Inderdaad, dan zijn een paar schoppen van een ongeboren baby heel wat geloofwaardiger.
En later wist diezelfde Johannes niet meer of Jezus degene was die komen zou, of dat ze een ander moesten verwachten.
Als baby had hij het dus beter begrepen.

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos schreef:En later wist diezelfde Johannes niet meer of Jezus degene was die komen zou, of dat ze een ander moesten verwachten.
Als baby had hij het dus beter begrepen.
dalethvav schreef: Het grote probleem is echter dat met het verwijderen van het zinnetje "dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is" de hele verbondstheologie waarop de kinderdoop gebaseerd is, als een kaartenhuis is elkaar stort. En dat kaartenhuis wil men nu eenmaal overeind laten staan. Bijbels of niet.
Ja klopt. Maar dat ging niet over trappelende voetjes, en helemaal niet over geloofsbelijdenissen. (niemand onder het oude verbond was groter dan hij, en hett nieuwe verbond ???)mona schreef:Naamloos, de Heere Jezus had ook een oordeel over hem:
Mattheus 11 vers 11: Voorwaar, Ik zeg u: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper;
maar wie de minste is in het Koninkrijk der hemelen, is groter dan hij.
Ik vind jouw woorden wat uit de hoogte als ik eerlijk ben.
3parels schreef:Waarom werd Johannes dan niet door zijn ouders ten doop gehouden in de tempel? Jezus trouwens ook niet. En zij waren toch bij uitstek de juiste voorbeelden geweest.
naamloos schreef:Hoe iets overkomt ... tja, dat kan. Ik vind het gewoon zo onlogisch en, daar ben ik eerlijk in, ook gewoon erg belachelijk. Vind ik zelf iets heel anders dan uit de hoogte.
dalethvav schreef:Laat je hier nu een kind spreken in de buik van de moeder of laat je hier nu in de moeder een kind buikspreken?
Chaya schreef:De link werkt niet Mona.
Ik spreek in tgeheel geen kwaad van Johannes.mona schreef:Het ging me niet om het feit (ik had er werkelijk nog nooit van gehoord), maar om de toon, verder niet. De Heere Jezus sprak desondanks goed over Johannes.
mona schreef:2 Timotheus 3 vers 16:
Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid
2 Petr. 1:21 want de profetie is destijds niet voortgebracht door de wil van een mens, maar heilige mensen van God, door de Heilige Geest gedreven, hebben gesproken.
Belangrijker dan wat?
Als je de drie Evangeliën naast elkaar leest wordt het duidelijk, dat als onze houding niet is als dat van een kind (vol vertrouwen en overgave), dat we het koninkrijk van God niet kunnen ingaan
Het gaat hierom de hooghartige houding van de discipelen, zij worden berispt.
Markus 10 vers 14:
Maar toen Jezus dat zag, nam Hij het hun zeer kwalijk en zei tegen hen: Laat de kinderen bij Mij komen en verhinder hen niet, want voor zodanigen is het Koninkrijk van God.
15 Voorwaar, Ik zeg u: wie het Koninkrijk van God niet ontvangt als een kind, zal het beslist niet binnengaan.
Matt. 18:3
En Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u: Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan.
Matt. 19:14
Maar Jezus zei: Laat de kinderen begaan en verhinder hen niet bij Mij te komen, want voor zodanigen is het Koninkrijk der hemelen.
1 Kor. 14:20 Broeders, word geen kinderen in uw denken, maar wees kinderlijk in de slechtheid, en word in uw denken volwassen.
1 Petr. 2:2 En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien,
Kinderen worden als voorbeeld gesteld om hun vertrouwen en overgave. En alleen op die manier kunnen wij Gods Koninkrijk binnengaan.
De evangeliën zeggen niets over de staat van de kinderen die bij de Heere Jezus kwamen, maar het is duidelijk dat de Heere Jezus een ruim hart voor hen had. Hij nam ze bij Zich, in weerwil van de discipelen, en zegende hen. Daar spreekt zo"n liefde uit. Daar zie een pleitgrond in voor alle ouders met kleine kindjes.
De Heere Jezus die als kind op aarde kwam
Méér weet dan zijn godsdienstleraren op 12 jarige leefdtijd.
Die te vinden is bij de zonderlinge Johannes.
In de woestijn, bij de rivier de Jordaan.
De prediker zonder bevoegdheid.
Die net doet alsof Gods verbondskinderen heidenen zijn.
Want hij doopt besneden Joden.
Roept ze notabene op tot bekering.
Dopen, dat deed je met heidenen die Jood wilden worden.
En Jezus van Nazareth laat zich notabene dopen, terwijl hij besneden is.
Johannes' preken zijn radicaal, fel.
Bekeer je, de beloofde Messias is in aantocht. Wie zich nu niet bekeert, wordt geoordeeld, zal in de vlammen omkomen.
