Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2017 19:25

Wat zou er gebeuren als een vulkaan onder water komt te staan? Weet het niet, heb er mijn hersens en google nog niet voor gebruikt

Dan ontstaan er prachtige eilanden-ketens a la Hawaii als je miljoenen jaren de tijd hebt :-) Verder stroomt lava over het algemeen nog steeds omlaag en niet omhoog.

Als je ziet dat je maar een dun laagje nodig hebt, omdat die olie allemaal naar een bepaald gedeelte stroomt, valt dat dus wel mee.

Ik vermoed dat je enigszins onderschat hoe veel olie er te vinden is.

Misschien ook leuk om in een laboratorium te onderzoeken :mrgreen:

Inderdaad, want als de conclusie dan niet bevalt, kun je hem gewoon negeren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jun 2017 19:34

Mortlach schreef:Dan ontstaan er prachtige eilanden-ketens a la Hawaii als je miljoenen jaren de tijd hebt :-) Verder stroomt lava over het algemeen nog steeds omlaag en niet omhoog.

Daar heb ik nog een stukje aanvulling over geschreven in mijn andere post, toen je dit al aan het bantwoorden was

Ik vermoed dat je enigszins onderschat hoe veel olie er te vinden is.
Nee hoor, onder de zee, waar de aanvoer van plankton blijvend is, zal het wel veel zijn

Inderdaad, want als de conclusie dan niet bevalt, kun je hem gewoon negeren.
Ik gebruik voor de meeste dingen gewoon mijn eigen logica, uit gaand vanuit de Waarheid van de Bijbel. Wat ik dan niet weet of niet zeker weet, zoek ik op. Kom er toch meestal stukken verder mee dan de wetenschap, die van een andere, in mijn ogen verkeerde basis als uitgangspunt uitgaat en daar miljarden euro's en dollars aan verspild heeft, waar mensen in Afrika goed van hadden kunnen eten en dan in alles de Bijbel en God gaan tegenspreken

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2017 19:46

Achterkant van het sigarendoosje:

95 miljoen vaten per dag aan consumptie. (vat is 160 liter) = 15 miljard liter per DAG
= 5,5 biljoen liter olie per jaar.

Momenteel kun je met een acre (4000 vierkante meter) aan algen 5000 gallon olie per jaar produceren. Een gallon is 3,7 liter dus 4000 m2 produceert 18.000 liter olie per jaar = 4,5 liter per vierkante meter per jaar.

Je hebt dus meer dan een biljoen vierkante meter aan algen nodig voor 1 jaar productie oftewel een miljoen vierkante kilometer. De aarde is 500 miljoen vierkante kilometer groot en we slurpen al bijzonder lang olie uit de grond. Plus dat het ook nog eens bijzonder geconcentreerd is op bepaalde plaatsen.

Conclusie: Tijdens dat hele ark van Noach verhaal zijn alle mensen en dieren niet verzopen door water, maar door meters dikke lagen alg! :mrgreen:

Kijk, voor de mensen met een langetermijnvisie is dat natuurlijk geen probleem. Algen waren een van de eerste levensvormen die vrijwel direct nadat de aarde voldoende was afgekoeld ontstonden. In 3,5 miljard jaar kun je heel, heel veel alg produceren. Iets wat je echt niet gaat lukken als je maar een paar duizend jaar hebt. Het past gewoon niet.

http://allaboutalgae.com/faq-history/

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2017 19:52

Bambi schreef:Nee hoor, onder de zee, waar de aanvoer van plankton blijvend is, zal het wel veel zijn

Zie mijn zeer ruwe berekeningetje. Je hebt de ruimte er gewoon niet voor.

Ik gebruik voor de meeste dingen gewoon mijn eigen logica, uit gaand vanuit de Waarheid van de Bijbel.

Blijkt die onderbuik van ons toch voor vrij veel zaken gewoon echt niet te werken.

Wat ik dan niet weet of niet zeker weet, zoek ik op. Kom er toch meestal stukken verder mee dan de wetenschap, die van een andere, in mijn ogen verkeerde basis als uitgangspunt uitgaat en daar miljarden euro's en dollars aan verspild heeft, waar mensen in Afrika goed van hadden kunnen eten en dan in alles de Bijbel en God gaan tegenspreken

Verspild geld... zegt hij/zij via een elektronische typemachine die verbonden is met miljoenen andere elektronische typemachines wereldwijd zodat de boodschap niet meer per pakketboot hoeft te worden verstuurd maar nu dezelfde minuut nog aankomt.

