Kennistest Statenvertaling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 mar 2004 21:55

drosofila schreef:
Boekenlezer schreef:Je moet een menselijke theorie niet gelijkstellen met de Bijbel. De Bijbel is Gods Woord, een menselijke theorie is dat absoluut niet.
Moeten we soms eerst alles op film hebben vastgelegd, voordat we kunnen zeggen: 'zo was de schepping'? Waarom zouden wij alles moeten controleren? Zijn wij betrouwbaarder dan God?

Mijn "theorie"?
II Tim. 3:16: "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is"
II Petrus 1:21: "Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken"

Beste boekenlezer,
natuurlijk kan je Gods woord niet gelijk stellen aan een menselijke theorie. Gelukkig maar voor beide!

Uiteindelijk gaat mijn vraag echter niet over het scheppingsverhaal zelf, daar bestaan meerdere meningen over.
Maar zelfs als je aannneemt dat het scheppingsverhaal weergeeft hoe de schepping is gebeurd, dan nog kan je je afvragen wie dit allemaal verteld heeft. Het is zoiets als het verschil tussen een wandeling maken, en achteraf schrijven dàt je die wandeling hebt gemaakt en vertellen wat er is gebeurd tijdens die wandeling.
Je kan dat zelf doen, maar iemand anders kan dat ook. Die kan er bij geweest zijn of het hebben horen zeggen.

Nico Terlinden heeft een theorie over de verteller(s) en schrijvers van het scheppingsverhaal. Wie heeft dit verhaal volgens jou verteld en/of neergeschreven? Zelfs al heeft God alles geschapen, dan nog hoeft Hij het verslag daarvan niet zelf te hebben verteld of geschreven. Dit lijkt mij zelfs hoogst onwaarschijnlijk.

De eerste vijf boeken van de Bijbel zijn van Mozes, zo is ons bekend. Mozes zal dus degene zijn die het heeft opgeschreven. En Mozes zal van God doorgekregen hebben wat hij moest opschrijven.
Net zoals bijvoorbeeld een profeet zijn boek schreef, of een schrijver aan wie de profeet dicteerde wat hij moest schrijven. Maar dat zal dan wel duidelijk op deze manier gegaan zijn: ...maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde..., zoals II Petrus 1:21 ons vertelt. Maar hoe dat in detail gegaan zal zijn, weet ik uiteraard niet. Dat kan niemand weten. En ik denk ook niet dat het belangrijk is om te weten. Belangrijker is dat de Heilige Geest ons te sterk wordt, en ons overtuigt van de waarheid van de Bijbel, en van de goddelijke oorsprong daarvan.

Het ontkennen van het auteurschap van Mozes is een uitvinding van Spinoza (1632-1677). En J. Wellhausen heeft in de 19de eeuw de bronnentheorie bedacht. En later is er natuurlijk nog verder nagedacht. Maar het resultaat is slechts een veelheid aan opvattingen, waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet. T.a.v. van bijv. de evangeliën maakt prof. dr. J. van Bruggen dat duidelijk in zijn boek Christus op aarde.
Kun je nagaan: al die tijd vóór Spinoza was het auteurschap van Mozes onomstreden, ja, zelfs de hele inspiratie van de Bijbel. Natuurlijk zijn er door de hele geschiedenis heen altijd wel mensen geweest die het beter dachten te weten, maar dat werd door de kerk nooit geaccepteerd, ongeacht of die nu rooms was, of van de Reformatie. Maar ten tijde van de Verlichting kreeg je dat de kerk vergiftigd begon te worden, een proces wat nog steeds doorgaat.

(Een goed artikel hierover: "Behoefte aan gereformeerde exegese", te vinden op http://oud.refdag.nl/001228home.html onder de link 'Kerk en godsdienst', en dan helemaal onderaan de pagina die dan verschijnt. Daar vind je gelijk een serie artikelen die boekdelen spreken.)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 23:47

Boekenlezer schreef:Kun je nagaan: al die tijd vóór Spinoza was het auteurschap van Mozes onomstreden, ja, zelfs de hele inspiratie van de Bijbel. Natuurlijk zijn er door de hele geschiedenis heen altijd wel mensen geweest die het beter dachten te weten, maar dat werd door de kerk nooit geaccepteerd, ongeacht of die nu rooms was, of van de Reformatie. Maar ten tijde van de Verlichting kreeg je dat de kerk vergiftigd begon te worden, een proces wat nog steeds doorgaat.

Dat het voor Spinoza onomstreden was zegt natuurlijk niet zo heel veel. Er waren toen wel meer dingen onomstreden waar wij nu toch ietwat anders over denken... :roll: (overigens heb ik geen reden om aan het auteurschap van Mozes te twijfelen ofzo, heb me daar nooit in verdiept)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 26 mar 2004 11:04

deze uitkomsten vertellen mij weer hoe nodig we een andere vertaling moeten gaan gebruiken. wat een taal!
Engaged @ 07-01-2005

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 11:29

M@rije schreef:deze uitkomsten vertellen mij weer hoe nodig we een andere vertaling moeten gaan gebruiken. wat een taal!

Wat heeft een andere vertaling daarmee te maken?
En wat is er zo vreemd aan de door ons gebruikte taal? Het is toch gewoon nederlands? :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 11:42

Ze heeft het over de uitkomsten van de test. :) En de in de statenvertaling gebruikte taal.... en nee dat was niet gewoon nederlands ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 12:45

Oké, dat verklaart alles. Bedankt. :wink:
Ik zag ineens zo'n reactie staan pal onder het bericht van Aragorn en mij, dus ik dacht: ze heeft het over ons. Heeft ze het daar dus helemaal niet over, maar over die test. :mrgreen:

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 26 mar 2004 13:45

Pffff ik schaam mij diep :oops: :oops: :oops:

Ik deed ook even de test....

kHad slechts 3 vragen goed beantwoord..

En dat voor iemand die elke dag de statenvertaling leest.. :oops: :cry:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 14:15

Dat is idd niet zo best, zou ik toch maar even de kanttekeningen erbij pakken misschien. :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 17:17

Zucht jij met je kanttekeningen.... pak gewoon Het Boek er bij... www.bibleserver.com :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 26 mar 2004 17:35

drosofila schreef:
ahuibers schreef:Er wordt volgens mij gewerkt aan nieuwe kanttekeningen.

Beste ahuibers,
heb jij al eens geprobeerd een boek te lezen met evenveel kanttekeningen als gewone tekst? Ik vind het al vreselijk vervelend als te vaak verwezen wordt naar noten. Soms staan die noten achteraan gegroepeerd, en dan kan je nog kiezen of je ze leest of niet. Maar er zijn ook boeken waar de noten op dezelfde pagina staan, onderaan dan. Ik heb al bladzijden onder ogen gehad waarop een paar regels gewone tekst staan, en de rest van de pagina zijn (voet)noten.
Stel je voor dat ze die kanttekeningen dan nog écht in de kantlijn zetten, dan is de tekst helemaal niet meer leesbaar. Wie zelden of nooit een boek leest knapt daar meteen op af. En ik die dacht dat de bijbel in de volkstaal door iedereen moest kunnen gelezen worden ...

Mijn advies: schrijf dat boek in een spannende en boeiende stijl, zodat het leest als een trein. Je zal zien: het vliegt de winkel uit.

Je kunt best veel begrijpen zonder de kanttekeningen te lezen. En als je dan iets niet snapt en je wilt het wel snappen ga je het toch onderzoeken. dat is ook de bedoeling,

Een spannend boek?
Gaat Het Doel dan niet verloren?
Men gaat het boek dan lezen omdat het spannend is maar de gedachte er achter is dan volgens mij helemaal ver te zoekken.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 26 mar 2004 19:03

de bijbel is heel spannend hor...er staan vet coole en mooie verhalen in. maar de taal is soms echt niet meer leesbaar hor...voor mij iig niet...en ik waag mijzelf toch goed thuis in de nederlandse taal te noemen. maar dit is geen nederlands meer hor. ik heb een paralelbijbel. dan heb je een navertelling(het boek is geen vertaling), maar toch ook nog de originele tekst om op terug te slaan. goede combi toch?
Engaged @ 07-01-2005

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 19:26

Marnix schreef:Zucht jij met je kanttekeningen.... pak gewoon Het Boek er bij... www.bibleserver.com :)

Het Boek... Waarom grijpen veel mensen blijkbaar zo graag naar slappe aftreksels zoals Het Boek, vraag ik me vraag af. "Tja, de Bijbel is zo moeilijk, en daar zijn wij te debiel voor om die te begrijpen." Onzin, is gewoon een kwestie van niet lui zijn en genoeg lezen. Dan begrijp je 'm op den duur prima. Bijna iedereen doet tegenwoordig een HBO of universitaire opleiding, en dan is de Bijbel ineens te moeilijk...??
Als ik een vraag heb over een woord in de tekst pak ik het gewoon zo aan: ik kijk wat voor woord er in de grondtekst staat, en dat ga ik dan eens uitpluizen met het woordenboek. Dan weet je gelijk wat er echt staat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 19:29