Chaya citeert:
Johannes de Doper bevindt zich op de grens van het Oude en Nieuwe Verbond. Zijn doop was in vele opzichten iets nieuws. Zijn doop staat in het teken van de komst van Christus en in Hem het nabijgekomen Koninkrijk der hemelen. In tegenstelling tot de proselietendoop, die een scheiding trok tussen het volk Israël en de heidenvolken, trok de doop van Johannes een scheiding dwars door het volk Israël zelf.
Jesaja40 schreef:Met dank aan Cathy die mij hierbij een opening geeft om dit te mogen citeren!
Deze gedachte vind ik niet juist. Er is onder het Jodendom geen overgang van oud naar nieuw. Het verbond blijft oud en nog steeds van kracht. Het verbond kan wel stoffig worden door vergeetachtigheid en onzorgvuldigheid. Het "afstoffen" van het verbond laat opnieuw de glans zien die tijdelijk verloren was gegaan. Het schittert weer opnieuw in het maatschappelijke en geestelijke leven van mijn volksgenoten. Johannes leefde vanuit het oude en ging niet over naar een nieuw verbond. Jammer dat er onder de christenen zoveel aandacht wordt geschonken aan oud en nieuw. Een tegenstelling die er beslist niet is.
De Joodse samenleving bleef ongewijzigd. Wel brak er bij vele tienduizenden onder hen een nieuw licht door. Dat was gelegen in het offer wat Yeshua bracht in de tijd. U denkt dat er een nieuw verbond is aangebroken. Maar die gedachte is niet juist gelet op het feit dat er geschreven staat: Het Lam dat geslacht is van voor de grondlegging van deze wereld moet u tot nadenken stemmen. Voordat de aardse tijd bestond was het offer er al. Het tastbare en zichtbare moest nog voor ons mensen plaats vinden.
Johannes doopte niet om een scheiding aan te brengen tussen oud en nieuw. Het was een praktijk die vele eeuwen daarvoor plaats vond onder het Joodse volk. De gehele Thora staat in het teken van gehoorzaamheid en respect voor elkaar hebben. Deze zijn al ter voorbereiding van het Koninkrijk wat komen zal. Als er gesproken wordt over het Koninkrijk dan gaat het ook om de Koniklijke regels. Het Joodse volk was zich minder bewust van hun priesterlijke taak ten opzichte van de heidenvolkeren. Wij misten de kracht en overtuigingsvermogen om de heidenen te onderwijzen. Door de opstandingskracht van Yeshua kregen de discipelen inzicht en wijsheid om die koniklijke taak te vervullen. Als eerste bij het Huis van Israël. Ten tweede aan de heiden, die onder ons woonde en verkeerde. Daarna ging het de gehele wereld door. We kwamen in een minderheidpositie te zitten. Ons getuigenis was krachtig maar werd door christenen overruled en op hun wijze doorverteld. Zij sneden de Joodse wortels bewust door en vervreemden zich van het Joodse volk, hun door G'd ingestelde wetten en feesten werden op een eigenmachtige wijze ingevuld en gingen een eigen leven leiden. En nu, nar vele eeuwen ontdekt men ineens wat er geschiedde in de vroege eeuw. Wel, wees welkom in die eerste eeuw maar volg dan ook die regels die er toen waren en niet de regels die er aan toegevoegd zijn.
Veendan citeert:
Wanneer ik kijk naar de Joodse kant van de zaak dan kom ik uit bij dit gebeuren bij deze mensen op Jeremia 31: 31-34 waar Jeremia spreekt over een NIEUW VERBOND.
Jesaja40 schreef:De profeet Jeremia spreekt over het vernieuwde verbond. Het oude was behoorlijk onder het stof geraakt. G'd maakte vele jaren daarvoor een verbond met Israël. De kinderen van Israël strukelden vaak en lieten het verbond versloffen en onder het stof komen. Letterlijk gaan de woorden van Jesaja in vervulling het volk is met blindheid geslagen en zien hun Messias niet staan. Juist door die blindheid was het mogelijk dat Yeshua gekruizigd kon worden.
Hier bij het offer van Yeshua gaat dat verbond opnieuw glanzen en stralen zoals het nog niet eerder is geweest. Op het Wekenfeest, 50 dagen na Pesach daalt de Geest van de Eeuwige in de harten van de discipelen. De kerk noemt dat de 1e Pinksterdag. In het Joodse begrip is dat gewoon het wekenfeest.
Wat is er aan de hand in Jeremia 31? Is dat een nieuw verbond? Nee, het is een reformatie van wat eens een zeer goed verbond was en wat weer uit het stof werd gehaald. De glans van dat verbond is het doorzicht op het offer van Yeshua. In die zegen deelt de gehele mensheid. Immers het verbond was tevens gesloten met de niet Joden die sclechts in een klein getal getuigen waren toen op de 50e dag na de uittocht de Thora gegeven werd. Eerst was het dus op twee stenen tafels. Nu schrijft de Eeuwige dit in onze harten, dat is het wekenfeest waarover Handelingen spreekt.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten