Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor naamloos » 30 mei 2017 00:37

Quasi2 schreef:Wat een onzin! Het is geen strafkamp ofzo. En ja, er zijn meer dan genoeg SGP-vrouwen die het gewoon leuk vinden. Die er bewust voor kiezen.
Poeh, ik zou nog liever in een strafkamp zitten dan als een klein kind 'onder' de man staan.
En verder denk ik niet dat jij voor 'meer dan genoeg SGP-vrouwen' kan spreken. Laat ieder dat maar voor zichzelf doen denk ik dan.
De SGP-vrouwen die ik ken zijn alleen maar 'op papier' voor, en verders hebben ze er helemaal niks mee.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die het gewoon leuk vindt (al geloof ik wel dat sommigen zo gehersenspoeld zijn dat ze er zelf in geloven; wat dan gelukkig weer niet uit hun woorden en daden blijkt...)
Kom op en doe normaal, niemand vind het leuk om als een klein kind behandelt te worden.
Ga jij het maar lekker onzin vinden, maar het feit dat ze er voor 'kiezen' komt gewoon voort uit de gedachte dat het van God moet.
Nou, hiephiephoera, daar geloof ik lekker niet in, zelfs niet al zou het ''moeten''.
Ik zou eerder niet stemmen (als er geen andere opties zouden zijn) dan op de SGP! :-({|=
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 30 mei 2017 05:49

naamloos schreef:Poeh, ik zou nog liever in een strafkamp zitten dan als een klein kind 'onder' de man staan.

En dat is karikatuur 1. =D>

Een vrouw staat bij de SGP namelijk gewoon als gelijkwaardig aan de man in het huwelijk. De man is echter hoofdverantwoordelijke. En dat is heel wat anders dan als een klein kind onder de man staan.

naamloos schreef:En verder denk ik niet dat jij voor 'meer dan genoeg SGP-vrouwen' kan spreken.

Dan heb je gewoon echt pech. Want ik krijg het idee dat ik er heel wat ken als ik jou zo hoor spreken.

naamloos schreef:Laat ieder dat maar voor zichzelf doen denk ik dan.
De SGP-vrouwen die ik ken zijn alleen maar 'op papier' voor, en verders hebben ze er helemaal niks mee.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die het gewoon leuk vindt (al geloof ik wel dat sommigen zo gehersenspoeld zijn dat ze er zelf in geloven; wat dan gelukkig weer niet uit hun woorden en daden blijkt...)

We gaan naar karikatuur 2: Hersenspoelen op het moment dat mensen een standpunt hebben dat jij niet begrijpt of waar jij het totaal niet mee eens bent.

Je hebt daar geen enkel bewijs voor. Bovendien kan ik met evenveel gemak zeggen dat jij gehersenspoeld bent en vervolgens komen we geen steek verder. Jammer dat jij alleen die vrouwen spreekt. Ik heb ze beide gesproken, zowel de vrouwen die er helemaal niks meer mee hebben, als de vrouwen die het goed en prima vinden. En ja, ik heb ervaring genoeg, ze zitten beide in mijn eigen familie, dus ik heb ook nog eens prima vergelijkingsmateriaal.

naamloos schreef:Kom op en doe normaal, niemand vind het leuk om als een klein kind behandelt te worden.

We zijn weer terug bij karikatuur 1. En daar had ik al op gereageerd.

naamloos schreef:Ga jij het maar lekker onzin vinden, maar het feit dat ze er voor 'kiezen' komt gewoon voort uit de gedachte dat het van God moet.

Karikatuur 3. Als iemand naar Gods wil probeert te leven (wat een christen wil!) en als iemand denkt dat dat Gods wil is dan zal zij haar uiterste best doen om daarnaar te leven. En dat is gewoon een keuze, want je wilt naar Gods wil leven. Daar is op dat moment geen moeten bij, maar een vrije keuze van de wil. (ook al is dat dan genade.)

naamloos schreef:Nou, hiephiephoera, daar geloof ik lekker niet in, zelfs niet al zou het ''moeten''.
Ik zou eerder niet stemmen (als er geen andere opties zouden zijn) dan op de SGP! :-({|=

O dat mag. Dat kan gewoon in Nederland! Maar laat dan mensen die gewoon goede redenen hebben in ieder geval in hun waarde. Met woorden als hersenspoelen en moeten lijkt het er wel een beetje op dat je wat makkelijk een bepaalde groep mensen in een negatief daglicht wilt plaatsen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 mei 2017 08:03

Quasi2 schreef:En dat is karikatuur 1.

Een vrouw staat bij de SGP namelijk gewoon als gelijkwaardig aan de man in het huwelijk. De man is echter hoofdverantwoordelijke. En dat is heel wat anders dan als een klein kind onder de man staan.
Iets met hiërarchie en rangorde. Maar toch tegelijkertijd gelijkwaardig en hoofdverantwoordelijke? Maak dat de kat maar wijs!
Die gelijkwaardigheid gaat dan alleen over de waarde van het mens zijn, maar in de praktijk en functioneel gaat het niet op.
De SGP mag nog wel wat verder evolueren richting totale gelijkwaardigheid.
Quasi2 schreef:Dan heb je gewoon echt pech. Want ik krijg het idee dat ik er heel wat ken als ik jou zo hoor spreken.
Waarom zou ik pech hebben? Omdat jij, naar eigen zeggen, heel wat mensen kent die het SGP vrouwenstandpunt zogenaamd leuk vinden?
Quasi2 schreef:We gaan naar karikatuur 2: Hersenspoelen op het moment dat mensen een standpunt hebben dat jij niet begrijpt of waar jij het totaal niet mee eens bent.

Je hebt daar geen enkel bewijs voor. Bovendien kan ik met evenveel gemak zeggen dat jij gehersenspoeld bent en vervolgens komen we geen steek verder. Jammer dat jij alleen die vrouwen spreekt. Ik heb ze beide gesproken, zowel de vrouwen die er helemaal niks meer mee hebben, als de vrouwen die het goed en prima vinden. En ja, ik heb ervaring genoeg, ze zitten beide in mijn eigen familie, dus ik heb ook nog eens prima vergelijkingsmateriaal.
Ik hoef niets te bewijzen. Normaal is dat gelijkwaardigheid in theorie en praktijk gelijk op functioneert.
De bewijslast ligt bij degene die daar een rangorde in aanbrengt.
Dat je wat vergelijkingsmateriaal in je familie hebt zitten zegt natuurlijk lang niet alles.
Quasi2 schreef:Karikatuur 3. Als iemand naar Gods wil probeert te leven (wat een christen wil!) en als iemand denkt dat dat Gods wil is dan zal zij haar uiterste best doen om daarnaar te leven. En dat is gewoon een keuze, want je wilt naar Gods wil leven. Daar is op dat moment geen moeten bij, maar een vrije keuze van de wil. (ook al is dat dan genade.)
O jawel hoor. Ik ben een christen, maar als ik zou geloven wat de SGP-er als Gods wil over de vrouw gelooft, dan zou ik daar knap veel moeite mee hebben. Ik zou mezelf echt niet kunnen wijsmaken dat dat 'moeten' mn vrije keuze zou zijn.
Als Gods wil vrouw-vernederend zou zijn (zoals de SGP denkt, maar dat zo niet wil noemen) ga ik dat nooit leuk vinden.
Quasi2 schreef:O dat mag. Dat kan gewoon in Nederland! Maar laat dan mensen die gewoon goede redenen hebben in ieder geval in hun waarde. Met woorden als hersenspoelen en moeten lijkt het er wel een beetje op dat je wat makkelijk een bepaalde groep mensen in een negatief daglicht wilt plaatsen.
Nou, iedereen mag natuurlijk vinden wat ie wil, maar ik vind het lastig respect te hebben voor een standpunt wat inhoudelijk vrouw-vernederend is. Het wil er bij mij niet in dat iemand het uit zichzelf leuk vindt om onder een man te staan. Volgens mij is daar wat hersenspoelwerk aan vooraf gegaan. En als je het over karikaturen wilt hebben, dan zou ik zeggen dat je van gelijkwaardigheid een karikatuur maakt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2017 08:29

naamloos schreef:Iets met hiërarchie en rangorde. Maar toch tegelijkertijd gelijkwaardig en hoofdverantwoordelijke? Maak dat de kat maar wijs!
Die gelijkwaardigheid gaat dan alleen over de waarde van het mens zijn, maar in de praktijk en functioneel gaat het niet op.
De SGP mag nog wel wat verder evolueren richting totale gelijkwaardigheid.

Efeziërs 5:22
Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;

Efeziërs 5:24
Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.

Kolossensen 3:18
Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig, gelijk het betaamt in den Heere.

Het zint je blijkbaar niet wat in de Bijbel staat? Je trotse hartje moet nog verbroken worden. Dat gebeurt als je wedergeboren bent.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

sjaqi
Mineur
Mineur

Berichtdoor sjaqi » 30 mei 2017 08:51

Om even weer het bruggetje naar de titel van dit topic te maken.

