Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 10:39

ajl schreef:Ik sta er waarschijnlijk alleen in, maar ik vond het juist een heel bewogen antwoord van de dominee. Dat de uitkomst 'ons' niet bevalt ( want wij bepalen zelf wel ogv de bijbel wat fout is, maakt het antwoord niet fout/verkeerd en onnadenkend. Dit is nu eenmaal de refotmatorische uitleg van de bijbel.

De vragensteller heeft inderdaad niet letterlijk aangegeven dat God heen samengebracht had, maar ik las het ook impliciet in de vraag ('Hij heeft ons zo geschapen met onze gevoelens en zou God het dan niet willen)'.

@ mortlach dat dit argument door sommigen gebruikt wordt om een echtscheiding tegen te houden is een andere situatie. In dit geval is er geen sprake van een huwelijk, maar van een relatie tussen mensen van hetzelfde geslacht.

De reformatorische uitleg van de Bijbel?
Of wat de Bijbel er echt over zegt?

Overigens ben ik het met je eens dat het, mede gezien het kader waarvanuit de beantwoorder spreekt, een bewogen en evenwichtig antwoord is.
Wel vind ik het jammer dat de predikant zelf invult dat de vraagsteller vindt dat God hen bij elkaar gebracht heeft, terwijl de vraagsteller alleen meaar zegt dat God hem als homo gemaakt heeft (en ik denk dat daar zelfs vanuit reformatorisch perspectief weinig op af te dingen valt).

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 jun 2017 11:42

Wat de bijbel er zelf over zegt is niet zo heel duidelijk gezien het feit dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn. Daarom noemde ik ook de reformatorische uitleg. Ik had ook de Rooms Katholieke uitleg kunnen zeggen of de evangelische uitleg. Deze stromingen denken er volgens mij wel hetzelfde over.

En voor het overige las ik in de vraagstelling ook hetgeen de ds beantwoordde, maar blijkbaar is ook dat voor tweerlei uitleg vatbaar.
Laatst gewijzigd door ajl op 30 jun 2017 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 30 jun 2017 12:05

ajl schreef:Wat de bijbel er zelf over zegt is niet zo heel duidelijk gezien het feit dat er verschillende interpretaties mogelijk zijn. Daarom noemde ik ook de reformatorische uitleg. Ik had ook de Rooms Katholieke uitleg kunnen zeggen of de evangelische uitleg. Deze stromingen denken er volgens mij wel hetzelfde over.

En voor het overige las ik in de vraagstelling ook hetgeen de ds beantwoorde, maar blijkbaar is ook dat voor tweerlei uitleg vatbaar.

De evangelische uitleg is anders dan de reformatorische en de katholieke uitleg in dezen. (Katholiek en Refo zijn het in dezen roerend eens, hoewel de opgevoerde "bewijsteksten" nogal verschillen)
Erg duidelijk is de Bijbel er niet over in elk geval.

Ik las datgene wat jij en de de predikant erin lazen er niet in, het viel me zelfs op dat de vraagsteller deze standaard uitgekauwde woordkeuze die daardoor aan lading verloren heeft (bewust?) niet noemde.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 09:08

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... oratorium/

GEWELDIG antwoord.
Hier kan ik nou echt van genieten...
Zeker omdat ik onlangs van een stagaire dezelfde vraag ontving
(Als je vooraf de Heere vraagt om harten te neigen dan mag het je rust geven dat het goed komt.Lees: Als je bid en daarna met je leidinggevende gaat praten passen ze voor een stagair de regels aan...

Mocht de verantwoordelijke persoon volharden m.b.t. de geldende voorschriften dan zou ik mij hieraan onderwerpen.
"volharden" klinkt in dezen als "tegen beter weten in eigenwijs blijven".

Ik hoop dat je het laboratoriumwerk mag gaan doen in een rok en dat er veel gesprek op gang komt. Niet over het feit waarom jij in een rok loopt, dat kan hoogstens de aanleiding zijn, maar over de Zaligmaker van zondaren Die het verlorene zoekt.
Mocht het inderdaad zo zijn dat er omwille van een stagair de hand gelicht wordt met de regelgeving gaat daar inderdaad over gesproken worden.
En ik kan me niet voorstellen dat dat op welke wijze dan ook positief voor het christelijk geloof gaat uitpakken...

