Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 15:50

rotterdam schreef:En Luther was een groot voorstander van kerstfeest dus dat kunnen we mooi tegen elkaar wegstrepen.

Oh ja? Ik lees in de link van mona het volgende: Luther had reeds bezwaren tegen alle feestdagen der kerk. In
Straatsburg schafte men in 1524 alle feestdagen af,

Hoe kom jij aan je informatie?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 16:09

Jesaja40 schreef:Ook u rotterdam weet heel goed dat die gekozen datum niet kan kloppen. Ik mag toch wel aannemen dat u uw zelf uw Bijbel kunt lezen en als een schatgraver daarmee bezig bent.

Zo zijn er vele fabels bijgekomen en komen we ook aan het sprookje dat er drie wijzen uit het oosten zijn gekomen. Het aantal wordt niet genoemd maar er gewoon bij verzonnen omdat het past bij het aantal geschenken. Zo komen beste rotterdam, de sprookjes tevoorschijn, je reinste toverij. Hier gaat het ook niet: hoe verzin je het, maar hoe toets je het aan de Bijbel. Als u de sprookjesdatum van Tertullianus volgt is dat uw keuze. Wel vind ik het jammer dat u blijkbaar geen waarde hecht aan een Bijbelse onderbouwing waaruit blijkt dat Yeshua tijdens het Loofhuttenfeest wordt geboren.

De door u geciteerde heer Tertullianus heeft inderdaad geen onderzoek gedaan aan de hand van de Bijbel. Dan heb ik het maar niet over de namen die de kerkheiligen hebben bedacht van de wijzen uit het oosten. Staan ze er niet bij dan is het ook niet belangrijk en het sprookje gaat gewoon door.

Ik hoop dat de kerken ervoor gespaard zullen worden om de kerstman buiten de deur te houden.

Misverstand goede Jesaja40, ik vond (vind) uw uiteenzetting m.n. t.a.v. stal/loofhut/kribbe heel erg verhelderend en interessant.

Het moge duidelijk zijn dat ik niet alleen toets aan de Bijbel.
Dat kan namelijk niet, niet alles is beschreven.
Zegt Paulus niet zelf "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".
Dat zijn de mondelinge overleveringen - de apostolische traditie.
Daarbij wat zijn de handelingen en de brieven ? Opgeschreven traditie.
Ook Paulus beroept zich op bronnen buiten de Bijbel “hun poëten” - lees maar Hand. 17:
28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poëten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.

Paulus geeft zijn geliefd kind Timotheus een opdracht, hij zegt "En hetgeen gij van mij gehoord hebt onder vele getuigen, betrouw dat aan getrouwe mensen, welke bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren".
Ik ga ervan uit dat dat gebeurd is, u kennelijk niet.
En die getrouwe mensen zijn er, dank zij God, altijd geweest, ze hebben o.a. de canon vastgesteld en de geloofsbelijdenissen (Nicea-Constantinopel) geschreven.

Dus, inderdaad ik heb geen enkel bezwaar tegen Christuslegenden.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 02 jan 2018 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 16:12

Johan100 schreef:Oh ja? Ik lees in de link van mona het volgende: Luther had reeds bezwaren tegen alle feestdagen der kerk. In
Straatsburg schafte men in 1524 alle feestdagen af,

Hoe kom jij aan je informatie?

Ik ? Ik weet dit maar omdat je mij vast niet geloofd - tik maar eens als zoekwoord in Google "luther weihnachten".

Veel leesplezier

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 16:22

rotterdam schreef:Ik ? Ik weet dit maar omdat je mij vast niet geloofd - tik maar eens als zoekwoord in Google "luther weihnachten".

Veel leesplezier

Er staat zoveel geschreven op internet. Je moet niet alles geloven. Je kunt beter zijn boeken lezen, dat wat hij zelf op papier heeft gezet.
Waarschijnlijk hebben we hier met legendevorming te maken, volgens Ds. Kuyt.

Inderdaad gaat het verhaal dat Luther de kerstboom een plaats wilde geven binnen de geloofsbeleving. Het probleem is echter, dat er geen enkele bron is die dit bevestigt, dus is de kans groot dat we met legendevorming te maken hebben. Waarschijnlijk heeft men in later tijd Luther voor het eigen kerstboomkarretje willen spannen. Bron
Laatst gewijzigd door Johan100 op 02 jan 2018 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 16:23

mona schreef:Dat geeft mij hetzelfde gevoel als de zin: "Helaas laat de kerkelijke verdeeldheid het niet toe om een terugkeer tot de oorsprong te maken".
Dit is het, en zo blijft het. Helaas, nooit meer iets aan te doen....

