eo-jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 17:16

Hehe amen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 27 mar 2004 00:08

ik vindt de hardere muziek zoals hardrock etc. minder omdat je (ik teminste) niet het verschil kan horen in tekst tussen de christelijke zangers en de anderen
ook vind ik het moeilijk omdat je ervan een kick krijgt dan kan je volgens mij niet meer nadenken over de tekst en over de grootheid gods
terwijl je bij klassieke muziek veel meer na kunt denken van whow dit kan een mens nog maar wat zal het zometeen boven wel niet zijn of zulksoort dingen

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 00:16

egel schreef:ik vindt de hardere muziek zoals hardrock etc. minder omdat je (ik teminste) niet het verschil kan horen in tekst tussen de christelijke zangers en de anderen
ook vind ik het moeilijk omdat je ervan een kick krijgt dan kan je volgens mij niet meer nadenken over de tekst en over de grootheid gods
terwijl je bij klassieke muziek veel meer na kunt denken van whow dit kan een mens nog maar wat zal het zometeen boven wel niet zijn of zulksoort dingen

:? :shock: :roll: ...

laten we het maar houden op: alles is subjectief.. :(

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 11:56

Aragorn schreef:
egel schreef:ik vindt de hardere muziek zoals hardrock etc. minder omdat je (ik teminste) niet het verschil kan horen in tekst tussen de christelijke zangers en de anderen

Tja, zo kun je alles wel voor belachelijk verklaren.
Bovendien heb ik al gezegd dat we niet zo extreem rationeel georiënteerd moeten denken in de lijn van René Descartes alsof op die manier alles te begrijpen zou zijn in onze werkelijkheid. Alsof het rationele het enig legitieme zou zijn. Dan zou namelijk een zeer belangrijk deel van onze werkelijkheid uit beeld raken. Dan zou God iets onbelangrijks en minderwaardigs hebben gedaan door het schone te scheppen. Dan zou onze wil tot leven ook inferieur zijn.
Ik kan in die reactie van jou dan ook weinig meer zien dan een quasi-rationele minachting.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2004 12:14

k vindt de hardere muziek zoals hardrock etc. minder omdat je (ik teminste) niet het verschil kan horen in tekst tussen de christelijke zangers en de anderen

Kwestie van smaak misschien? Ik hoor de teksten prima bij rock/hardrock/metal. Wat de kick betreft.... Je kunt rock luisteren, een kick krijgen maar dat de tekst langs je heengaat... Maar je kunt net zo goed klassiek luisteren en geen kick krijgen terwijl de tekst net zo goed langs je heen gaat. Helemaal als je als jongere in een tijd van moderne muziek opgroeit en nooit klassiek luistert en het misschien helemaal niet mooi vindt... Dan verveel je je al snel als je naar klassiek gaat luisteren :) Als ik een lekker lopende gitaarsolo hoor denk ik ook: Wow, wat heeft God de mens veel mogelijkheden gegeven.... Inderdaad, zoals Aragorn zegt, alles is subjectief... en die redenering van jou is prima... maar wel gebaseerd op jou persoonlijke smaak en niet op Gods woord ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 27 mar 2004 14:05

Marnix schreef:
k vindt de hardere muziek zoals hardrock etc. minder omdat je (ik teminste) niet het verschil kan horen in tekst tussen de christelijke zangers en de anderen

Kwestie van smaak misschien? Ik hoor de teksten prima bij rock/hardrock/metal. Wat de kick betreft.... Je kunt rock luisteren, een kick krijgen maar dat de tekst langs je heengaat... Maar je kunt net zo goed klassiek luisteren en geen kick krijgen terwijl de tekst net zo goed langs je heen gaat. Helemaal als je als jongere in een tijd van moderne muziek opgroeit en nooit klassiek luistert en het misschien helemaal niet mooi vindt... Dan verveel je je al snel als je naar klassiek gaat luisteren :) Als ik een lekker lopende gitaarsolo hoor denk ik ook: Wow, wat heeft God de mens veel mogelijkheden gegeven.... Inderdaad, zoals Aragorn zegt, alles is subjectief... en die redenering van jou is prima... maar wel gebaseerd op jou persoonlijke smaak en niet op Gods woord ;)

Jij gaat er dus vanuit dat jou mening dat wel is?

