Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2017 19:01

En lap, weer een vraag omtrent wetenschap cum suis in de vragenrubriek. Deze keer over 'littekens' van de aarde' en weer kan er niet worden gereageerd. Jammer.

Ik heb zo'n vermoeden dat professor doctor Paul als oud-testamenticus niet geheel op de hoogte is van - noem eens wat - de energie die gemoeid is met een inslag van een meteoriet. Een van de grootste kraters ooit, de Vredefort-krater, is 300 kilometer in doorsnee en veroorzaakt door een meteoriet van 10-15 km(!). Dat is geen alp meer, zelfs de Mount everest verbleekt erbij. Het idee dat er tijdens deze gebeurtenis mensen waren die dit hebben overleefd, laat staan opgeschreven, is totaal niet serieus te nemen.

Hier een berekening van een vergelijkbare meteoriet. Uitkomst: botsingsenergie = 50 miljoen megaton! Ter illustratie, de bom om Hiroshima was ongeveer 20 kiloton
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 22 aug 2017 19:47

Cicero schreef:Ik wel. Om te beginnen om te voorkomen dat je een geheel verkeerde weergave geeft van de bedoeling van de schrijver. Dat doet ds. Harinck namelijk, en dan gooit hij er een knalharde veroordeling overheen.

De bedoeling van de schrijver lijkt me glashelder. Dat wordt al in de inleiding van het boek genoemd, namelijk dat orthodox geloven en evolutie kunnen samengaan. Dat zie je ook in interviews terug, in recensies, etc.

De veroordeling dat Brink dit geloof niet heeft, bedoel je? Dat lijkt me geen hele gewaagde uitspraak. Hij gelooft dit (“dat de wereld door het Woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit dingen die gezien worden”) niet toch?

Moestuin schreef:99 % staat in de archiefkast

99% kans dat haar vraag...etc.

imro schreef:Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, en nee, ik heb het antwoord er niet in teruggevonden.

Zoeken op een redelijk uniek woord in je vraag. Dus niet naar de, het, een. ;-)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 22 aug 2017 22:08

henkie schreef:De bedoeling van de schrijver lijkt me glashelder. Dat wordt al in de inleiding van het boek genoemd, namelijk dat orthodox geloven en evolutie kunnen samengaan. Dat zie je ook in interviews terug, in recensies, etc.

Nee, het uitgangspunt van het boek is: stel dat de evolutietheorie klopt, kan dit dan samengaan met orthodox-gereformeerd geloven?
Het is niet zo dat Van den Brink 'gelooft' in de evolutietheorie, waarna hij een boek gaat schrijven om de theologie aan zijn nieuwe geloof aan te passen. Dat is een karikatuur.
De veroordeling dat Brink dit geloof niet heeft, bedoel je? Dat lijkt me geen hele gewaagde uitspraak. Hij gelooft dit (“dat de wereld door het Woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen die men ziet, niet geworden zijn uit dingen die gezien worden”) niet toch?
Jawel, dat gelooft hij wel.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 09:26

henkie schreef:Zoeken op een redelijk uniek woord in je vraag. Dus niet naar de, het, een. ;-)

jij bent echt te groot om af en toe toe te geven dat je fout zit nietwaar?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 09:30

hans0166 schreef:ik ook niet, maar dat ze dingen verzwijgt is tussen de regels door voor mij wel te lezen...
Wat ik vermoed is dat deze oma zich behoorlijk bemoeit heeft met de relatie van de zoon en schoondochter..

opa is wel welkom
oma kan het niet laten in opa's telefoon te kijken, oma heeft zelfs een copy voor haar pc
oma heeft de emails van zoon <--> schoondochter
opa mag niet appen met haar ...contact verbod opgelegd door oma?...wow

Mijn gevoel ook een beetje.
Oma/(schoon)moeder/echtgenote lijkt inderdaad een beetje de broek aan te (willen) hebben.
Het is vooral haar machtspositie die wegvalt waar ze ten diepste over klaagt als je de vraag leest...