Met deze houding zal er nooit een tegengeluid gehoord worden, ook binnen de kerk niet.
Dat vind ik jammer.

Omdat de meeste mensen in de kerk helemaal geen behoefte hebben aan een tegengeluid. Bijna niemand heeft er moeite mee dat het kerstfeest wordt gevierd. Dat het waarschijnlijk niet in december was doet daar verder niets aan af. De meeste mensen zullen (net als Elbert) aangeven dat datum niet zo belangrijk is, sowieso weten we niet wanneer het precies was, maar dat het goed is dat het een plek heeft in het kerkelijk jaar.

Volgens mij is er ook niets mis mee om op een moment stil te staan bij bepaalde zaken, bij de geboorte van Jezus, Zijn lijden en sterven en opstanding, Hemelvaart, Pinksteren. En als kerst dan op 25 december is, prima. Het gaat er om wat je dan gedenkt en viert en hoe. En dan denk ik niet dat je op de jongste dag het verwijt krijgt dat je de geboorte van je Verlosser op de verkeerde dag hebt gevierd....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 16:28

schaapje schreef:Mona schreef
Ik krijg steeds meer afkeer van het wereldse feest wat totaal niets met Christus te maken heeft.

Tegen mijn dochter heb ik het geprobeerd uit te leggen dat het kerstfeest zoals het nu gevierd wordt heidens is, ze reageert dan met jamaar ik aanbidt die boom toch niet het gaat om de sfeer de warmte.
En dat is wat je ook op dit forum lees, zelfs als mensen beter weten willen ze er geen afstand doen, het heeft weinig zin je stem te laten horen.

Overigens kocht mijn dochter voor de kerst voor mij geen kerststuk met die vreselijke ballen erin, zoals ze gewoon was, maar een kerstster, zo'n plant met die rode bladeren, dat vond ik dan wel weer lief.

Als jij vindt dat het juist vieren van kerst inhoudt dat je de kerstboom buiten laat, geen lampjes en kaarsjes mag branden ga ik daar inderdaad niet in mee. Ik weet niet hoe jij kerst viert maar ik ga met kerst naar de kerk, herdenk en vier de geboorte van Jezus, de Verlosser, de Zoon van God. En ga dan gerust lekker eten met familie en heb een kerstboom of takken met mooie lampjes in huis. Het gaat er om wat de essentie is van het feest en dat is de wereld kwijtgeraakt. En dat is heel leeg. Maar als je weet waar het wel om gaat zijn die andere dingen maar bijzaken die prima kunnen en waar je je vooral niet te druk om moet maken. Wat dat betreft geef ik je dochter gelijk. Als het niet om die boom gaat kan je gerust voor de gezelligheid een boom met lampjes in je kamer zetten. Als die boom maar niet centraal staat maar Jezus Christus. Als de boom er enkel voor de gezelligheid staat heeft dat niets met afgoderij te maken. Maak je liever druk om hen die Jezus Christus niet kennen als verlosser en kerst totaal niet met Hem associëren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 jan 2018 16:38

Marnix schreef:Omdat de meeste mensen in de kerk helemaal geen behoefte hebben aan een tegengeluid. Bijna niemand heeft er moeite mee dat het kerstfeest wordt gevierd. Dat het waarschijnlijk niet in december was doet daar verder niets aan af. De meeste mensen zullen (net als Elbert) aangeven dat datum niet zo belangrijk is, sowieso weten we niet wanneer het precies was, maar dat het goed is dat het een plek heeft in het kerkelijk jaar.

Volgens mij is er ook niets mis mee om op een moment stil te staan bij bepaalde zaken, bij de geboorte van Jezus, Zijn lijden en sterven en opstanding, Hemelvaart, Pinksteren. En als kerst dan op 25 december is, prima. Het gaat er om wat je dan gedenkt en viert en hoe. En dan denk ik niet dat je op de jongste dag het verwijt krijgt dat je de geboorte van je Verlosser op de verkeerde dag hebt gevierd....

Zo heb ik jaren gedacht, in onze gemeente werd zelfs in de preek gesproken over al die dingen in het kerstverhaal die niet kloppen
en toch stond er een kerstboom, ik heb er ook jaren één gehad, mijn dochter die is er dus mee opgegroeid.
Maar in mijn geweten kan ik er niet meer mee uit de voeten, het staat me enorm tegen, het is en blijft een nep-feest door de commercie opgelegd ik kan het niet anders zien dan een groot heidens feest.
Er staat trouwens in het O.T. een tekst over het omhakken van een boom en het versieren met goud en zilver, dus voor mij genoeg om er mee te stoppen.
En dat heb ik een jaar of 6 geleden gedaan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 17:09

Johan100 schreef:Er staat zoveel geschreven op internet. Je moet niet alles geloven. Je kunt beter zijn boeken lezen, dat wat hij zelf op papier heeft gezet.
Waarschijnlijk hebben we hier met legendevorming te maken, volgens Ds. Kuyt.

