Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 09 jun 2017 23:14

naamloos schreef:Als je ziet dat de dood al veel langer bestaat dan 6000 jaar kun je logisch vaststellen dat het om de geestelijke dood gaat -wat ook klopt met ''ten dage als je daarvan eet zul je de dood sterven'', A en E stierven niet diezelfde dag- ; ofwel de Bijbel klopt daarin niet. (en die is ook niet als wetenschappelijk boek bedoelt).
Bambi schreef:Waarom moest Jezus dan ook in de lichamelijke dood en daar weer uit opstaan? En waarom was dat pas de overwinning op de duvel, die opstanding uit de lichamelijke dood?
Die lichamelijke dood en opstanding was nodig, zodat wij opnieuw wedergeboren kunnen worden
Dat geldt ook andersom, door de zondeval, kwam de lichamelijke en 'geestelijke' dood
Jezus zei ''het is volbracht'' vóórdat hij stierf.
Als hij niet lichamelijk was gestorven zou hij ook niet de eersteling geweest zijn met het verheerlijkt opstandingslichaam: ​Christus​ als Eersteling, daarna wie van ​Christus​ zijn, bij Zijn komst.
Bambi schreef:Er wordt me 1 ding wel duidelijk in deze discussie
Steeds meer de bevestiging, dat de duvel rondgaat als een briesende leeuw en zelfs de uitverkorenen verleidt
En steeds meer de bevestiging, dat de Bijbel waar is en dat je erg sterk in je geloofsschoenen moet staan, met die wapenuitrusting, die ook de Bijbel inhoudt en de Waarheid vanuit die Bijbel

En mensen zoals Mortlach, die met haat nijd en minachting zich drie slagen in de rondte lacht, die weet niet beter, maar over de rest van de gelovigen, die die Bijbel juist betwijfelen, die Bijbel, die als wapenuitrusting tegen de duvel moet dienen, dat doet me verdriet
Want als je dan nog niet snapt waarom de duvel die Bijbel als onwaarheid en sprookjesboek en allerlei fouten erin wil laten zien, als het het wapen tegen hem is, dan ben je echt al totaal in zijn macht en door hem verblind
Ik zal het nog eens plaatsen, lees maar goed, waarom de duvel wil dat je die Bijbel betwijfelt als de Waarheid
Verschil van mening over de schepping was er ook toen de evolutie nog helemaal niet in beeld was.
Augustinus en Calvijn bijvoorbeeld namen de 6 dagen ook niet letterlijk. Ik snap werkelijk niet waarom je daar zo'n punt van maakt.
De verleidingen van de duivel gaat heus niet over de juiste versie van het scheppingsverhaal.

De Bijbel is mijn God niet. Ik ben geen biblicist, maar een christen.
Het draait om het geloof in Jezus, en het volgen van hem. Ieder wordt geoordeeld naar zijn daden, goed of kwaad.
Of je nou een theïstische evolutionist of 1 van de verschillende smaakjes creationist bent is maar bijzaak.
Bambi schreef:het heeft ook met geloof te maken en dat is het verschil met met je eigen verstand dingen willen snappen, wat jullie doen
Geloven doe je met hart, ziel en verstand. God vraagt nergens om je verstand op nul te zetten, en tegen beter weten in te ontkennen wat bewezen is.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 jun 2017 23:27

