Dies schreef:Openbaring 19 en 20 ‘lezen in de volgorde zoals het er staat’ geeft echter problemen. Openb. 19 eindigt met de wederkomst. Openb. 20 met het laatste oordeel. Openb. 20 heeft meer het karakter van een herhalend overzicht.
Ook 20:4-6b roept vragen op als je h19 en 20 als een opeenvolgende chronologie leest. Aan de eerste opstanding hebben deel de martelaren van de grote verdrukking. Verder wordt er geen categorie gelovigen genoemd die aan een ‘eerste opstanding’ deel hebben. Het geeft aan dat de eerste opstanding een bijzondere troost is voor een groep martelaren. De belofte kan niet zomaar generaliserend toegepast worden op alle ware gelovigen, zoals pré-chiliasten dat doen.
Johan100 schreef:Beste Dies. Ik zie niet zo heel veel problemen met mijn uitleg. Ik lees Matt.24/25 juist als een herhalend overzicht. Daar wordt telkens weer vanaf een andere kant 'ingezoomd' op de dingen die geschieden zullen.
Beste Johan100, In Mattheus 24 zou je diverse lagen kunnen aanwijzen als het gaat om de vervulling van deze profetie. In de eerste plaats kunnen bepaalde passages betrokken worden op de situatie ten tijde van de verwoesting van Jeruzalem en de daaropvolgende diaspora van de Joden. Maar de profetie heeft zeer duidelijk ook een laag die verwijst naar de verre toekomst. In veel bijbels staat als opschrift boven Mattheus 24 “rede over de laatste dingen”. Ik zou liever als opschrift zien: “Apocalyptische rede”. Dat doet veel meer recht aan de inhoud want het gaat in Mattheus 24 nu eenmaal niet alleen over de laatste dingen. Passages die op de periode rond de verwoesting van Jeruzalem en de diaspora van de Joden kan slaan zijn in elk geval de verzen 1 tot 3 (de verwoesting van de tempel); de verzen 9-14 en 21-22 (grote verdrukking); de verzen 23-27 (pseudomessiassen) en vers 4-5 (valse profetie) want valse profetie is helaas van alle tijden. Ook kan ik in dit verband 24:28 noemen omdat het Griekse woord (αετοι) dat met ‘gieren’ vertaald wordt veel beter kan worden vertaald met het woord adelaars. Verrassend is het dat het dan kan gaan over de Romeinse veldtekens (vgl. Lucas 17:37). Maar dit alles sluit een vervulling in de verre toekomst niet uit.
Mattheus 24 zou je in dat verband ‘samenvattend’ kunnen noemen maar dan met het oog op diverse uiteenlopende perioden in de toekomst. Die perioden worden dan als het ware onder één noemer gebracht en dat is niet zonder betekenis als we denken aan de grote verdrukking die de Joden hebben ondergaan in de 2e wereldoorlog.
Mattheus 25 sluit aan op Matth 24 met gelijkenissen over het Koninkrijk der hemelen en daarna het oordeel over de volkeren. Ik ga er vanuit dat je hier Openb. 21-22 naast kan leggen; het gaat dan in mijn optiek niet over de duizend jaren maar over de Nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
Johan100 schreef:Ik geloof verder niet zozeer dat alleen de martelaren deel hebben aan de eerste opstanding. Zij worden wel specifiek en nadrukkelijk genoemd, maar dat wil voor mij niet zeggen dat de eerste opstanding alleen hen geldt. Als je verder lees lees je namelijk in vers 6 'Zalig en heilig is hij die deel heeft in de eerste opstanding; over dezen heeft de tweede dood geen macht' De tweede dood is de eeuwige dood. Ik leid daar dan ook aan af dat alle mensen die ontslapen zijn in Jezus Christus deel zullen hebben aan de eerste opstanding.
Ter aanvulling: ik doelde hier op de martelaren uit de grote verdrukking van de eindtijd. Dus niet de martelaren in het algemeen. Het zijn dezelfde martelaren die genoemd worden in Openb. 6:9-11, over de zielen onder het altaar.
Dat in dit verband alleen een heel specifieke groep gelovigen wordt genoemd uit een bepaalde tijd is iets wat we niet kunnen negeren. Er wordt verder nergens gesproken in termen van ‘de eerste opstanding’. Ook wordt er nergens gesproken over een tweede opstanding, die er alleen als een bepaalde logica uit zou kunnen worden geconcludeerd. Wel is er in de tekst inderdaad sprake van een tweede dood.
Johan100 schreef:De heiligen staan eerst op om met Christus te regeren de '1000 jaren' en na die '1000 jaren' wordt satan korte tijd ontbonden en daarna definitief verslagen en dan volgt het oordeel over de ongelovigen.
Even 2 dingen! Voor mij is datgene wat ik benoem een mogelijke theorie. Ik kan voor mezelf niet zeggen dat ik 100% overtuigd ben dat het ook werkelijk zo zal gebeuren.
Stel dat het klopt dat Jezus terugkomt en letterlijk 1000 jaar zal regeren.
Zullen mensen die dan leven tijdens die '1000 jaren' ook sterven zoals mensen nu sterven?
Zullen er nog mensen toegebracht worden tot het geloof in Jezus Christus?
In mijn optiek is er sprake van een andere visie op de 1000 jaren (postchiliastisch) dan bij Ereunao (préchiliastisch). Mijn antwoord op je vraag zal dus heel anders zijn dat dat van Ereunao.
Ja, zowel gelovigen als ongelovigen (die zijn er dan ook nog steeds) zijn dan niet ineens onsterfelijk. En inderdaad zullen mensen (heel veel zelfs) toegebracht worden tot het geloof in Jezus Christus. Volgens mijn uitleg zullen de Joden dan een grote rol spelen in de wereldzending.
Johan100 schreef:En dan na die '1000 jaren' wordt satan opeens korte tijd ontbonden om de volken te verleiden en Gog en Magog te verzamelen tot den strijdt.
Het is gewoon moeilijk voor te stellen dat er letterlijk 1000 jaren van binding van satan zullen zijn om daarna nog korte tijd losgelaten te worden.
Het is ook mogelijk dat die 1000 jaren symbolisch staan voor een bepaalde lange tijd en dat Jezus vanuit de hemel regeert. Die onthoofden die Johannes ziet in het visioen regeren dan vanuit de hemel met Jezus. Die opstanding wordt dan mee bedoeld dat ze na hun sterven hun vleselijke lichaam afgelegd hebben en verenigd zijn met Christus in de heerlijkheid.
Ik hang niet zo aan een letterlijke opvatting over 1000 jaren en gebruik het dan ook vooral als ‘technische term’. Het is in elk geval een lange tijd. Het kunnen natuurlijk duizend jaren zijn. Maar postchiliasten hechten niet zo aan dergelijke letterlijkheden. Préchiliasten veel meer.