Johan100 vraagt:
Ik kwam hier nog iets tegen wat ik wel interessant vind. Jesaja40, kun je me laten weten wat je ervan vindt?
Een mening vormen over iets is eenzijdigs, dat wil zeggen ik kijk daar vanuit mijn gezichtspunt tegen aan. Wat mij opvalt, is dat er en sprake is van een tweedeling. Het begrip oud en nieuw testament wordt gebruikt. Jammer, want de discipelen hanteerden hun historische gebruiken. De handelingen van Yeshua en het handelen van de discipelen wordt weergegeven in de Evangeliën en de brieven. In beiden zien we directe uitspraken en handelingen die geheel volgens de Joodse traditie werden uitgevoerd. Er veranderde niets in die traditie. Wel wordt heel duidelijk beschreven dat de volheid van de tijd, de komst van de Messias, centraal staat in de Evangeliën. Alle gebruiken veranderen daardoor niet, sterker nog in de gebruiken is de diepte van de komst van de Messias te zien.
Dat nieuwe feit, waarop al zolang gewacht werd, ging in vervulling en verving op geen enkele wijze de oude, door G'd zelf ingestelde wetgeving die door Mosje tot ons is gekomen. Orthodoxe Joden hechten aan dit gebruik en daar hebben zij volkomen gelijk in. Er is iets nieuws aan toegevoegd: de vervulling van de beloften. In de vraag van Johan, na het artikel te hebben gelezen, zie ik als een samenvatting teksten die een dwarsverbinding met elkaar hebben. Met die dwarsverbindingen wordt er door de Evangelisten én de briefschrijvers als het waren amen gezegd op wat al zoveel eeuwen daarvoor opgetekend is. Zie het daardoor den ook niet meteen als iets nieuws maar als een bevestiging.
Dalethvav maakt een opmerking over de schapen het tienstammenrijk van Israël bevatten. Wanneer Yeshua expliciet spreekt over de schapen van Israël bedoelt Hij daar letterlijk mee: het gehele Huis van Israël. Daarmee haalt Yeshua de profeten aan, die heel expliciet ingaan op de herders van Israël. Zij zijn de hoeders van de schapen voor de komst van de Messias. Echter de herders gedroegen zich als huurlingen en hadden een heel ander belang. Daarom zijn de woorden van Yeshua richting de leiders van mijn volk zo verschrikkelijk scherp en confronterend. Met recht spreekt Yeshua de woorden uit: Ik ben de goede Herder. Jullie kennen deze uitdrukking en met het uitspreken van die woorden wordt er een dringende boodschap afgegeven om de schapen van Israël te weiden.
Als er staat: ik zal hen brengen naar de binnenste wateren, dan betekent dat gewoon: ik zal hen brengen naar een zeer vruchtbaar gebied, waar voedsel en drinken is. Dat verzuimden de leiders van Israël en hadden daar geen oog voor. Daarmee hielden zij de (geestelijke) ontwikkeling tegen. Eigenlijk besefte men het niet eens en keek men naar regeltjes en overtredingen. Op zich is dat geen enkel bezwaar om regels te toetsen. Hier ging het om een hoger niveau. Het is erg genoeg om toen al te zien en te constateren dat mijn volksgenoten met blindheid waren geslagen.
En toch, de Eeuwige grijpt in en laat op het hoogtepunt van die blindheid de Messias naar deze aarde toe komen. Het uitverkoren volk, waaraan de Eeuwige de belofte hadden ontvangen zal een groot licht zien. Velen onder ons aanvaarden dit licht en lieten dat toe in hun leven. Voor hen ging, door de verkondiging, de tekenen, de wonderen van Yeshua een licht op in hun hart en leven. Zij herkenden de woorden van de schriften die van Yeshua getuigden. Dat is de getrouwe groep, die zich heeft ingezet om de blijde boodschap bekend te maken aan hun directe omgeving. Eerst binnen het Huis van Israël, daarna werd dit gebracht aan de schapen die van een andere stal zijn, de Goyiem (heidenen), waarvan de apostel Petrus nog even moest leren dat het Huis van Israël niet de Goyiem mag uitsluiten en onrein verklaren.
Petrus was even vergeten dat onze koning Salomo bij de inwijding van de Tempel sprak over het huis van het gebed voor alle volkeren op deze aarde. Jullie moeten de apostelen plaatsen in hun tijd en perspectief. Wie waren hun leermeesters voorheen? Leiders van de synagoge die op de automatische piloot de cyclus van de Thora bespraken. Natuurlijk was er ook een zekere theoretische kennis die bij hoogopgeleiden zoals Paulus en Lucas. Waren zij dan echt zo minder bespraakt en ontbrak er veel aan hun kennis? Dan neem ik jullie allemaal mee naar Handelingen, waarin jullie kunnen lezen toen opende Yeshua hun verstand opdat zij de schriften verstonden. Populair taalgebruik: het kwartje valt. Ineens zien zij de dwarsverbanden en begrijpen hoe de schriften in elkaar zit. Zonder te studeren bereiken zij het niveau van alle schriftgeleerden.
Paulus, die door een schriftgeleerde is onderwezen beheerst de gebruikelijke Joodse traditie om met paradoxen en vergelijkingen uitleg te geven. Voor velen onder jullie die dit niet gewend zijn wordt weleens gezegd: de moeilijke Paulus. Hij geeft met enkele trefwoorden aan waar het om gaat. Een uitleg die via een manier, de Joodse traditie is uit te leggen. Ik begrijp dat lang niet iedereen Paulus begrijpt en dat zijn beeldspraak en exegese niet een op een vertaald kan worden. Een orthodoxe Jood merkte op dat wanneer iets vertaald wordt vanuit het Hebreeuws er vele andere betekenissen verloren gaan door die vertaalslag.
Met dit aangevoerd hebbende is er soms een "verschil in de betekenis van de teksten" Het is de nare vertaalslag, die door de hoogmoedige mens (de torenbouw van Babel) over ons heen hebben laten komen. Voor de zondvloed was er maar een taal op deze aarde. En toch men luisterde niet naar de boodschap van de Eeuwige en ging gewoon zijn eigen gang. Heeft de mensheid dan niets geleerd en gaan wij ook niet gewoon onze eigen gang door de letterlijke betekenis van de teksten dat in onze interpretatie te verheffen als zijnde juist.