Het verschil tussen man en vrouw ligt ook in de scheppingsorde.
God schiep eerst de man en vervolgens is de vrouw geschapen uit een rib van Adam.

Het lijkt mij inderdaad erg lastig te accepteren dat er een verschil is tussen man en vrouw als je ook niet gelooft dat de mens geschapen is.
Laat ik het nog wat anders zeggen. Als je gelooft dat de mens geschapen is en dat Adam en Eva de eerste twee mensen waren is het in combinatie met de andere teksten die Johan100 noemt duidelijk dat God heeft gewild dat er een verschil is tussen man en vrouw.

Mag ik vragen aan de aanhangers van het idee dat de mens en de aap dezelfde voorouders hebben waarom ze niet op de barricades gaan voor een gelijkwaardige behandeling van apen? Moet er niet een staatkundige apenpartij opgericht worden? (sorry ik wordt ironisch, vergeef het me :wink: )

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2017 09:06

sjaqi schreef:Om even weer het bruggetje naar de titel van dit topic te maken.

God schiep eerst de man en vervolgens is de vrouw geschapen uit een rib van Adam.

Het lijkt mij inderdaad erg lastig te accepteren dat er een verschil is tussen man en vrouw als je ook niet gelooft dat de mens geschapen is.
Laat ik het nog wat anders zeggen. Als je gelooft dat de mens geschapen is en dat Adam en Eva de eerste twee mensen waren is het in combinatie met de andere teksten die Johan100 noemt duidelijk dat God heeft gewild dat er een verschil is tussen man en vrouw.

Mag ik vragen aan de aanhangers van het idee dat de mens en de aap dezelfde voorouders hebben waarom ze niet op de barricades gaan voor een gelijkwaardige behandeling van apen? Moet er niet een staatkundige apenpartij opgericht worden? (sorry ik wordt ironisch, vergeef het me :wink: )

Inderdaad. Een staatkundige apenpartij mis ik nog. Bokito staat tenslotte ook boven zijn vrouwtje, en dat kan niet hé! :wink:
Of was/is Bokito nu een feministisch vrouwtje?
Laatst gewijzigd door Johan100 op 30 mei 2017 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 30 mei 2017 09:07

Johan100 schreef:Efeziërs 5:22

Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.

Het zint je blijkbaar niet wat in de Bijbel staat? Je trotse hartje moet nog verbroken worden. Dat gebeurt als je wedergeboren bent.

Ik krijg zo het idee dat Johan100 geen vrouw/vriendin heeft en dat het nog verdraaid lastig word er één te vinden.
Sla je die ook met deze teksten om de oren? Ik vind het nogal een zwaktebod om zo je superieuriteit als man probeert aan te tonen.
Erg neerbuigend en veroordelend die laatste zinnetjes, iets waartegen jij zelf toch regelmatig ageert?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 30 mei 2017 09:12

pindas83 schreef:Ik krijg zo het idee dat Johan100 geen vrouw/vriendin heeft en dat het nog verdraaid lastig word er één te vinden.
Sla je die ook met deze teksten om de oren? Ik vind het nogal een zwaktebod om zo je superieuriteit als man probeert aan te tonen.
Erg neerbuigend en veroordelend die laatste zinnetjes, iets waartegen jij zelf toch regelmatig ageert?

Ik benoem gewoon wat de Bijbel zegt! Dat bevalt jou blijkbaar ook niet. Het is duidelijke taal, maar wel waar. Paulus was ook neerbuigend en veroordelend?

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 30 mei 2017 09:14

naamloos schreef:Iets met hiërarchie en rangorde. Maar toch tegelijkertijd gelijkwaardig en hoofdverantwoordelijke? Maak dat de kat maar wijs!

Je roept heel hard, dat merk ik de hele tijd al. Ik wil bewijzen zien, maar die heb je niet.

naamloos schreef:De SGP mag nog wel wat verder evolueren richting totale gelijkwaardigheid.

Ik zou niet weten waarom.

naamloos schreef:Waarom zou ik pech hebben? Omdat jij, naar eigen zeggen, heel wat mensen kent die het SGP vrouwenstandpunt zogenaamd leuk vinden?

