Harry Potter...deel 2?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 24 nov 2002 23:38

en de kids besefen ook heus wel dat wat ze in de bios zien een fantasie verhaal is
en nog een erg mooi fantasie verhaal ook !!

Als ikdit goed lees begrijp ik dat jij vind dat kinderen het verschil tussen fantasie en werkelijkheid kennen????

Niet dus!! Vertel een kind savonds voor het naar bed gaan een eng verhaal. Geheid dat je drie weken lang moet kijken of er geen kerel onder het bed ligt.

Ook met bepaalde tv programma's zoals baantjer kunnen kinderen geschokt vragen of het echt is. Ook al vertel je dat het nep is merk je dat ze er over gaan dromen en echt bang zijn.

Kinderen kennen fantasie. weten dat bv teletubbies nep zijn. Maar een gewoon jochie zoals Harry Potter komt teveel overeen met hun belevings wereld en zullen zij niet als fantasie zien.

Bij sprookjes ligt het toch anders. Ik mocht ze een tijdlang niet lezen. later wel. Bij sprookjes zie je aan de plaatjes vaak al dat het nep is.

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 25 nov 2002 08:20

Weet je Koss, dan laat jij je kinderen gewoon lekker Harry Potter kijken.
Ik hoop alleen dat je geen leerkracht bent want ik zou er zwaar op tegen zijn als je over deze film positief bent naar de kinderen toe.

Ik heb zelf de boeken niet gelezen, wel de eerste film gezien. Ik geloof best dat het er in de boeken anders aan toe gaat dat in de film.

Ik denk dat je kinderen BANG kunt maken door ze deze films te laten zien. Als ik zelf een thriller heb gezien dan slaap ik daarna meestal ook niet zo lekker. Dus op mij hebben zulke films zelfs invloed, terwijl ik toch een beter idee van de werkelijkheid heb dan kinderen.

En dat mensen zover kunnen komen om zelfmoord te plegen na zo'n film, dat geloof ik wel. Ik denk dat je mensen bang kunt krijgen (nu heb ik het niet over HP maar alle soorten thrillers) door films. Bang voor geesten en dergelijke. ANGST dus voor dingen die ineens misschien wel blijken te bestaan.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:47

Koss schreef:
er zijn meer mensen die zelfmoord hebben gepleegt door wat er in de bijbel staat dan door een film

Wie zegt dat? JIj? Of heb je keiharde bewijzen?

dus met die manier dat jij nu berideneert zou je de bijbel eerder moeten weg houden van kinderen

Juist niet! De Bijbel is het beste (leer)boek, ook voor kinderen! Hoe jou nou die link legt tussen de hoeveelheden zelfmoord en de Bijbel is mee een vraag!
jij kunt het mischien voor jezelf makelijk op de films schuiven om niet naar de rest van de problemen te hoeven kijken van deze jongen
maar voor iemand tot een daad als dit komt is er heel veel meer mis dan alleen het kijken van een bepaalde zoort films

Ik schuif het niet makkelijk af! Nogmaals, ik kende die jongen beter dan jou. Zijn vrienden zeiden het zo: Er was niets met hem aan de hand, hij had geen problemen ed. Hij hield zich alleen bezig met films naspelen en zelf filmen, en dan de thrillers en occulte films. Dus....

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:52

Koss schreef:
?????? hoe krijg je het voor mekaar om over een film te kunnen oordelen zonder dat je de film zelf gezien hebt ??????

Ik hebe r genoeg, nee, zelfs TEVEEL van gezien om het te kunnen veroordelen!

je gaat dan alleen maar op horen en zeggen aan
over hapklaare brokken gesproken......

Nonsens! Ik heb (had je kunnen weten als je de topic gelezen had) wel degelijk het een en ander van Harry Potter gezien. Dus nee, geen hapklare brokken, maar een eigen mening! En dat zonder opvoeding met Harry Potter!

of heeft iedereen hier klakkeloos een mening van een ander over genomen zonder zelf te kijken wat het eigelijks is waar alle drukte om is en er zelfstandig over na te denken ??

