Johan100 schreef:Schijngeloof dus. Je knipt Rom. 5:14 gewoon uit de Bijbel.
Wat ik schijngeloof noem is alles naar de letter geloven (voor waar houden, en dat dan uiteraard naar eigen interpretatie) terwijl uit leven woorden en daden niets van de liefde blijkt.
(Ik knip trouwensniets uit de bijbel, theologisch heeft Rom. 5 zeker zn waarde, ik had het over mijn geloofs
leven)
Hier wordt je veroordeeld als je een andere overtuiging hebt. Dan ben je aan het spotten, misleidt door de duivel, een schijngelovige ... enz.
Wel, wie zich door de duivel en zn eigen vlees laat leiden brengt deze vruchten voort: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen.
Heel wat anders dus dan een andere overtuiging hebben over de schepping, dat is gewoon een bijzaak waarover Paulus zegt: ''Aanvaard elkaar (gelovigen) ter ere van God, zoals Christus u heeft aanvaard." Nou, dat mis ik hier behoorlijk hoor!
Waar gaat het in de Bijbel nou steeds mis, wat wordt nou keer op keer zonde genoemd?
Sociaal onrecht, het uitbuiten van de armen zwakken en vreemdelingen, corruptie, onrechtvaardig rechtspreken en afgoderij (waaronder kinderoffers).
Precies de dingen waartegen Jezus ageerde. Hij moest niets hebben van de haarkloverij en veroordelingen van de schriftgeleerden en farizeeërs waardoor de hele bedoeling van de wet haar doel miste.
Owee wie iets anders geloofde dan zij. Maar Jezus keerde het precies om en zei ''wee ú, gij geveinsden''.
Of je de schepping nu letterlijk in 6 dagen opvat of niet maakt voor de bedoeling van het scheppingsverhaal niets uit.
Het is mij ook duidelijk dat ik mn doel mis, te kort schiet en schuldig ben. Dat de wereld een redder nodig heeft.
Jezus
is zijn eigenschappen, en hij is alles waar in in geloof. Ik geloof in liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Ik geloof in 1 Korinthe 13, en Jezus is daar het levende voorbeeld van. En daarom vertrouw ik hem en geloof ik in hem. Mijn hart, verstand en alles in mij zegt ''ja'' tegen hem. Ik wil hem daarin navolgen (al gaat dat met vallen en opstaan)
Profetie, lees je anders dan wetten, poëzie anders dan profetie, wijsheidboeken anders dan proza. En dan komt de taal en cultuurkloof er nog eens bij. Dus mocht ik een categoriefoutje hebben gemaakt door het scheppingsverhaal onterecht als poëzie te beschouwen, dan dank ik God op mn blote knietjes dat hij het oordeel niet aan jullie heeft overgegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)