Ik wil weer bewijs zien. Het is namelijk erg vreemd dat je komt met woorden als hersenspoelen en moeten, terwijl je niet eens een onderbouwing daarvoor hebt. Ten tweede lijkt dit nogal gebaseerd op wantrouwen. Als mensen zeggen dat ze het leuk vinden ga jij ervan uit dat het zogenaamd is. Al zeggen ze dat ze zich niet gedwongen voelen, dan noem jij het hersenspoelen. En daar heb je gewoon bewijs voor nodig. Dus ik wacht rustig af....

naamloos schreef:Ik hoef niets te bewijzen. Normaal is dat gelijkwaardigheid in theorie en praktijk gelijk op functioneert.
De bewijslast ligt bij degene die daar een rangorde in aanbrengt.

Zie mijn vorige verhaal. En kom alsjeblieft met een gedegen onderbouwing en niet met één of twee anekdotes die je kent.

naamloos schreef:Dat je wat vergelijkingsmateriaal in je familie hebt zitten zegt natuurlijk lang niet alles.

Nee, maar meer dan maar wat roepen zonder ook maar enige onderbouwing. Ik geef het voorbeeld van mijn familie omdat dat een prima dwarsdoorsnede is van wat er gebeurd. En inderdaad, ik spreek niet alleen mensen uit mijn familie, maar heel veel daarbuiten, zowel pro als contra het vrouwenstandpunt van de SGP. En het beeld dat jij schetst is dus totaal niet gebaseerd op een dwarsdoorsnede, laat staan op ook maar één of andere psychologische onderbouwing. En ja, ik weet heel goed wat de zwakke kanten zijn van de SGP en van de reformatorische gezindte, daar zal ik echt niet altijd over juichen. Maar ik ga wel pas aan de kant als er goede argumenten zijn en die zie ik bij jou echt nog niet terug.

naamloos schreef: O jawel hoor. Ik ben een christen, maar als ik zou geloven wat de SGP-er als Gods wil over de vrouw gelooft, dan zou ik daar knap veel moeite mee hebben. Ik zou mezelf echt niet kunnen wijsmaken dat dat 'moeten' mn vrije keuze zou zijn.

Zie de reactie van Johan100. Bewijsmateriaal vanuit de Bijbel. En aangezien jij het dus knap moeilijk vindt, is het voor jou een 'moeten'. Maar een ander die daar dus geen moeite mee heeft, voor die is het dus een graag willen. Waarom zou jij dat voor een ander in moeten vullen?

naamloos schreef:Als Gods wil vrouw-vernederend zou zijn (zoals de SGP denkt, maar dat zo niet wil noemen) ga ik dat nooit leuk vinden.Nou, iedereen mag natuurlijk vinden wat ie wil, maar ik vind het lastig respect te hebben voor een standpunt wat inhoudelijk vrouw-vernederend is. Het wil er bij mij niet in dat iemand het uit zichzelf leuk vindt om onder een man te staan. Volgens mij is daar wat hersenspoelwerk aan vooraf gegaan. En als je het over karikaturen wilt hebben, dan zou ik zeggen dat je van gelijkwaardigheid een karikatuur maakt.

Ik maak van gelijkwaardigheid geen karikatuur, ik trek het breder dan dat jij het ziet. En jij legt het uit als vrouw-vernederend, terwijl dat in de praktijk niet zo is. Noem eens concreet voorbeelden waardoor het vernederend zou zijn? Die wil ik dan graag van je horen. Prima dat het er niet bij jou in wil, maar de vraag is of dat meer over die ander zegt of over jezelf. En je kunt het niet anders verklaren dan dat er hersenspoelwerk aan vooraf is gegaan. Ik wacht heel rustig op onderbouwing voor dat punt. Want eerlijk gezegd roep je nogal wat. En keert dat niet als boomerang op jezelf terug?

Quasi2
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi2 » 30 mei 2017 09:15

pindas83 schreef:Ik krijg zo het idee dat Johan100 geen vrouw/vriendin heeft en dat het nog verdraaid lastig word er één te vinden.

De zinnen staan anders wel in de Bijbel. Hoe leg jij ze uit?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 mei 2017 09:18

Johan100 schreef:Efeziërs 5:22

Joh toch, en je dacht echt dat ik onbekend was met deze teksten?
Iets met vertalingen, cultuur en off topic. :mrgreen:
Johan100 schreef:Het zint je blijkbaar niet wat in de Bijbel staat? Je trotse hartje moet nog verbroken worden. Dat gebeurt als je wedergeboren bent.
Ah kijk, en nu maar afwachten of ik ooit een wedergeboorte ga meemaken die me als een SGP-er laat denken.
Dat ga ik niet meemaken hoop ik, maar gelukkig hoef je geen SGP-er te zijn om in de hemel te komen! :mrgreen:
sjaqi schreef:Om even weer het bruggetje naar de titel van dit topic te maken.

