ereunao schreef:
Omdat jij die samenhang blijkbaar niet ziet, daardoor krijg ik telkens het verwijt dat ik off-topic bezig ben. En dan schiet er voor mij natuurlijk niets anders over dan een nieuwe te openen.
Je eerste en tweede bijdrage gaat maar een klein stukje over het zogenaamde werkverbond, zoals je het topic noemt en verder heb je het over hele andere dingen. Je kunt het onderwerp 'werkverbond' best los zien, als een tijdvak voor genesis 3 voor het zogenaamde genadeverbond zoals dat in de dogmatiek genoemd wordt, denk ik.
Johan100:
Ik denk toch dat de eerste Adam ermee bedoeld wordt in Hosea 6:7
ereunao schreef: In dat geval is er dus wel sprake van een verbond maar ook dan was het in ieder geval nog geen werkverbond. Maar het is dan wel merkwaardig dat wij in Gen. 1-3 met geen woord over een verbond lezen, alleen een waarschuwing (Gen. 2:17) terwijl al de andere 7 verbonden (met Noach, Abraham,Sinaï ,Levi, velden van Moab, David en het N.V) uitdrukkelijk in de Schrift vermeld worden.(zie resp.Gen.9,15,17,19 ,Num 25:12,13, Deut.29:1, 2Sam.7, Ps.89, Jer.33:21 en voor het N.V. Jer. 31:31,32
Als dat is zo is, is er inderdaad wel sprake van een verbond. De term werkverbond schijnt wat omstreden te zijn, maar dat krijg je als dogmatiek een eigen leven gaat leiden in de loop van de eeuwen en dingen niet uitgelegd worden en mensen het dan niet meer begrijpen. Vandaar dit forum
om het wat helderder proberen te krijgen.
Dat is ook zo met andere dingen binnen de dogmatiek die niet letterlijk in bijbel staan, maar het wezen van de zaak wel.
Die dogmatiek is in de loop van de kerkgeschiedenis ontstaan, o.a. om als belijdenis gebaseerd op de bijbel te functioneren en tegen dwalingen die op de loer lagen.
Maar ook dogmatiek kan denk ik weer een eigen leven gaan leiden, zodat het (ongemerkt) verdraaid wordt en op verschillende manieren geïnterpreteerd wordt.
Ik denk dat de term werkverbond bedacht is om duidelijk de scheidslijn weer te geven tussen de periode voor en de tijd na genesis 3.
In bepaalde zin was er voor de zondeval wel sprake van een 'verdienen' denk ik en erna van genade.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.