Om die machine draaiende te houden, wordt in een centrale water vervarmd met een soort steen die wat warmpjes aanvoelt en die nooit koud wordt, hoe lang je ook wacht. Met dat warme water wordt dan elektriciteit opgewekt wat door kabeltjes naar huizen wordt gestuurd. Wat een verspilling allemaal.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 03 jun 2017 20:21

Johan100 schreef:(...). De oerknal is natuurlijk helemaal niet bewezen. Waarom zou je daarin geloven dan, als de Bijbel aangeeft dat de aarde in 6 dagen geschapen is? Geloof je ook in de oerknal dan? En niet in het Bijbelse scheppingsverslag?

Waarom gebruik je toch steeds het woord geloven als iemand door een microscoop kijkt, door een telescoop, met wiskunde bezig is of andere exacte vakken praktiseert. Het is dan geen kwestie meer van "geloven", maar van precies opschrijven wat je op welke manier, waar en hoe gezien hebt. Een ander kan hetzelfde doen en als hij maar precies genoeg te werk gaat ook hetzelfde waarnemen. De wetenschappelijke methode van kennisvergaring werkt op deze manier. Uiteraard corrigeren ze elkaar. Wat de één niet kan, kan de ander beter, maar nooit wordt een resultaat op basis van "geloof" aan het papier toevertrouwd. Gebruik dat dan ook niet in de wetenschappelijke context.
Voor de veronderstelling van een oerknal (waar we uiteraard niet bij zijn geweest, als je dat bedoelt) zijn harde aanwijzingen. Iedereen kan daar kennis van nemen. Voor de schepping is geen enkele aanwijzing. Hè, wat vervelend nou, maar zo is het. Je kunt natuurlijk je levenswerk maken van het zaaien van twijfel over de aanwijzingen voor de oerknal, maar als je dat doet zonder je op de hoogte te stellen van de aard en omvang van die aanwijzingen, door je dus te verdiepen in de wetenschappelijke kennis op grond waarvan een oerknal wordt veronderstelt, dan neem ik je niet serieus. En dat doe ik ook niet als je met even weinig onderbouwing het scheppingsverhaal zo nodig de wetenschap wilt binnendragen. Je kunt niet meedoen met de wetenschap en bestaande kennis zonder steekhoudende argumenten ter zijde stellen of nieuwe kennis zonder steekhoudende argumenten laten prevaleren boven bestaande kennis. Als je zo nodig de wetenschap wilt aanvechten, dan kan dat alleen als je je als wetenschapper opstelt met de spelregels van dien.

En natuurlijk kom je in de problemen met het scheppingsverhaal, als je ontdekt dat de oerknal in het verlengde ligt van wat we aan kennis hebben opgebouwd over het heelal. En natuurlijk wordt je dan gedwongen om afstand te nemen van een letterlijke, wetenschappelijk betrouwbare lezing van het scheppingsverhaal. Maar die problemen zijn ontstaan toen men die letterlijke betekenis als kern-waarde van de Bijbel is gaan beschouwen. 6 dagen moesten en zouden 6 letterlijke dagen zijn, van 24 uur lang. En die schepping moest op het tijdstip zijn gebeurd die te herleiden valt uit het terug tellen van de jaren die in de Bijbel worden genoemd. Als je geen kennis hebt van de huidige stand van zaken, en je wilt zo dolgraag dat de Bijbel gelijk heeft, ook in wetenschappelijke zin, dan slik je dat als zoete koek. Maar wie wel weet hoe de vork in de steel zit, kan dat niet meer.

Ik geloof niet in de oerknal. Verre van dat. Ik weet dat er een oerknal geweest moet zijn op basis van onderzoek. Waarom zou ik in iets moeten geloven dat zich als waarschijnlijk aandient? De oerknal lijkt me op dit moment zo ongeveer de enig mogelijke verklaring voor het uitdijende heelal. Volgens mij is er verder boordevol aanvullend bewijs dat de aanname van de oerknal ondersteunt. Wat moet ik anders dan accepteren dat de aarde een bol is, dat de aarde om de zon draait en dat de aarde zich bevindt in een uithoek van ons melkwegstelsel? Wat kan ik anders dan de aangetoonde uitdijing van het heelal als correct aannemen?
Ja, ik kan een heel onwaarschijnlijk complot-verhaal gaan ophangen, waarin fraude, foute wetenschappers en God zelf een voorname rol spelen, maar die oneerlijkheid laat ik aan me voorbijgaan. Dan zou ik mezelf openbaren als een gekwetste persoon die zijn eigen willetje achterna blijft lopen, ook al heeft hij niets meer te willen. Die kinderachtigheid, daar ben ik overheen gegroeid.

Ik accepteer de kennis die de mens opdoet via het wetenschappelijk proces, omdat het controleerbaar is. Dat jij dat niet doet, omdat je het niet wilt en dat ik dat niet doe, omdat ik daar niet toe in staat ben is een bijkomstigheid. We moeten ook zo oprecht zijn om toe te geven dat wij beiden misschien wel te dom, te lui of te oud zijn om überhaupt de wiskunde en de natuurkunde te kunnen volgen die nodig is om astronomie op dit niveau te bedrijven. Laat staan dat we de pedanterie zouden kunnen hebben om te menen dat wij een beter inzicht hebben in die materie dan de natuurkundige kopstukken door de eeuwen heen. Zo deemoedig wil ik me best opstellen.
Maar dit heeft allemaal niets met geloven te maken. Er wordt pas "geloven" gevraagd, wanneer wij niets meer weten, niets meer zien en niets meer begrijpen. Dan is er alleen nog vertrouwen mogelijk. Vertrouwen: de andere vertaling van het werkwoord geloven. Dan komt de zekerheid en de vastheid niet meer vanuit onze eigen waarneming, maar dan zoeken we die ergens anders. Ook al zien we het niet, het geloof is er nochtans. En de richting van dat geloof is altijd een religieuze. Voorbij alles en iedereen, boven de materie, boven het grijpbare en begrijpelijke uit.

Het scheppingsverhaal, ja, dat heeft met geloven te maken. Dat is een onbewijsbaar verhaal. Maar een kernverhaal voor de inhoud van mijn geloof. Juist de tegenstrijdigheid met de waarneembare werkelijkheid geeft mij de sleutel tot het juiste verstaan in handen. God staat aan het begin, al zegt iedereen dat er niets of niemand aan het begin staat. Toch geloof ik dat wel, tegen beter weten in. Want een begin is belangrijk. Voor elk leven. Een leven zonder begin is dodelijk. Kijk maar naar mensen die hun afkomst niet kennen. Die hebben geen leven. En als er geen begin is, dan is er ook geen einde. Dan is er nadat er kortstondig iets geweest is, mijn leven of jouw leven of weet ik veel wiens leven, helemaal niets geweest. Dan is alles contingent, toevallig, betekenisloos, waardeloos (of althans: van niet meer of minder waarde dan eender welke overige materie, dood of levend). Dat is het grote gevaar van het verlies van een existentieel einde of een existentieel begin. Daarom is de religie zo rijk: zij schenkt ons een genadige tijd en ruimte van leven. Een nuttige, zinvolle, betekenisvolle ruimte, om te koesteren en te bewaren. Van God tot God, van eeuwigheid tot eeuwigheid. Niet het heelal met zijn te vrezen doodse leegte interesseert mij als mens (dat heelal heeft mij niets te bieden), maar de ruimte die God geschapen heeft, dat is wezenlijk voor mij als mens. Als ik mijn leven niet meer kan zien als een bedoelde plaats die God mij genadig heeft geschonken, dan wordt alles inwisselbaar en betekenisloos. Dan zijn geweld, dood, vernietiging geen werkelijke issues meer, maar slechts rimpelingen in het universum waar niemand van weet, waar niemand wakker van ligt, waar geen enkele notie van genomen wordt.
De stille onverschilligheid van het universum die via de telescopen tot mij komt, maakt mij angstig. Maar mijn geloof begrenst de angst en weet een leefbare ruimte af te bakenen, waarin het toch goed is. De enige die dit kan scheppen en bewaken noem ik God, Schepper van hemel en aarde.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jun 2017 20:24

Mortlach schreef:Zie mijn zeer ruwe berekeningetje. Je hebt de ruimte er gewoon niet voor.

Blijkt die onderbuik van ons toch voor vrij veel zaken gewoon echt niet te werken.
Mijn logica zit tussen mijn oren en mijn geloof in mijn hart, net als de liefde, die ook niet te verklaren valt, ook al proberen ze dat ook al decennia

Verspild geld... zegt hij/zij via een elektronische typemachine die verbonden is met miljoenen andere elektronische typemachines wereldwijd zodat de boodschap niet meer per pakketboot hoeft te worden verstuurd maar nu dezelfde minuut nog aankomt.

Om die machine draaiende te houden, wordt in een centrale water vervarmd met een soort steen die wat warmpjes aanvoelt en die nooit koud wordt, hoe lang je ook wacht. Met dat warme water wordt dan elektriciteit opgewekt wat door kabeltjes naar huizen wordt gestuurd. Wat een verspilling allemaal.
Waarvoor de gebruikers van dat internet, gewoon betalen èn via de electriciteitsrekeningen èn via hun internetleverancier.Maar als we het dan alleen al hebben over alle onderzoeken die moeten bewijzen dat de mens niet geschapen is, maar ontstaan uit miljarden jaren evolutie,
dat kost een vermogen, bekostigt door iedere belastingbetaler, wereldwijd. En wat hebben ze aan die onderzoeken, in wetenschappelijk opzicht voor andere dingen? Niks. En dan komt er vaak een wijsneus, die dan zegt dat we dan ook geen internet hadden gehad enzo, maar daar is een heel andere wetenschap voor nodig en niet die gebruikt wordt om aan te tonen dat we niet geschapen zijn, maar geëvolueerd en hoelang geleden alles is ontstaan.
Blijkt ook wel, want spullen die voor die tijd dat die datering uitgevonden werd gemaakt werden, die staan allemaal nog in redelijk goede staat in een museum, terwijl dingen die erna gemaakt zijn, steeds eerder kapot gaan :mrgreen:
Maar ook bijv dat apparaat dat moest bewijzen hoe de big boom werkte, jaren geleden in Zwitserland was dat geloof ik. het lukte niet omdat dat apparaat zogenaamd kapot was, maar nooit meer iets over gehoord. Wil niet eens weten hoeveel dat onderzoek gekost heeft, maar dat had beter in kanker onderzoek gestoken kunnen worden, bijv