Hmm eigenaardig....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2004 15:09

Dat heb je mij nergens zien zeggen.

Dit is mijn mening.... en ik denk dat we allebei gelijk hebben... net als met het eten van offervlees, waarin Paulus niet zegt: Het een is goed en het ander niet, maar: Het kan allebei goed zijn, dat hangt van je motivatie af... Je hoeft het niet met iemand eens te zijn, je mag een andere mening hebben.... maar Paulus zegt wel: Oordeel niet op basis van je eigen mening, als jij geen offervlees eetn, veroordeel dan niet iemand die het wel doet.

Even terug naar deze situatie, als iemand geen hardrock wil luisteren, prima. Als iemand door klassieke muziek weer van God kan leren, prima. Dan raad ik die persoon aan om daarnaar te luisteren, ik ga dat niet veroordelen. Iedereen heeft een eigen smaak, en aan de hand van je smaak moet je niet oordelen, want smaken verschillen. De een eet wel offervlees, de ander niet... beiden kunnen ze het doen om God te dienen. De een luistert klassiek, de ander hardrock... beiden kunnen het doen om God te dienen en van Hem te leren. Helaas zijn hier wel mensen die christenen die een andere smaak hebben dan hen veroordelen door te roepen dat je als goed christen die muziek niet kan luisteren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 17:14

Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:

Bovendien heb ik al gezegd dat we niet zo extreem rationeel georiënteerd moeten denken in de lijn van René Descartes alsof op die manier alles te begrijpen zou zijn in onze werkelijkheid. Alsof het rationele het enig legitieme zou zijn. Dan zou namelijk een zeer belangrijk deel van onze werkelijkheid uit beeld raken. Dan zou God iets onbelangrijks en minderwaardigs hebben gedaan door het schone te scheppen. Dan zou onze wil tot leven ook inferieur zijn.
Ik kan in die reactie van jou dan ook weinig meer zien dan een quasi-rationele minachting.

Ik vond het verschil tussen klassieke muziek en rockmuziek nergens op slaan.. alsof je bij rockmuziek niet kan denken: wow, dit kan een mens nog maar, wat zal het daarboven dan wel niet zijn?

Je hebt gelijk dat niet alles rationeel te verklaren is, maar als mensen argumenten die zij tegen bepaalde dingen aanvoeren stellen alsof die rationeel en uit de bijbel te halen zijn, voel ik me gerechtvaardigd om daar op een rationele manier op te reageren (niet dat dat nu het geval was hoor, daar niet van, maar je hebt dit al eerder aangehaald). Anders moet je gewoon zeggen: mijn gevoel/persoonlijke mening is .......

begrijp alleen niet helemaal waarom je in dit verband op de bres springt voor gevoelswaarheden...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 20:39

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:
Aragorn schreef:

Ik vond het verschil tussen klassieke muziek en rockmuziek nergens op slaan.. alsof je bij rockmuziek niet kan denken: wow, dit kan een mens nog maar, wat zal het daarboven dan wel niet zijn?

Je hebt gelijk dat niet alles rationeel te verklaren is, maar als mensen argumenten die zij tegen bepaalde dingen aanvoeren stellen alsof die rationeel en uit de bijbel te halen zijn, voel ik me gerechtvaardigd om daar op een rationele manier op te reageren (niet dat dat nu het geval was hoor, daar niet van, maar je hebt dit al eerder aangehaald). Anders moet je gewoon zeggen: mijn gevoel/persoonlijke mening is .......

begrijp alleen niet helemaal waarom je in dit verband op de bres springt voor gevoelswaarheden...

Maar egel doet helemaal niet quasi-rationeel. Hij zegt gewoon wat hij ervan vindt. ('Vindt' moet in zijn bericht wel zonder -t, want je zegt ook niet 'ik gaat', maar goed...)
Anders moet je gewoon zeggen: mijn gevoel/persoonlijke mening is .......

Dat doet hij ook, want hij zegt: ik vind...

Omdat je zo sterk reageert op egel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2004 20:59

Oke, ja, je hebt gelijk, er stond idd al 'ik vind' bij.

