Berichtdoor gravo » 15 dec 2016 21:21
Tja mensen, de roklengte.
Pas maar op met dit onderwerp. Ik weet best dat jullie niet allemaal theologen zijn. En ik verwijt jullie dan ook niet dat jullie daar geen verantwoorde mening over kunnen hebben. Ik heb ook geen zin om hier alle ins en outs over de roklengte te noemen. Dat zou een heel verhaal worden. Maar het is niet zomaar een onderwerp.
Het ligt theologisch allemaal erg ingewikkeld. Het is, om het met een duur woord te zeggen, allemaal erg delicaat.
Jammer, om deze discussie echt goed te voeren (tot op de kern van het verhaal zeg maar), daar heb ik toch echt goede en breed bestudeerde theologen voor nodig. En heus, ik zie wel dat jullie goedbedoelde pogingen doen, maar helaas, het merendeel is hier toch niet-theoloog.
En dan wordt het allemaal wel erg moeilijk discussiëren. Niets ten nadele, maar de theologische basis is bij velen van jullie toch te smal.
En dat is jammer, maar helaas. Ik had zo graag eens diepgaander op de zaak willen ingaan, maar dat zal helaas blijken niet mogelijk te zijn. Jullie hebben eenvoudigweg niet de opleiding, kennis en inzicht om over roklengte op een zuivere en verantwoorde manier mee te praten.
Er zou feitelijk meer over gesproken moeten worden. Het is een van de meest prangende onderwerpen, die er op theologisch gebied zijn. Want het klinkt zo eenvoudig, de roklengte, maar o, welk een groot belang gaat er schuil in juiste theologische antwoorden op vragen over dit onderwerp.
Misschien moeten we het maar laten rusten en wat gemakkelijkere en eenvoudiger te begrijpen theologische onderwerpen ter hand nemen.
Het is van mijn kant geen onwil, beste mensen, maar onmacht.
Ik zou het er graag eens over hebben. Maar helaas, daarvoor tref ik hier te weinig theologische kennis en diepgang aan.
It needs (met eerbied gezegd) two to tango, nietwaar?
gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)