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 23 aug 2017 10:34

henkie schreef:
Zoeken op een redelijk uniek woord in je vraag. Dus niet naar de, het, een. ;-)

Ja nee, zou je denken ja? Je meent het niet zeg. Ook fijn dat er zo'n lelijke opmerking overheen komt, erg aardig van je :roll:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 aug 2017 10:37

irmo schreef:Ja nee, zou je denken ja? Je meent het niet zeg. Ook fijn dat er zo'n lelijke opmerking overheen komt, erg aardig van je :roll:

Ik denk dat Henkie jou probeert te verhoeden voor de fout die hijzelf blijkbaar regelmatig maakt...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 aug 2017 11:38

Cicero schreef:Nee, het uitgangspunt van het boek is: stel dat de evolutietheorie klopt, kan dit dan samengaan met orthodox-gereformeerd geloven?
Het is niet zo dat Van den Brink 'gelooft' in de evolutietheorie, waarna hij een boek gaat schrijven om de theologie aan zijn nieuwe geloof aan te passen. Dat is een karikatuur.

Ik zie geen verschil in uitwerking. Of je het nu stelt of vindt, de antwoorden zijn hetzelfde. Bovendien vindt hij ook echt wat hij stelt ;-)
Begrijp ik het goed dat jij beweert dat zijn theologie niet is aangepast door de evolutiebril die hij op heeft?

imro schreef:Ja nee, zou je denken ja? Je meent het niet zeg. Ook fijn dat er zo'n lelijke opmerking overheen komt, erg aardig van je :roll:

Het kan toch dat je verkeerd zoekt? Er komen dagelijks vragen bij ons binnen die al eerder beantwoord zijn en die simpel op te zoeken zijn. Je zult de eerste niet zijn. Ik heb overigens ook al aangegeven dat ik het voor je na wil kijken als je me iets meer info kunt geven over de vraag.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 aug 2017 12:49

henkie schreef:Ik zie geen verschil in uitwerking. Of je het nu stelt of vindt, de antwoorden zijn hetzelfde. Bovendien vindt hij ook echt wat hij stelt.

Wanneer je alleen maar 'geen verschil in uitwerking ziet' doet dat geen recht aan de intenties van de auteur. Die heeft hij in een artikel in het RD van 16-08 nog eens uit de doeken gedaan.
Wanneer je daar ook geen boodschap aan hebt, vel dan geen oordeel of iemand al dan niet gelovig is.
Dat is nodeloos kwetsend en zeker een dominee onwaardig.
Ook kan beslist niet per definitie gesteld worden dat God als Schepper tekort wordt gedaan. Dat bepaalt onze hemelse Vader zelf wel. Elke evolutionair denkende gelovige zal dat namelijk ontkennen.

Begrijp ik het goed dat jij beweert dat zijn theologie niet is aangepast door de evolutiebril die hij op heeft?

De interpretaties worden aangepast. Maar wie durft te beweren dat we vijftig jaar geleden exact de juiste hanteerden? Of honderd jaar geleden?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Jesaja40
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jesaja40 » 23 aug 2017 16:16

Littekens van de aarde ......

En in onze dagen zijn wij er heel hard mee bezig om deze zwaar beschadigde aarde geheel leeg te plukken. Arme aarde, arme mensen die daaraan mee doen. Ook dit schrijven vergt een stukje energie van deze aarde. Ja iedere kilometer die ik om moet rijden met de auto is een mini aanslag op de schepping. En toch probeer ook ik een goed rentmeester. Dan is het gewoon zucht, wanneer komt die Verlossing er aan. Ach zegt iemand, je wordt toch een hemelburger dan heb je toch niets meer te zoeken op deze aarde. O ja? Staat er niet geschreven er komt een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Een nieuwe aardbol en deze afschrijven waarvan G'd eens heeft gezegd dat het zeer goed was? Eerder denk ik aan een volledige restauratie van deze aarde, waarin de mensheid wordt ingezet om de gemaakte rommel bijeen te vergaren. Op een passende wijze zal de gemaakte rommel een plekje krijgen.
Laatst gewijzigd door Jesaja40 op 24 aug 2017 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 23 aug 2017 16:44

Jesaja40 schreef:Zo zijn er ook in onze tijd mensen genoeg die niet alles serieus nemen.

na jouw stukje gelezen te hebben bevreemd me dat totaal niet... niet serieus te nemen.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 23 aug 2017 19:06

henkie schreef:

99% kans dat haar vraag...etc.

Whahaha, deal....als de gehele redactie van de vragenrubriek ook meegaat :D 8) (:)

Dan komt het erna wel goed met de vragen rubriek (lees : fake vragen negeren (over niet opgewonden worden en geen zin om te werken), serieuze vragen een eerlijk antwoord geven en niet van jaren terug of met een zoekmachine de vraagsteller opzadelen. Een mens die een oprechte geloofsvraag stelt dien je ten alle tijde hierin serieus te nemen.
Ik las van Cathy trouwens ook een goede bijdrage.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2017 07:22

Jesaja40 schreef:Ook Willem Ouweneel heeft zijn bronnen gehad waaruit hij terechte conclusies kon trekken. Als je het gehele ecologische systeem beziet dan kan het niet anders of het is gewoon een creatie van de Eeuwige geweest.

O jawel hoor, dat kan heel anders.

De verdeling van de aarde ten tijde van Peleg (in zijn naam zit dit al opgesloten) is gewoon een feit.

Juist het idee dat de naam Peleg die betekenis heeft, is voor mij een teken dat het dus om een mythe gaat.

Waar blijft al het water wat in de wateren onder de aarde aanwezig was. Het dunner worden van de ozonlaag heeft tot gevolg gehad dat de leeftijd van de aardbewoners uit is gekomen op ongeveer 110 jaar wereldwijd.

Het is echt pas heel erg recent dat mensen zou oud worden. En dat heeft niks met ozon te maken. Anders zou je de ozon kunstmatig kunnen verhogen en onsterfelijke wezens maken.

Dat was voor de dagen van de zondvloed anders. Er zijn versteende boomresten gevonden die geen jaarringen vertonen. Onder het ijs van de noordpool kan men zien dat ook daar een sub-tropisch klimaat aanwezig was.

Ja, omdat die massa ooit op de evenaar lag.

De torsie van de aarde heeft met een vrij recente aardbeving in China een verschuiving gegeven op de aardas. Lezen we voor de zondvloed, dan kunnen we niet anders constateren dat de omgang van de aarde exact 360 dagen was. Lichte heuvels van 350 tot 500 meter hoog zorgen er voor dat de draaiing van de aarde geen weerstand ondervind. Zo zij er wel meer oorzaken te vinden waardoor de draaiing van de aarde niet meer zuiver is. We lezen na de zondvloed dat er zomer en winter is, met andere woorden een deel van de aarde krijgt in de winter geen licht omdat de aardas is verschoven. E toppen van de bergen remmen als het ware de aarde af.

Dat heb ik echt nog nooit gehoord. Afremmen? Waartegen gebeurt dat dan?

Kijk ik naar de Thora en de instelling van de feesttijden dan zie ik dat door het niet meer synchroon lopen van de aarde er een 14e maand moet worden toegevoegd. Zo zij er wel meer aanwijzingen te vinden. Wat ik las over de inslag van een meteoriet is zeer aannemelijk. Als een aardbeving al zoveel invloed heeft, hoeveel temeer de inslag van een meteoriet die niet verbrand wordt vanwege de te dunne ozonlaag.

Ja, vooral als het om 2 miljard keer de energie van hiroshima gaat.

Kijk je naar de omvang van de dierenwereld, dan kan je toch constateren dat er heel veel aan het uitsterven is. En door degeneratie, ook bij de mens verdwijnen gewoon eigenschappen. Het is misschien nog niet catastrofaal maar het is er wel.

Zoals?

Kijk ik naar de Inca dan zie ik een parallel met de piramide in Egypte. Waar komt die cultuur ineens vandaan?

Omdat de pyramide met vierkante basis nu eenmaal de meest stabiele basis geeft voor grote gebouwen. Dat dat door 2 ontwikkelde culturen is ontdekt, betekent echt niet dat het verband houd.

