Berichtdoor Jesaja40 » 06 sep 2017 12:00
Hmm, zou dat de intentie van de vraag van Teus zijn gewest om kerkelijke denominaties te benoemen? Ik denk het niet.
Misschien is het zinvol om de Bijbelse principes er eens naast te gaan leggen. Een van de Thora geboden is dat je voor zonsondergang je met je broeder of zuster in het reine moet komen. Ik neem u allen mee en een voorbeeld: onze Jozef wordt verkocht en vader wordt suggestief voorgehouden dat hij omgekomen is als zijn veelkleurige mantel vol bloed wordt getoond. De tien broers bewaren dat geheim en hopen dat dit nooit uit zal komen. Zij moeten daarmee leren leven. Benjamin is niet op de hoogte gesteld van dit feit, hij was immers thuis bij zijn hoogbejaarde vader. U, voortkomend en opgegroeid uit het reformatorische, kent de afloop en leest dat Jozef zich bekend maakt aan zijn broers. Is het u ook opgevallen dat niets van dat gesprek is vastgelegd? Dit is een onderonsje gebleven en niets daarvan gaat naar buiten. Of toch wel iets? Kijk eens naar de zegen die Benjamin krijgt van zijn vader. Daar wordt iets zichtbaar dat er met hem niet valt te spotten. En, zo Bijbelvast als u bent, weet u dat er een donkere periode aanbreekt voor mijn volk. Na vele eeuwen breekt de uittocht aan die de 1e Pesach is geworden. Met haast vertrokken wij uit Egypte (wat letterlijk duisternis betekend). Met andere woorden wij zijn uit de duistere slavernij ontkomen door de kracht van de Eeuwige. 50 dagen daarna hebben wij een tussen bestemming bereikt en daar wordt ons met alle vreemdelingen die met ons meetrokken de Thora gegeven. Die Thora is dus geen exclusiviteit voor Israël, maar ook de volkeren, zij het in een geringe mate ontvingen die uit de hand van de Eeuwige.
En dan, het komt niet uit het niets, worden de feestdagen van de Eeuwige vastgesteld met exacte data. De offers die gebracht moeten worden op de feestdagen kunt u gewoon nalezen. Echter de invulling van hoe je precies de Sjabbat moet houden en hoe die ingericht moet worden staat gelukkig niets vast omschreven. De instructie voor Pesach is duidelijk en de volgorde van de liturgie was (gelukkig) niet voorgeschreven. Toch ontstond er een evenwichtig beeld van de Pesach viering in de loop van de eeuwen. Aan het begin van iedere Sjabbat, de vrijdagavond tegen zonsondergang wordt er bij iedere Israëlisch gezin het brood gebroken, wijn gedronken, uit de Bijbel gelezen, gebeden, liederen gezongen en de Sjabbat daarmee verwelkomt. De dag van rust, die symbool staat naar de grote rustdag die eens zal komen.
Yeshua hield zich ook aan de wekelijkse Sjabbat en alle overige feesten, gedurende de dagen dat Hij onder de nakomelingen van Israël en een bescheiden deel uit de volkeren onderwijs gaf. Hij wist dat het moment aan zou breken dat Hij Zijn leven zou geven. De tijd die daarvoor bepaald was kwam uit op Pesach en wel 1345 jaar na de uittocht uit Egypte. De liturgie voor Pesach had in de loop van de eeuwen een vaste invulling gekregen. De ongezuurde broden en de wijn ontbrak daar niet aan. De drinkbeker ging vier maal rond. Bijbelteksten werden uitgesproken en de vragen van de kinderen werden keurig beantwoord.
De vier beloften van G’d (de vier bekers) de heiliging, de plagen, de verlossing en de aanneming.
De eerste beker die gedronken wordt is de beker Kos Kadosh, de heiliging van Israël. Let eens op hoe deze in relatie staat om al het zuurdesem uit ons leven weg te doen. Gist wordt telkens opnieuw gebruikt om het brood te doen rijzen eens in het jaar wordt deze cyclus doorbroken.
De tweede beker die gedronken wordt is de beker Kos HaMakot, de beker der plagen om Israël daaruit te redden en te bevrijden. Bevrijding van onze schuld en zonden.
