naamloos schreef:Verder trek ik niets uit elkaar wat Johannes in zijn evangelie schrijft.
Ik maak wel onderscheid tussen geloven en wedergeboorte, simpelweg omdat dat niet hetzelfde is.
En omdat het over geloven ging heb ik vers 13 in mijn eerste post niet meegenomen.
naamloos schreef:Geloven is iets wat je doet, een werkwoord dus. Geloven is aannemen (Joh. 1:12) Geloven is het "cadeau" van verlossing en vergeving aannemen.
Naamloos, wat zou je zegen als men vraagt of je gelooft dat God de Hemel en de aarde geschapen heeft? Ja, je zult volmondig ja zeggen. Wat zou je zeggen als men vraagt of Jezus voor de zonden betaald heeft? Zul je wellicht ook direct ja zeggen. En als men je vraagt of God mensen geneest? Dat geloof je ook zeker wel.
Dit geloven bedoel jij, het geloven van aannemen.
Maar als jij vraagt aan God of Hij jou wil genezen, wanneer je ziek zou zijn, geloof je dan dat Hij dat doet?
Dat wordt lastiger hè, Dat kun je alleen geloven als je geloof van God komt, door de kracht van de Heilige Geest. Het zogenaamde christelijke geloof. Vers 12
en 13 van Joh.1.
Als je gelooft dat je zonden vergeven zijn geloof je dat, heb je de wetenschap, van God door kracht de Heilige Geest.
Dit geloven bedoel ik, in dit geloven heb je de absolute zekerheid doordat je in dit geloven altijd ervaart.
Teus schreef:Dat had ik ook een tijdje en bracht het bij God, weet je wat Hij zei? Ga maar schrijven, ik moest het de wereld in brengen. Het is niet altijd om het even om je mond dicht te houden.
Chaya schreef:Maar je zegt het nu zo dat iedereen het op een zelfde manier zou moeten ervaren als jij.
Ik heb nergens vermeldt dat iemand anders hetzelfde zou moeten ervaren, je opmerking spreekt boekdelen Chaya, zo kenmerkend.
Chaya schreef: Ik lees in de Bijbel dat God's kinderen op de toppen kunnen leven, maar ook soms in de dalen verblijven!
Ja, wat wil je er mee zeggen dan? Dat het geoorloofd is in dalen te blijven? Dat je je maar mee moet laten slepen door satan omdat het ook in de Bijbel staat. Elk kind van God leeft inderdaad soms in dalen maar Jezus heeft de oplossing gegeven, Hij heeft Zijn kinderen macht gegeven om tegen satan strijdvaardig te zijn. Maar daar heb je ook geloof voor nodig, mede omdat je het zelf niet kan.
Chaya schreef:Schrijf maar eens dat je gebukt gaat onder je zondenpak. Dat je moe en moedeloos bent omdat je steeds weer afdwaalt.
Ja dan gaan ze reageren, omdat het heel relevant is in dit topic.
Ik zal het je nog een keer proberen uit te leggen.
Ten eerste gaat hetgeen je schrijft om jezelf. Wanneer je tot God gaat voor jezelf, niet om Gods eer, want daarvoor leven wij, wat kun je dan van God verwachten?
Als je gebukt gaat onder je zondenpak dan heb je de Genade al ontvangen want anders gaat er niemand onder zijn of haar zonden gebukt. Waarom ga je onder je zonden gebukt als je wedergeboren bent? God wil het niet want Hij heeft Zijn Zoon ervoor laten betalen, die zonden zijn weg, in de diepte der zee. Dus je bent niet gewillig aan God maar, het kan niet anders, je bent gewillig aan satan. Hij probeert jou van God af te houden want hij wil alles van jou behalve dat je God dient.
In de Bijbel staat “wat je zaait dat oogst je” Als je zegt (zaait), o wat ben ik slecht, ik kan het nooit meer goed doen, God wil mij niet meer onder ogen komen, dan gaat het steeds slechter worden. Voor God is het onmogelijk om hier in te breken, Hij is te Heilig om met zonden om te gaan. Ondertussen ga je oogsten. je krijgt het steeds slechter en satan helpt je een handje, hij doet dat graag, het gaat om je eigen hachje, niet om God. Zo erg totdat zelfs mensen overwegen zelfmoord te plegen. Wat nu zo mooi is, God grijpt dan altijd in, dat laat hij niet gebeuren.
Je bent ernstig aan het zondigen als je gebukt gaat onder je zonden. Je gelooft het evangelie, de Bijbel niet, je gelooft God niet en ook niet wat Jezus aan het kruis gedaan heeft. Je geloofd niet dat je geheiligd bent in Jezus Christus, dat je apart gezet bent door God en een geweldige toekomst te wachten staat. Dit is niet het verliezen van de scherpte van het geloof maar één-en-al ongeloof. En al met al m.i. de meest ernstige zonde, je neemt God niet serieus.
Om dat geloof terug te krijgen moet je bij God zijn, het is het geloof uit Hem door de kracht van de Heilige Geest. Je moet je als het ware opnieuw bekeren. Dan is Hij er absoluut weer voor je. Als je zondigt kun je het beste direct tot God gaan en om vergeving vragen. Als het goed is voel je dat je God verdriet doet bij de kleinste misstap, dat doet pijn. Niet voor jezelf maar voor Hem. Zo kun je voor je zelf nagaan wanneer je merkt dat de scherpte van je geloof eraf gaat. Heb ik nog iets goed te maken tegenover God? Ben ik nog boos op iemand, iemand pijn gedaan of iets dergelijks.
Chaya schreef:Schrijf maar eens dat je zo graag wilt geloven, maar het lukt je niet, omdat je je te zondig vindt.
Je kunt heel goed een broodje tegen de honger eten maar als je niet gelooft dat de enige bakker die er is brood heeft ga je er uiteraard ook niet naar toe om er een te halen, je komt om van de honger. Je gaat dood door ongeloof en zo is het ook met het vergeven van je zonden. Als je niet gelooft dat God je zonden vergeeft, staat te wachten om het te kunnen doen, kost het je leven. Het is het zelfde geloof, God verwacht niet meer omdat Hij weet dat je niet anders kunt, nogmaals, "kom zoals je bent".
Chaya schreef:Een zin uit het schatboek van Ursinus:
Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zalig leven en sterven moogt? Drie stukken: Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere, hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word. En ten derde: hoe ik God voor zulke verlossing dankbaar zal zijn.
Of, als er geen ellendekennis is, is er ook geen zoeken naar verlossing.
Is het dan maar halve genade wat geschonken wordt? Is het niet onvoorwaardelijk wat God geeft.
Het is een list, God zegt “Kom zoals je bent”
Je zult er nooit, maar dan ook nooit er achter komen hoeveel je God verdriet gedaan hebt zonder te beseffen wat Jezus voor je gedaan hebt.
En als je er dan enig besef van hebt ga je niet anders dan in aanbidding, dan ga je beseffen wat Hij voor je gedaan hebt, dan gaat ALLES om Hem.
Kun jij mij vertellen waar het staat in de Bijbel dat we moeten weten hoeveel we gezondigd hebben om zalig te zijn?
We hebben er totaal geen zicht op en zullen het ook nooit krijgen. Alleen dat we gezondigd hebben, dat we erkennen dat we zondaar zijn, en dat bij God brengen dat is genoeg voor Hem.
Chaya schreef:Nee, dat wordt ongeloof genoemd, dus je moet "gewoon gaan geloven"
Waarom zou je God geloven en Ursinus niet?