Cathy schreef:Johannes: 12. 31.
Nu is het oordeel dezer wereld; nu zal de overste dezer wereld buiten geworpen worden.
Cathy schreef:Wat is er op Golgotha gebeurt toen Jezus uitriep 'Het is volbracht' ?
Teus schreef:Hij heeft de wil van Vader gedaan, de losprijs betaalt voor alle mensen.
Cathy schreef:Zeker, en daarmee de kop, het 'brein' van satan vermorzeld. Daarom is hij gebonden.
Wat betekent dat 'nu ' voor jou in bovenstaande tekst?
Daarop heb ik nog niet een duidelijk antwoord.
Zijn kop is vermorzeld alleen voor degene die in Hem geloven, die de zekerheid hebben dat Jezus voor hun gestorven en opgestaan is. Jezus heeft zijn kop vermorzeld en die in Hem zijn hebben geen last meer van hem, zij hebben de wapenrusting, anders zou die overbodig zijn.
In openbaring 20 vers 2 staat:
En hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en bond hem voor duizend jaar,
Hier wordt hij gebonden, was dus nog niet gebonden.
En in vers 7:
En wanneer die duizend jaar tot een einde gekomen zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten.
Hier wordt hij weer losgelaten, omdat hij gebonden was voor 1000 jaar.
Daarvoor was hij dus niet gebonden.
Gebonden is dat hij niet meer kan verleiden en geen macht meer heeft voor een tijd.
Geketend, dat is, nadat hij korte tijd los gelaten wordt na het 1000 jarig rijk, voor eeuwig vast zit in de poel van vuur.
“Nu” betekent hier dat het vast staat dat het gaat gebeuren, er is een oordeel over deze wereld en over satan gevallen en is al bepaald voordat de wereld en satan er waren, geoordeeld maar nog niet veroordeeld.
Teus schreef:Satan heeft de regie voor zover God het toelaat.
Denk je echt dat satan alleen voor natuurrampen en hongersnoden zorgt?
Cathy schreef:God heeft satan dus aan banden gelegd. Een overste is verantwoording schuldig aan zijn Heer.
Staat nergens dat dat voor het duizendjarig rijk begint. Die “dus” kan ik niet plaatsen.
Cathy schreef:Die tweede zin is bijna helemaal van jezelf en heb ik te ondoordacht overgenomen. Daar heb ik het al met Marnix over gehad.
Dit begrijp ik ook niet helemaal.
Wellicht bedoel je dat satan voor natuurrampen en hongersnoden zorgt? Nou dat hoeft ik ook niet van mezelf te hebben ieder weldenkend mens kan nagaan dat satan als een achterlijke tekeer gaat.
Weet je, een kind van God voelt bij tijden heel goed vanbinnen dat satan niet gebonden is. Weer die wapenrusting.
Cathy schreef:Je begrijpt al: ik ben niet zo van die '1000-jarig vrederijk theorieën'.
Teus schreef:Ik begrijp het ja, je bent niet zo van Gods Woord. Niet alleen op dit gebied maar ook wat Het zegt over de positie van satan
Cathy schreef:Dat is dan weer jammer; zo'n reactie. Omdat ik het niet helemaal met je eens ben veroordeel je me zomaar?
Wat ik jammer vind is dat wanneer iemand een ander zijn of haar woorden bevestigd, aangesproken voelt direct een ander beticht van een veroordeling.
Je zegt dat je niet van die 1000 jaar theorieën bent, toch? Het staat in Gods Woord. Er staat ook in Gods Woord dat het Woord God is. Dat is hetzelfde met de gebondenheid van satan, dat heeft met het 1000 jarig rijk te maken, waar jij niets mee hebt, zoals je zelf zegt. Wat is daar mis mee?
Jij krijgt direct bijval en ik krijg aanval.
Maar God Zelf zegt er ook iets van in Openbaring 22 vers 18-21
18 Want ik getuig aan ieder die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Als iemand iets aan deze dingen toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek geschreven zijn.
19 En als iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, zal God zijn deel afdoen van het boek des levens, en van de heilige stad, van de dingen die in dit boek geschreven zijn.
20 Hij Die van deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom spoedig. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
21 De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.Cathy schreef:Aan de vruchten kent men de boom denk ik dan maar.
Dit is nogal wat, jij kan dit gewoon schrijven, als ik dit schrijf krijg ik op dit forum allerlei beschuldigingen toegesmeten.
Maar nu je het er toch over hebt.... God heeft het gezegd om onszelf te kunnen toetsen. Om te zien in welke positie we staan in Jezus Christus en daaruit te mogen leren en leven. Maar Hij heeft het niet gegeven om een ander te beoordelen en er mee om de oren te slaan. Ook niet echt een vrucht toch? Overigens, geloof in God, Jezus en Het Woord is ook een vrucht van de Geest.
Als je de Bijbel leest in de kracht van de Heilige Geest dan wordt Hij van kaft tot kaft werkelijkheid voor je. Dan kun je alleen maar zien dat het zo'n geweldig Plan is wat God bedacht heeft. Dat Hij tot op het laatst de mens gelegenheid geeft om zich te bekeren. Dan besef je hoe een onbeschrijflijk Barmhartig God we hebben. Een God die het verlangen heeft dat ieder mens tot Hem komt en er alles aan doet om het mogelijk te maken, Hij heeft zelfs Zijn Eigen Zoon ervoor gegeven, dit alles omdat Hij niet wil dat er één verloren gaat.