naamloos schreef:Jezus zei ''het is volbracht'' vóórdat hij stierf.
Als hij niet lichamelijk was gestorven zou hij ook niet de eersteling geweest zijn met het verheerlijkt opstandingslichaam: ​Christus​ als Eersteling, daarna wie van ​Christus​ zijn, bij Zijn komst.Verschil van mening over de schepping was er ook toen de evolutie nog helemaal niet in beeld was.
Augustinus en Calvijn bijvoorbeeld namen de 6 dagen ook niet letterlijk. Ik snap werkelijk niet waarom je daar zo'n punt van maakt.
De verleidingen van de duivel gaat heus niet over de juiste versie van het scheppingsverhaal.
Klopt, dat bedacht ik later ook, maar toen ik dat Bijbelgedeelte las, wat ik er nog eens onder gezet heb, zie je dat als Hij niet opgestaan was, alles voor niks geweest was
1 Korinthiërs 15
12 Indien nu Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden opgewekt is, hoe zeggen sommigen onder u, dat er geen opstanding der doden is?
13 En indien er geen opstanding der doden is, zo is Christus ook niet opgewekt.
14 En indien Christus niet opgewekt is, zo is dan onze prediking ijdel, en ijdel is ook uw geloof.
15 En zo worden wij ook bevonden valse getuigen Gods; want wij hebben van God getuigd, dat Hij Christus opgewekt heeft, Dien Hij niet heeft opgewekt, zo namelijk de doden niet opgewekt worden.
16 Want indien de doden niet opgewekt worden, zo is ook Christus niet opgewekt.
17 En indien Christus niet opgewekt is, zo is uw geloof tevergeefs, zo zijt gij nog in uw zonden.
18 Zo zijn dan ook verloren, die in Christus ontslapen zijn.
19 Indien wij alleenlijk in dit leven op Christus zijn hopende, zo zijn wij de ellendigste van alle mensen.
20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, en is de Eersteling geworden dergenen, die ontslapen zijn.
21 Want dewijl de dood door een mens is, zo is ook de opstanding der doden door een Mens.
22 Want gelijk zij allen in Adam sterven, alzo zullen zij ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Maar een iegelijk in zijn orde: de eersteling Christus, daarna die van Christus zijn, in Zijn toekomst.

naamloos schreef:De Bijbel is mijn God niet. Ik ben geen biblicist, maar een christen.
Het draait om het geloof in Jezus, en het volgen van hem. Ieder wordt geoordeeld naar zijn daden, goed of kwaad.
Of je nou een theïstische evolutionist of 1 van de verschillende smaakjes creationist bent is maar bijzaak.

Lees Hebreëen 11 Het 3e vers nog maar es, daar staat bij dat door het geloof verstaan wordt dat God alles gemaakt heeft, dus hoe belangrijk is het denk je? Dat betekent dat er iets mis is met je geloof, als je dat niet gelooft
Hebreëen 11

3 Door het geloof verstaan wij, dat de wereld door het woord Gods is toebereid, alzo dat de dingen, die men ziet, niet geworden zijn uit dingen, die gezien worden.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 jun 2017 23:39

Bambi schreef:Lees Hebreëen 11 Het 3e vers nog maar es, daar staat bij dat door het geloof verstaan wordt dat God alles gemaakt heeft, dus hoe belangrijk is het denk je? Dat betekent dat er iets mis is met je geloof, als je dat niet gelooft
Maar dat gelooft een theïstische evolutionist ook. God heeft geschapen middels evolutie.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 jun 2017 23:48

-
Laatst gewijzigd door Bambi op 10 jun 2017 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 jun 2017 00:40

De evolutietheorie is niet relevant voor iemands geloof, totaal niet. Wetenschap is niet bedoeld om de diepten van God te onderzoeken, het richt zich op aardse zaken. En geestelijke zaken kunnen niet behartigd worden door aardse.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 jun 2017 00:53

Ik denk dat, op het moment dat God de levensadem (van zijn geest als levensadem) in hem blies, hij mens werd naar Gods beeld en gelijkenis.
En engelen zijn geestelijke wezens, die bestaan niet uit materie dus vallen ze buiten de evolutie.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 jun 2017 04:34

De evolutietheorie is niet relevant voor iemands geloof, totaal niet. Wetenschap is niet bedoeld om de diepten van God te onderzoeken, het richt zich op aardse zaken. En geestelijke zaken kunnen niet behartigd worden door aardse.

Dat is niet helemaal waar, als je in evo geloofd en toch christen wil zijn geeft je te kennen het woord niet te geloven want daarin staat echt wel iets anders, Je hebt wel volkomen gelijk dat je in de schrift moet vertrouwen en de de wetenschap de wetenschap moet laten.

Maar dat gelooft een theïstische evolutionist ook. God heeft geschapen middels evolutie.

inderdaad is dit niet serieus te nemen
ook aan naamloos de vraag die ik aan Pcrtje stelde geloof je nu wel of niet in een letterlijke Adam

antoon

Berichtdoor antoon » 10 jun 2017 04:46

Bambi ik geloof ook niet in een letterlijke 6 dagen, jij neemt dit aan, je hebt het hier dus een stukje lastiger dan ik omdat je meer wil verdedigen, het is een klein beetje in de schrijfsels te zien, ik heb daarom ook eerbied voor je vast geloof dat in ieder geval boven het geschreeuw van evos staat, hun aanvallen op jouw persoon getuigen ook van onmacht.

Ja, de mens uit een dier. Je gelooft het toch zelf niet?
De mens was de kroon op zijn schepping, de engelen juichten toen God de mens schiep
Dat doen ze echt niet na miljarden jaar gewacht te hebben en hé, eindelijk, de laatste aaphaartjes waren eraf en het was mens, goed gedaan God
Hou toch op, het is spotten met God tot en met
En hoe zijn de engelen ontstaan dan, uit vuurvliegjes?

De mens is geen dier, en het is inderdaad spotten met God

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 10 jun 2017 05:59

naamloos schreef:Als je ziet dat de dood al veel langer bestaat dan 6000 jaar kun je logisch vaststellen dat het om de geestelijke dood gaat -wat ook klopt met ''ten dage als je daarvan eet zul je de dood sterven'', A en E stierven niet diezelfde dag- ; ofwel de Bijbel klopt daarin niet. (en die is ook niet als wetenschappelijk boek bedoelt).

Toen Adam en Eva in de tuin van Eden verbleven hadden ze toegang tot de boom des levens. Door het eten van de vruchten van deze boom (wat deze nu ook mochten zijn) werd hun leven of hun bestaan als zelfstandig en zelfbewust wezen, verlengd en verkregen ze in feite eeuwig leven.
Na de zondeval werd hun de toegang tot deze boom ontzegd en daarom staat er in de oorspronkelijke taal dat God tot hen zei: “ STERVENDE ZULT GIJ STERVEN” en niet “ gij zult (ogenblikkelijk)de dood sterven. Zij zouden dus door degeneratie en aftakeling uiteindelijk doodgaan. Of met andere woorden ; weer tot hun oorspronkelijke onbewuste componenten vervallen.

Uw redenering die gebaseerd is op het feit dat God zou gezegd hebben “gij zult sterven” is hiermede dan ook niet relevant.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2017 09:58

antoon schreef:De mens is geen dier,

Eens zien. Dieren zijn meercellig, (check), eukaryotisch (check), motiel (check), heterotroof (check), gaan door een blastula-fase (check), zonder rigide celwanden (check)... Goh, we voldoen aan alle definiërende kenmerken van dieren maar zijn toch geen dieren. Wat apart.

PS: op dezelfde manier zijn we ook gewoon zoogdieren trouwens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2017 10:11

Bambi schreef:Je minachting is duidelijk te voelen en je vijandschap, tegenover die domme gelovigen.

Dom? Nee hoor, in zijn geheel niet. Wel volhardend in onwetendheid of zelfs gewoonweg in leugens. Dat verbaast me altijd het meest: dat je iets niet weet is in zijn geheel niet erg; dat je denkt dingen te weten die niet waar zijn, ook dat gebeurt iedereen continu. Maar de weerstand tegen correctie, de volharding in de leugen, daar heb ik inderdaad weinig respect voor.

Bewijs wordt gewoon keihard genegeerd (Egypte is NIET in 2400 vChr. opgericht) of voor het eigen karretje gespannen. Je moet continu alles wat je leest, ziet en hoort filteren want er zou toch eens iets tussenzitten wat je dogma ondergraaft. Cognitieve dissonantie heet dat en hoewel we daar op zich allemaal wel eens last van hebben, is de mate waarin je je daaraan moet overgeven om in jonge-aardecreationisme te kunnen blijven geloven onvoorstelbaar.

