M@rije schreef:...er staan vet coole en mooie verhalen in...
Heb je dan ook ontvetter voor mij?

Moderator: Moderafo's
Boekenlezer schreef: Probleem is alleen dat velen in de rechtse kringen daar weer tegen zijn, omdat je geen heilige monumenten mag veranderen, zoals de SV. [Net zoals de roomsen hun heiligen en beelden hadden...]
drosofila schreef:Poolrev schreef:En waarom lijkt jouw dat onwaarschijnlijk? Geloof jij God dan niet op Zijn Woord?
Beste Poolrev,
ik vraag me dan af hoe God deze verhalen zou hebben neergeschreven. Als Hij dat deed in de gedaante van een mens, dan zou Hij al mens geworden zijn vóór Hij zijn Zoon naar de wereld zond. Maar dat wordt dan nergens vermeld, gek toch hé. Deze mogelijkheid lijkt mij toch niet zo direct in aanmerking te komen.
Zie jij nog andere mogelijkheden waarbij God zelf het scheppingsverhaal zou neergeschreven te hebben?
Als Hij dit verhaal niet neerschreef als mens, hoe zou Hij dat dan wél hebben klaar gespeeld?
Poolrev schreef: Dus mijn vraag is dan, waarom wil jij dat allemaal weten/kunnen verklaren?
Als jij God gelooft op Zijn Woord, dan hoef je niet meer alles te kunnen verklaren, toch?
drosofila schreef:Boekenlezer schreef: Probleem is alleen dat velen in de rechtse kringen daar weer tegen zijn, omdat je geen heilige monumenten mag veranderen, zoals de SV. [Net zoals de roomsen hun heiligen en beelden hadden...]
Nou nou, dat bezwaar hebben de voorvaderen van die rechtsen toch niet geopperd toen ze indertijd de beelden in de katholieke kerken hebben stuk geslagen, de altaren ontmanteld, en al het kerkgoed hebben verhandeld.
Is het dan niet erg hypocriet om misbaar te maken over de vertaling van een boek, dat op zijn beurt toch ook weer een vertaling is van een vertaling van een vertaling van een (slechte) kopie van een (slechte) kopie van een (slechte) kopie enz?
Boekenlezer schreef:Nee, want ik heb de indruk dat je me niet goed hebt begrepen.Jij lijkt een verband te zien in mijn tekst die helemaal niet door mij bedoeld is, en die er dus ook daadwerkelijk niet is.
Ik zei namelijk niet dat je geen heilige monumenten mag veranderen. Ik bedoelde slechts dat dat volgens sommigen niet mocht. Sterker nog, ik bedoelde niet eens te zeggen dat heilige monumenten zouden bestaan.
drosofila schreef:Boekenlezer schreef:Nee, want ik heb de indruk dat je me niet goed hebt begrepen.Jij lijkt een verband te zien in mijn tekst die helemaal niet door mij bedoeld is, en die er dus ook daadwerkelijk niet is.
Ik zei namelijk niet dat je geen heilige monumenten mag veranderen. Ik bedoelde slechts dat dat volgens sommigen niet mocht. Sterker nog, ik bedoelde niet eens te zeggen dat heilige monumenten zouden bestaan.
Spijt me boekenlezer,
als ik de indruk gaf dat jij ook die opvatting was toegedaan. Ik had dat immers niet zo bedoeld.
Dat was in elk geval wat ik tot die rechtsen zou zeggen (maar niet rechtstreeks tegen jou).
Maar die voorvaderen waren natuurlijk anti-rooms (en hooligan), dus dat verklaart dan alles. Maar of zij te identificeren zijn met de rechtsen van vandaag, dat is weer een ander verhaal. Die zie ik namelijk niet zo heel vlug in een menigte met honkbalknuppels een kerk van binnen kort en klein slaan.
Boekenlezer schreef:(Probleem is alleen dat velen in de rechtse kringen daar weer tegen zijn, omdat je geen heilige monumenten mag veranderen, zoals de SV. [Net zoals de roomsen hun heiligen en beelden hadden...] Dan krijg ik soms de neiging om te zeggen: "Ik ben tegen bijbelvertalingen, vanwege het trammelant wat er van komt. Leer maar gewoon de grondtalen aan iedereen op catechisatie!")
Klaas schreef:Maar die voorvaderen waren natuurlijk anti-rooms (en hooligan), dus dat verklaart dan alles. Maar of zij te identificeren zijn met de rechtsen van vandaag, dat is weer een ander verhaal. Die zie ik namelijk niet zo heel vlug in een menigte met honkbalknuppels een kerk van binnen kort en klein slaan.
Wat geeft het toch een heerlijk gevoel als je jezelf kunt verheffen boven je primitieve voorouders....
Vergeet niet dat de mens geneigd is tot alle kwaad.
Zeg nooit nooit.
Klaas
God heeft mij als mens begiftigd met het verstand, de mogelijkheid om na te denken. Jij kent toch ook de parabel van de talenten? Juist die knecht die zijn ene talent begraaft, er niets mee doet, wordt door de heer berispt. Wie zijn gaven en talenten niet gebruikt, vergooit wat hij van God heeft gekregen. Dit is toch niet het plan van God, want Hij heeft de mens verheven boven de dieren, die niet kunnen nadenken.
Marnix schreef:Over dingen willen nadenken en ze bewijzen mag.... zolang het niet zo is dat als je dingen niet kan bewijzen of verklaren, ze niet waar zijn.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten