Invriezen totdat....

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Invriezen totdat....

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 10:38

Deze week hoorden we in het nieuws dat een 14 jarig meisje, dat leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker, zich liet invriezen, in de hoop dat er na een aantal jaren een therapie is.
Ik geloof niet dat dit mogelijk is. Je kunt iemand niet invriezen en dan laten ontdooien.

Een stukje uit DIT ARTIKEL
Die wens op leven na de dood is weer actueel nu een Engelse rechter een 14-jarig kankerpatiëntje dat had verzocht om invriezing in het gelijk heeft gesteld. Het kind werd heen en weer geslingerd tussen gescheiden ouders. Het meisje overtuigde de rechter met een aangrijpende brief: 'Ik ben pas 14 en wil niet doodgaan maar ik weet dat het zal gebeuren. Ik denk dat ik een kans heb op ontwaken en genezing - zelfs over honderden jaren - als mijn lichaam cryonistisch wordt bewaard. Ik wil niet worden begraven. Ik wil leven en langer leven.'

Overmeire bewondert het vorige maand overleden meisje. ,,Zij vecht voor het leven. Zo hoor je als mens te zijn", zegt hij.

Wat vinden jullie van de dikgedrukte zin?
Is dit te verenigen met de stelling: Het leven is in God's hand?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Invriezen totdat....

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2016 12:46

Het lijkt me eerder een probleem dat stel dat ze pas over 300 jaar die kanker kunnen genezen en je dan wordt ontdooit. Dan heb je dus niemand meer en dan sta je daar als 14-jarige, alleen op de wereld. Zonder financiële middelen, tenzij je met een klompje goud wordt ingevroren; het kan zelfs zijn dat je de taal slecht of zelfs niet meer verstaat.

En wat doe je als het bedrijf wat dit allemaal regelt, failliet gaat? Er zijn best nog veel vragen rond deze techniek. Eerst maar eens succesvol op muizen testen, lijkt me.

Maar goed, zoals met alles eigenlijk vind ik het de keuze van de persoon zelf. Als iemand het niet kan verantwoorden naar God, doe het dan niet. Als je dat bezwaar niet hebt, waarom zou je het dan niet doen (afgezien van bovenstaande bezwaren)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 19 nov 2016 12:54

Chaya schreef:

Overmeire bewondert het vorige maand overleden meisje. ,,Zij vecht voor het leven. Zo hoor je als mens te zijn", zegt hij.[/i]

Wat denk je zelf?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 nov 2016 13:01

Chaya schreef:Zij vecht voor het leven. Zo hoor je als mens te zijn", zegt hij.[/i]
Tja, een navolger van Christus wil eigenlijk liever dat Zijn Koninkrijk komt, willen deze mensen hier op deze aarde blijven vol gebreken / zonde en dat weer voort gaan zetten na ontdooit te zijn. #-o Medelijden met hen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 nov 2016 13:09

Chaya schreef:Overmeire bewondert het vorige maand overleden meisje. ,,Zij vecht voor het leven. Zo hoor je als mens te zijn", zegt hij.[/i]

Lastig te zeggen, maar dan kom je bij een hele lastige discussie: tot waar mag je gaan met geneeskunde?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 19 nov 2016 13:14

Het gaat om die dik gedrukte zin i.c.m. 'het invriezen van mensen'. Stond er niet helemaal duidelijk bij, maar het lijkt me wel logisch dat topic-starter dat bedoelt. Dat maakte jij er ook al uit op zo te zien. Maar voor mij is het niet zo lastig.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 nov 2016 13:22

Het is altijd de balans tussen "Gode geven wat Gode toekomt" en gebruik maken van de technische middelen die de gezondheid kunnen verbeteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 19 nov 2016 13:58

Maar het gaat er om dat 'we', (volgens openingspost, ik heb er zelf niets van gehoord trouwens) deze week in het nieuws zouden gehoord hebben dat een 14 jarig meisje, dat leed aan een ongeneeslijke vorm van kanker, zich liet invriezen, in de hoop dat er na een aantal jaren een therapie is. Dat is wat anders dan een zalfje uittesten op een muis.

Valt dit onder het bevorderen van gezondheid en is het ethisch aanvaardbaar?
Ik ben er natuurlijk van overtuigd dat het nooit gaat lukken, maar hoe kun je verantwoorden en onder woorden brengen dat je er niet achter staat als christen?
Dat is waarschijnlijk de strekking van dit topic.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 19 nov 2016 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 14:15

Johan100 schreef:Het gaat om die dik gedrukte zin i.c.m. 'het invriezen van mensen'. Stond er niet helemaal duidelijk bij, maar het lijkt me wel logisch dat topic-starter dat bedoelt. Dat maakte jij er ook al uit op zo te zien. Maar voor mij is het niet zo lastig.

Ik ben niet zo van de ellenlange onderwerpzinnen. :D
Ik dacht dat het wel duidelijk zou zijn omdat ik het krantenartikel erbij gegeven heb.
Johan100 schreef:Ik ben er natuurlijk van overtuigd dat het nooit gaat lukken, maar hoe kun je verantwoorden en onder woorden brengen dat je er niet achter staat als christen?