Het enige waar ik vijandschap tegen voel is de absolute intellectuele verarming, de absolute woestenij die je moet aannemen. En dat die houding wordt gepropageerd, nee, zelfs als vereiste wordt gesteld voor 'waar geloof'. Creationisme heeft absoluut geen enkele diepte, het is een en al oppervlak. En als je het ook maar waagt om vragen te stellen, wordt je geloof direct in twijfel getrokken, dus de sociale druk om te conformeren is moordend.

Uiteindelijk vind ik het een enorm beperkend wereldbeeld waarin je de indrukwekkende pracht van de natuur en de wetenschap die dat allemaal in kaart brengt, moet negeren.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 jun 2017 10:55

Dom? Nee hoor, in zijn geheel niet. Wel volhardend in onwetendheid of zelfs gewoonweg in leugens.

Dat verbaast me altijd het meest: dat je iets niet weet is in zijn geheel niet erg; dat je denkt dingen te weten die niet waar zijn, ook dat gebeurt iedereen continu. Maar de weerstand tegen correctie, de volharding in de leugen, daar heb ik inderdaad weinig respect voor.

Bewijs wordt gewoon keihard genegeerd (Egypte is NIET in 2400 vChr. opgericht) of voor het eigen karretje gespannen. Je moet continu alles wat je leest, ziet en hoort filteren

Ik zal je wederom uit de droom helpen, onderzoekers die niet van naturalisme uitgaan hoeven niets te filteren, ik filter ook niets ik verander niets ik ga puur van gegevens uit van mensen die het beter kunnen weten, dit omdat zij ooggetuige zijn of althans ongeveer 100 of minder geleefd hebben ten opzichte van de gebeurtenis.

Ik zal mijn topic over tijdbepalingen in de bijbel aanvullen dit weekend steeds met bewijzen, maar we hadden het over evo.

want er zou toch eens iets tussenzitten wat je dogma ondergraaft. Cognitieve dissonantie heet dat en hoewel we daar op zich allemaal wel eens last van hebben, is de mate waarin je je daaraan moet overgeven om in jonge-aardecreationisme te kunnen blijven geloven onvoorstelbaar.

Zoals je zegt dat kan ook bij evolutionisten voorlomen

Het enige waar ik vijandschap tegen voel is de absolute intellectuele verarming, de absolute woestenij die je moet aannemen. En dat die houding wordt gepropageerd, nee, zelfs als vereiste wordt gesteld voor 'waar geloof'. Creationisme heeft absoluut geen enkele diepte, het is een en al oppervlak. En als je het ook maar waagt om vragen te stellen, wordt je geloof direct in twijfel getrokken, dus de sociale druk om te conformeren is moordend.

Dat neem ik zo aan maar de joden in de tijd van Jezus stonden ook onder druk, om zich te conformeren met een verachtte minderheid, de christenen die Jezus wel geloofden.

Uiteindelijk vind ik het een enorm beperkend wereldbeeld waarin je de indrukwekkende pracht van de natuur en de wetenschap die dat allemaal in kaart brengt, moet negeren.

Dat vind ik weer niet

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 10 jun 2017 16:58

De strijd die sommige christenen voeren tegen de evolutie, een theorie die wordt ondersteund door kennis die met de wetenschappelijke methode is verkregen, heeft alle kenmerken van fundamentalisme.
Men heeft een absoluut uitgangspunt gekozen, waaraan alles wordt gerelateerd. In dit geval de uitvinding dat de Bijbel niet alleen een geestelijke waarheid verkondigt, maar ook een wetenschappelijk correcte waarheid. Daarvoor moet de Bijbel letterlijk worden geïnterpreteerd. 6 dagen zijn 6 dagen. Dat werk. De Bijbel kan met deze brute ingreep geen mythologie meer bevatten, geen metaforen, geen verbeeldingen of symboliek, geen diepere verstaanslagen dan de letterlijke. Dat blijkt duidelijk wanneer men van de letterlijke lezing zo'n halszaak maakt, dat hel of hemel, duivel of God, dood of leven er vanaf schijnt te hangen. Wie zich niet ogenblikkelijk bekeert tot deze ene ware uitleg, is een ketter, een duivelsleerling, een ongelovige....toe maar jongens....