Inderdaad gaat het verhaal dat Luther de kerstboom een plaats wilde geven binnen de geloofsbeleving. Het probleem is echter, dat er geen enkele bron is die dit bevestigt, dus is de kans groot dat we met legendevorming te maken hebben. Waarschijnlijk heeft men in later tijd Luther voor het eigen kerstboomkarretje willen spannen. Bron

Je antwoord 10 minuten later - je hebt absoluut niets gelezen - vooral niet doen.
Bedoel je Ds. M.A. Kuijt of de voetballer Dirk dat is wel Kuyt namelijk.

Je hebt toch Luther's kerstlied "Vom Himmel hoch, da komm ich her" wel eens gelezen neem ik aan ?

Hier kun je het lezen ; https://en.wikipedia.org/wiki/Vom_Himme ... mm_ich_her"
Hij componeerde het speciaal voor de kerkdienst op 25 december ;

mooi hé ? vers 7 :

7. Merk auf, mein Herz, und sieh dorthin!
Was liegt dort in dem Krippelein?
Wes ist das schöne Kindelein?
Es ist das liebe Jesulein.

In vers 9 komen de os en de ezel erbij ;

9. Ach, Herr, du Schöpfer aller Ding,
Wie bist du worden so gering,
Daß du da liegst auf dürrem Gras,
Davon ein Rind und Esel aß!

In het laatste vers wenst hij ons een gelukkig nieuwjaar (toch 25 december denk ik)

15. Lob, Ehr sei Gott im höchsten Thron,
Der uns schenkt seinen ein’gen Sohn.
Des freuen sich der Engel Schar
Und singen uns solch neues Jahr.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 02 jan 2018 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jan 2018 17:17

schaapje schreef:Zo heb ik jaren gedacht, in onze gemeente werd zelfs in de preek gesproken over al die dingen in het kerstverhaal die niet kloppen
en toch stond er een kerstboom, ik heb er ook jaren één gehad, mijn dochter die is er dus mee opgegroeid.
Maar in mijn geweten kan ik er niet meer mee uit de voeten, het staat me enorm tegen, het is en blijft een nep-feest door de commercie opgelegd ik kan het niet anders zien dan een groot heidens feest.
Er staat trouwens in het O.T. een tekst over het omhakken van een boom en het versieren met goud en zilver, dus voor mij genoeg om er mee te stoppen.

Als je geweten je aanklaagt als er een kerstboom in je huis staat moet je hem inderdaad de deur uitdoen, dat heb je goed gedaan. Als anderen zonder gewetensbezwaren een kerstboom neerzetten voor de gezelligheid en met kerst gewoon bezig zijn met waar het werkelijk om gaat is dat ook goed. De les uit Romeinen 14. De een doet iets wel en dankt God, de ander doet het niet en dankt God. De een heeft ergens gewetensbezwaren bij, de ander niet. Veroordeel elkaar niet en laat elkaar in je waarde. Misschien kan je beter tegen je dochter vertellen dat jij er moeite mee hebt ipv dat zij er moeite mee zou moeten hebben. Ik denk dat dat meer begrip oplevert. We moeten elkaar niet veroordelen maar ook geen aanstoot geven door wat we doen of laten.

Wat de boom in het O.T. betreft, dat gaat totaal niet om een kerstboom. Je vindt dat op 2 plaatsen terug. Het gaat om iemand die een boom omhakt, de helft gebruikt om de kachel te laten branden en zegt: Lekker warm! En van het andere deel maakt hij een afgodsbeeld dat hij beslaat met goud en zilver, ervoor neerknielt en zegt: Red me, u bent mijn god. Het gaat dus om het maken van afgodsbeelden van hout die versierd werden. Heeft niets met kerstbomen te maken, tenzij mensen hun kerstboom gaan aanbidden en vereren. Maar dat ben ik nog niet veel tegengekomen.

(Jesaja 44 en ook Jeremia 10)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 17:26

rotterdam schreef:1.Je antwoord 10 minuten later - je hebt absoluut niets gelezen - vooral niet doen.
2.Bedoel je Ds. M.A. Kuijt of de voetballer Dirk dat is wel Kuyt namelijk.