Misschien behandelen mannen en vrouwen-apen elkaar al gewoon gelijkwaardig?
En anders kun je een aapkundig gereformeerde partij oprichten, iets voor jou?
(alleen die aap-achtige meningen over superieure mannen ten opzichte van vrouwen zou iemand al over de streep moeten trekken om evolutionist te worden) Trouwens, een theïstische evolutionist gelooft gewoon dat God schept via evolutie.
Het is niet mijn probleem dat zwart-wit creationisten dat niet met elkaar kunnen rijmen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 30 mei 2017 09:55

sjaqi schreef:Het lijkt mij inderdaad erg lastig te accepteren dat er een verschil is tussen man en vrouw als je ook niet gelooft dat de mens geschapen is.
Christenen die de evolutietheorie onderschrijven geloven óók dat de mens geschapen is. Wat dat betreft is er een overeenkomst met jongeaardecreationisten. (Naamloos geeft het ook al aan, zie ik.)

sjaqi schreef:Mag ik vragen aan de aanhangers van het idee dat de mens en de aap dezelfde voorouders hebben waarom ze niet op de barricades gaan voor een gelijkwaardige behandeling van apen? Moet er niet een staatkundige apenpartij opgericht worden? (sorry ik wordt ironisch, vergeef het me :wink: )
Ik ben een groot voorstander van betere dierenrechten. Juist nu ik zie dat Gods schept door middel van evolutie vind ik het des te belangrijker dat we ons inzetten voor dierenwelzijn en dat we opkomen voor bedreigde diersoorten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2017 11:11

Quasi2 schreef:Daar heb je helemaal geen religie voor nodig. Denk alleen al aan keuzestress:

Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat iemand overspoeld wordt met informatie die overwogen moet worden om een 'goede' keuze te kunnen maken (Schwartz, 2004).

Het eerste nadeel van meer vrijheid.

Ga toch weg man. Als ik homo zou zijn, zou het me veel meer stress opleveren als ik van een religieuze marge niet zou mogen trouwen dan de keuze wel of niet te trouwen met mijn partner. Vaak gaat het gewoon om een binaire keuze, wel of niet, en als je daar al stress van krijgt, raad ik je aan een valiumpje door je cornflakes te mengen 's ochtends.

En ook hier sla je weer enigszins door. Je hebt niet ineens gedachtepolitie nodig als je het er niet mee eens bent. Dat roept die man toch ook nergens?

Nee, maar mijn leven wordt alleen wel onmogelijk gemaakt door die man als ik het niet met hem eens ben.

bovennatuurlijk. behorende tot een orde van dingen, die buiten het bereik van de menselijke zintuigen ligt, hetzij in de zin van goddelijk, of in verband met spokerij en toverij. (http://www.encyclo.nl/begrip/bovennatuurlijk, 2017)

magie. het aanwenden van rituelen met het oog op extern doel, zonder dat er een technische of wetenschappelijke verklaring voor (het effect) is. (http://www.encyclo.nl/begrip/magie, 2017 en http://www.encyclo.nl/lokaal/10645, 2017)

Ik doe niet expres moeilijk, maar ik zie toch echt nauwelijks verschil tussen deze twee zaken. Je eerste definitie noemt zelfs toverij al als zijnde bovennatuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2017 11:13

Quasi2 schreef:Wat een onzin! Het is geen strafkamp ofzo. En ja, er zijn meer dan genoeg SGP-vrouwen die het gewoon leuk vinden. Die er bewust voor kiezen.

Het probleem is toch duidelijk? Als de SGP iets te vertellen had, zouden ze dit ongetwijfeld algemeen doorvoeren, dus ook voor mensen die niks met de SGP of het christendom te schaften hebben.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2017 11:21

sjaqi schreef:Het verschil tussen man en vrouw ligt ook in de scheppingsorde.

En dan ook alleen nog maar omdat Adam niet tevreden was met een dier als maatje...

Het is inderdaad schandalig hoe mensapen soms worden behandeld ja. Zowel in laboratoria als dierentuinen (hoewel ik best geloof dat ze op die laatste plekken goed verzorgd worden).

Dat we een voorouder delen an sich betekent echter niet dat we gelijkwaardig zijn. We delen namelijk ook een voorouder met bomen en andere planten, alleen moet je dan wel heel wat verder terug. Maar de mate van intelligentie en zelfbewustzijn van de grote mensapen zou inderdaad heel wat zwaarder moeten wegen en ik vermoed dat we hier ooit op terugkijken als zijnde de schande van meerdere generaties.

Terug naar “[Religie] - Open forum”