Satanisme... geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 25 mar 2004 19:13

Een satanskerk, een satanist, een satanaanbidder, etc. Er zit nogal wat verschil tussen. Wat jij zegt klopt gewoon niet. Ik kom ook wekelijks in aanraking met satanisten. Enkele vrienden (waaronder een van mijn beste) zijn satanist. En zij zijn GEEN satanaanbidders
.
Dan is de naam satanist een verkeerde en misleidende naam, de naam satanist zegt gewoon dat je van satan bent. Net als een Christen van Christus is.

Memmem:
Quote:
Het zijn dus grote egoisten. Zo komt het op mij over.

Het feit dat je in jezelf gelooft wil niet zeggen dat je een egoist bent en dat je niets om anderen geeft. Je moet je eerst verdiepen voordat je een oordeel kunt vellen!

Ik lees wat jij er over schrijft. Je zegt zelf dat een satanist alleen in zichzelf geloofd en dan ben je toch best wel egoistisch want je geloofd niet in God die voor je zorgt.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 25 mar 2004 19:15

Memmem schreef:Ik lees wat jij er over schrijft. Je zegt zelf dat een satanist alleen in zichzelf geloofd en dan ben je toch best wel egoistisch want je geloofd niet in God die voor je zorgt.

Wat is dat nu? Je bent egoistisch als je niet in God die voor je zorgt gelooft?!
If you want world peace, fight for justice.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 mar 2004 19:43

Wat ben je agressief, Kurtyo...... waarom?
En waarom doe je net of jij de enige bent die van dat soort dingen wat afweet, en vind je een andere mening dan de joue gelijk een oordeel van iemand die er niks van af weet?
Wat heb je en wat is er met je?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 11:38

1. Gnostische Satanisme.
Gnostische Satanisten gaan er van uit dat alles voortkomt uit een en hetzelfde. Het maakt dus niets uit waar je in gelooft aangezien alles tot hetzelfde terug te voeren is.

2. Traditionele Satanisme.
Traditionele Satanisten geloven in het bestaan van een of meerdere godheden of hogere levensvormen. Deze worden echter niet aanbeden maar als broeder of helper gezien. Dit kan de Romeinse god Lucifer zijn of de Noorse god Loki maar ook demonen of buitenaardse wezens.

3. Modern Satanisme.
Moderne Satanisten, oftewel LaVeyan Satanisten, geloven niet in het bestaan van goden of hogere wezens hoewel ze de mogelijkheid niet uitsluiten. Zien is geloven, is bijna een standaard regel bij deze Satanisten.

Er zijn binnen het Satanisme maar weinig regels. Eigenlijk is er maar 1 regel en deze luidt; "Doe wat je wilt zal de hele wet zijn". Dit brengt echter wel de nodige verantwoordelijkheid met zich mee. Om te voorkomen dat je jezelf in grote problemen brengt heeft Anton LaVey in de Satanic bible een aantal verklaringen, zonden en regels opgenomen die als goed advies beschouwd kunnen worden. Deze regels staan bekend als de 9 Satanische Verklaringen, de Satanische Zonden, en de 11 Regels der Aarde.

Het woord Satan komt uit het Hebreeuws en betekent: tegenstander of tegenstrever. Satan staat voor alles wat, en iedereen die, de Satanist tegenstreeft. Zonder tegenstand zou het leven niet leuk zijn. Als iedere wens die men heeft direct in vervulling gaat, dan was er geen sprake van een wens. Als alles wat men wil bereiken direct bereikt wordt is er geen streven, geen verbetering en geen vooruitgang. Omgang met De Tegenstrever zorgt dat het leven interessant is, een overwinning op De Tegenstrever des te meer. Satan is een metafoor voor de Lust in Het Leven. Satan zorgt ervoor dat het leven leuk, interessant en de moeite waard is om te leven.

Raido
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 12:56

Raido schreef:Er zijn binnen het Satanisme maar weinig regels. Eigenlijk is er maar 1 regel en deze luidt; "Doe wat je wilt zal de hele wet zijn". Dit brengt echter wel de nodige verantwoordelijkheid met zich mee. Om te voorkomen dat je jezelf in grote problemen brengt heeft Anton LaVey in de Satanic bible een aantal verklaringen, zonden en regels opgenomen die als goed advies beschouwd kunnen worden. Deze regels staan bekend als de 9 Satanische Verklaringen, de Satanische Zonden, en de 11 Regels der Aarde.

Toch is het wel opvallend 'toevallig' dat de regel 'Doe wat je wilt zal de hele wet zijn' haaks staat op de boodschap van Jezus.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 15:50

Het is het tegenovergestelde van het christendom ... of andersom... alles heeft zijn tegenpool ik zie veel foute dingen in satanisme (foute naam), maar net zoveel in het christendom....
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 16:17

Dit zegt www.satanisme.nl:
(dan nog even voor alle duidelijkheid, dit is niet wat ik zelf zeg...)

Er is een religie die de mensheid niet onderdrukt.
Er is een religie die de mens neemt zoals zij is.
Er is een religie die de vrouw vrouw laat zijn; sexy en geweldig mooi.
Er is een religie in wiens naam nog nooit oorlogen gevoerd zijn.
Er is een religie die accepteert dat ieder mens anders is.
Er is een religie die accepteert dat sommigen op hun eigen geslacht vallen en anderen op het andere geslacht.
Er is een religie die accepteert dat de mens fetishen heeft en vindt dat die uitgeleefd moeten worden.
Er is een religie die ernaar streeft ieder mens op te tillen naar een hoger niveau en tegelijkertijd realiseert dat ieder mens dit op een andere wijze doet.
Er is een religie die vindt dat mannen en vrouwen gelijk behandeld dienen te worden.
Er is een religie voor mensen als U en ik.

Deze religie heet Satanisme.
Laatst gewijzigd door Vrouwe Justitia op 26 mar 2004 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
If you want world peace, fight for justice.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 mar 2004 16:25

Er is er een die altijd liegt
Er is er een die altijd alles omdraait
Er is er een die de schuld is van alle oorlogen
Er is er een die bang is dat jij gered zult worden
Er is er een die siddert van de Naam Jezus Christus
Er is er een die het licht niet kan weerstaan
Er is er een waar je je nooit mee moet inlaten
en dat is satan

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 26 mar 2004 16:51

Raido schreef:Het is het tegenovergestelde van het christendom ... of andersom... alles heeft zijn tegenpool ik zie veel foute dingen in satanisme (foute naam), maar net zoveel in het christendom....

Welke fouten zie je allemaal in het Christendom?
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 mar 2004 17:34

Het lijkt wel of Vrouwe J mensen tot satan wil bekeren :? :? :?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 17:36

Mariamagdalena schreef:Het lijkt wel of Vrouwe J mensen tot satan wil bekeren :? :? :?

Het was slechts een citaat... 8)

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 mar 2004 17:41

een citaat? Waarom doet ze die enge website er dan op? En waarom schrijft ze dat dan allemaal? Om te provoceren?
Ik vind het maar een maffe website, heb je 'm bekeken?

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 26 mar 2004 17:55

Filternet filtert deze site weg en zo "streng" is filternet doorgaans niet! Dat zegt genoeg
Who has seen the wind?

Neither you, nor I:

But when the trees bow down their heads,

The wind is passing by.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 mar 2004 18:05

Snorbaarder schreef:Filternet filtert deze site weg en zo "streng" is filternet doorgaans niet! Dat zegt genoeg

Nou, het meeste gaat over sexrituelen, en dat ze een vrouw als levend altaar doen, en zo, allemaal goor!
En hoe ze toverspreuken kunnen uitwisselen om bepaalde doelen te berijken, meestal om macht over anderen te krijgen. Dus precies wat je je bij satan voorstelt.
Zogenaamd allemaal voor de liefde, maar eigenlijk voor de sex en macht en genot, maar allemaal tegenstrijdig van wat wij geloven.
Ik blijf het dom vinden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 18:07

Hm, ik heb ook een solcon filter (weet niet precies of het filternet is, volgens mij niet nee), maar daar doetie het wel. Opzich best een beschaafde site, alleen de ideeen zijn niet helemaal zoals ze in de kerk geleerd worden.. :mrgreen:

Maar op woorden als satenisme enzo zal het filter waarschijnlijk zowiezo afknappen, wat er verder ook op die site staat.

Terug naar “Archief”