Jeugdkerken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 12:38

joris schreef:
Poolrev schreef:
Marnix schreef:Het gaat om oprecht berouw... dat is niet altijd makkelijk... daar ging het zondag bij GODfashion ook over... ik heb nog nooit zoveel mensen zien huilen op een avond... om hun zonden.... oprecht berouw is niet simpel... het doet pijn. Maar er is wel vergeving.

En na Godfashion? Huilde ze toen nog? T gaat niet alleen maar erover dat je kan huilen over je zonden, lijkt me. En ook dat heeft weer te maken met hetgeen wat Boekenlezer zegt, oppervlakkigheid. Tuurlijk zal dat niet voor iedereen gelden, daar oordeel ik niet over.
dit klinkt een beetje alsof je je hebt voorgenomen altijd achterdochtig te blijven voor zulk soort zaken vindt ik.
Kan je neit gewoon blij zijn met zo'n momnt van diep berouw en bewustwording?

Juist ja! Alles wordt in twijfel getrokken vanuit het vooringenomen standpunt dat alles wat 'lichter' is oppervlakkig, emotionele geestdrijverij en valse godsdienst is... :shock:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2004 13:23

Precies... ik merk dat vaker... als iemand in de kerk tot geloof komt, op de oude vertrouwde manier... is iedereen blij, mooi verhaal, goed voor de kerk... zie je wel, God is aan het werk...

Maar zodra er iets gebeurt op een andere manier dan mensen gewend zijn.... schrikken ze... want dat zijn ze niet zo gewend.... en wordt gelijk de bekering van die mensen maar ff flink in twijfel getrokken.

Als een dominee met veel mooie woorden vanaf de preekstoel om barmhartigheid en verzoening van al het kwaad dat wij weer deden vraagt... is het prima.... maar als iemand bij een kruis staat te huilen.... gaan mensen zich afvragen of dat geen krokodillentranen waren.

Nou ik kan je wel zeggen... jongeren huilen niet snel in het openbaar... alleen als ze echt veel verdriet hebben... ik zie jongeren in het dagelijks leven nooit huilen... Als ze dat toch doen weet ik wel hoe dat komt....doordat ze echt pijn hebben... doordat ze echt zijn geraakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 25 mar 2004 17:22

Aragorn schreef:
joris schreef:
Poolrev schreef:
Marnix schreef:Het gaat om oprecht berouw... dat is niet altijd makkelijk... daar ging het zondag bij GODfashion ook over... ik heb nog nooit zoveel mensen zien huilen op een avond... om hun zonden.... oprecht berouw is niet simpel... het doet pijn. Maar er is wel vergeving.

En na Godfashion? Huilde ze toen nog? T gaat niet alleen maar erover dat je kan huilen over je zonden, lijkt me. En ook dat heeft weer te maken met hetgeen wat Boekenlezer zegt, oppervlakkigheid. Tuurlijk zal dat niet voor iedereen gelden, daar oordeel ik niet over.
dit klinkt een beetje alsof je je hebt voorgenomen altijd achterdochtig te blijven voor zulk soort zaken vindt ik.
Kan je neit gewoon blij zijn met zo'n momnt van diep berouw en bewustwording?

Juist ja! Alles wordt in twijfel getrokken vanuit het vooringenomen standpunt dat alles wat 'lichter' is oppervlakkig, emotionele geestdrijverij en valse godsdienst is... :shock:

Daarom vroeg ik dat niet. Ik was (ben ik nog steeds) benieuwd hoe het daarna was. Want dat had ik ook, en nu, nou ik zou willen dat et nog steeds zo was. Daarom vroeg ik dat, om ook eens van anderen te horen hoe dat bij hun is. Sorry als t misschien verkeerd overkomt.
Bij zoiets kan je algauw blijven 'hangen'. Maar dat kan (helaas) niet. Je moet verder in het leven; verder (groeien) in het geloof.
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 17:24

Owke, sorry dat ik het dit keer verkeerd opgevat heb.. :oops:

Het lijkt mij inderdaad ook dat je daar niet in blijft hangen, maar dat je door moet. En als je geloof alleen daarop gebaseerd is wordt je constant heen en weer geslingerd door je gevoel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 12:13

Daarom vroeg ik dat niet. Ik was (ben ik nog steeds) benieuwd hoe het daarna was. Want dat had ik ook, en nu, nou ik zou willen dat et nog steeds zo was. Daarom vroeg ik dat, om ook eens van anderen te horen hoe dat bij hun is. Sorry als t misschien verkeerd overkomt.
Bij zoiets kan je algauw blijven 'hangen'. Maar dat kan (helaas) niet. Je moet verder in het leven; verder (groeien) in het geloof.

