Jesaja40 schreef:Ook u rotterdam weet heel goed dat die gekozen datum niet kan kloppen. Ik mag toch wel aannemen dat u uw zelf uw Bijbel kunt lezen en als een schatgraver daarmee bezig bent.
Zo zijn er vele fabels bijgekomen en komen we ook aan het sprookje dat er drie wijzen uit het oosten zijn gekomen. Het aantal wordt niet genoemd maar er gewoon bij verzonnen omdat het past bij het aantal geschenken. Zo komen beste rotterdam, de sprookjes tevoorschijn, je reinste toverij. Hier gaat het ook niet: hoe verzin je het, maar hoe toets je het aan de Bijbel. Als u de sprookjesdatum van Tertullianus volgt is dat uw keuze. Wel vind ik het jammer dat u blijkbaar geen waarde hecht aan een Bijbelse onderbouwing waaruit blijkt dat Yeshua tijdens het Loofhuttenfeest wordt geboren.
De door u geciteerde heer Tertullianus heeft inderdaad geen onderzoek gedaan aan de hand van de Bijbel. Dan heb ik het maar niet over de namen die de kerkheiligen hebben bedacht van de wijzen uit het oosten. Staan ze er niet bij dan is het ook niet belangrijk en het sprookje gaat gewoon door.
Ik hoop dat de kerken ervoor gespaard zullen worden om de kerstman buiten de deur te houden.
Misverstand goede Jesaja40, ik vond (vind) uw uiteenzetting m.n. t.a.v. stal/loofhut/kribbe heel erg verhelderend en interessant.
Het moge duidelijk zijn dat ik niet alleen toets aan de Bijbel.
Dat kan namelijk niet, niet alles is beschreven.
Zegt Paulus niet zelf "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".
Dat zijn de mondelinge overleveringen - de apostolische traditie.
Daarbij wat zijn de handelingen en de brieven ? Opgeschreven traditie.
Ook Paulus beroept zich op bronnen buiten de Bijbel “hun poëten” - lees maar Hand. 17:
28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poëten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.
Paulus geeft zijn geliefd kind Timotheus een opdracht, hij zegt "En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren".
Ik ga ervan uit dat dat gebeurd is, u kennelijk niet.
En die getrouwe mensen zijn er, dank zij God, altijd geweest, ze hebben o.a. de canon vastgesteld en de geloofsbelijdenissen (Nicea-Constantinopel) geschreven.
Dus, inderdaad ik heb geen enkel bezwaar tegen Christuslegenden.