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 03 jun 2017 20:36

gravo schreef:Waarom gebruik je toch steeds het woord geloven als iemand door een microscoop kijkt, door een telescoop, met wiskunde bezig is of andere exacte vakken praktiseert.

Nee, ik had het over de oerknal. Geloof je in de oerknal of in het Bijbelse scheppingsverslag? Moeilijk dilemma?
De oerknal is niet gezien door iemand door een microscoop of telescoop, ook niet door iemand die met wiskunde bezig was of andere exacte vakken praktiseerde. Er is niets van bewezen. Dus waar geloof je in?

Johan
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jun 2017 21:03

Bambi schreef:Waarvoor de gebruikers van dat internet, gewoon betalen èn via de electriciteitsrekeningen èn via hun internetleverancier.

Als mensen een paar honderd jaar geleden ook hadden gedacht dat het allemaal maar geldverspilling was, had jij vandaag echt niet op het internet gezeten of stroom gehad; dat was mijn punt.

Maar als we het dan alleen al hebben over alle onderzoeken die moeten bewijzen dat de mens niet geschapen is, maar ontstaan uit miljarden jaren evolutie,
dat kost een vermogen, bekostigt door iedere belastingbetaler, wereldwijd.

Joh, een vermogen nog wel. Moet je voor de grap eens kijken naar hoeveel geld er naar onderzoek gaat vergeleken met, pak hem beet, de militaire budgetten van de grootste 5 landen.

En wat hebben ze aan die onderzoeken, in wetenschappelijk opzicht voor andere dingen? Niks.

Nou, want gentherapie helpt geen steek, dialysepatiënten en mensen met suikerziekte zijn allemaal maar aanstellers.

En dan komt er vaak een wijsneus, die dan zegt dat we dan ook geen internet hadden gehad enzo, maar daar is een heel andere wetenschap voor nodig en niet die gebruikt wordt om aan te tonen dat we niet geschapen zijn, maar geëvolueerd en hoelang geleden alles is ontstaan.

De wetenschappelijke methode die aan de basis ligt is voor beide gebieden toch echter exact hetzelfde. Dan kun je moeilijk gaan beweren dat het voor sommige gevallen wél opgaat en voor andere gevallen niet.

Blijkt ook wel, want spullen die voor die tijd dat die datering uitgevonden werd gemaakt werden, die staan allemaal nog in redelijk goede staat in een museum, terwijl dingen die erna gemaakt zijn, steeds eerder kapot gaan :mrgreen:

Omdat men heeft ontdekt dat als je iemand iets verkoopt dat een levenlang meegaat, je die persoon nooit meer iets anders verkoopt.

Maar ook bijv dat apparaat dat moest bewijzen hoe de big boom werkte, jaren geleden in Zwitserland was dat geloof ik. het lukte niet omdat dat apparaat zogenaamd kapot was, maar nooit meer iets over gehoord. Wil niet eens weten hoeveel dat onderzoek gekost heeft, maar dat had beter in kanker onderzoek gestoken kunnen worden, bijv

Die Large Hadron Collider bedoel je? Dat ding wat het Higgs-Boson heeft aangetoond wat het sluitstuk was op de deeltjesfysica. Waarvoor ze de Nobelprijs hebben gehad? Ja, toen ze die magneet hadden gefixt, hebben ze daar heel veel prachtige ontdekkingen gedaan hoor. Als je daar nooit meer iets over hebt gehoord, moet je misschien eens onder je steen uitkomen. :-)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 jun 2017 21:25

Mortlach schreef:
Nou, want gentherapie helpt geen steek, dialysepatiënten en mensen met suikerziekte zijn allemaal maar aanstellers.
De wetenschappelijke methode die aan de basis ligt is voor beide gebieden toch echter exact hetzelfde. Dan kun je moeilijk gaan beweren dat het voor sommige gevallen wél opgaat en voor andere gevallen niet.
Daar gaan we weer. DNA en gen onderzoek, heeft geen moer te maken met de conclusie dat we van de vissen enzo afstammen. En ook niet met een foute datering, want dan zouden alle DNA onderzoek in de misdaad, toch echt niet kloppen, dan waren de daders ineens duuzend jaar oud enzo

Omdat men heeft ontdekt dat als je iemand iets verkoopt dat een levenlang meegaat, je die persoon nooit meer iets anders verkoopt.

Die Large Hadron Collider bedoel je? Dat ding wat het Higgs-Boson heeft aangetoond wat het sluitstuk was op de deeltjesfysica. Waarvoor ze de Nobelprijs hebben gehad? Ja, toen ze die magneet hadden gefixt, hebben ze daar heel veel prachtige ontdekkingen gedaan hoor. Als je daar nooit meer iets over hebt gehoord, moet je misschien eens onder je steen uitkomen. :-)

Ja dat ding en wat hebben we aan de uitkomst? Is er iets ontstaan in dat apparaat, wat er nog niet was voor die tijd? Nee, ze begrijpen nu hoe de natuur in elkaar zit, volgens een onderzoeker. En daarom gaan ze nog verder. Ze willen maar 1 ding proberen te bewijzen en dat is dat God niet bestaan heeft maar alles uit zichzelf ontstaan is. En dat kunnen ze met mooie woorden inkleden, ik trap er niet in

https://nl.wikipedia.org/wiki/Large_Hadron_Collider

Nee, ik zie nu in het laatste stuk dat ze eigenlijk het tegendeel hebben ontdekt, er ontstaat niks

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 04 jun 2017 00:19

Johan100 schreef:Nee, ik had het over de oerknal. Geloof je in de oerknal of in het Bijbelse scheppingsverslag? Moeilijk dilemma?
De oerknal is niet gezien door iemand door een microscoop of telescoop, ook niet door iemand die met wiskunde bezig was of andere exacte vakken praktiseerde. Er is niets van bewezen. Dus waar geloof je in?Johan

Al mijn antwoorden staan in mijn vorige post

gravo

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 jun 2017 07:23

gravo schreef:Ik lach om de duizend bochten waarin je je wringt om iets dat op omvallen staat toch overeind te houden.
Een beetje Funny Video's van fundamentalistisch christenen.

Maar eigenlijk is het triest.

De kern van het probleem zit niet bij jou, maar bij fundamentalistische predikers die al lange tijd de vermaledijde letterlijke Bijbellezing propageren. Zij zorgen er voor dat christenen zich in duizend bochten moeten wringen om hun geloof staande te houden. Zij moeten de werkelijkheid (de feiten) geforceerd aanpassen aan dit geloof anders stort hun geloof in, hebben ze geleerd.
Zij hebben het geloof in God omgeruild voor het geloof in de Bijbel. En de vrijheid der kinderen Gods voor letterknechterij.

Want fundamentalistisch predikers willen controle, ze willen zekerheid, ze willen aantoonbaar goed zitten. Ze willen het zwart-op-wit. En daarom wordt het hele geloof gebouwd op de letter. Ze misbruiken de Bijbel daarvoor. En die letter is onfeilbaar. Die letter verklaart altijd alles, op elk terrein, in alle omstandigheden. Eigenlijk zijn ze wetenschappelijk bezig. Ze zoeken naar de Theory of Everything. Fundamentalisme is dan ook een door en door moderne stroming, die zich net als alle moderniteit afkeert van zaken die slechts geloofd kunnen worden. Nee, alleen bewijzen tellen. Klaar en helder, begrijpelijk en aanwijsbaar.

Nou, dan kom je niet ver met Bijbelse verhalen.
Want niets van wat daarin wordt verteld kun je bewijzen of aantonen
God, hemel, eeuwigheid, wonderen, Geest, wijs die maar eens aan. Alles moet geloofd worden.

En om dat probleem op te lossen is het volgende bedacht: Wat we ook zien, horen, ontdekken of waarnemen, we houden er aan vast dat de Bijbel gelijk heeft. Alles wat we zien, horen, ontdekken of waarnemen dient dan ook volledig aangepast te worden aan wat de Bijbel zegt. Het moet kloppen, dus daarom klopt het ook. Klopt het niet, dan maken we het kloppend. Oh ja, op elk gebied! Dus astronomie, geologie, biologie...eigenlijk elke wetenschappelijke discipline moet zich onderwerpen aan de Bijbel. Zijn de feiten toch anders, dan zijn de feiten fout. Keep it simple.

Je snapt dat dit een lekkere boodschap is voor mensen die het sowieso simpel willen houden. Dat gaat er in als koek, wanneer je je als christen onzeker voelt in deze wereld. Maar het is een heel rigide systeem, want als er ook maar één onderdeel is waarop dat niet meer lukt, dan dreigt de hele boel in elkaar te storten. Daarom wordt het ook zo agressief doorgezet. Je mag geen millimeter ruimte geven aan ongemakkelijke feiten of aan twijfel.