Ja klopt... het is een slingergevoel... ik ben sinds zondag weer helemaal verliefd op God... maar ja gevoelens veranderen vaak ook... en ik heb ook momenten dat mijn geloof minder sterk is, dat dat gevoel ook minder sterk is... Je ziet bijvoorbeeld in de Psalmen dat David dat ook heel erg heeft... ik denk dat het menselijk is... maar van David kun je leren om te blijven vertrouwen, bidden etc als God verder weg lijkt... en je ziet dat God dan ook laat merken dat Hij toch dichtbij is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 12:50

Ja, dus dat je niet alleen op je gevoel drijft, maar ook op je verstand. Op de wetenschap dat het toch weer goed komt en jouw gevoel niet bepalend is voor God's genade.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 17:14

Precies... geloven is niet alleen gevoel... gelukkig.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mar 2004 22:22

Wie is hier allemaal wel eens bij een jeugdkerk wezen kijken dan? Ben ik wel benieuwd naar... en naar wat jullie er van vinden.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 28 mar 2004 11:27

Ik ben twee keer naar Seekers geweest (is maar eens in de 3 maanden) en ga komende zaterdag weer. Geeft dus wel aan dat ik het erg goed vind. Ik vind het een mooie aanvulling naast mijn eigen kerk en omdat het niet zo vaak is, blijft het bijzonder. Tot nu toe vind ik het erg geloofsversterkend. Alleen al het feit dat er zoveel jongeren komen voor God en de sfeer is erg goed.
Daarnaast bleek (voordat ik Seekers had bezocht, kwam er via het forum van Seekers achter) dat een collega van mij (waar ik al bijna een jaar lang elke zaterdag een paar uur naast stond te werken) in de organisatie zat. Dus we hebben het er nu wel eens over en onze gesprekken krijgen wel interesse van een atheïstische collega :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 12:17

Hehe okeej dan, super :)

Ik heb een kleine verrassing voor je... 3 april treedt (als alles goed is gegaan) het GODfashion dance-team op :) Das wel spectaculair ;) Oh en ehm... doe ze ff de groeten van mij ok :)

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 30 mar 2004 13:41

Had gezien dat de GodFasion dansgroep kwam. Ben benieuwd :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 13:58

Ze zijn heel goed... :) Ik help ze af en toe met wat dingen... dus ik ken ze wel goed... Zijn toffe lui... en de act is leuk... ik ben benieuwd naar je mening dus laat die hier ff horen als je ze hebt gezien ;)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 apr 2004 15:04

Hier een citaat uit een krantebericht:
Als jeugdkerken met veel power en presentatie de gunst van jongeren weten te winnen, is dat spijtig, vindt ds. Vos. „De wijze van betrekken staat op gespannen voet met het Evangelie. Er is een risico op onthechting uit de plaatselijke gemeente. Dat risico doet zich opnieuw voor in de nieuwe gemeenschap. Die is namelijk meer gebaseerd op motivatie dan op trouw.”

Citaat uit http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=92804

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 apr 2004 15:12

Boekenlezer schreef:Hier een citaat uit een krantebericht:
Als jeugdkerken met veel power en presentatie de gunst van jongeren weten te winnen, is dat spijtig, vindt ds. Vos. „De wijze van betrekken staat op gespannen voet met het Evangelie. Er is een risico op onthechting uit de plaatselijke gemeente. Dat risico doet zich opnieuw voor in de nieuwe gemeenschap. Die is namelijk meer gebaseerd op motivatie dan op trouw.”

Citaat uit http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=92804

Hm, ik vind het tamelijk gewaagd om te zeggen dat de gunst van jongeren getrokken wordt met power en presentatie en dat 'de wijze van betrekken op gespannen voet staat met het evangelie'. Wat wordt er eigenlijk met dat laatste bedoeld?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2004 15:16

Mijn reaktie daarop: Sinds ik naar jeugdkerken ga ga ik, zei het 1x per maand minder, weer gemotiveerd en trouw naar de kerk. Daardoor ben ik gaan inzien hoe tof God is, en hoe belangrijk het ook is om met plaatsgenoten samen te geloven.

Wat heeft hij liever... dat ik 8 keer ongemotiveerd naar de kerk was blijven gaan omdat dat zo hoorde, of dat ik 6 of 7x per maand ga en er graag heenga en ook weer weer meer opsteek in de diensten omdat ik beter luister?

Ik zie het concurrentieprobleem niet, een jeugdkerk is maar 1x in de maand, dan kun je nog genoeg kerkdiensten bezoeken... en komt het hele gemeentezijn niet in het gedrang. Sterker nog: Het blijkt dan ook dat jeugdkerk-bezoekers helemaal niet weg blijven uit hun kerk maar er veelal gemotiveerd worden om ook in hun eigen kerk gemotiveerd en actief te zijn.

Terug naar “Archief”