Ik denk van niet, want als we kijken naar de gezondheidstoestand van de mensheid voor de zondvloed, dan heeft iemand berekend dat de wereldbevolking gemakkelijk 5 miljard mensen kon zijn.

Die berekeningen wil ik wel eens zien, want voor zover ik het begrepen heb, is de huidige bevolking alleen mogelijk geworden dankzij de uitvinding van moderne irrigate en vooral kunstmest.

Grote schollen aarde en plateaus kwamen op drift en zijn dat tot op de dag van vandaag nog steeds. Vele honderden aardbevingen zijn er jaarlijks te voelen op deze planeet. Paniek bij velen? Nee toch, want met mij weten velen dat deze aarde door de Eeuwige in zijn oorspronkelijke staat hersteld zal worden. Zij zal niet waggelen in de ruimte maar stabiliteit en vrede zal er zijn.

Nou, plaattektoniek is een fraai iets. Dat bewegen van die schollen is dus het probleem niet, maar wel het tempo waarin dat in de hoofden van creationisten moet zijn gebeurd. En dan met name waarom ze tegenwoordig niet meer zo snel gaan. Want een aardplaat afremmen, dat doe je niet zomaar.

Kijkt men naar de kern van de aarde dan is die heet en vloeibaar. Dat was de centrale bron om de aarde warm te houden.

Blijkt toch met name de radioactieve materialen in de mantel te zijn...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 aug 2017 08:30

Jesaja40 schreef:Littekens van de aarde ......

Vanuit mijn parate kennis had ik zeker commentaar willen leveren. Het is echter niet mogelijk en ik merk dat er blijkbaar behoefte aan is om een en ander op een rijtje te zetten.

Ik ben enorm onder de indruk van je parate kennis. Zelden zoveel onzin gelezen...
Jesaja40 schreef:
De torsie van de aarde heeft met een vrij recente aardbeving in China een verschuiving gegeven op de aardas. Lezen we voor de zondvloed, dan kunnen we niet anders constateren dat de omgang van de aarde exact 360 dagen was. Lichte heuvels van 350 tot 500 meter hoog zorgen er voor dat de draaiing van de aarde geen weerstand ondervind. Zo zij er wel meer oorzaken te vinden waardoor de draaiing van de aarde niet meer zuiver is. We lezen na de zondvloed dat er zomer en winter is, met andere woorden een deel van de aarde krijgt in de winter geen licht omdat de aardas is verschoven. E toppen van de bergen remmen als het ware de aarde af.

De toppen van de Bergen remmen de rotatie af??
Je beseft dat de buitendiameter van onze aarde de buitendiameter van de atmosfeer is?
Bovendien, een lagere baansnelheid zou de aarde dichter bij de zon brengen, en daarmee het jaar verkorten in plaats van verlengen.
Mocht je ervanuit gaan dat de rotatiesnelheid van de aarde om haar as veranderd is: Theoretisch zou dat mogelijk zijn, maar door externe factoren, NIET door een minimale verandering van een oppervlak.
Bovendien zou een vertraging in de omtrekssnelheid resulteren in een langere dag, en dus minder dagen per zonnejaar...
Om de aarde af te remmen met het door jou genomde percentage zou de gemiddelde bergtop zelfs 292 km hoger geworden moeten zijn dan vroeger... Mt. Everest is dus 283000m te LAAG... (nog even efgezien van het feit dat afremmen een tegenovergesteld effect heeft dan door jou omschreven is...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2017 08:53

StillAwake schreef:Mocht je ervanuit gaan dat de rotatiesnelheid van de aarde om haar as veranderd is: Theoretisch zou dat mogelijk zijn, maar door externe factoren, NIET door een minimale verandering van een oppervlak.

Bovendien is de aarde ontzettend glad. Echt heel, heel erg glad. Als je een biljartbal zou kunnen opschalen naar het formaat van de aarde, dan zou dat oppervlak ruwer zijn en meer en diepere oneffenheden bevatten dan de aarde.

Terug naar “RefoWeb”