Fundamentalistisch denken wordt zo een agressieve, eenzijdige en oneerlijke dwangbuis, waarin veel christenen verzuipen, omdat het in stand gehouden wordt met harde wetten (de Bijbel) en grote angsten (als je anders denkt, verlies je je geloof). Aanvankelijk voelen mensen zich geborgen bij deze simpele, maar valse voorstelling van zaken. Maar altijd komt het moment van de grote teleurstelling. Vaak knapt de zeepbel en is het geloof daarmee ook definitief weg. Daarom is het fundamentalisme zo gevaarlijk.

Laten we de kern van God niet uit het oog verliezen: goedheid, trouw, liefde.

Een christen heeft de plicht om het goede te doen. Daar hoort eerlijkheid bij.

Eerlijk zijn in wat hij ziet (geen feiten ontkennen of verdraaien).
Eerlijk zijn in wat hij gelooft (niet aanpassen aan het cynisme van de wereld)

Alle gelovigen weten van de spanning tussen die twee.
Hoe vaak is de werkelijkheid niet volstrekt anders dan wij verlangen?
Dat is van alle tijden.
Maar daar zullen we mee moeten leren leven.
Net als alle gelovigen altijd hebben gedaan.

gravo

Dit is weer eens een bericht om in te lijsten.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 04 jun 2017 08:24

Te beweren dat dat men een volgeling van Christus is en toch ook een evolutionist te zijn is, net zoals te beweren een heidens-Christen, een communistisch- kapitalist te zijn of een vierkante cirkel te bezitten, een ongerijmdheid of een tegenspraak in zichzelf.

Volgens Gods woord betekent “Scheppen” iets wat vooraf niet bestond ogenblikkelijk voortbrengen als een totaal afgewerkt geheel .
De evolutie theorie daarentegen stelt dat iets wat vooraf niet bestond uiteindelijk pas na veel veranderen geleidelijk ontstaat.

Omdat nu juist het begrip, de inhoud en de beschrijving van beide woorden totaal aan elkaar tegengesteld zijn. En net zoals te beweren half zwanger te zijn irreëel en totaal onwetenschappelijk is , men is zwanger of men is het niet. Zo ook is men evolutionist en geen Christen ofwel is men een volgeling van Christus en dus creationist.

Dat Wetenschappers bepaalde feitelijke gegevens, dus zaken die op elk ogenblik en door elk individu kunnen vastgesteld en herhaald worden, totaal tegengesteld verklaren en interpreteren en dit afhankelijk van hun eigen morele overtuiging, opvoeding , sponsers, carrière, ..enz. is een feit dat ik persoonlijk in mijn 34 jaarlange loopbaan in een onderzoekscentrum zeer veel heb kunnen vaststellen.

Een wetenschappelijke verklaring of uitleg is geen wetenschap; het is een interpretatie of poging tot uitleg of verklaring van een vaststelling die men heeft gedaan . En daarom zijn er in de loop der tijden vele van deze verklaringen of uitleggingen van fenomenen door andere “wetenschappelijke” uitleggers totaal tegengesproken. De evolutietheorie is daar bij uitstek het meest duidelijke voorbeeld van.

Wat nu de zogenaamde ”Big Bang” betreft dit is de benaming dat men heeft gegeven aan een catastrofaal fenomeen waarvan men de gevolgen tot op vandaag duidelijk kan vaststellen door metingen die herhaald kunnen worden onafhankelijk van de tijd en de persoon.
Afhankelijk van hem die het fenomeen interpreteert worden nu allerhande theorieën en conclusies naar voor geschoven met betrekking tot de zogenaamde evolutie die dan hét bewijs zouden zijn dat er geen schepping gebeurd is.

Mij persoonlijk lijkt deze conclusie nogal vreemd en is deze bewering nu juist het bewijs dat diegene die dergelijke interpretatie maakt van dit gebeuren nu juist onbekend of grote tegenstander is met Gods Woord.Want er staat geschreven :
In den beginnen schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu werd* woest en ledig en de duisternis lag op de vloed…….
• *In de oorspronkelijke tekst staat “werd” en niet “was

