Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 13:30

Het Weermannetje schreef:Met hij, bedoel ik dus gewoon de mens en Aragorn jij draait het om. Ik zeg dat God de wil ombuigt, maar dat de mens door zijn verdorven aard, last houdt om het met Gods wil eens te zijn.

Als dat zo is, heeft God de wil toch nog niet helemaal goed omgebogen...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 13:32

Het Weermannetje schreef:Met hij, bedoel ik dus gewoon de mens en Aragorn jij draait het om. Ik zeg dat God de wil ombuigt, maar dat de mens door zijn verdorven aard, last houdt om het met Gods wil eens te zijn.
maar dat is niet persé hetzelfde alsn iet bekeerd willen worden, het kan ook op andere gebieden liggen. Als een mens niet bekeerd wil worden wordt hij in de regel ook niet bekeerd. Als hij wel wil, wordt hij ook bekeerd.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 13:50

Een mens wil echter uit zichzelf niet, goed zijn we weer in een kringetje aan het draaien.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2004 13:54

Dat geloof ik gwoon niet, dati is ingefluisterd door satan. Hier, lees eens in deuteronomium 30: 11, het hele stuk is de moeite waard overigens;

de wet die ik je vandaag opleg, gaat je krachten niet te boven en ligt niet buiten je bereik

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 14:00

Okido,

Maar daarom wil een mens nog niet!

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2004 14:07

Het Weermannetje schreef:Okido,

hoe krijgen we een mens zover dat ie wel wil?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 17:09

joris schreef:
Het Weermannetje schreef:Okido,

hoe krijgen we een mens zover dat ie wel wil?

Hem Jezus laten zien, Die door jou heenschijnt... :?:

caprice

Berichtdoor caprice » 25 mar 2004 23:45

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:
@mic schreef:
1234567890 schreef:Nee, maar denk maar niet dat een mens het wil doen hoor. Een mens zal zolang mogelijk tegen werken. Die wil echt vanuit zichzelf niet bekeerd worden.
yup

(wel ff de nadruk blijven leggen vanuit zichzelf, persoonlijk zou ik liever zeggen van nature; anders krijg je van die mensen die willen en vervolgens de conclusie trekken dat ze niet kunenn willen en dus zichzelf voor de gek denken te houden)

Iemand die door God wordt getrokken wil ook echt nog steeds niet hoor, die zal constant blijven tegenwerken.
"bekeer mij opdat ik bekeerd worde" "verberg uw aangezicht niet langer voor mij" KLinkt niet echt als tegenwerking hoor.

Nee?
Waardoor komt het dan dat God Zich verbergt? Doet Hij het fout? Zijn wij dan gewilliger dan God?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mar 2004 07:58

Het Weermannetje schreef:Een mens wil van nature eigenlijk nooit, maar omdat God zijn wil ombuigt wil hij wel, maar omdat hij nog in z'n zondige lichaam leeft, zal hij toch vaak niet willen, omdat de rest van ziel en lichaam zich ertegen verzet!!!!!!!!!!!!

Weet je, als je nadenkt over deze dingen. Dan mag ik zeggen: God werkt al in jou. Anders zou je hier nooit naar opzoek gaan. Waarom zou je God gaan zoeken als je niet beseft dat Hem niet nodig hebt?
Waarom zoek jij God? Wat denk je bij Hem te vinden?

Weet je, God vraagt van je: "Geef mij je hart!" God vraagt: "vertrouw op mij" God vraagt van jou: "om de deur van je hart open te doen, en om Hem binnen te laten" Kan je dat niet? Wil je dat niet? Hoe weet jij dat zo zeker, of fluistert de duivel jou dat in. Als God zegt: "Doe die deur open van jou hart, om mij binnen te laten" Dan mag jij geloven dat jij dat kan doen, door Gods kracht.

Ik weet zeker als jij zegt tegen God: "Heere, ik zet nu mijn deur van mij hart open voor U. U heeft belooft om dan binnen te komen. Dan zal u dat ook doen Heere. Ik weet voor 100% zeker als jij je hart geeft aan God, dat Hij er zelf in komt wonen, en dat je de rust zal ontvangen. Als dit jou nieuwe leeftocht wordt: "Neem mijn leven laat het Heer toegwijd zijn aan u eer." dan mag je weten dat God jou een nieuwe wil heeft gegeven, en dat Jezus Christus persoonlijk voor jou gestorven is.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mar 2004 08:00

caprice schreef:Nee?
Waardoor komt het dan dat God Zich verbergt? Doet Hij het fout? Zijn wij dan gewilliger dan God?

