wedergeboorte / reincarnatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

keimperens
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

wedergeboorte / reincarnatie

Berichtdoor keimperens » 25 mar 2004 22:45

Laatst kwam ik het woord "wedergeboorte" tegen. Dit deed me op de één of andere manier meteen denken aan reincarnatie. Zijn er hier mensen die hierin geloven (dat een mensengeest meerdere malen op aarde terug kan komen, in een menselijk lichaam natuurlijk)? Of wedergeboorte en reincarnatie nu het zelfde is of niet even terzijde, reincarnatie lijkt mij volkomen logisch, hoe zien jullie dit?

Markie
Majoor
Majoor

Re: wedergeboorte / reincarnatie

Berichtdoor Markie » 25 mar 2004 23:36

keimperens schreef:Laatst kwam ik het woord "wedergeboorte" tegen. Dit deed me op de één of andere manier meteen denken aan reincarnatie. Zijn er hier mensen die hierin geloven (dat een mensengeest meerdere malen op aarde terug kan komen, in een menselijk lichaam natuurlijk)? Of wedergeboorte en reincarnatie nu het zelfde is of niet even terzijde, reincarnatie lijkt mij volkomen logisch, hoe zien jullie dit?

Daar wordt iets totaal anders mee bedoeld dan reincarnatie iig.

Er wordt hier bedoeld dat iemands hart veranderd (wedergeboren) wordt dus.

Dat iemand bekeerd wordt zogezegd.

Denk dat hier weinig mensen in reincarnatie geloven ook btw :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mar 2004 23:50

Ben het ook eens een keertje met markie eens.. :mrgreen:

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 25 mar 2004 23:53

Aragorn schreef:Ben het ook eens een keertje met markie eens.. :mrgreen:

:D :D

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 mar 2004 09:30

Wat Markie zegt, dat klopt. Ik ben ook een "wedergeboren Christen" dat betekend, dat je je oude leven hebt afgelegd, en een nieuw leven hebt door Jezus Christus. EEn aantal jaren geleden, op pinksteren ben ik gedoopt, toen werd ik wedergeboern. Nooit ben ik meer dezelfde als daarvoor. Je hebt dan je hart aan Jezus gegeven.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 10:29

Dus je voelt ook geen zonden meer?

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 10:33

Het Weermannetje schreef:Dus je voelt ook geen zonden meer?

juist niet. Die zonden voelen dubbel zo zwaar, maar je weet dat je mag leven in Christus endat je op bevrijd gebied staat.

De drang je over te geven aan CHristus komt enkel en alleen voort vanuit zondebesef.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mar 2004 10:44

En dat voel je constant?

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 11:12

Ja regelmatig merk ik gedachten op die niet in mijn hoofd horen: kwade geachten over mensen, seksuele gedachten, nochaalnte gedachten. Regelmatig denk ik een vloek terwijl ik hem niet uitspreek.

Ik heb gemerkt dat hoe dichte rje bij God komt, hoe meer je je zonden herkent. Maar ook hoe eerder je ze de kop kunt indrukken.
In de bijbel staat immers; De wet leert zonde kennen? Maar tegelijk staat bijvoorbeeld heel deutenomium vol met waarschuwngen van God om het goede te kiezen. Dus je hebt een heel stuk in eigen hand.

Als ik dicht bij God leeft, merk ik geen zonden. Dat is ook van God beloofd in de bijbel. maar een geestelijk mens kan vleselijk leven. Een vleslelijk mens kan alleen vleselijk leven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 11:33

Denk maar zo... alles is mogelijk... waarom zou een ziel altijd in het zelfde lichaam blijven wonen. De mens is van een lager geestelijk niveau dan een geest/engel/god. Door jou bekering of wat ook, raak je in een hoger niveau en bereid je je voor op jou rol als engel, of geest.

Bij mensen die dit niet hebben of ervaren, komt de geest weer terug in een ander lichaam naar hun dood. Het kan nooit lager gaan, maar wel hoger... Een duivel is waarschijnlijk machtiger dan een standaard engel...

maarja ... *filosofeer*

let maar niet op mij
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 26 mar 2004 11:34

Ja, precies, Joris , je weet het heel goed te verwoorden, zo voelt het bij mij ook.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 11:40

raido zei:
let maar niet op mij

doen we!

nee hoor.

In de bijbel is de ziel even belangrijk als het lichaam. daarom willen christenen ook niet spreken van; stoffelijk overschot. God heeft de mens geschapen als een geheel: lichaam, ziel en geest. en alle delen zijn even belangrijk. In de bijbel staat duidleijk dat er een koninkrijk van duisternis is en een koninkrijk van licht. Als je in Christus gelooft zal je overgaan tot het koninkrijk van licht.
nergens staat dat je terugkeert uit de dood. Er staat wel dat God je tot zich roept als HIj het daar de tijd voor vindt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 11:49

in de christelijke religie :-D

En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen de adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.

Dus bestaat er niet eens scheiding tussen lichaam en ziel volgens deze tekst

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2004 11:56

Nou dan hou je je toch lekker bij de christelijke visie? Er zijn mensen die het idee hebben dat ze niet in huneigne lichaam geboren zijn. maar die mensen zijn dr niet heel veel. Dus ik weetn iet of het draagvlak voor het idee vn reincarnatie wel zo groot is.

Ik denk meer dat het een manier is om te leren leven met een minderwaardigheidscomplex. Iedereen kan zo denken: ach, het is al weer beter dan de vorige keer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 mar 2004 11:59

Hindoes en Boedisten en veel New Agers geloven dat ...

Hare Krishna's, Baghwan-volgelingen ... en waarom zou ik het bij de bekropte christelijk visie laten

Terug naar “Archief”