Als men aandachtig Gods Woord helemaal leest dan komen bepaalde punten duidelijk naar voor:
- Na de Schepping van het heelal ontstond er in de hemel een opstand van Lucifer (de lichtdrager) met zijn engelen . Hij wordt dan vervolgens als Satan (opstandeling/ tegenstander) benoemd die er de oorzaak van is dat er een oorlog in de hemel ontstaat.
- Als God schept dan maakt Hij geen halve, onafgewerkte of ruïneuze zaken. Hij spreekt en het is er , Hij gebied en het staat er
- Na de eerste zin in het boek Genesis wordt direct verwezen naar een verworden toestand van woestheid ledigheid en chaos.
- In zes dagen wordt de aarde hersteld (gemaakt) ? Let wel ; nergens staat geschreven dat God de aarde in zes dagen heeft “geschapen”. Steeds staat er want in zes dagen heeft de Here de hemel (ons uitspansel) en de aarde GEMAAKT. (uit bestaand materiaal hersteld)
- Het is opvallend dat hetgeen tot op heden nog rondom de aarde of in ons eigen klein sterrenstelsel beweegt nog steeds één grote ruïne van steenbrokken, ijs, en pokdalige of giftige planeten is.
- Afgezien van de toestand van de aarde, stemt alles rondom ons geen tot op vandaag dan nog steeds overeen op hetgeen in het tweede vers van Gods Woord beschreven staat .

Het wetenschappelijk feit van een grote catastrofe uit het verleden die Gods schepping op een bepaalde plaats heeft aangetast is dan ook niet vreemd aan hetgeen God ons mededeelt in Zijn Woord.
Enkel menselijke interpretaties willen dit aangrijpen om Gods scheppende kracht en majesteit onderuit te halen.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 04 jun 2017 09:14

bernard 3 schreef:Te beweren dat dat men een volgeling van Christus is en toch ook een evolutionist te zijn is, net zoals te beweren een heidens-Christen, een communistisch- kapitalist te zijn of een vierkante cirkel te bezitten, een ongerijmdheid of een tegenspraak in zichzelf.

Volgens Gods woord betekent “Scheppen” iets wat vooraf niet bestond ogenblikkelijk voortbrengen als een totaal afgewerkt geheel .
De evolutie theorie daarentegen stelt dat iets wat vooraf niet bestond uiteindelijk pas na veel veranderen geleidelijk ontstaat.

Omdat nu juist het begrip, de inhoud en de beschrijving van beide woorden totaal aan elkaar tegengesteld zijn. En net zoals te beweren half zwanger te zijn irreëel en totaal onwetenschappelijk is , men is zwanger of men is het niet. Zo ook is men evolutionist en geen Christen ofwel is men een volgeling van Christus en dus creationist.

Dat Wetenschappers bepaalde feitelijke gegevens, dus zaken die op elk ogenblik en door elk individu kunnen vastgesteld en herhaald worden, totaal tegengesteld verklaren en interpreteren en dit afhankelijk van hun eigen morele overtuiging, opvoeding , sponsers, carrière, ..enz. is een feit dat ik persoonlijk in mijn 34 jaarlange loopbaan in een onderzoekscentrum zeer veel heb kunnen vaststellen.

Een wetenschappelijke verklaring of uitleg is geen wetenschap; het is een interpretatie of poging tot uitleg of verklaring van een vaststelling die men heeft gedaan . En daarom zijn er in de loop der tijden vele van deze verklaringen of uitleggingen van fenomenen door andere “wetenschappelijke” uitleggers totaal tegengesproken. De evolutietheorie is daar bij uitstek het meest duidelijke voorbeeld van.

Wat nu de zogenaamde ”Big Bang” betreft dit is de benaming dat men heeft gegeven aan een catastrofaal fenomeen waarvan men de gevolgen tot op vandaag duidelijk kan vaststellen door metingen die herhaald kunnen worden onafhankelijk van de tijd en de persoon.
Afhankelijk van hem die het fenomeen interpreteert worden nu allerhande theorieën en conclusies naar voor geschoven met betrekking tot de zogenaamde evolutie die dan hét bewijs zouden zijn dat er geen schepping gebeurd is.

Mij persoonlijk lijkt deze conclusie nogal vreemd en is deze bewering nu juist het bewijs dat diegene die dergelijke interpretatie maakt van dit gebeuren nu juist onbekend of grote tegenstander is met Gods Woord.Want er staat geschreven :
In den beginnen schiep God de hemel en de aarde. De aarde nu werd* woest en ledig en de duisternis lag op de vloed…….
• *In de oorspronkelijke tekst staat “werd” en niet “was

