om te vernietigen die de aarde vernietigden

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor schaapje » 08 feb 2018 11:05

En de volken zijn toornig geworden, en Uw toorn is gekomen en daarmee ook het tijdstip voor de doden om geoordeeld te worden, en om het loon te geven aan Uw dienstknechten, de profeten, en aan de heiligen en aan hen die Uw naam vrezen, de kleinen en de groten, en om hen te vernietigen die de aarde vernietigden.
Openb.11:18

"om hen te vernietigen die de aarde vernietigden"

Ik heb hier altijd overheen gelezen de tekst lijkt wel nieuw voor mij :shock:

Maar hoe moet ik dit zien, gaat het over de vervuiling van de aarde, of over iets heel anders?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor Johan100 » 08 feb 2018 12:17

Deze vraag kun je in principe ook stellen in het topic hieronder, 'betekenis van een tekst'.

Ik lees bijvoorbeeld in de Statenvertaling niet vernietigden, maar verdierven.

Soms volg ik de kanttekeningen, maar niet altijd. Hier vind ik wel aannemelijk wat de kanttekening stelt.

Er staat bij ' die de aarde verdierven' het volgende: Namelijk met geweld van vervolging, met valse leringen en kwade voorbeelden. Zie Openb. 19:2. verwijsteksten

Er wordt daarbij dus verwezen naar Openb. 19:2 Want Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig, dewijl Hij de grote hoer geoordeeld heeft, die de aarde verdorven heeft met haar hoererij, en Hij het bloed Zijner dienaren van haar hand gewroken heeft.

Is het zo een beetje duidelijk?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor MoesTuin » 09 feb 2018 11:59

de zorg en omgang met Gods Schepping in zijn totaal heeft hier zeker ook mee te maken.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor de passant » 09 feb 2018 13:22

Johan100 schreef:Deze vraag kun je in principe ook stellen in het topic hieronder, 'betekenis van een tekst'.

Ik lees bijvoorbeeld in de Statenvertaling niet vernietigden, maar verdierven.

Soms volg ik de kanttekeningen, maar niet altijd. Hier vind ik wel aannemelijk wat de kanttekening stelt.

Er staat bij ' die de aarde verdierven' het volgende: Namelijk met geweld van vervolging, met valse leringen en kwade voorbeelden. Zie Openb. 19:2. verwijsteksten

Er wordt daarbij dus verwezen naar Openb. 19:2 Want Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig, dewijl Hij de grote hoer geoordeeld heeft, die de aarde verdorven heeft met haar hoererij, en Hij het bloed Zijner dienaren van haar hand gewroken heeft.

Is het zo een beetje duidelijk?

Nee!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor Johan100 » 09 feb 2018 23:32

de passant schreef:Nee!

Vervelend nou!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor de passant » 11 feb 2018 19:06

Johan100 schreef:Vervelend nou!

Lekker (on) duidelijk!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor Johan100 » 12 feb 2018 17:35

de passant schreef:Lekker (on) duidelijk!

Ik snap niet wat er moeilijk aan is.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor ben db bd » 12 feb 2018 23:59

eerst: het bevalt mij op grond van Gods alvermogen reeds decennia erg goed om Gods heilig Woord voor zover mogelijk (behoudens beeldspraak dus) gewoon te lezen zoals de Heere het liet opschrijven. De gereformeerde theologie en vooral de kanttekeningen bij de Bijbel neigen meer, m.i. véél te veel, naar het wat we noemen 'vergeestelijken'. Dan blijft er van wat er staat doorgaans weinig meer over.

