de passant schreef:Ik had een paar seconden nodig om de ironie te ontdekken , maar vooruit , zouden er nog veel mensen die zo denken? ik mag toch hopen van niet! zeker, de katholieke kerk heeft in haar bestaan soms grote fouten gemaakt , maar er wordt in de christelijke wereld , ook in Nederland te vaak een soort van zwart-wit denken op na gehouden, wij zijn wit, dus goed , en de andere zijn (natuurlijk) zwart en hebben het dus bij het verkeerde eind , wie de Bijbel er op na leest , en dan vooral de 4 evangeliën , zal merken dat de zaken ietwat ingewikkelder liggen!
Ik denk zelf ook niet zo. De achterliggende gedachte is, dat je zo vaak de namen van Luther en Calvijn hoort noemen, en ook wat daarna komt. Maar namen van voor die tijd hoor je niet veel. En op die manier gaat het dan net lijken alsof de kerkgeschiedenis in 1517 begonnen is. Ik houd niet zo van een overmaat aan aandacht voor het ene, en zeer weinig voor het andere. Dat soort scheefgroei gaat mij tegenstaan. Ik maak er eens een karikatuur van, en ik stel mij eens een voorstander van zo'n karikaturaal standpunt voor, hoe die dat verwoorden zou. Daar het niet snel zal gebeuren dat je het antwoord van zo iemand hier als antwoord tegen zal komen, nam ik de nederige taak op mij, om dat standpunt dan maar te verwoorden.
Maar een
'met de Reformatie begon het licht van het evangelie te schijnen en daarvóór was het allemaal niks'-sfeertje valt ondertussen niet helemaal te ontkennen. In feite is dat: je afzetten tegen de middeleeuwen. En dat is een breder verschijnsel. Dat deden de humanisten, die teruggrepen op de klassieke oudheid en de oude Griekse en Romeinse schrijvers, ook volop. Dat afzetterige tegen de middeleeuwen, daar is de Reformatie ook niet vrij van. En dan ga ik mij eens afvragen: is dat dan niet gewoon een product van een bepaalde tijd, wat aan ons tot op de dag van vandaag doorgegeven is?
Een boek als
Gods filosofen van James Hannam is geschreven vanuit de gedachte dat er wel wat af te dingen valt aan dat negatieve beeld van de middeleeuwen, als ware het slechts een tijdperk van stilstand en achterlijkheid.
Hiermee wil ik overigens nog niet beweren, dat iedere Reformatie-herdenking afzetterij tegen de middeleeuwen is.