God verbergt zich nooit!!! klink mischien hart, maar het is wel zo. Jij en ik kunnen ons alleen verbergen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 10:23

Denk jij, hijwel, dat als God je op gaat zoeken, dat je dan niet hard wegloopt? Een mens wil echt niet naar Gods eer leven hoor. En als jij denkt dat als je alleen als je hierover nadenkt, dat je dan al van God gevonden bent, och wat ben je dan toch arm, hijwel.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 10:27

Het Weermannetje schreef:Denk jij, hijwel, dat als God je op gaat zoeken, dat je dan niet hard wegloopt? Een mens wil echt niet naar Gods eer leven hoor. En als jij denkt dat als je alleen als je hierover nadenkt, dat je dan al van God gevonden bent, och wat ben je dan toch arm, hijwel.

he weermannetje, ik zou zeggen: probeer het eens uit? Neem mijn onderschrift gerust als uitgangspunt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 10:43

En jij denkt dat je oprecht tot God nadert?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2004 11:53

Ehm.... waarom stel je nou een wedervraag... Hij vraagt jou iets.... of je dat wil proberen... Hij vraagt niet of je denkt dat hij dat zelf goed doet...

Waarom zou Joris niet goed tot God naderen?

Denk jij, hijwel, dat als God je op gaat zoeken, dat je dan niet hard wegloopt? Een mens wil echt niet naar Gods eer leven hoor. En als jij denkt dat als je alleen als je hierover nadenkt, dat je dan al van God gevonden bent, och wat ben je dan toch arm, hijwel.

Het probleem is dat je niet hard weg kan lopen als God je vastpakt. En als Hij je eenmaal vast heeft ga je inzien hoe geweldig Hij is... en hoe fijn het is om bij Hem te zijn. Ik wil God niet meer kwijt. Dat is de ene kant van het verhaal... aan de andere kant doe ik nog wel zonde... Maar ik heb er wel weer spijt van... omdat ik Hem pijn heb gedaan. Dat is het rare... ik wil God niet kwijtraken... en toch loop ik soms bij Hem vandaan. Maar als ik een paar stappen de verkeerde kant op heb gezet mis ik Hem alweer...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 mar 2004 11:57

Het Weermannetje schreef:En jij denkt dat je oprecht tot God nadert?

Je kan dat "niet willen" natuurlijk ook tot het grote systeem maken waar alles om draait, en wat alles doodgooit. Zo van: "Hou maar op, joh. Je wilt toch niet. En als je denkt dat je wil, dan wil je toch niet echt." Dan wordt het een systeem om mensen passief te maken.
Op zich is het waar dat een mens God niet wil dienen, en dat hem dat ontzettend tegenstaat. Maar je zult pas echt ontdekken wat het is om niet te willen, juist als je God zoekt, en als hij bemoeienissen met je gaat maken. Maar wat moet je dan doen? Moet je dan zeggen: "Och, laat dan ook maar! Het is me nu wel duidelijk: ik wil toch niet!" Dat zou knap dom zijn. Dan weet je nog altijd heel goed dat het bij God beter is dan bij wie ook, als het goed is. (En kom dan niet aanzeuren met: "Ja, maar dat is maar verstàndelijke kennis." Gooi die rare en misleidende cartesiaanse scheidingen eens overboord!) Petrus zei: "Heere, tot Wien zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens." (Joh. 6:68 ) Is dat dan niet een reden om aan te houden, en dan aan God te vragen: "Heere, breek mijn onwil maar!"

Ik weet nog heel goed wat een leraar van school ooit eens zei. Hij had het over bekering, en toen zei een leerling: "Maar wij kunnen onszelf toch niet bekeren?!" Toen zei hij: "Kijk, daar heb je het weer! 'Wij kunnen onszelf toch niet bekeren?' Heb je het eigenlijk al eens geprobeerd? Pas dan zul je erachter komen dat je het niet kunt! Maar heel veel mensen proberen het niet eens meer, en zeggen alleen maar: 'Wij kunnen onszelf toch niet bekeren?'"

Laat ik nog eens stukje citeren van wat prof. G. Wisse hierover schrijft:
"Ja, maar dat moet God in ons doen," zegt ge. Ja zeker; en daarom moet gij het doen. Vraag God, of Hij u dat geheim en wonder eens leren wil. En zolang ge dit zegt, ja zegt en anders niets; zolang zult gij u niet bekeren, en als ge nu eens tot deze daad komt, op het woord dat God spreekt, dan zegt ge dat niet meer op die manier, maar dan zegt ge: "En dit heeft God gedaan." (De droefheid naar God, ds. G. Wisse, blz. 98.) En denk niet dat prof. G. Wisse een of ander licht mannetje was! Dat genoemde boek van hem is op en top een bevindelijk boek, en prof. G. Wisse was heel bevindelijk.

Weermannetje, onderzoek jezelf nu eens op je diepste motieven om steeds aan te komen met dat we niet willen. Probeer je daarmee je eigen 'niet willen' te verstevigen? Een soort van excuus of zo? (Sorry dat ik wat direct en confronterend ben.)

Terug naar “Archief”