Als er feiten of ontdekkingen worden gedaan die strijdig zijn met dit uitgangspunt, wordt dat ofwel glashard ontkend of het wordt onzichtbaar gemaakt door er geen kennis van te (laten) nemen, struisvogelpolitiek dus, of door twijfel te zaaien via de methode van het op de persoon spelen (wetenschappers zijn ongelovigen met een verborgen, duivels agenda). Daarbij neemt men de schijn aan van kenner te zijn van de feitelijke wetenschappelijke inhoud. Ogenschijnlijk wil men het debat voeren, argumenten uitwisselen, pro en contra belichten,maar in feite regeert het rigide uitgangspunt.
Men wíl niet dat het waar is wat anderen zeggen, daarom kán het niet waar zijn wat anderen zeggen en dus ís het niet waar wat anderen zeggen. Slecht argument.
Nul debat.

Nu vind ik het prima dat je in het debat een volstrekt alternatief uitgangspunt neemt en dan probeert volgens erkende methodiek zoveel mogelijk bewijs te verzamelen om dat uitgangspunt te ondersteunen en van argumenten te voorzien. Maar deze praktijk mis ik ten enenmale. Je zou dan een veel inhoudelijker en nuchterder debat verwachten, waarin inhoudelijke reacties op het scherpst van de snede worden gewisseld.
Maar nee hoor, de bijdragen worden constant gelardeerd met persoonlijke beschimpingen, veroordelingen en wantrouwende sneren.

Met wie hebben we dus te maken?
Met fundamentalisten. Alles aan hen is schijn:

Het zijn schijn-christenen. Omdat zij andere mensen verkeerd behandelen, niet eerlijk zijn waar dit wel geboden is en de Bijbel verkrachten door het tot een populair-wetenschappelijk vlugschriftje van lage kwaliteit te maken.
In klassieke taal gezegd: zij propageren geen waar zaligmakend geloof doch slechts een historisch geloof.

Het zijn schijn-wetenschappers, want zij mengen zich wel op hoge poten in het debat met de pretentie dat zij pas echt weten hoe het zit, maar zij komen niet met relevante gegevens die hun positie ondersteunen. De mistige taal, de niet-wetenschappelijke aannames en de constante omzeiling van bestaande wetenschappelijke data, maken hun inbreng niet relevant.
Zij zoeken data bij een vaststaande verklaring in plaats van een verklaring te zoeken bij vaststaande data.

Zijn ze gevaarlijk?
Ach, zolang ze geen geweld gebruiken, niet. Er is een kritisch massa nodig voordat fundamentalistisch groepen hun mening publiek kunnen gaan afdwingen. Dat zie ik niet meer gebeuren. Maar hun overtuiging is wel zo absoluut, dat als het er op aan zou komen, zij niet zouden aarzelen om verkregen macht te gebruiken tegen andersdenkenden.
Ze vertegenwoordigen echter een vorm van christendom dat gelukkig geen toekomst heeft. Dat blijk bij bestudering van de groepen die hier heil in zien. Dat zijn toch gemarginaliseerde groepen die altijd wel ergens een çharismatische' (vooral handige) leidersfiguur weten te vinden die hen de indruk geeft dat ze voorop lopen in hun Bijbels fundamentalisme, zonder in de gaten te hebben hoezeer ze hun ziel, zaligheid en bankrekening verkopen aan dergelijke religieuze charlatans.

