Veendam schreef:De conclusie is dus niet dat dit een conclusiegeloof is, maar dat God Zijn Woord houdt, ALTIJD !!!!!!
Wat heb je er aan dat er bepaalde beloften in de Bijbel staan en je kijkt om je heen en ziet het niet was ook je vraag.
Nou, dan zou ik maar WEL de Bijbel er bij pakken en lezen hoe God over bepaalde zaken denkt en niet eerst om je heen kijken.
Met het gedeelte dat ik zeg dat de BIDDER moet zeggen dat hij wellicht niet genoeg geloof had bedoel ik dat niet letterlijk
Wat er in de Bijbel staat dat weet ik zo langzamerhand wel: De tekenen die de gelovigen ZULLEN volgen. Het gelovig gebed van de oudsten dat de lijder gezond ZAL maken. De
belofte dat het je goed ZAL gaan en lang ZULT leven
op aarde als je je vader en moeder eert ...
Ik ben een realist, geen biblicist (ik geloof ook niet dat we God daar een dienst mee bewijzen).
Als de werkelijkheid niet overeen komt met wat er staat dan is mijn conclusie dat God een en ander ook wel niet zo letterlijk bedoelt heeft.
Als ik feiten in het hier en nu zie en ervaar hoef ik niet in de Bijbel te gaan zoeken of dat klopt. Dat verandert niks aan de zaken.
Veendam schreef:Met het gedeelte dat ik zeg dat de BIDDER moet zeggen dat hij wellicht niet genoeg geloof had bedoel ik dat niet letterlijk, omdat er nergens in de Bijbel staat dat wij een groot geloof nodig hebben om bepaalde zaken te doen, het kleingelovige wordt niet het geloof zelf mee bedoeld en de mate daarvan maar de mate van het VERTROUWEN wat wij hebben in God.
Wanneer je gelooft dat Jezus de Zoon van God is, en dat Hij voor jouw zonden is gestorven en jou dus in de positie heeft gezet van HEILIGE terwijl je eerst een verloren zondaar was, en in de goot van de dood lag..... hoe groot is dan je GELOOF ???
Is dat gelijke groot als iemand die exact datzelfde gelooft en iedere zieke die door hem worden aangeraakt geneest ?
JA HET GELOOF is het zelfde geloof !!
Je kunt van alles en nog wat geloven (zin en onzin, goed en kwaad ect. ect.) En je kunt op verschillende manieren geloven (a. Ik geloof het wel maar weet het niet zeker. b. Iets voor waar aannemen. c. In iets of iemand geloven in de zin van vertrouwen).
Geloven op zich zegt dus helemaal niets, dat is algemeen. Het gaat om wát je gelooft, en op welke manier.
Het (c)geloof wat ik in Jezus Christus en Zijn verlossingswerk heb is helemaal niet
hetzelfde (a)'geloof' van genezing door aanraking en/of gebed.
Veendam schreef:Het enigste verschil is dat de laatstgenoemde veel ervaring heeft dat God ook doet wat Hij zegt en verder niets.
Dit voorbeeld wilde ik alleen zetten als tegenhanger van de kreet die mensen vroeger om de oren kregen van Jij geneest niet omdat Jij te weinig geloof hebt. Dat antwoord is niet Bijbels en gewoon afschuiven naar iemand anders.
Nu we het over eens zijn dat genezing dus niet iets is wat een formule is, van dit is het systeem en het werkt altijd, zijn we afgestapt van onze manier van menselijk denken.
Het enigste wat je dan kunt doen is op de beloften gaan staan die God heeft gegeven en Hem vertrouwen.
Simpel, en effectief........ tenzij........
Je weer komt met de vraag van waarom die persoon wel en die niet geneest.
Willem Ouweneel gaf een antwoord op deze vraag waar ik de volle 100 % achter sta:
I DON'T KNOW !!!
En juist omdat we dat niet weten, en omdat de ervaring leert dat lang niet iedereen geneest hoef je de BIDDER geen klein geloof te verwijten (al dan niet letterlijk bedoelt). Het is gewoon realistisch om het open te houden, want met de BIjbelse beloften krijg je het niet rond.
Je begint stellig dat de beloften ALTIJD!!!!! in vervulling gaan, en eindigt van harte met I DON'T KNOW.
Ook jij krijgt theorie en praktijk niet op 1 lijn. Ik ook niet, daarom ga ik niet enkel van de theorie uit.
Als ik voor een zieke bid, dan geloof ik dat God genezen kan maar ik weet niet of Hij het doen zal.
En, neem me niet kwalijk, maar ik stap niet van onze manier van menselijk denken af. Ik ben een mens, dus ik kan per definitie niet anders dan menselijk denken. Daar lijkt me ook niets mis mee.
Misschien was Jakobus wel wat te enthousiast, of hebben de overschrijvers een foutje gemaakt o.i.d. Dat komt mij heel wat aannemelijker over dan stug volhouden dat het toch echt écht waar is, terwijl je voor je ogen het tegenovergestelde ziet gebeuren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)