bond tegen het vloeken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

bond tegen het vloeken

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 13:43

Op straat zie je wel in eens de bushokjes posters van de bond tegen het vloeken hangen.

Vloeken lucht niet echt op, of wordt geen naprater zijn bekenden leuzen van deze stichting. Doel: Minder vloeken in Nederland.

Bereiken ze met deze posteractie ook daadwerkelijk iets? Of is het gewoon een goed initiatief, maar helpt het niet?

Wat denken jullie, en ga je nadenken nadat je zo'n poster hebt gezien? En heeft het ook invloed op niet-christelijk Nederland, en op de jongeren daarvan?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 25 nov 2002 13:44

al stopt er maar 1 op de 10 van de mensen met vloeken. hebben ze toch nog iets bereikt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 nov 2002 13:58

Zelfs dat bereiken ze niet.

Ik vrees dat het heel weinig effect heeft. Maar het heeft ook als taak om te waarschuwen, en al luisteren mensen niet, ze zijn wel gewaarschuwd...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 25 nov 2002 16:02

Op het moment dat je zo'n poster ziet, lees je het, en denk je er nmisschien 3 tellen over na. Laat het maar vaak genoeg zien.

Ik weet zeker dat als je aan een onkerkelijk iemand vraagt of tie de bond van het vloeken kent dat je vrij regelmatig zult horen owja van de papegaai. dan Hangt die poster er niet voor niets mensen lezen het, herkennen het en worden op dat moment ff stilgezet. Ik denk dat je zoiets niet vaak genoeg kunt doen

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 25 nov 2002 17:22

zal ik als niet christelijk iemand er mijn gedachte maar eens over geven

ik denk dat die posters wel werken
met voor en achter vloekken stoot je alleen maar mensen mee voor het hooft
en dat is nergens goed voor
als je een poster ziet hangen denk je er tog ff over na
en dan is het doel van de poster al berijkt
wat mij vaaker opvalt is dat overtuigt niet christelijke mensen eigelijks bijna nooit vloekken
ik denk dat dat iets te maken heeft met de gevoelswaarde van de "krachtsterm"

wat mij ook erg opvalt met die posters van de bond tegen vloekken is dat ze eigelijks alleen op de NS stations hangen

volgens mij zecht dat meer over de kwalitijd van de NS dan over de mensen die vloekken...... ;-)
leaver dea as slaaf

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 nov 2002 17:23

Koss schreef:
volgens mij zecht dat meer over de kwalitijd van de NS dan over de mensen die vloekken...... ;-)

hahaha, zullen we het maar op de grootste doelgroep houden?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 nov 2002 17:56

Napoleon schreef:
Koss schreef:

hahaha, zullen we het maar op de grootste doelgroep houden?

het is inderdaad een bewuste keuze van de bond om op het station te adverteren, evenals de VBOK.
Waarschijnlijk meer om het aantal voorbijgangers alswel om wat men daar hoort of ziet ;-)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 25 nov 2002 18:25

Ik probeer me even in te denken als ik als niet-christen in de samenleving zo'n postertje zou tegenkomen (ik kom ze idd ook weinig meer tegen bij bushokjes maar dat terzijde).
Het is meestal een kreet met een grappige ondertoon. Je vraagt je bij jezelf eens af: Zeg het is toch eigenlijk een beetje loos dat ik zomaar vloek, maar ja, ik ben het nu eenmaal gewend. Ja, en christenen vinden het niet fijn, maar ik hoor er toch nooit zoveel over van die christenen.

Mijn conclusie: Posters zijn alleen al goed om mensen te doen beseffen dat vloeken niet iets gewoons is, je laat de mensen eens nadenken over wat ze zeggen (al zal dat uiteraard lang niet bij alle mensen zo zijn).

Misschien moet de Bond tegen het Vloeken wat ernstiger posters ophangen dan een voetballertje met de tekst "Een vloek mist elk doel". Dan nemen ze het misschien nog wat serieuzer en denken ze: Ja, het raakt ze echt in hun hart.
Natuurlijk zijn er mensen die ermee gaan spotten, maar ik schat in dat altijd nog de meerderheid nog wat meer terughoudender zal worden dan met die 'softe' postertjes met zo'n goaltje.

Wat denken jullie?

