wedergeboorte / reincarnatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 15:56

God is iets al omvattends en is overal en in alles aanwezig. Je kunt hem het beste 'Iets' noemen anders is het kleinerend, alhoewel Iets zijn naam al onderuit haald. Geef hem geen naam, maar vereer hem door je zelf te eren als onderdeel van die God.

God is er voor iedereen, iedereen heeft een ander beeld van God, God word onderuit getrokken door hem tevermenselijken, dat is een oneer aan het adres van God.

God is universeel, God is alles en in alles. Alles is God, maar ook niets is God. God ziet en mag alles. God is geen 100% goed wezen maar kan ook fouten maken, al is zijn wil zo sterk dat hij zich dat zelf niet toelaat.

enz....

Ikk

shit ... VJ was eerder
Laatst gewijzigd door Raido op 26 mar 2004 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 16:00

hmm jullie zijn in ieder geval uit dezelfde schutting gezaagd geloof ik.

Ik geloof ook dat God alomvattend is. Maar misschien is mijn God nog groter omdat HIj ook nog mens kan zijn? en niet alleen een vaag iets wat God zit te wezen?

Benje bekend met de bijbel?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 16:05

joris schreef:hmm jullie zijn in ieder geval uit dezelfde schutting gezaagd geloof ik.

Ik geloof ook dat God alomvattend is. Maar misschien is mijn God nog groter omdat HIj ook nog mens kan zijn? en niet alleen een vaag iets wat God zit te wezen?

Benje bekend met de bijbel?

Nou, we denken er denk ik niet helemaal hetzelfde over... ik geloof niet in God als een wezen dat kan falen. Daarentegen geloof ik in twee machten, een positieve, en een negatieve. De positieve, is, als je dat zo wilt noemen, God. De negatieve is die, die christenen 'satan' noemen. Al ben ik het met het satansbeeld van christenen nog minder eens dan met het Godsbeeld. Ik denk wel, dat we allemaal wat goddelijks hebben, maar het echt goddelijke is niet meer vanzelfsprekend in mensen. We kunnen die goddelijkheid wel krijgen, misschien paralel aan christelijke bekering? Hm, toch anders.

Mensen kunnen deel van God zijn, maar God geen mens. Dan zou Hij een God zijn die zichzelf naar beneden halen, en iemand die zichzelf naar benenden haalt is niet volmaakt.

Ik ken de bijbel, goed.
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 16:06

Ik heb de Bijbel van G tot O gelezen van achteren naar voren, zowel in het nederlands als engels omdat ik geen andere talen verder ken. Verder heb ik de veda's, de koran en de Bagavad Ghita ...

De bijbel is misschein het meest helder maar daardoor ook het meest opdringerigst.... eigen intrepetatie is zeeeer moeilijk, geloof is persoonlijk... dus voor iedereen anders.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 16:09

n wat is jullie ervaring met de God van de bijbel of met christenen?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 16:09

Raido schreef:
De bijbel is misschein het meest helder maar daardoor ook het meest opdringerigst.... eigen intrepetatie is zeeeer moeilijk, geloof is persoonlijk... dus voor iedereen anders.

Hm, als hij zo helder is... dan zou dat dus heel dicht bij de waarheid moeten zijn. En dan is de bijbel dus wel degelijk Gods beste bron.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 16:14

Ik heb weinig zin om mijn troosteloze verhaal te vertellen maar het zal moeten gebeuren ...

alle twee ... mijn vriendin blijkt (uit haar brief die ik kreeg op de dag) te zijn misbruikt door haar vader, zij was evangelisch en ik reformatorisch.. ik geloof stellig dat ze in de hemel is, dat zeker, ze pleegde zelfmoord omdat ze haar vader hate en bang was dat ik er achter zou komen (en er was nog wel meer).e en weet nu dat ik nooit op die manier aan mijn einde wil komen

Ik ben dus niet van plan om op mijn blote knietjes terug te kruipen naar de foute interpetatie van God... Ik leef onder mijn God en met mijn God. Het voegd waarde toe aan mijn leven, en ik ben vanplan dat nog even vol te houden...

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 16:14

joris schreef:n wat is jullie ervaring met de God van de bijbel of met christenen?

Tja... beiden tamelijk, hoewel niet onverdeeld, positief. Ik ben met verschillende godsdiensten bezig geweest, voor ik kwam tot inzichten die ik nu heb. Christendom heeft me een tijdlang wel aangetrokken. Ik heb zelfs op die manier wel wat van de Godheid ervaren. Maar ik kon voor mezelf niet blijven doen, alsof christendom de absolute waarheid was.
Naar mijn idee is christendom een mooie manier van waarheid, maar hij kon voor mij niet meer.
Ik ken(de) een hoop goede christenen, positieve mensen. Al waren ze bijna allemaal wat hm hoe zeg je dat het best... te veel gericht op hun eigen route.
Evenveel negatieve ervaringen, sommige heel negatieve ervaringen zelfs.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 mar 2004 16:30

En nu dan, Vrouwe?

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 16:31

B, bedankt voor je verhaal. Dat is inderdaad een moeilijke situatie zeg. Maar het lijkt net alsof je zelf al zegt dat het niets met God te maken had. Wat zou God moeten zijn volgens jou?

Justitia, wat maakt dat je wel dichtbij was en het positief vond, maar niet die waarheid als waardheid kan blijven zien?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 17:19

Raido schreef:Ik heb weinig zin om mijn troosteloze verhaal te vertellen maar het zal moeten gebeuren ...

alle twee ... mijn vriendin blijkt (uit haar brief die ik kreeg op de dag) te zijn misbruikt door haar vader, zij was evangelisch en ik reformatorisch.. ik geloof stellig dat ze in de hemel is, dat zeker, ze pleegde zelfmoord omdat ze haar vader hate en bang was dat ik er achter zou komen (en er was nog wel meer).e en weet nu dat ik nooit op die manier aan mijn einde wil komen

Ik ben dus niet van plan om op mijn blote knietjes terug te kruipen naar de foute interpetatie van God... Ik leef onder mijn God en met mijn God. Het voegd waarde toe aan mijn leven, en ik ben vanplan dat nog even vol te houden...

Wat is nu precies de rol van God in dit verhaal?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 18:43

@ Maria Magdalena: Hoe bedoel je?

@ joris: Niet de waarheid niet meer als waarheid zien, maar inzien, dat christendom geen absolute waarheid is. Dat wil zeggen, niet voor iedereen waarheid. Het kan voor jou persoonlijk de waarheid zijn, en omdat het waarheid kan zijn, is het ook waarheid. Maar het is niet de waarheid waar ik in kan leven. Dit komt, doordat het christendom naar mijn idee te veel pretendeert de enige, en volledige waarheid te zijn.

Dat ik dichtbij was, kwam doordat ik licht probeer te volgen. Ook het christendom zendt duidelijke lichtstralen uit. Ook via het christendom kan je de Lichtbron vinden. Maar die lichtbundel was op mijn pad te vaak onderbroken, het licht was te vaak donker. Daarom kon ik via dat lichtpad mijn bestemming niet meer bereiken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mar 2004 18:49

Vrouwe Justitia schreef:@ joris: Niet de waarheid niet meer als waarheid zien, maar inzien, dat christendom geen absolute waarheid is. Dat wil zeggen, niet voor iedereen waarheid. Het kan voor jou persoonlijk de waarheid zijn, en omdat het waarheid kan zijn, is het ook waarheid. Maar het is niet de waarheid waar ik in kan leven. Dit komt, doordat het christendom naar mijn idee te veel pretendeert de enige, en volledige waarheid te zijn.

Maar stel -om even een hypothese te stellen- dat het christendom echt de enige en volledige waarheid is. Dan is het toch niet meer dan logisch dat zij dat ook pretendeert. Want de waarheid probeert zo helder mogelijk te zijn lijkt mij...
Verder kan ik niet echt leven met de gedachte dat Jezus voor de een wel echt gestorven is en daardoor zonden vergeeft, terwijl dat voor de ander ineens niet waar is. Het is waar, of niet waar. Dit zijn punten waarop ik het postmoderne vind doorschieten. Het heeft in zekere zin gelijk, bijvoorbeeld dat mensen verschillende betekenissen geven aan bepaalde zaken. Maar sommige dingen kunnen alleen maar waar of onwaar zijn, niet waar voor de een en niet voor de ander. Hitler heeft geleefd, of niet. Niet voor de een wel en voor de ander niet..