Wellicht is het een idee dat R.W, Mulder eens bedenkt wat de reden van bepaalde voorschriften is.....?
Mocht deze stagaire in ons lab willen komen werken gelden de voorschriften voor wat betreft PPE ook voor haar...

drernie
Mineur
Mineur

Berichtdoor drernie » 03 jul 2017 09:34

In plaats van broek zou je ook verplichte vaccinatie kunnen invullen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 03 jul 2017 09:48

Een opmerkelijk antwoord maar ik vind het positief dat de dominee de ruimte laat om toch die broek aan te trekken. Ik denk dat er ook predikanten zijn die zouden zeggen dat studentes maar beter kunnen stoppen met hun opleiding...

Die laboratoriumskledingsvoorschriften zijn er inderdaad niet voor niets. Ik werk voor mijn opleiding zo nu en dan in een ML-II-lab en ik moet er niet aan denken dat er iets valt of verkeerd gaat terwijl ik daar met korte broek zit...
"Een libelle zweeft over het water..."

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 09:58

Pcrtje schreef:Een opmerkelijk antwoord maar ik vind het positief dat de dominee de ruimte laat om toch die broek aan te trekken. Ik denk dat er ook predikanten zijn die zouden zeggen dat studentes maar beter kunnen stoppen met hun opleiding...

Die laboratoriumskledingsvoorschriften zijn er inderdaad niet voor niets. Ik werk voor mijn opleiding zo nu en dan in een ML-II-lab en ik moet er niet aan denken dat er iets valt of verkeerd gaat terwijl ik daar met korte broek zit...

Ik vind het advies te stoppen met de opleiding meer hout snijden dan de insinuatie dat de regels voor een bepaalde stagair opgerekt dienen te worden...

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 03 jul 2017 10:07

StillAwake schreef:Ik vind het advies te stoppen met de opleiding meer hout snijden dan de insinuatie dat de regels voor een bepaalde stagair opgerekt dienen te worden...
Tja... Kijk, zo'n predikant heeft zich waarschijnlijk nog nooit verdiept in kledingsvoorschriften, behalve in de reformatorische. ;-) Ik neem 't hem niet meteen kwalijk als hij eerst wil proberen anderen te vragen aan zijn eigen overtuigingen ruimte te schenken. Ik ben benieuwd of hij zijn mening zou bijstellen wanneer hij zich verdiept (heeft) in de onderliggende redenen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 10:13

Pcrtje schreef:Tja... Kijk, zo'n predikant heeft zich waarschijnlijk nog nooit verdiept in kledingsvoorschriften, behalve in de reformatorische. ;-) Ik neem 't hem niet meteen kwalijk als hij eerst wil proberen anderen te vragen aan zijn eigen overtuigingen ruimte te schenken. Ik ben benieuwd of hij zijn mening zou bijstellen wanneer hij zich verdiept (heeft) in de onderliggende redenen.

Eens, maar ga dan geen vragen beantwoorden. Hij wordt als deskundige opgevoerd, en dat is hij dus gewoon niet...

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 03 jul 2017 10:22

StillAwake schreef:Eens, maar ga dan geen vragen beantwoorden. Hij wordt als deskundige opgevoerd, en dat is hij dus gewoon niet...
De dominee wordt als deskundige opgevoerd voor een theologisch dilemma. Gezien zijn functie lijkt hij mij wel degelijk een deskundige voor deze vraag.

Kijk, de vraagstelster wil weten of er volgens reformatorische opvattingen helemaal geen ruimte is om een broek te dragen of dat er ook uitzonderingssituaties bestaan. Ze vraagt niets over de medisch-wetenschappelijke redenen voor het dragen van een broek. Ik denk dat die voor haar duidelijk zijn. (Ze studeert immers scheikunde.) De dominee geeft een antwoord dat binnen de kaders van zijn deskundigheid valt: hij vindt volgens zijn reformatorische opvattingen eigenlijk dat een rok moet, maar als het echt niet anders kan dan mag een broek ook.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 10:33

Pcrtje schreef:De dominee wordt als deskundige opgevoerd voor een theologisch dilemma. Gezien zijn functie lijkt hij mij wel degelijk een deskundige voor deze vraag.

Kijk, de vraagstelster wil weten of er volgens reformatorische opvattingen helemaal geen ruimte is om een broek te dragen of dat er ook uitzonderingssituaties bestaan. Ze vraagt niets over de medisch-wetenschappelijke redenen voor het dragen van een broek. Ik denk dat die voor haar duidelijk zijn. (Ze studeert immers scheikunde.) De dominee geeft een antwoord dat binnen de kaders van zijn deskundigheid valt: hij vindt volgens zijn reformatorische opvattingen eigenlijk dat een rok moet, maar als het echt niet anders kan dan mag een broek ook.