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 25 nov 2002 22:51

Wilko schreef:Misschien moet de Bond tegen het Vloeken wat ernstiger posters ophangen dan een voetballertje met de tekst "Een vloek mist elk doel". Dan nemen ze het misschien nog wat serieuzer en denken ze: Ja, het raakt ze echt in hun hart.
Natuurlijk zijn er mensen die ermee gaan spotten, maar ik schat in dat altijd nog de meerderheid nog wat meer terughoudender zal worden dan met die 'softe' postertjes met zo'n goaltje.

Wat denken jullie?

ik denk dat het met ernstigere posters afrechts gaat werken
juist door de vriendelijke overkomende posters dent een mens eerder opsitief (in de zin van "hey daar zit wel wat in")
als de posters "harder" worden krijg je eerder een reakie om er tegen in te gaan.... denk ik..
leaver dea as slaaf

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 26 nov 2002 11:01

Ernstiger hoeft niet meteen harder te zijn. Het hoeft niet het bekende vingertje te zijn of zoiets van: Stelletje heidenen.
Maar ik vind persoonlijk het voetballertje te soft, het kan beter.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 08:27

Misschien dat het sommige mensen op dat moment wel even bereikt en ze na gaan denken van he, waarom vloek ik eigenlijk. Alleen met dit nadenken bereiken ze al wat denk ik.
Het zet mezelf ook altijd wel aan het nadenken, van waarom wordt er eigenlijk gevloekt in de wereld.....een teken van onmacht soms!!

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 11 jul 2003 10:58

Hieronder een aantal reacties van verschillende mensen op de posters van de bond tegen het vloeken

Ik vind de posters heel goed. Het zet de mensen hopenlijk toch tot nadenken over hun taalgebruik aan. Het is al heel moeilijk er persoonlijk iets van te zeggen; op deze manier doen de posters dat voor je in het openbaar. Mensen moeten goed nadenken over wat ze zeggen en wat ze over zich heen halen als ze vloeken nl. de Toorn (KWAADHEID) van God!
- Irene Prins

De pooster zijn hartstikke goed, maar ik heb meegemaakt dat er hard om gelachen werd, en heel hard voor de pooster gvd werd gezegd. De poosters zijn leuk en grappig gemaakt.
- Anoniem

Eerlijk waar, met alle respect maar ik denk dat jullie campagne zijn doel totaal voorbij schiet. Jullie proberen een doelgroep te bereiken die niet te bereiken is door de (met alle respect) sullige poosters en domme vervangingen van vloeken (kip zonder kop bijvoorbeeld). Het zal misschien een versterkend effect hebben op die, die het al met de campagne eens zijn maar niet die waarop jullie doelen. Ik vloek ook vaak en niet eens zo zeer dat ik, wat ik zeg, ook daadwerkelijk meen, maar meer om mij te uiten. Is het niet de bedoeling die achter de vloek schuilt waar het om gaat in plaats van de door de mensen gegeven betekenis van de woorden?? Met dit idee achter mijn vloeken heeft jullie inspanningen weinig invloed op mij (en vele anderen).
- Johan Noordegraaf

ik vind dat wel, ja. Veel mensen hebben zoiets van: jaja, zal wel, als ze zo'n poster zien. Ze denken niet meteen: hé, wat interessant, daar zou ik me ook eens mee bezig moeten houden!
- Karin vd Ploeg

Uitstekende eye-openers! De algehele verhuftering komt niet uit de lucht vallen. Confrontatie met confrontatie kan mogelijk inzicht 'wakker schudden'...
Ga zo door!
- Rob Adank

Dit zijn maar een aantal reacties, wil je er meer lezen kijk dan op:

http://www.bondtegenvloeken.nl/discussi ... p?pollID=6

Oordeel nu zelf of je het de moeite waard vind of niet om die posters op te hangen.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Juvan
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Juvan » 11 jul 2003 23:02

Tja, ik reed vanavond nog langs zo'n mooie poster van de Bond tegen vloeken. Ze zien er flitsend en mooi uit!
Ik moest toen even weer denken aan een kennis, die in een niet-christelijk bedrijf heeft gewerkt. Ze was als enige christelijk. Bij haar vertrek werd ze bedankt dat zij hun heeft laten zien wat waarden en normen zijn. En er werd niet meer gevloekt in het bedrijf. Mooi is dat, als je zo respect kunt afdwingen...
Het ga je goed!

Een hartelijke groet,
Juvan

Terug naar “Archief”