Dat ik dichtbij was, kwam doordat ik licht probeer te volgen. Ook het christendom zendt duidelijke lichtstralen uit. Ook via het christendom kan je de Lichtbron vinden. Maar die lichtbundel was op mijn pad te vaak onderbroken, het licht was te vaak donker. Daarom kon ik via dat lichtpad mijn bestemming niet meer bereiken.

Via welk pad heb je het uiteindelijk wel gevonden?

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 26 mar 2004 19:01

Aragorn schreef:
Vrouwe Justitia schreef:@ joris: Niet de waarheid niet meer als waarheid zien, maar inzien, dat christendom geen absolute waarheid is. Dat wil zeggen, niet voor iedereen waarheid. Het kan voor jou persoonlijk de waarheid zijn, en omdat het waarheid kan zijn, is het ook waarheid. Maar het is niet de waarheid waar ik in kan leven. Dit komt, doordat het christendom naar mijn idee te veel pretendeert de enige, en volledige waarheid te zijn.

Maar stel -om even een hypothese te stellen- dat het christendom echt de enige en volledige waarheid is. Dan is het toch niet meer dan logisch dat zij dat ook pretendeert. Want de waarheid probeert zo helder mogelijk te zijn lijkt mij...
Verder kan ik niet echt leven met de gedachte dat Jezus voor de een wel echt gestorven is en daardoor zonden vergeeft, terwijl dat voor de ander ineens niet waar is. Het is waar, of niet waar. Dit zijn punten waarop ik het postmoderne vind doorschieten. Het heeft in zekere zin gelijk, bijvoorbeeld dat mensen verschillende betekenissen geven aan bepaalde zaken. Maar sommige dingen kunnen alleen maar waar of onwaar zijn, niet waar voor de een en niet voor de ander. Hitler heeft geleefd, of niet. Niet voor de een wel en voor de ander niet..

Volgens mij kan het heel goed, dat Jezus voor de een de zonden vergeeft, en voor de ander niet. Iedereen probeert op een eigen manier zijn bestemming te vinden, in het reine te komen met zichzelf (/God). Voor sommigen kan Jezus (of Hij alleen symbolisch is of niet, in het midden latend) daartoe het middel zijn, de Middelaar.
Alhoewel, het gaat er niet zozeer om dat Hij zonden vergeeft, als wel dat Hij de oplossing biedt. Dit is dan in de vorm van Iemand die sterft voor de zonden. Omdat je als christen misschien merkt, dat je niet van je eigen zonden verlost kan worden, en dus nooit je doel kunt bereiken. Op die manier zorgt Jezus voor het bereiken van volmaaktheid.
Maar dit kan ook op een andere manier.

Via welk pad heb je het uiteindelijk wel gevonden?

Niet via een bepaald pad, tenminste, als je daar een bepaalde religie mee bedoelt. Ook heb ik het nog niet helemaal gevonden, je leven is een zoektocht, je sterven een vinden.
Maar het vinden begint nu inderdaad wel, en het weten waar je moet vinden. Op je pad verzamel je dingen die je tegenkomt, en die bij je eigenlijke doel horen. Ik vind het, via paden van liefde, muziek, observeren. Door in harmonie met de Geest komen.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 19:03

justitia,

God heeft daar ook ruimin voorzin volgens mij. Ken je ht verschil tussen logos en rhema? Veel kerken makendaar geen vershcil tussen, maar het is er wel degelijk denk ik.
rhema is het toegepaste woord, voor iedereen persoonlijk. Dus een bijbeltekst kan heel belangijk voor de een zijn, terwijl het de ander bijna niets doet.

God is heel persoonlijk, Hij leeft je leven mee als je je leven aan Hem geeft.

Terug naar “Archief”