Regeert satan of God op aarde?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Regeert satan of God op aarde?

Berichtdoor naamloos » 07 apr 2017 17:58

Cathy schreef:Wat versta jij eigenlijk onder 'gebonden' zijn?
Dat de satan ons op geen enkele manier meer kan beïnvloeden, hij is buiten beeld.
Cathy schreef:"Nu zien wij echter nog niet dat alle dingen Hem onderworpen zijn". Satan dus ook.
Zou het dan aan de feiten kunnen liggen of aan ons 'zien'?
Allebei, we zien de feiten. Die verschillen enorm met de situatie die beschreven staat in de profetieën over de regering van Jezus.
naamloos schreef:We zitten dan ook nog niet in de eeuwige toestand, dat komt pas na het laatste oordeel.
In de tijd dat Jezus koning is op aarde leven de mensen langer en is er geen kindersterfte.
Iemand is niet vervloekt als hij de honderd niet haalt maar vanwege zonden: H.S.V. maar een zondaar, al is hij honderd jaar, zal vervloekt worden. (in de eeuwige toestand is geen zonde en dood meer)
Cathy schreef:Maar er is dan ook dood en er blijft zonde, wat is dan echt het cruciale verschil met de tijd van nu? Nog even en we halen gemakkelijk de honderd jaren.
Het verschil is dat de zonde die dan nog gedaan wordt helemaal vanuit de mens komt, want satan is dan gebonden.
Cathy schreef:Dat ben ik met jou eens, ik neem alleen die duizend jaren niet letterlijk en ik denk dat we er middenin zitten.
Als jij denkt dat we er middenin zitten snap ik dat je die jaren niet letterlijk neemt, want inmiddels zijn we al 2000 jaar verder.

Er was een leraar die een geinige opdracht gaf over bepaalde onderwerpen die als hete hangijzers bekent staan.
Iedereen moest zijn mening geven, en als je tegen was moest je de volgende keer proberen als voorstander een debat te winnen van een tegenstander, die omgekeerd eigenlijk een voorstander was.
Het cijfer zou hoog meetellen, dus reken er maar op dat de leerlingen zich verdiepten in de andermans visie.
De meesten namen na afloop hun oude standpunt weer in, een paar zijn van mening verandert. Maar over en weer was er een stuk meer begrip voor elkaar.
Ik heb de Bijbel gelezen met de gereformeerde verbondsbril op mn neus, en ik kon de gedachtengang aardig volgen (denk ik :) ).

Het is lastig om te proberen jezelf te resetten, maar als je de Bijbel eens probeert te lezen zonder bril zou het je misschien verbazen hoeveel dingen je gewoon ziet staan die met de verbondbril op onzichtbaar zijn. Zo heb ik van een aantal evangelicale gedachten afstand genomen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 apr 2017 13:12

naamloos schreef:Dat de satan ons op geen enkele manier meer kan beïnvloeden, hij is buiten beeld.

Dat is een dwaalleer.
Waarom zouden wij anders moeten bidden:
Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze?
naamloos schreef:maar als je de Bijbel eens probeert te lezen zonder bril zou het je misschien verbazen hoeveel dingen je gewoon ziet staan die met de verbondbril op onzichtbaar zijn.

Met of zonder bril is het nog steeds mogelijk om dingen niet te zien.
We hebben geen bril nodig, maar Licht van Boven!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 apr 2017 14:54

Chaya schreef:Dat is een dwaalleer.
Ach ja, dat zal wel weer. :mrgreen:
Chaya schreef:Waarom zouden wij anders moeten bidden:
Leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze?
Wij bidden dat omdat de satan nu nog niet gebonden is, en ons zeker zal proberen te beïnvloeden en misleiden. Ik heb het over deze tijd:
1En ik zag een engel neerdalen uit de hemel met de sleutel van de afgrond en een grote ​ketting​ in zijn hand.
2En hij greep de ​draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar,
3en wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin op en ​verzegelde​ die boven hem, opdat hij de volken niet meer zou misleiden, totdat de duizend jaar tot een einde gekomen zouden zijn. En daarna moet hij een korte tijd worden losgelaten.
Chaya schreef:Met of zonder bril is het nog steeds mogelijk om dingen niet te zien.
We hebben geen bril nodig, maar Licht van Boven!
Ja natuurlijk :roll:
kBedoel slechts aan te geven te proberen om onbevooroordeeld te lezen, zonder een theologisch systeem in het achterhoofd. Is dat zo onduidelijk?
(is het een hobby van je om te proberen de mens buiten spel te zetten door de nadruk te leggen dat ie iets nodig heeft wat ie niet heeft?
Ik zal dan maar aannemen aan dat jij dat licht bezit zodat je kunt beoordelen wat dwaalleer is)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 apr 2017 20:31