Het boek Openbaring is een profetisch boek, een vergezicht op wat eens zal gaan gebeuren. Het speelt tussen onze tijd, met de voleinding van deze aioon en het komende Vrederijk, na de voorzegde wederkomst van de Heere Jezus, toch? (zie hst.19)
Persoonlijk geloof ik heel sterk in wat ik noem 'kosmische gerechtigheid'. Dat verwacht ik vooral in het grote eindoordeel over alle mensen voor Gods grote witte troon, waarna de nieuwe hemel en de nieuwe aarde een feit zullen worden. Op.20:11e.v.
Maar 1000 jaar vóór dat eindoordeel, als de Heere Jezus dus terug komt naar de aarde om Zijn Koninkrijk van vrede en gerechtigheid te stichten, houdt Hij al gericht over de volken (h.19:14 e.v.)
Nou, bij die oordelen zal m.i. ook Op.11:18 werkelijkheid gaan worden. Wat mij betreft graag bij dat eerste gericht reeds, want in het Vrederijk moet m.i. geen plaats voor die vernietigende verdervers ingeruimd worden.

En ja, daar kun je van alles bij verzinnen, maar wat we tegenwoordig onze ecologische 'voetprint' op 'moeder' aarde noemen, zal daar m.i. zeker bij ter sprake komen. En wat denken we van de vernietiging der kostbare regenwouden? Van de vervuiling en overbevissing der oceanen? Verspilling van soms schaarse grondstoffen? Grote overconsumptie der 'grote graaiers', enz.?
Zo herinner ik mij van Wouter van Dieren die ooit, jaren '70, in het boek 'Natuur is Duur', over de economische waarde van de natuur, zo treffend neerschreef:
"De natuur is ons kapitaal. Van de rente daarvan mogen we leven. Tasten we dat kapitaal echter blijvend aan, dan gaan we failliet."
Dat weet iedere grutter, schreef hij er ook nog achteraan, geloof ik, om de logica te onderstrepen...

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor Johan100 » 13 feb 2018 14:30

ben db bd schreef:eerst: het bevalt mij op grond van Gods alvermogen reeds decennia erg goed om Gods heilig Woord voor zover mogelijk (behoudens beeldspraak dus) gewoon te lezen zoals de Heere het liet opschrijven. De gereformeerde theologie en vooral de kanttekeningen bij de Bijbel neigen meer, m.i. véél te veel, naar het wat we noemen 'vergeestelijken'. Dan blijft er van wat er staat doorgaans weinig meer over.

Dat zou kunnen, maar wil niet zeggen dat het altijd het geval is. De kanttekeningen kan ik me lang niet altijd in vinden, maar raadpleeg ze wel en toets ze vervolgens.



ben db bd schreef:En ja, daar kun je van alles bij verzinnen, maar wat we tegenwoordig onze ecologische 'voetprint' op 'moeder' aarde noemen, zal daar m.i. zeker bij ter sprake komen. En wat denken we van de vernietiging der kostbare regenwouden? Van de vervuiling en overbevissing der oceanen? Verspilling van soms schaarse grondstoffen? Grote overconsumptie der 'grote graaiers', enz.?
Zo herinner ik mij van Wouter van Dieren die ooit, jaren '70, in het boek 'Natuur is Duur', over de economische waarde van de natuur, zo treffend neerschreef:
"De natuur is ons kapitaal. Van de rente daarvan mogen we leven. Tasten we dat kapitaal echter blijvend aan, dan gaan we failliet."
Dat weet iedere grutter, schreef hij er ook nog achteraan, geloof ik, om de logica te onderstrepen...

Mag je van mij natuurlijk vinden, dat hier vervuiling en overbevissing en verspilling e.d. mee te maken heeft, maar in deze tekst wordt er als je de context leest toch echt verwezen naar
Openb. 19:2 Want Zijn oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig, dewijl Hij de grote hoer geoordeeld heeft, die de aarde verdorven heeft met haar hoererij, en Hij het bloed Zijner dienaren van haar hand gewroken heeft.
Namelijk met geweld van vervolging, met valse leringen en kwade voorbeelden (misschien vallen jouw voorbeelden er ook wel onder).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: om te vernietigen die de aarde vernietigden

Berichtdoor ben db bd » 16 feb 2018 13:03

(misschien vallen jouw voorbeelden er ook wel onder).

oké, bedankt. Onderstaande valt daar toch hoop ik ook gewoon onder?:
https://secure.avaaz.org/campaign/nl/co ... b30c74fe09


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten