Ik ga hier verder Coby, anders gaan we teveel van het onderwerp af.
coby6 schreef:In Adam gezondigd?
Rom. 5:12 Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.
In welken slaat toch op dood, niet Adam. Het onderwerp in het laatste stuk van die zin (na en) is dood, dus welken kan niet op Adam slaan.
De dood is gaan heersen door zijn overtreding. Daarin zijn we gaan zondigen, in de staat van geestelijke dood of zo.
Als het op Adam zou slaan zou er trouwens staan in wie lijkt me, maar ik ben geen expert in oud Nederlandsch.
Daarom, gelijk door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd hebben; want reeds vóór de wet was er zonde in de wereld. Maar zonde wordt niet toegerekend, als er geen wet is. Toch heeft de dood als koning geheerst van Adam tot Mozes, ook over hen, die niet gezondigd hadden op een gelijke wijze als Adam overtrad, die een beeld is van de komende.
Romeinen 5:12-14 NBG51
Goede inbreng, Coby. Dank je!
In het Grieks staat er
eph ho. Sommigen vertalen dit als
omdat.
Dus Adam zondigde als verbondshoofd en vervolgens zondigde automatisch iedereen.
Dus alzo is de dood doorgegaan, omdat allen zondigden.
Een onreine kan geen reine geven, lezen we in de Bijbel.
Adam en Eva zijn buiten het paradijs gezet en het paradijs is bewaakt door engelen.
Maar je moet alleen wel verder lezen dan vers 12.
In het vervolg legt Paulus uit wat hij bedoelt.
15 Doch niet gelijk de misdaad, alzo is ook de genadegift. Want indien door de misdaad van één velen gestorven zijn, zo is veel meer de genade Gods en de gave door de genade, die daar is van één Mens, Jezus Christus, overvloedig geweest over velen.
16 En niet gelijk de schuld was door den énen die gezondigd heeft, alzo is de gift. Want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking.
17 Want indien door de misdaad van één de dood geheerst heeft door dien énen, veel meer zullen degenen die den overvloed der genade en der gave der rechtvaardigheid ontvangen, in het leven heersen door dien Enen, namelijk Jezus Christus.
18 Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, alzo ook door één rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.
19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien énen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Eén velen tot rechtvaardigen gesteld worden.Adam heeft gezondigd en heeft schuld op zich geladen.
God eist als schuldeiser gerechtigheid. Adam kon die ene zonde nooit terugbetalen, hij heeft gezondigd tegen een eeuwige God.
Als jouw vader en moeder een schuld hebben en ze komen te overlijden komt de schuldeiser bij jou. Ze willen hun geld hebben, hoe dan ook.
Nu is Christus als tweede Adam gekomen en heeft de wet volkomen gehouden. Nu geloof ik dat Jezus voor alle mensen deze schuld heeft weggenomen. De dood is gebleven, omdat we allen blijven zondigen. Een onreine kan immers geen reine geven. (erfsmet?)
We worden veroordeeld om onze eigen zonde en ongeloof.
Ezechiel 18:20 zegt:
De mens die zondigt, díe zal sterven. De zoon zal de ongerechtigheid van de vader niet dragen, en de vader zal de ongerechtigheid van de zoon niet dragen. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hemzelf zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hemzelf zijn.We moeten persoonlijk wedergeboren worden en verzoend met God.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.