Cathy schreef:Wat versta jij eigenlijk onder 'gebonden' zijn?

naamloos schreef:Dat de satan ons op geen enkele manier meer kan beïnvloeden, hij is buiten beeld.

Nu begrijp ik je beter, maar waar baseer je dat op?
Ik lees in het verhaal van Matth12 : 22- 32 bijvoorbeeld dat Jezus in bedekte termen aangeeft dat satan gebonden is.
Cathy schreef:Nu zien wij echter nog niet dat alle dingen Hem onderworpen zijn". Satan dus ook. Zou het dan aan de feiten kunnen liggen of aan ons 'zien'?

naamloos schreef:Allebei, we zien de feiten. Die verschillen enorm met de situatie die beschreven staat in de profetieën over de regering van Jezus.

En jij houdt geen rekening met de mogelijkheid dat wij misschien maar een heel klein stukje van die feiten zien?
Cathy schreef:Maar er is dan ook dood en er blijft zonde, wat is dan echt het cruciale verschil met de tijd van nu? Nog even en we halen gemakkelijk de honderd jaren.

naamloos schreef:Het verschil is dat de zonde die dan nog gedaan wordt helemaal vanuit de mens komt, want satan is dan gebonden.

Nou, dan verschilt het naar mijn bescheiden mening nauwelijks met de tijd van nu. :?
naamloos schreef:Het is lastig om te proberen jezelf te resetten, maar als je de Bijbel eens probeert te lezen zonder bril zou het je misschien verbazen hoeveel dingen je gewoon ziet staan die met de verbondbril op onzichtbaar zijn. Zo heb ik van een aantal evangelicale gedachten afstand genomen.

Ik weet niet of dit een stille hint is maar ik wil je wel even geruststellen: ik probeer allerlei brillen uit voordat ik tot een oordeel kom. :wink:
En dan nog ben ik beïnvloedbaar wanneer ik goede argumenten hoor/lees. 8)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 apr 2017 08:16

Cathy schreef:Nu begrijp ik je beter, maar waar baseer je dat op?
Openbaring 20: 1-3.(Openbaring bestaat trouwens bijna geheel uit citaten van oud-testamentische profeten)
Cathy schreef:Ik lees in het verhaal van Matth12 : 22- 32 bijvoorbeeld dat Jezus in bedekte ( Openbaring bestaat trouwens bijna geheel uit citaten van de oud-testamentische profeten)
termen aangeeft dat satan gebonden is.
Dat staat in de context van incidentele bevrijdingen van mensen die bezeten waren.

Dit ziet er niet uit alsof satan gebonden is:
Jakobus 4: 7 wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
2 Korinthe 4 Van hen, de ongelovigen, geldt dat de god van deze eeuw hun gedachten heeft verblind,
2 Korinthe 11: 14 En geen wonder, want de satan zelf doet zich voor als een engel van het licht.
1 Tess 2: 18 Daarom hebben wij naar u toe willen komen (althans ik, ​Paulus), een- en andermaal, maar de satan heeft het ons verhinderd.
2 Tess 2: 9 De komst van de wetteloze mens is het werk van Satan en gaat gepaard met groot machtsvertoon en valse tekenen en wonderen,
Efeze 6: 11 Bekleed u met de hele ​wapenrusting​ van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
12 Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en ​bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van ​het kwaad​ in de hemelse gewesten.
....... ect ect.
Cathy schreef:En jij houdt geen rekening met de mogelijkheid dat wij misschien maar een heel klein stukje van die feiten zien?
Tuurlijk wel. Sterker nog, daar ga ik van uit.
naamloos schreef:Het verschil is dat de zonde die dan nog gedaan wordt helemaal vanuit de mens komt, want satan is dan gebonden.
Cathy schreef:Nou, dan verschilt het naar mijn bescheiden mening nauwelijks met de tijd van nu.
:shock: :shock: :shock: Ondanks dat tijdens Jezus' regering als de satan gebonden is er nog zonde en dood is, maakt het veel verschil of mensen onder invloed van satan of van Jezus staan. Lees de vele vele profetieën (van de grote en kleine profeten) hoe het zal zijn tijdens Jezus regering.
Hij zal als Koning regeren over de hele aarde; verstandig handelen, en recht en gerechtigheid doen.
De zonde zal Hij direct straffen en de mens krijgt dus geen kans om er wederom een puinhoop van te maken. Er zal vrede zijn!
Cathy schreef:Ik weet niet of dit een stille hint is maar ik wil je wel even geruststellen: ik probeer allerlei brillen uit voordat ik tot een oordeel kom.
En dan nog ben ik beïnvloedbaar wanneer ik goede argumenten hoor/lees.
Uhhm, ik kan me vergissen hoor, maar gezien je reacties zitten er verkeerde glazen in je bril.
Uiteraard hoef je het niet met me eens te zijn, maar je wekt niet echt de indruk dat je begrijpt waar ik het over heb.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 09 apr 2017 13:14

naamloos schreef:
Dit ziet er niet uit alsof satan gebonden is:

Wat verstaan jullie eigenlijk onder gebonden zijn?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 09 apr 2017 13:24

Voor mensen geen verleiding meer en hijzelf geen macht meer.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 apr 2017 22:34

naamloos schreef:Uhhm, ik kan me vergissen hoor, maar gezien je reacties zitten er verkeerde glazen in je bril.
Uiteraard hoef je het niet met me eens te zijn, maar je wekt niet echt de indruk dat je begrijpt waar ik het over heb.

Toedels....
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 09 apr 2017 23:21

Cathy schreef:Toedels....
Grut, ik wist niet dat je kwaad werd. Ik heb niets onaardigs bedoelt hoor. Ik heb gewoon serieus de indruk dat je niet snapt wat ik bedoel.
Ik vond je één van de weinige hier die op een normale manier discussieert.
Maar tis al goed hoor, dan laten we het hierbij. =;

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 apr 2017 09:04

Cathy schreef:Johannes: 12. 31.
Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden. 

Cathy schreef:Wat is er op Golgotha gebeurt toen Jezus uitriep 'Het is volbracht' ?

Teus schreef:Hij heeft de wil van Vader gedaan, de losprijs betaalt voor alle mensen.

Cathy schreef:Zeker, en daarmee de kop, het 'brein' van satan vermorzeld. Daarom is hij gebonden.
Wat betekent dat 'nu ' voor jou in bovenstaande tekst?
Daarop heb ik nog niet een duidelijk antwoord.

Zijn kop is vermorzeld alleen voor degene die in Hem geloven, die de zekerheid hebben dat Jezus voor hun gestorven en opgestaan is. Jezus heeft zijn kop vermorzeld en die in Hem zijn hebben geen last meer van hem, zij hebben de wapenrusting, anders zou die overbodig zijn.
In openbaring 20 vers 2 staat:
En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar,
Hier wordt hij gebonden, was dus nog niet gebonden.
En in vers 7:
En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.
Hier wordt hij weer losgelaten, omdat hij gebonden was voor 1000 jaar.
Daarvoor was hij dus niet gebonden.
Gebonden is dat hij niet meer kan verleiden en geen macht meer heeft voor een tijd.
Geketend, dat is, nadat hij korte tijd los gelaten wordt na het 1000 jarig rijk, voor eeuwig vast zit in de poel van vuur.

“Nu” betekent hier dat het vast staat dat het gaat gebeuren, er is een oordeel over deze wereld en over satan gevallen en is al bepaald voordat de wereld en satan er waren, geoordeeld maar nog niet veroordeeld.
Teus schreef:Satan heeft de regie voor zover God het toelaat.
Denk je echt dat satan alleen voor natuurrampen en hongersnoden zorgt?