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Zucht jij met je kanttekeningen.... pak gewoon Het Boek er bij... www.bibleserver.com :)

Het Boek... Waarom grijpen veel mensen blijkbaar zo graag naar slappe aftreksels zoals Het Boek, vraag ik me vraag af. "Tja, de Bijbel is zo moeilijk, en daar zijn wij te debiel voor om die te begrijpen." Onzin, is gewoon een kwestie van niet lui zijn en genoeg lezen. Bijna iedereen doet tegenwoordig een HBO of universitaire opleiding, en dat is de Bijbel ineens te moeilijk...??

Blijkbaar wel... ik doe ook een universitaire opleiding, maar ik heb er regelmatig echt moeite mee te begrijpen wat er nu precies staat. En om het echt uit te pluizen kun je er best verschillende verklaringen en kanttekeningen bijpakken, maar soms wil je ook gewoon even wat lezen en dan is het vervelend als je het niet snapt.

Ik ben het wel met je eens dat je het niet alleen met het boek moet doen, want dat is ook niet echt dicht bij de grondtekst, maar daarom is de noodzaak van een echt goede nieuwe vertaling ook zo groot..

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 26 mar 2004 19:35

ahuibers schreef: Een spannend boek?
Gaat Het Doel dan niet verloren?
Men gaat het boek dan lezen omdat het spannend is maar de gedachte er achter is dan volgens mij helemaal ver te zoekken.

Tja, ahuibers, als iemand het boek niet leest omdat het in te moeilijke taal geschreven is, gaat het doel ook verloren. En als iemand de taal niet begrijpt ook. Ik zou zeggen, laat eerst de gedachte duidelijk zijn, pas dan kan gezocht worden naar de diepere betekenis.

Mensen hebben het meeste aan spannende boeken mét een boodschap.
Een boek dat meteen ook iets meer zegt over de leefomstandigheden toen, en dat dus mensen in staat stelt alles in een context te plaatsen.
En dan de uitspraken in gewone mensentaal.
Of denk je dat de mensen vroeger zo ingewikkeld praatten en schreven?
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 19:37

Aragorn schreef:
Boekenlezer schreef:

Het Boek... Waarom grijpen veel mensen blijkbaar zo graag naar slappe aftreksels zoals Het Boek, vraag ik me vraag af. "Tja, de Bijbel is zo moeilijk, en daar zijn wij te debiel voor om die te begrijpen." Onzin, is gewoon een kwestie van niet lui zijn en genoeg lezen. Bijna iedereen doet tegenwoordig een HBO of universitaire opleiding, en dat is de Bijbel ineens te moeilijk...??

Blijkbaar wel... ik doe ook een universitaire opleiding, maar ik heb er regelmatig echt moeite mee te begrijpen wat er nu precies staat. En om het echt uit te pluizen kun je er best verschillende verklaringen en kanttekeningen bijpakken, maar soms wil je ook gewoon even wat lezen en dan is het vervelend als je het niet snapt.

Ik ben het wel met je eens dat je het niet alleen met het boek moet doen, want dat is ook niet echt dicht bij de grondtekst, maar daarom is de noodzaak van een echt goede nieuwe vertaling ook zo groot..

Wat je ook kan doen: alle moeilijke woorden opschrijven met hun verklaring erbij. Kun je waarschijnlijk wel opzoeken met een woordenboek o.i.d. En gebruikte zinsconstructies die je niet kent leren. Dan leer je die vertaling wel lezen. Is nog altijd minder werk dan bijvoorbeeld engels leren, dacht ik zo.
Maar een goede nieuwe vertaling is inderdaad ook een goed idee.
(Probleem is alleen dat velen in de rechtse kringen daar weer tegen zijn, omdat je geen heilige monumenten mag veranderen, zoals de SV. [Net zoals de roomsen hun heiligen en beelden hadden...] Dan krijg ik soms de neiging om te zeggen: "Ik ben tegen bijbelvertalingen, vanwege het trammelant wat er van komt. Leer maar gewoon de grondtalen aan iedereen op catechisatie!")

Terug naar “Archief”