wat hard maar zo komt het wel over... je zegt het misschien iets subtieler maar hier komt het wel op neer....

"Donder op" is een veel gebruikte term als je iemand heel graag weg wil hebben... en dat wil je blijkbaar want we zijn het niet met je eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2004 22:30

Nu voel ik me toch genoodzaakt het even voor Markie op te nemen.. :mrgreen:

Volgens mij bedoelde hij met...

...dat dit een praktijk is die zich tegenwoordig regelmatig voordoet, en was het niet bedoelt als een advies richting mensen die het niet met hem eens zijn.
(En of hij daar gelijk in heeft, daar kunnen we weer over gaan discussieren :wink: )

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 29 mar 2004 22:31

"Donder op" is een veel gebruikte term als je iemand heel graag weg wil hebben... en dat wil je blijkbaar want we zijn het niet met je eens.

Heb je me niet horen zeggen hoor :wink:

Ik durf wel een discussie aan. :mrgreen:

Maarre, waarschijnlijk doel je ergens anders op.

Wat ik zei over dat er zoveel kerken zijn, omdat als men het niet met de reguliere opvattingen eens is, zelf maar een kerk begint waar alles wat soepeler reilt en zeilt.

Jij maakt er nu van dat degenen die het niet met de opvattingen van een bepaalde kerk eens zijn de deur gewezen wordt, maar dat is niet zo.Die mensen stappen zelf uit een kerk omdat hún het anders willen.

Je draait het hier nu precies om.

Als we terruggaan naar de roots komen we zeker niet uit bij een kerk waar alles kan en mag.

Elke vernieuwing ís zeker geen verbetering dus.Wel een vermakkelijking om jezelf meer vrijheid te geven en zodoende minder bekneld te voelen.

Dat komt op mij over als iets wat niet kan eerlijk gezegd.
Wat iemand anders doet moet hij zelf weten natuurlijk.Ik denk iig niet dat ik me er lekker bij zou voelen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 mar 2004 22:49

zelf hou ik ook niet zo van de woord combinatie donder-op, maar ja ik ben dan ook nog ouderwets degelijk opgevoed :wink:.

Maar ik dat markie in die zin gelijk heeft dat het altijd goed is om te kijken wat iemands motivatie is om uit de kerk te gaan: Wil iemand weg om meer mogen, maar niet continue in zijn geweten aangesproken worden; of wil iemand weg omdat hem beperkingen opgelegt worden die hem belemmeren in het beleven van zijn geloof terwijl hij die dingen wel vanuit zijn geloof kan verantwoorden.

Als ik de posts van Markie goed begrijp is hij bang dat het 1e vaak voorkomt. Persoonlijk denk ik dat dat laatste de laatste jaren niet echt het geval meer is, ik ben het iig nog nooit tegengekomen. Als je zonodig die "vrijheid" nodig hebt, kun je imho net zo goed helemaal uit de kerk stappen en de postmodernist uit gaan hangen ofzo...
Afbeelding

Terug naar “Archief”