Cathy schreef:God heeft satan dus aan banden gelegd. Een overste is verantwoording schuldig aan zijn Heer.

Staat nergens dat dat voor het duizendjarig rijk begint. Die “dus” kan ik niet plaatsen.
Cathy schreef:Die tweede zin is bijna helemaal van jezelf en heb ik te ondoordacht overgenomen. Daar heb ik het al met Marnix over gehad.
Dit begrijp ik ook niet helemaal.
Wellicht bedoel je dat satan voor natuurrampen en hongersnoden zorgt? Nou dat hoeft ik ook niet van mezelf te hebben ieder weldenkend mens kan nagaan dat satan als een achterlijke tekeer gaat.
Weet je, een kind van God voelt bij tijden heel goed vanbinnen dat satan niet gebonden is. Weer die wapenrusting.

Cathy schreef:Je begrijpt al: ik ben niet zo van die '1000-jarig vrederijk theorieën'.

Teus schreef:Ik begrijp het ja, je bent niet zo van Gods Woord. Niet alleen op dit gebied maar ook wat Het zegt over de positie van satan

Cathy schreef:Dat is dan weer jammer; zo'n reactie. Omdat ik het niet helemaal met je eens ben veroordeel je me zomaar?

Wat ik jammer vind is dat wanneer iemand een ander zijn of haar woorden bevestigd, aangesproken voelt direct een ander beticht van een veroordeling.
Je zegt dat je niet van die 1000 jaar theorieën bent, toch? Het staat in Gods Woord. Er staat ook in Gods Woord dat het Woord God is. Dat is hetzelfde met de gebondenheid van satan, dat heeft met het 1000 jarig rijk te maken, waar jij niets mee hebt, zoals je zelf zegt. Wat is daar mis mee?
Jij krijgt direct bijval en ik krijg aanval.
Maar God Zelf zegt er ook iets van in Openbaring 22 vers 18-21
18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van  het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.
20 Hij Die van deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom spoedig. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
21 De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.

Cathy schreef:Aan de vruchten kent men de boom denk ik dan maar.

Dit is nogal wat, jij kan dit gewoon schrijven, als ik dit schrijf krijg ik op dit forum allerlei beschuldigingen toegesmeten.
Maar nu je het er toch over hebt.... God heeft het gezegd om onszelf te kunnen toetsen. Om te zien in welke positie we staan in Jezus Christus en daaruit te mogen leren en leven. Maar Hij heeft het niet gegeven om een ander te beoordelen en er mee om de oren te slaan. Ook niet echt een vrucht toch? Overigens, geloof in God, Jezus en Het Woord is ook een vrucht van de Geest.
Als je de Bijbel leest in de kracht van de Heilige Geest dan wordt Hij van kaft tot kaft werkelijkheid voor je. Dan kun je alleen maar zien dat het zo'n geweldig Plan is wat God bedacht heeft. Dat Hij tot op het laatst de mens gelegenheid geeft om zich te bekeren. Dan besef je hoe een onbeschrijflijk Barmhartig God we hebben. Een God die het verlangen heeft dat ieder mens tot Hem komt en er alles aan doet om het mogelijk te maken, Hij heeft zelfs Zijn Eigen Zoon ervoor gegeven, dit alles omdat Hij niet wil dat er één verloren gaat.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 10 apr 2017 09:08

Teus schreef:
Zijn kop is vermorzeld alleen voor degene die in Hem geloven, die de zekerheid hebben dat Jezus voor hun gestorven en opgestaan is. Jezus heeft zijn kop vermorzeld en die in Hem zijn hebben geen last meer van hem, zij hebben de wapenrusting, anders zou die overbodig zijn.

Teus. Je zegt dat die in Hem zijn geen last meer van hem hebben.
En Job dan? En Paulus die een scherpe doorn in het vlees had? Een engel van satan die hem met vuisten sloeg...
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 10 apr 2017 09:56

Teus schreef:

Johan100 schreef:Teus. Je zegt dat die in Hem zijn geen last meer van hem hebben.
En Job dan? En Paulus die een scherpe doorn in het vlees had? Satan die hem met vuisten sloeg...