Je trekt simpelweg veel te snel conclusies!

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 25 nov 2002 17:00

janneke schreef:
Koss schreef:
?????? hoe krijg je het voor mekaar om over een film te kunnen oordelen zonder dat je de film zelf gezien hebt ??????

Ik hebe r genoeg, nee, zelfs TEVEEL van gezien om het te kunnen veroordelen!

en hoeveel is dat presies ?
alle 4 boekken ?
of 2 of 1 of niet een boek uitgelezen ?
of alleen maar wat trailertjes gezien ?

hoeveel is teveel voor jou ?
leaver dea as slaaf

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 25 nov 2002 17:10

moppie schreef:
en de kids besefen ook heus wel dat wat ze in de bios zien een fantasie verhaal is
en nog een erg mooi fantasie verhaal ook !!

Als ikdit goed lees begrijp ik dat jij vind dat kinderen het verschil tussen fantasie en werkelijkheid kennen????

ik zeg dat kinderen het verschil tussen werkelijkheid en fantasie juist leren kennen doordat ze het ervaren
laat je ze het niet ervaren dan leren ze het verschil niet

net zoals iemand eerder in deze topic al vertelde over het voorlezen van een verhaaltje voor het slapen gaan
en dat er dan nog dagen na die tijd onder het bed moet worden gekeeken of er ook een engen man onder het bed zit
na een paar dagen dringt het door dat dat fantasie is en hoeft er niet meer onder het bed gekeeken te worden
de iluzie van het verhaal word dan begrepen en de angst doorbroken
zo leren kinderen het verschil door het te ervaren

er is nu wel veel drukte over de Harry P films omdat die verhaalen bij de kids nu populeer zijn
een paar jaartjes terug had je bijvoorbeeld the never ending story
daar zaten ook best enge stukken in
en ook de overgang van werkelijke naar fantasie wereld (net als in Harry P)
die films zaten ook vol met heksen tovenaars veeen en duistere gedrochten uit de onderwereld

maar waarom werd daar niet zo een drukte om gemaakt dan als nu om de Harry P films ??
leaver dea as slaaf

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 18:34

Koss, ik heb meerdere trailers gezien. De stukjes die daarin getoond werden waren absoluut al teveel voor mij! Waarom? Omdat er TE duidelijk in naar voren kwam waar het in de films om raait: occultisme, geesten, toveren, enz. Een jongetje dat door een ander jongetje door de lucht wordt gesmeten dmv een bepaalde kracht..Dat is een van de dingen die voor mij al genoeg zeggen.

Koss, wat zeg jij over de Harry Potter films vanuit christelijk oogpunt? MOet dat allemaal maar zo kunnen?

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 25 nov 2002 18:50

ik zeg dat kinderen het verschil tussen werkelijkheid en fantasie juist leren kennen doordat ze het ervaren

Harry Potter is echter wel absoluut niet de juiste manier om kinderen kennis te laten nemen van occultisme. In het verhaal is Harry Potter immers een held, en toveren is daarin iets fantastisch. Om je kinderen hierover iets te leren moet je juist doordringen van de ware aard van deze zaken, nl. Duivels, verwoestend voor de ziel. Harry potter e.d. moedigen het occultisme juist aan. Ons ermee in laten is levensgevaarlijk. Vroeger wisten ze ten minste nog wat je met dit soort boeken moet doen : VERBRANDEN!

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 25 nov 2002 18:54

By the way: Die schandalige duivelse harry potter film makers hebben voor de opnamen nota bene een cathedraal gebruikt (ontheiligd) als zweinstein..... hoe durven ze, de spotters! :x

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 25 nov 2002 18:57

Kinderen zijn nog aan het leren over hoe de werkelijkheid in elkaar zit. Natuurlijk horen ze sprookjes en vertel je ze verhalen over pratende dieren, enzovoort. Maar die dingen zijn nog zo dicht in hun belevingswereld dat ze dien aankunnen, dat ze begrijpen wat het verschil is met de werkelijkheid.
Ik geloof dat je het beeld van kinderen van de werkelijkheid op een keiharde manier in elkaar schopt door ze dit soort occulte films (héél ver weg van hun belevingswereld, te ver om te kunnen begrijpen dat het 'onzin en nep' is) te laten zien. Ik weet wel zeker dat je daarmee heel wat kan verprutsen in zo'n kinderhoofdje.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 25 nov 2002 19:30