1.Misschien ben ik daar allang van op de hoogte?
2. Je ziet toch dat er een y gebruikt wordt in de link. Foutje van Refoweb. Maar je weet wie ik bedoel. Vreemde reactie dus om te vragen of ik Dirk Kuyt soms bedoel.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 02 jan 2018 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 17:30

schaapje schreef:Zo heb ik jaren gedacht, in onze gemeente werd zelfs in de preek gesproken over al die dingen in het kerstverhaal die niet kloppen

Dat staat in Jeremia 10, schaapje.
Jeremia 10 :3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hamers, opdat het niet waggele.
5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook zo is er geen goeddoen bij hen.
6 Omdat niemand U gelijk is, o HEERE, zo zijt Gij groot, en groot is Uw Naam in mogendheid.

Ik denk dat mensen het geeneens zelf beseffen dat ze afgoderij kunnen bedrijven met kerstbomen. Arglistig is het hart.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 17:31

Johan100 schreef:1.Reageer alsjeblieft even niet zo misselijkmakend joh. Misschien ben ik daar allang van op de hoogte?
2. Reageer even wederom niet zo misselijkmakend joh. Je ziet toch dat er een y gebruikt wordt in de link. Foutje van Refoweb. Maar je weet wie ik bedoel.

Kijk dat bedoel ik - vervelend hé reageren op kleine foutjes, had je aan moeten denken toen je mij en anderen kapittelde over bronvermelding en max. aantal woorden.

Maar nu verder - het kerstfeest Luther lied ?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 17:35

rotterdam schreef:Kijk dat bedoel ik - vervelend hé reageren op kleine foutjes, had je aan moeten denken toen je mij en anderen kapittelde over bronvermelding en max. aantal woorden.

Maar nu verder - het kerstfeest Luther lied ?

Pfoeeh, wat gedraag je je vervelend. Als ik er gewoon netjes op wijs dat je plagiaat bedrijft (lees; bombarderen van mensen met hele lappen tekst van iemand anders om zo de ander te overtuigen/ lees; je mening op te dringen) wil dat zeggen dat je dan gelijk heel vervelend moet doen om een spelfoutje?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 02 jan 2018 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 17:44

Johan100 schreef:Dat staat in Jeremia 10, schaapje.
Jeremia 10 :3 Want de inzettingen der volken zijn ijdelheid; want het is hout dat men uit het woud gehouwen heeft, een werk van des werkmeesters handen met de bijl.
4 Men pronkt het op met zilver en met goud; zij hechten ze met nagelen en met hamers, opdat het niet waggele.
5 Zij zijn gelijk een palmboom van dicht werk, maar kunnen niet spreken; zij moeten gedragen worden, want zij kunnen niet gaan; vreest niet voor hen, want zij kunnen geen kwaad doen, ook zo is er geen goeddoen bij hen.
6 Omdat niemand U gelijk is, o HEERE, zo zijt Gij groot, en groot is Uw Naam in mogendheid.

Ik denk dat mensen het geeneens zelf beseffen dat ze afgoderij kunnen bedrijven met kerstbomen. Arglistig is het hart.

En dit is een kerstboom ? dan vooral de ballen niet hechten met hamers en nagelen dan zal hij op zeker "waggele".
en daarbij "zij kunnen geen kwaad doen".

Een betere vertaling ;

Dit zegt Jahwe: Neem de gewoonten van andere volken niet over; schrik niet voor tekens aan de hemel, ook al schrikken die volken daar voor. 3 Hetgeen zij doen betekent niets: Ze hakken blokken hout in het bos, een vakman bewerkt ze met de beitel, 4 hij belegt ze met goud en zilver, met een hamer spijkert hij ze vast zodat ze niet wankelen. 5 Het zijn vogelverschrikkers tussen de komkommers: Ze kunnen niet spreken, men moet ze dragen, ze kunnen geen stap verzetten. Wees niet bang voor hen, ze doen geen kwaad en goed doen ze evenmin.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 jan 2018 17:47

Johan100 schreef:Pfoeeh, wat een vervelend mannetje ben jij eigenlijk. Als ik er gewoon netjes op wijs dat je plagiaat bedrijft (lees; bombarderen van mensen met hele lappen tekst van iemand anders om zo de ander te overtuigen/ lees; je mening op te dringen) wil dat zeggen dat je dan gelijk heel vervelend moet doen om een spelfoutje?

Heb nog iets inhoudelijks over Luther en zijn kerstfeest ?

Terug naar “[Religie] - Open forum”