Ik denk dat het ook niet lukt. Maar het gaat erom dat je iemand "levend" invriest, het bloed wordt verwijderd en er wordt een vloeistof ingespoten en het lichaam gaat dan in een soort eeuwige slaap, en wordt heel diep ingevroren.
Afgezien van het lichamelijk aspect, wat denk je van het psychische? Je gaat slapen als een 14 jarige, in dit geval en je wordt wakker als een 14 jarige, stel dus dat het wel kan.
Na pakweg..... 50 jaar? Je vriendinnen zijn dan 64 en je ouders overleden of hoogbejaard.
Chaya schreef:Is dit te verenigen met de stelling: Het leven is in God's hand?

Wat is uw enige troost?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Dus ook ziekte.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2016 14:21

Amen. En je ziet wat voor dingen mensen uit wanhoop gaan doen als ze Hem niet kennen. Ik heb medelijden met dit meisje en haar familie. Ik begrijp het wel een beetje. Wat moet je dan als je gelooft dat dit leven het enige is wat er is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 14:29

Marnix schreef:Amen. En je ziet wat voor dingen mensen uit wanhoop gaan doen als ze Hem niet kennen. Ik heb medelijden met dit meisje en haar familie. Ik begrijp het wel een beetje. Wat moet je dan als je gelooft dat dit leven het enige is wat er is?

Ik begreep dat vader het hier absoluut niet mee eens was.
Vader spande zelfs een rechtszaak aan!
Meisje kwam uit Engeland, maar is overgebracht naar Amerika.
Toch noemen de media het "het overleden meisje". :-k
E.e.a. kost "slechts 43.000 euro.
Over 100 jaar is dit bedrag natuurlijk een schijntje, zeg ik niet geheel zonder ironie.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 21 nov 2016 09:29

Chaya schreef:Dus ook ziekte.

Met allerlei therapieën en behandelingen worden ziektes bestreden, waardoor mensen langer blijven leven. Is dat dan ook je leven uit Gods hand halen en zelf in de hand nemen?

Ik ben het overigens met Mortlach eens wat betreft de ontwikkeling van deze techniek.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 nov 2016 10:11

Chaya schreef:Is dit te verenigen met de stelling: Het leven is in God's hand?

Wat is uw enige troost?
Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven niet mijn maar mijns getrouwen Zaligmakers JEZUS CHRISTUS eigen ben , die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft en alzo bewaart , dat zonder den wil mijns hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen kan , ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet , waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van het eeuwige leven verzekert , en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Dus ook ziekte.

Even voor alle duidelijkheid, het roodgedrukte gedeelte is, hoewel vaak wel gesuggereerd of ls zodanig aangehaald, géén citaat uit de bijbel.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 21 nov 2016 13:06

Chaya schreef:. Maar het gaat erom dat je iemand "levend" invriest, het bloed wordt verwijderd en er wordt een vloeistof ingespoten en het lichaam gaat dan in een soort eeuwige slaap, en wordt heel diep ingevroren.

misschien een aanrader om je voor deze discussie, even een beetje inleest wat het werkelijk is. Niemand wordt levend ingevroren.

aldus wikipedia
Cryonisme (in het Engels: cryonics) is een procedure waarbij mensen die klinisch dood zijn, worden "ingevroren". Soms wordt daarbij het hele lichaam bewaard, maar vaak worden ook alleen de hersenen bewaard. Het te bewaren weefsel wordt zo behandeld dat het in principe onbeperkt houdbaar blijft. Mensen die deze procedure ondergaan hopen dat de wetenschap zich in de toekomst zo ver zal ontwikkelen dat ze later weer tot leven kunnen worden gewekt.

Het proces is niet precies hetzelfde als letterlijk invriezen; de procedure berust op vitrificatie, wat een veel betrouwbaardere manier is om weefsel "stop te zetten".

Hoewel het bewaren van menselijk weefsel al mogelijk is en al gedaan wordt, is het nog niet mogelijk om mensen weer te "ontdooien", en is er geen garantie dat dit ooit mogelijk zal zijn.

De belangrijkste reden om voor cryonisme te kiezen is de wens om opnieuw te kunnen leven zonder de huidige beperkingen van ziekte en veroudering. Cryonisten zijn vaak mensen die houden van het leven en geen genoegen nemen met een levensduur van gemiddeld zo'n 80 jaar, waarvan vaak ook nog eens een aanzienlijk deel opgaat aan aftakeling en ziektes. Ook zijn zij nieuwsgierig naar de toekomst, waarvan zij verwachten dat deze, met name dankzij de voortschrijdende wetenschap en techniek, veel beter zal zijn dan de huidige wereld vol oorlog, hongersnood, ziekte, dood en andere ellende. Ten slotte zien zij cryonisme ook als een meer beschaafde, ethisch en esthetisch verantwoorde wijze van lijkbezorging dan cremeren of begraven, waarbij het lichaam van de overledene moedwillig wordt vernietigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 21 nov 2016 13:18

Stond ook gewoon in het krantenartikel hoor. Met dik gedrukte letters nota bene en bovenaan. Dat meisje was al overleden. Ik weet ook niet waar het vandaan komt dat iemands bloed verwijderd wordt en diegene dan een andere vloeistof ingespoten krijgt?

Ik vind het zonder dit al bizar genoeg en ben het dan ook met marnix eens.

Terug naar “[Religie] - Open forum”