mona schreef:Dat is niet waar hoor, en ik ben daar het bewijs van.
Verder denk ik inderdaad niet dat jullie tot elkaar komen, zolang de ene partij vanuit de verbondsvisie de doop bekijkt, en de ander vanuit de Bijbel.
Het ontstaan van de verbondvisie is het bestuderen waard. Deze visie bestaat pas ongeveer 500 jaar, bedacht door Zwingli en uitgewerkt door H. Bullinger. Het is gebaseerd op de vervangingstheologie. Voor die tijd was er helemaal niet zo'n theologie, en al helemaal niet in de Bijbel. In de Bijbel staat gewoon wat de Heere Jezus Zelf zegt als Hij de doop instelt:
Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen. Mattheus 28
Net zo duidelijk als toen Hij het Avondmaal instelde:
En Hij nam brood en nadat Hij gedankt had, brak Hij het en gaf het aan hen met de woorden: Dit is Mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt. Doe dat tot Mijn gedachtenis. Lukas 22
Sorry, de opmerking dat de een vanuit de verbondsvisie de doop bekijkt en de ander vanuit de Bijbel vind ik flauw en bovendien hooghartig. Je impliceert daarmee dat de groep die het niet met je eens is, niet de Bijbel als leidraad gebruikt. Ik kan je verzekeren, ondanks dat we het niet met elkaar eens zijn, baseer ik mijn mening net zo goed als jij op de Bijbel. Je moet uitkijken om mensen die een andere visie ergens over hebben dan jij, af te doen als mensen die de Bijbel niet raadplegen maar hun mening ergens anders op baseren. Dan polariseer je en dat leidt alleen maar tot conflicten. De kinderdoop bestaat dan ook een stuk langer dan 500 jaar.
Wat ik bedoelde met dat de ene groep de ander niet overtuigt van hun ongelijk zit hem in het woord "groep". Dat er af en toe mensen van inzicht wisselen op dit punt klopt. Maar de ene groep kan de andere groep al die tijd niet van hun ongelijk overtuigen.
Wat Mattheus 28 (wat niet de instelling van de doop is, die was er al, maar dat terzijde) betreft heb ik al eerder aangegeven: De discipelen kregen de opdracht het evangelie te brengen aan mensen en als ze Jezus gaan volgen, hen te dopen. Dat is in de protestantse kerken ook de gewoonte. Als iemand die niet gelooft, het evangelie hoort en tot geloof komt wordt hij / zij gedoopt.