De derde beker Kos HaGe’ulah, om Israël te verlossen. Wat zei Yeshua toen hij de derde beker ophief: Ik heb zeer begeerd deze beker met u te drinken. Waar ging het Yeshua om? Zie eens de directe link naar de uittocht uit Egypte, de uittocht uit de duisternis, de uittocht waar men er op uit was om ons te vernietigen. Dan wordt door Yeshua de prijs van de zonde betaald aan het kruis waaraan Hij Zijn leven zelf zal afleggen.
Let eens op de woorden die Yesua spreekt die verrassend klinken in de oren van Zijn 12 discipelen: Van nu aan zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok. Voor Yeshua was de Pesach nog niet af, de hoogste prijs moest nog voldaan worden. Dit plan was er al van voor de grondlegging van deze wereld. De Pesach wordt abrupt afgebroken omdat er iets bijzonders moet gebeuren wat al zo lang is uitgesteld. De verzoening tussen de Eeuwige en de gehele mensheid moet plaats vinden. Er is geen tijd meer te verliezen en alles komt in een grote stroomversnelling. Binnen 24 uur breekt de Pesach viering aan geheel volgens instructie van de Eeuwige die Hij aan Mozes heeft gegeven.
Het zal u wel duidelijk zijn waarom Yeshua wacht met het drinken uit de vierde beker. Als voorbereiding daarop wordt de lofzang gezongen. Alles kwam heel vreemd over bij de discipelen en pas later begrepen zij exact dat alles profetisch was voorzegd. Het plan van de Eeuwige wordt minutieus uitgevoerd en voltrokken. Op weg naar Getsemane (olijfpers) lezen we dat Yeshua druppels bloed begint te zweten. En dat op de plaats waar de olie geperst wordt voor de tempeldienst. Heel veel zaken komen heel dicht bij elkaar en de gebruiken wijzen alleen maar naar Yeshua en Zijn verlossingswerk.
Hoe zit dat dan met die vierde beker? Alle voorgaande Pesach vieringen hield Hij zich daar wel aan en week niet af van dat gebruik. Wat staat er dan voor die vierde beker? Dat is de lofprijzing die de Kos Hallel wordt genoemd.
Aha, er moet dus eerst verzoening en betaling plaats vinden. Daarna kan de lofprijzing in alle volmaaktheid plaats vinden. Nu plaats ik het geheel in de voorbereiding. Er is dus iets niet helemaal afgemaakt door Yeshua, wat Hij nog af gaat maken. De eeuwige lofprijzing. Waarvan dan? Van de uittocht uit de duisternis en de zonde. Dit is de context die er bij hoort en om dit te onthouden zegt Yeshua gewoon tegen Zijn discipelen: elke Sjabbat breek je het brood en drink je wijn. Kijk zo vaak als je dat doet elke Sjabbat, dan moet je aan Mij denken hoe Ik het verlossingswerk definitief hebt voltooid. Jullie bijdrage daarin is heel eenvoudig: niet alleen het herdenken, maar ook het houden van de kleinste geboden. Onder andere je naaste liefhebben als jezelf. Je verzoenen met de ander en zoveel andere praktische zaken die Ik jullie geleerd heb.
Ja, die vierde beker zal Yeshua zeker drinken met Zijn verlosten. Kijk eens wat Jesaja 25 schrijft over een grote maaltijd. Let op de gelijkenissen die Ik heb uitgesproken. Na Pesach begint de omertelling en gedurende die tijd onderwijst Yeshua opnieuw Zijn discipelen. Toen opende Hij hun verstand opdat zij de schriften verstonden die over Hem geschreven waren.
Er wordt wat voor het laatste bewaard, dat is de vierde beker, die symbool staat voor de aanneming. Wat moeten wij doen voordat het zover is? In ieder geval niet in hokjes gaan duwen door onze persoonlijke mening of kerkelijke dogma's. Dan worden wij afgeleid van wat ons nog te wachten staat.
Wanneer de diepte van de Bijbel ontdekt wordt zal de persoonlijke mening vervagen en overgaan in lofzang en aanbidding. Dan zal de verwachting naar de grote feestmaaltijd die gaat komen sterker worden.
Niet onze maren en mitsen staan dan nog in de weg naar het grote overwinningsfeest.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.