Koss schreef:

Harry potter komt in sommige gevallen te dicht bij de werkelijkheid vsn het occultisme. Ies waar ik ver van af wil blijven. Daar moet je je kinderen niet mee confronteren er zitten teveel gevaren aan. Occultisme is een hellend vlak.

net zoals iemand eerder in deze topic al vertelde over het voorlezen van een verhaaltje voor het slapen gaan
en dat er dan nog dagen na die tijd onder het bed moet worden gekeeken of er ook een engen man onder het bed zit

klopt was mijn eigen posting :wink:
na een paar dagen dringt het door dat dat fantasie is en hoeft er niet meer onder het bed gekeeken te worden
de iluzie van het verhaal word dan begrepen en de angst doorbroken
zo leren kinderen het verschil door het te ervaren

daar gaat soms echt wel meer dan een paar dagen overheen, en soms blijft het een trauma. Mijn pleegkindje is al4 jaar als de dood voor spoken en spinnen. Vreselijk gewoon. Ik heb dr nu zover dat ze alleen gaat slapen. Maar bij dr eigen thuis moeten dr ouders bij dr blijven tot ze slaapt. Hoe is dit gekomen??? Door tv programma's en films. Ze vind Harry potter ook doodeng.

die films zaten ook vol met heksen tovenaars veeen en duistere gedrochten uit de onderwereld

De hekserij was toen misschien iets minder bekend dan nu. Regelmatig komt de hekserij, occultisme en satanisme in het nieuws en dat maakt mensen huiveriger en voorzichtiger denk ik. Ik vind het ronduit gevaarlijk en bedroevend dat er tegen woordig zoveel kinderen helemaal weg zijn van de harrypotter spullen en de witches spullen. Er gaat zo'n grote invloed van uit. Er zijn een ik weet niet hoeveel kinder heksen clubjes die de gekste dingen verzinnen. Ook vreselijk veel pubers die ineens heks willen worden, Willen zijn zoals harry potter is.
Dit is een algemene tendens die me echt zorgen baart.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 nov 2002 19:53

Ik heb begrepen dat Harry Potter Deel 2 een stuk magischer is, zeg maar enger voor kinderen. Occulter.....?!

Zelfs kranten zonder christelijke signatuur vragen zich in ieder geval af of Harry Potter nog wel voor kinderen bestemd is.

Een kleine toevoeging, mogelijk later meer.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

-Rianne-

Berichtdoor -Rianne- » 25 nov 2002 19:57

Uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders of ze hun kinderen laten gaan.
Maar als ik straks voor de klas sta en kinderen hebben het erover om daarheen te gaan zou ik zeker het er met ze over hebben.
Ben ook blij dat de meerderheid hier ook het geen goede films vindt (voor kinderen).
En ja, deel 2 is erger dan deel 1...

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 20:08

Volgens mij is iedereen het hier wel over eens dat Harry Potter een slechte invloed heeft op kinderen ed. Alleen Koss niet...Ben wel benieuwd naar verdere argumenten van hem/haar (behalve dat de kinderen er "fantasie" door krijgen).

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 25 nov 2002 20:14

RPGtB schreef:By the way: Die schandalige duivelse harry potter film makers hebben voor de opnamen nota bene een cathedraal gebruikt (ontheiligd) als zweinstein..... hoe durven ze, de spotters! :x

Ehm..dat is niet zo heel verschrikkelijk vreemd hoor..
Er is hier een heel mooi kerkgebouw, van oorsprong hervormd, wat tegenwoordig gebruik wordt als samenkomtplaats voor politieke congressen, als housepartyzaal of als marktzaal, ja ook op zondag.
Dus zo vreemd is dat niet...

Neemt niet weg dat wat ontzag weleens gebezigd zou mogen worden jah..
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Terug naar “Archief”