Voor een tijd kunnen ze aansluiting vinden bij gematigde gelovigen, die zich ook zorgen maken over de invloed van het wetenschappelijke wereldbeeld op christelijke normen en waarden. Maar net als met de stoomtrein, de TV, de ontdekking van de aard van ons zonnestelsel, vaccinatie, voorbehoedsmiddelen, werkende vrouwen of anders-geaardheid (niet langer aangeleerd, maar aangeboren), zo zullen deze gematigde gelovigen zich op den duur ook schikken naar de onomstotelijke kennis die de wetenschap heeft opgeleverd op gebieden van geologie, biologie en astronomie en deze als een gegeven accepteren. Je moet toch door met je (studerende) kinderen, weet je.

Tot die tijd zitten wij dus op de eerste rang om te zien hoe het folkloristische museum van de christenen van vroeger zich aan het oprichten is.
Ik krijg t.z.t. graag een uitnodiging als het officieel geopend wordt.
Dan kom ik zeker even langs om lekker te huiveren en te rillen bij de aanblik van de bizarre denkbeelden uit de oude doos.
"Weet je nog", zeg ik dan met een glaasje wit in mijn handen tegen mijn buurman Mortlach, "hoe fel ze altijd tekeer gingen?"

Om mijn dolende en afgedwaalde broeders en zusters niet helemaal te laten zitten doe ik hen hierbij nog een wijze raad toekomen:

Lees, om een beter begrip te krijgen over wat nu echt "weten" is en wat "geloven", nog eens Hebreeën 11 door. Zie eens wat een onwetendheid de helden van het geloof allemaal te verduren kregen. Wat ze zagen was niet in overeenstemming met wat ze geloofden.
Dat is van alle tijden. Dat is de ware aard van het geloof. Als je geloofsvoorstellingen samenvallen met wat je ziet.....dan is God overbodig geworden.
Niet zo gek dus dat ons geloof het altijd over iets anders heeft dan onze ogen kunnen zien.
Verbaas je niet over de kloof tussen onze zichtbare werkelijkheid en onze geloofde werkelijkheid.
En vermeng het ene niet met het andere. Om geen museumstuk te worden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 10 jun 2017 17:50

Ik heb mijn best gedaan om iedereen te waarschuwen, zoals Noach deed en net als hij werd ik dus als debiel gezien, want wetenschappelijk was er ook geen teken van een vloed te bekennen. Een vloed, die toen door de spotters ontkend werd en door de evolutie spotters weer. Ik word zelfs fundamentalist genoemd. Toe maar. En dat omdat ik geloof wat God gezegd heeft, net als Noach en alle geloofshelden in Hebreëen 11 en niet wat de wetenschap verzint

Ik maakte dinsdag het tegenovergestelde mee
De wetenschap voorspelde slecht weer en ik moest reizen met openbaar vervoer. Het werd me afgeraden, want het zou gaan spoken. Maar God zei me dat ik kon gaan
ik ben gegaan en ondanks dat het steeds regende is er geen druppel regen op mijn hoofd gevallen en de zon scheen zelfs toen ik in Gouda weer uit de trein stapte en de wind was geluwd.
Ik werd die avond ervoor ook voor gek verklaard, dat ik zou gaan reizen, maar mijn geloof in God, die me vertelde dat ik met een gerust hart kon gaan, was groter.
Ik ben het spotten van mensen niet meer dan gewend, wat mijn geloof aan gaat
En ook dat ik door niemand gesteund wordt, zoals velen die hetzelfde geloven het hier ook lieten afweten en als toeschouwer me in gedachten ook vast bekeken hebben met een blik om weer andere fouten te ontdekken

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 jun 2017 18:03

antoon schreef:Ik zal je wederom uit de droom helpen, onderzoekers die niet van naturalisme uitgaan hoeven niets te filteren, ik filter ook niets ik verander niets ik ga puur van gegevens uit van mensen die het beter kunnen weten, dit omdat zij ooggetuige zijn of althans ongeveer 100 of minder geleefd hebben ten opzichte van de gebeurtenis.

Dat is alsof ik nu een 'ooggetuigeverslag zou schrijven van de loopgraven in de Eerste Wereldoorlog. En natuurlijk filter je vanalles. Je kunt bijvoorbeeld al niet eens accepteren dat dinosaurussen en zoogdieren nooit tegelijkertijd hebben geleefd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”