Ik snap je punt, maar zou het waarderen als iemand die een "deskundig" antwoord zou geven ook de achtergrond van de vraag zou meewegen.
Daarnaast blijf ik de opmerking dat regels in een bedrijf (ongeacht de redden en achtergrond) voor de eerste de beste stagair rekbaar zouden moeten zijn dom en onzinnig.
Als ik met mijn echtgenote een dienst zou bezoeken van deze Mulder, krijgt mijn vrouw ook op haar kop als daar geen hoed opstaat...
Meten met twee maten dus.
Zeker als je de betekenis van de term "Laboratorium" tot je door laat dringen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 jul 2017 10:35

Pcrtje schreef:De dominee wordt als deskundige opgevoerd voor een theologisch dilemma.

Het is geen theologisch dilemma, maar een traditie-vraagstuk...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jul 2017 13:52

StillAwake schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25058/broek-in-het-laboratorium/

GEWELDIG antwoord.
Hier kan ik nou echt van genieten...
Zeker omdat ik onlangs van een stagaire dezelfde vraag ontving
(Als je vooraf de Heere vraagt om harten te neigen dan mag het je rust geven dat het goed komt.Lees: Als je bid en daarna met je leidinggevende gaat praten passen ze voor een stagair de regels aan...

Mocht de verantwoordelijke persoon volharden m.b.t. de geldende voorschriften dan zou ik mij hieraan onderwerpen.
"volharden" klinkt in dezen als "tegen beter weten in eigenwijs blijven".

Ik hoop dat je het laboratoriumwerk mag gaan doen in een rok en dat er veel gesprek op gang komt. Niet over het feit waarom jij in een rok loopt, dat kan hoogstens de aanleiding zijn, maar over de Zaligmaker van zondaren Die het verlorene zoekt.
Mocht het inderdaad zo zijn dat er omwille van een stagair de hand gelicht wordt met de regelgeving gaat daar inderdaad over gesproken worden.
En ik kan me niet voorstellen dat dat op welke wijze dan ook positief voor het christelijk geloof gaat uitpakken...

Wellicht is het een idee dat R.W, Mulder eens bedenkt wat de reden van bepaalde voorschriften is.....?
Mocht deze stagaire in ons lab willen komen werken gelden de voorschriften voor wat betreft PPE ook voor haar...

Stel nou dat ze bij de brandweer had willen gaan werken? Wordt er dan speciaal een brandwerende, leren rok ontwikkeld?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 jul 2017 14:09

Pcrtje schreef:Een opmerkelijk antwoord maar ik vind het positief dat de dominee de ruimte laat om toch die broek aan te trekken. Ik denk dat er ook predikanten zijn die zouden zeggen dat studentes maar beter kunnen stoppen met hun opleiding...

Juist! Fijn dat je deze positieve opmerking maakt!
Alles wat de dominee zegt wordt weer zo onder het negatieve glas gelegd, terwijl de vraagstelster zelf zegt:
Als ik een lange broek draag voel ik me niet prettig omdat ik het idee heb dat ik zo niet naar God luister. Maar ik vind mijn studie ook erg leuk en wil graag doorgaan in de scheikunde. Ik zit hiermee in een tweestrijd. Wat kan ik het beste doen?

Met deze tweestrijd kan ze beter niet naar de vragenrubriek gaan, dat blijkt maar weer.
Er zijn banen waarin het dragen van een broek verplicht of wenselijk is en zoals PCrtje zegt:
Pcrtje schreef:Die laboratoriumskledingsvoorschriften zijn er inderdaad niet voor niets.

Zoals je soms je lange haar onder een helm of operatiemuts moet verstoppen, je een snellere sprint trekt met een broek aan, ipv een rok, en je geen inkijk wilt omdat je op een stelling of ladder staat.
Kortom, omdat het veiliger is en bedrijfskleding is iets anders dan kleding in je vrije tijd.
Ik dacht dat deze krampachtigheid intussen wel passé zou zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 04 jul 2017 14:40

omdat ik het idee heb dat ik zo niet naar God luister.

dit is nog eigenlijk het ergste... dat ze de schuld van dragen van een broek op Gods conto schuift ... hoe verknipt is het christendom dit als Gods wil in zijn schoenen te schuiven als zijnde verboden.
Er staat alleen maar in de bijbel dat de vrouw onderscheiden gekleed dient te gaan.. niets méér, niets mínder.

Of we gaan alle voorschriften volgen... of we moeten stoppen met die flauwekul, het wordt er allemaal niet geloofwaardiger door.

Terug naar “RefoWeb”