Maar ik ben het nog steeds zwaar oneens met de mening van egel... :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 mar 2004 21:28

Dat kan. :wink:
We leven nog altijd in een vrij land, dus... :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2004 22:29

Tja... das lekker makkelijk... Een goed excuus om elkaar als christenen lekker in de haren te vliegen.

Het gaat niet allereerst om wat jij vind maar om wat God vindt. En je kunt niet aan de hand van je eigen mening voor God gaan invullen wat Zijn mening is. (ik hou van klassiek en neit van rock... dus zal Hij dat ook wel vinden)

Daarom moet je ook met "ik vind" oppassen... Als christenen moet je verdraagzaam en liefdevol leven... een mening als: Christenen die naar hardrock luisteren dienen naast God ook Mammon passen daar niet bij.. dan beschuldig je ze van afgodendienst...

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 28 mar 2004 16:18

Marnix schreef:Tja... das lekker makkelijk... Een goed excuus om elkaar als christenen lekker in de haren te vliegen.

Het gaat niet allereerst om wat jij vind maar om wat God vindt. En je kunt niet aan de hand van je eigen mening voor God gaan invullen wat Zijn mening is. (ik hou van klassiek en neit van rock... dus zal Hij dat ook wel vinden)

Daarom moet je ook met "ik vind" oppassen... Als christenen moet je verdraagzaam en liefdevol leven... een mening als: Christenen die naar hardrock luisteren dienen naast God ook Mammon passen daar niet bij.. dan beschuldig je ze van afgodendienst...

Hoe weet je wat God vind?Jij vult aan de hand van je eigen mening toch ook in wat je denkt wat God vind?

Maar mij lijkt toch echt niet dat bekeerde mensen naar hardrock luisteren.
Geloof niet dat ze daar behoeft aan hebben.

Als christen moet je verdraagzaam en liefdevol leven ja, en je naasten ook wijzen op dingen waarvan je denkt dat ze niet goed zijn.

Dat is liefdevol.Alleen maken die naasten er dan vaak van dat je dan veroordelend bent.Omdat je dingen zegt die als ze er zich er wat van aan moeten zouden trekken, het noodzakelijk maakt bepaalde behoeftes
en verslavingen aan de kant te moeten zetten.En dat is juist erg moeilijk.

Daarom is het ook makkelijker om dat niet te doen en degene die vind dat bepaalde dingen niet kunnen, en daar dus voor waarschuwd maar het predikaat 'veroordeler' op te hangen.

Gewoon om zijn mening.Zwakker kan het haast niet.

Maar tegenwoordig is men ook al een kind van God als men maar gelooft.
Daar gaat men van uit tenminste.

Zie je het al voor je, oudvaders die headbangend God prijzen?
Of iets recenter, Ds.Kersten die zoiets gedaan zou hebben?

T zijn maar een paar voorbeeldjes.Zo treurig is het hier nu.
Als men het met bepaalde dingen niet eens is richt men zelf maar ff een kerk op waar die dingen wél kunnen en mogen.Ja en leden heb je dan zo genoeg, want wat is nu makkelijker dan zo te geloven?

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 28 mar 2004 16:46

Markie schreef:Maar tegenwoordig is men ook al een kind van God als men maar gelooft.
Daar gaat men van uit tenminste.

Zie je het al voor je, oudvaders die headbangend God prijzen?
Of iets recenter, Ds.Kersten die zoiets gedaan zou hebben?

Hm, ik was net hard bezig om het idee dat ik andere mensen als 1e voorbeeld moest nemen achter me te laten :? .. Het spijt me zeer, maar idd, wanneer de oudvaders niet van hard-rock hielden (vraag mij af of dat toen al bestond :shock: ) of ds. Kersteren zijn muzieksmaak anders is dan die van mij, dan zullen ze niet naar hard-rock luisteren.

En probeer nu eens (al is het maar om je ff in te beelden) de individuele band (of muzikant) LOS TE ZIEN van het genre. Dat doen we immers ook met andere muziekstijlen.

Ik headbang trouwens nooit. :? :D

Eq.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 28 mar 2004 16:49

En probeer nu eens (al is het maar om je ff in te beelden) de individuele band (of muzikant) LOS TE ZIEN van het genre. Dat doen we immers ook met andere muziekstijlen.

Volgens mij is dat juist onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Terug naar “Archief”