Jehova getuigen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Jehova getuigen

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 13:48

Jehova getuigen. Wat denken jullie van deze mensen? Opdringerig (ze laten zich vaak niet zomaar wegsturen, ook niet als je al op een andere manier gelovig bent oid) of juist gedreven door hun geloof? Goed dat ze de deuren langs gaan en mensen bestoken met vragen, of moeten ze het volgens jou juist heel anders aanpakken? En wat zijn jou ervaringen met Jehova getuigen?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 nov 2002 13:57

Jehovah's getuigen zijn zielige mensen met wie we diep medelijden moeten hebben.

Ze zitten vast in een systeem van macht en machtslust, onder het mom van het ware geloof. Ze worden gedwongen bekeerlingen te maken. Ze moeten leuren langs de deuren.

Stuur ze vriendelijk doch dringend weg en adviseer ze de Bijbel, en niet hun eigen variant daarvan, te lezen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 nov 2002 16:22

Toen onze dominee Jehova's getuigen aan de deur kreeg, stelde hij voor om een keer naar hun 'dienst' te gaan, als zij een keer bij hem zouden komen. Dat hebben ze gedaan... Hij toonde dus interesse in hun en probeerde daardoor ook hun interesse voor het christendom te wekken.

Wat zou Jezus doen?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 nov 2002 18:15

Lalage schreef:Wat zou Jezus doen?

Tja..dat blijft altijd wat (oneerbiedig) gissen...
De Farizeeers bestreed hij in ieder geval met scherpe tong...

Maar wat betreft de Jehova's.
Ik heb ze ook weleens aan de deur.
Meestal "heb ik geen belangstelling" voor wat ze komen brengen.

Onlangs had ik even tijd en naar aanleiding van wat op Refowebs oude forum dacht ik: laat ik eens kijken of een gewoon gesprek met respect voor elkaar mogelijk is.
We hebben een uur aan de deur gepraat (zielig voor het ventje wat erbij moest blijven staan) en ik moet zeggen: het was een gesprek met respect voor elkaars geloof, voor zover je dat voor elkaar kunt hebben. Hij was benieuwd naar onze interpretatie van bepaalde stukken, ik naar de zijne. Hij heeft onze Statenbijbel bekeken, en gekeken wat voor verschil er te vinden is met hun eigen vertaling.
Na een uur hebben we elkaar gedag gezegd, en mijn mening over de Jehova's is iets genuanceerder geworden.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 25 nov 2002 18:21

Opsluiten die gasten ;)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 nov 2002 19:27

het is wel goed dat deze mensen langs de deur gaan. je kan ze dan misschien aanspreken op hun dwalingen. zo kan je hen toch tot onderwijzing zijn.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 20:09

johannes1 schreef:het is wel goed dat deze mensen langs de deur gaan. je kan ze dan misschien aanspreken op hun dwalingen. zo kan je hen toch tot onderwijzing zijn.

Maar Johannes...je merkt vaak bij dit soort mensen dat ze ontzettend standvastig en vaak nog opdringerig zijn ook! Zij proberen jou HUN geloof aan te praten, en alles wat je daarop te zeggen hebt van je EIGEN geloof wordt afgeketst....

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 nov 2002 22:41

maar toch mag je ze uit liefde vermanen, janneke. ik vindt het zelf erg intressant zo'n gesprek.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 23:07

Tuurlijk mag dat! Ik zal het je niet verbieden hoor. Zeg alleen dat dat vaak niet zo makkelijk is!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 nov 2002 23:09

dat is wederzijds dan, want ik ben ook erg moeilijk te overtuigen :D

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 nov 2002 23:09

Het kan dus heel boeiend en normaal zijn, zie mijn ervaring.
Aan de andere kant is het wat dat betreft ook even verstandig om geen gesprek aan te gaan, omdat vooraf haast vaststaat dat je toch niet nader tot elkaar komt, en omdat zij gespreksvaardigheden bezitten die soms heel lastig te pareren zijn. Dus..wel sterk in je schoenen staan.
Ze proberen de waarheid die wij mogen vinden in Gods Woord voor houden is natuurlijk ook een goed streven, zoals Johannes aangeeft

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 27 nov 2002 17:55

Ik denk wel dat we deze mensen ook een beetje als voorbeeld kunnen zien.
Als ik naar mezelf kijk: ik zou nooit durven, zo langs de deuren gaan!
Zij doen dat wel, wat dat betreft heb ik wel respect voor wat ze doen en zie ik dat wij in onze kerk nogal wat tekort schieten...

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 nov 2002 21:53

-Rianne- schreef:Ik denk wel dat we deze mensen ook een beetje als voorbeeld kunnen zien.
Als ik naar mezelf kijk: ik zou nooit durven, zo langs de deuren gaan!
Zij doen dat wel, wat dat betreft heb ik wel respect voor wat ze doen en zie ik dat wij in onze kerk nogal wat tekort schieten...

Dat is inderdaadook mijn mening.
Zetten wij ons ook zo in om anderen te winnen voor het evangelie?

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 27 nov 2002 22:27

Misschien interessant voor een nieuwe topic?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 nov 2002 23:11

Ik lees hier weinig over de inhoudelijke leer van de Jehova's getuigen. Weet iemand daar meer vanaf??

Terug naar “Archief”