Ik had het wat meer moeten nuanceren.
Een kind van God heeft geen last van satan in die zin dat het Heil voor eeuwig verworven is. Dat is de overwinning over satan.
Zeker kan een kind van God in het "gewone" leven last van satan hebben maar In Jezus Christus is het te dragen. Bij Hem is altijd troost te vinden.
Bij Job was het een uitdaging van satan tegenover God, Job werd tot het uiterste beproefd maar het vertrouwen op God was sterker, satan kreeg hem niet klein, niet in de situatie die hij hem wilde hebben. Job leefde in de kracht van God, niet in de zwakte van satan.
Beproevingen van God, wanneer je die met behulp van Hemzelf(kan niet anders) kan weerstaan gaat om betrouwbaarheid.
Een voorbeeldje van mezelf: Ik loop al meer dan een jaar thuis en kan niet meer werken. Veel klachten en veel beperkingen.
De vreugde in mijn hart blijft bestaan, ik verlies Jezus, dankzij Hemzelf, niet uit het hart. Ik ben overwinnaar in Hem.
Zeker heb ik pijn en beperkingen maar de vreugde in Hem overtreft het glansrijk. Ik heb er in relatie tot Hem geen last van.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 apr 2017 09:59

Teus: "Ik begrijp het ja, je bent niet zo van Gods Woord. Niet alleen op dit gebied maar ook wat Het zegt over de positie van satan".
Teus schreef:Wat ik jammer vind is dat wanneer iemand een ander zijn of haar woorden bevestigd, aangesproken voelt direct een ander beticht van een veroordeling.
Je zegt dat je niet van die 1000 jaar theorieën bent, toch? Het staat in Gods Woord. Er staat ook in Gods Woord dat het Woord God is. Dat is hetzelfde met de gebondenheid van satan, dat heeft met het 1000 jarig rijk te maken, waar jij niets mee hebt, zoals je zelf zegt. Wat is daar mis mee
Jij krijgt direct bijval en ik krijg aanval.
Terecht vind ik. Je stelt dat Cathy in zn algemeenheid niet zo van Gods woord is, ook niet op het gebied van de positie van satan.
Je zou gewoon kunnen zeggen dat ze een andere interpretatie heeft van Gods woord in plaats van te gaan veroordelen.
Jouw reacties komen vaak neer op: wie het niet met mij eens is, is het niet met God eens. (jij hebt als enige de goede interpretatie)
Ik neem aan dat iedereen denkt dat zn eigen interpretatie waar is, of althans de waarheid het dichtst benadert; anders had je wel een andere interpretatie, toch? Daar kun je normaal over praten, zonder te veroordelen hoor!
Of vind jij het leuk om beschuldigt te worden dat je niet zo van Gods woord bent door iemand die een andere interpretatie heeft dan jij?
We kennen allemaal ten dele.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 10 apr 2017 11:09

naamloos schreef:kBedoel slechts aan te geven te proberen om onbevooroordeeld te lezen, zonder een theologisch systeem in het achterhoofd. Is dat zo onduidelijk?
(is het een hobby van je om te proberen de mens buiten spel te zetten door de nadruk te leggen dat ie iets nodig heeft wat ie niet heeft?
Ik zal dan maar aannemen aan dat jij dat licht bezit zodat je kunt beoordelen wat dwaalleer is)

naamloos schreef:Je zou gewoon kunnen zeggen dat ze een andere interpretatie heeft van Gods woord in plaats van te gaan veroordelen.

naamloos schreef:Uhhm, ik kan me vergissen hoor, maar gezien je reacties zitten er verkeerde glazen in je bril.

naamloos schreef:Je zou gewoon kunnen zeggen dat ze een andere interpretatie heeft van Gods woord in plaats van te gaan veroordelen.
Jouw reacties komen vaak neer op: wie het niet met mij eens is, is het niet met God eens. (jij hebt als enige de goede interpretatie)

Ik heb even je laatste reacties onder elkaar geplaatst, dan snap je heel misschien dat dit een kinderachtige manier van discussiëren is.
Toedels...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 10 apr 2017 11:25

naamloos schreef:
Ik heb daar totaal geen last van, bij Teus!

Terug naar “[Religie] - Algemeen”