antoon schreef:Schreef Johan
Beste Johan je neemt waarschijnlijk het werk van een onderzoeker, dat is goed zo werkt een forum, ik ga uit van de zuivere bijbelse chronologie, de bijbel geeft jaartallen en tijdspennen tussen gebeurtenissen, daar werk ik weer mee, zou je een van de jaartallen die je van een onderzoeker hebt of uit zelfonderzoek zo vind, kunnen toetsen aan de bijbel of er een gedegen onderbouwing voor geven vanuit wereldse chronologie.
Want laten we eerlijk zijn over het begin van de Egyptische macht lopen de meningen van onderzoekers behoorlijk uiteen , daarom hou ik onverkort vast aan oude geschiedschrijvers en de bijbel
Antoon, je schrijft dat je uit gaat van de zuivere Bijbelse chronologie. Dat doe ik ook. Maar niet alles staat in de Bijbel beschreven van het hele wereldgebeuren uit de geschiedenis. De Bijbel gaat voornamelijk over Gods verbondvolk Israël. Zij zijn nogal eens gedeporteerd naar vreemde landen (Assyrië rond 700 v.Chr., Babylonië rond 586 v.Chr. bijv.) en hebben in slavernij geleefd in Egypte ver daarvoor in de periode van de patriarchen. Hebben later oorlogen gevoerd met tal van landen en volkeren. In de tijd van de richteren en de koningen van Israël. Bijvoorbeeld Syrië en noem maar op. De Moabieten, Amelekieten, Filistijnen, Edomieten, etc. En daar lees je dan ook een beschrijving van in de bijbel en ook iets over die landen. Er wordt geprofeteerd tegen verschillende landen. Dat kunnen we ook lezen. Egypte kwam voor het eerst in beeld in de Bijbel tijdens het Midden-Rijk. Daar in die periode begon ook Gods verbond met Israël, dat was de tijd van de patriarchen Abraham, Izak en Jakob. Dat kun je lezen vanaf Genesis 12.
De ruwweg 2000 jaar daarvoor staat beschreven in de eerste hoofdstukken van Genesis (1-11). Van Adam-Abraham. Toen Abraham naar Egypte trok wegens de honger in Kanaan, was Egypte al lang een ontwikkeld land, een beschaving. De vruchtbare Halve Maan liep van Mesopotamië door het huidige Syrie en Israel tot de Nijldelta van Egypte. Abraham kwam uit Mesopotamie oorspronkelijk, was ook al ontwikkeld. Het spijkerschrift wordt gedateerd op 3000 v. Chr. dacht ik. Abraham kon dus ook schrijven. In dezelfde tijd hadden de Egyptenaren ook een eigen schrift. (de Hiërogliefen).
Er was volop handel en verkeer in de vruchtbare Halve Maan. Dat was de toen bewoonde wereld waar de beschaving is ontstaan. Het huidige Israël, wat lag in Syrië-Palestina was geografisch gezien een belangrijke brug tussen deze twee rijken Egypte en Mesopotamië al voordat Abraham leefde. Uit opgravingen en onderzoek blijkt dat er een Oud-Egyptisch rijk is geweest. Dat ontkent volgens mij geen enkele wetenschapper op historisch vlak.
Ook geen wetenschappers met een creationistische benadering.
Even een kleine correctie; Waar ik schreef 'de Bijbel gaat voornamelijk over Gods verbondvolk Israël' en hoe God met Zijn volk handelt daar bedoel ik met name het O.T. mee!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.