Als men aandachtig Gods Woord helemaal leest dan komen bepaalde punten duidelijk naar voor:
- Na de Schepping van het heelal ontstond er in de hemel een opstand van Lucifer (de lichtdrager) met zijn engelen . Hij wordt dan vervolgens als Satan (opstandeling/ tegenstander) benoemd die er de oorzaak van is dat er een oorlog in de hemel ontstaat.
- Als God schept dan maakt Hij geen halve, onafgewerkte of ruïneuze zaken. Hij spreekt en het is er , Hij gebied en het staat er
- Na de eerste zin in het boek Genesis wordt direct verwezen naar een verworden toestand van woestheid ledigheid en chaos.
- In zes dagen wordt de aarde hersteld (gemaakt) ? Let wel ; nergens staat geschreven dat God de aarde in zes dagen heeft “geschapen”. Steeds staat er want in zes dagen heeft de Here de hemel (ons uitspansel) en de aarde GEMAAKT. (uit bestaand materiaal hersteld)
- Het is opvallend dat hetgeen tot op heden nog rondom de aarde of in ons eigen klein sterrenstelsel beweegt nog steeds één grote ruïne van steenbrokken, ijs, en pokdalige of giftige planeten is.
- Afgezien van de toestand van de aarde, stemt alles rondom ons heen tot op vandaag dan nog steeds overeen met hetgeen in het tweede vers van Gods Woord beschreven staat .

Het wetenschappelijk feit van een grote catastrofe uit het verleden die Gods schepping op een bepaalde plaats heeft aangetast is dan ook niet vreemd aan hetgeen God ons mededeelt in Zijn Woord.
Enkel menselijke interpretaties willen dit aangrijpen om Gods scheppende kracht en majesteit onderuit te halen.

verbeterde versie

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 jun 2017 11:01

Bambi schreef:Daar gaan we weer. DNA en gen onderzoek, heeft geen moer te maken met de conclusie dat we van de vissen enzo afstammen.

Nee? Volgens mij toch wel. Juist door dieren te onderzoeken komen we meer over onszelf te weten.

En ook niet met een foute datering, want dan zouden alle DNA onderzoek in de misdaad, toch echt niet kloppen, dan waren de daders ineens duuzend jaar oud enzo

Waar heb je het nu in vredesnaam weer over?

Ja dat ding en wat hebben we aan de uitkomst? Is er iets ontstaan in dat apparaat, wat er nog niet was voor die tijd? Nee, ze begrijpen nu hoe de natuur in elkaar zit, volgens een onderzoeker.

Ja, wat heb je daar nou aan?

En daarom gaan ze nog verder. Ze willen maar 1 ding proberen te bewijzen en dat is dat God niet bestaan heeft maar alles uit zichzelf ontstaan is. En dat kunnen ze met mooie woorden inkleden, ik trap er niet in

weet je, tegen dat soort samenzweringsdenken is geen kruid gewassen. Gisteren zei je nog dat je er niks over had gehoord en nu weet je ineens wat de motieven van die duizenden wetenschappers zijn.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 04 jun 2017 17:01

bernard 3 schreef:Te (...) halen.

Wat een gehakketak. Simpele vraag aan Johan100, bernard 3 (en eventueel aan Bambi): misschien kunnen jullie het voortdurende afserveren van de wetenschap even tijdelijk doorbreken door eens op een rijtje te zetten welke bevindingen jullie eigenlijk wél delen met de wetenschap.

kijk, als jullie op alle terreinen van de wetenschap diametraal tegenovergestelde ideeën hebt, dan heeft verder praten geen zin.
Dan stel ik voor om de ins and outs van koetjes en kalfjes maar eens ter discussie te stellen, om de lieve vrede te bewaren.

Maar als er een lijstje kan komen met wetenschappelijke inzichten die we wél met elkaar kunnen delen, dan vertrekken we opnieuw vanuit een positief uitgangspunt, namelijk gedeelde kennis die we allen betrouwbaar achten.

Zo zou je je kunnen afvragen welke van de volgende punten wél door jullie worden onderschreven:

- de aarde is een bol
- de aarde draait om de zon
- ons zonnestelsel is er één van vele in ons melkwegstelsel
- de theorie en aanwijzingen van de quantum-mechanica zijn betrouwbaar-
- het universum dijt uit
- wij hebben nu een ander beeld van het universum dan onze voorgangers uit bijbelse tijden
- In DNA liggen de eigenschappen van ons lichaam vast
- Ons DNA heeft grote overeenkomsten met dat van dieren
- Methoden om de ouderdom van iets te bepalen zijn vrij nauwkeurig
- enzovoorts

Jullie kunnen zelf nog punten toevoegen. Hoe meer, hoe beter. We zijn immers op zoek naar de grootste gemene deler.

Jullie begrijpen dat niet alles aangevinkt behoeft te worden (en misschien heb ik één en ander ook niet precies genoeg verwoord), maar het gaat er om dat we een gemeenschappelijke grond vinden, waarop we dan wel verder kunnen denken en debatteren. Want nu zitten we op een dood spoor, denk ik.
Uit alles blijkt dat jullie er zeer diep ingedoken zijn, dus ik verwacht dat jullie dan ook serieus werk kunnen maken van deze eenvoudige vraag.

Met interesse zie ik jullie reactie tegemoet en teken ik,

gravo

Terug naar “[Religie] - Open forum”