ereunao schreef:Idd; maar ik beoordeel de zaken (niet de persoon) naar Gods Woord waarnaar wij allen eens geoordeeld zullen worden
naamloos schreef:Op grond van 1 vraag van mij aan jou trek je aardig wat conclusies over mij, naar jouw inzicht van Gods woord.
Nee hoor, dat werkt bij mij net zo. Maar als ik zeg alléén zaken te beoordelen, dan ga ik niet bij verschil van inzicht oordelen dat jij blijk geeft van een ontstellend gebrek aan ontdekkend licht. Dat je in de beleving van je hart nooit een zondaar voor God bent geweest, je als een gelovige en niet als een goddeloze gerechtvaardigd bent, weinig zondekennis hebt, de 'richterlijke gangen Gods' nog moeten leren kennen.... Of nee, meer iets als dat je een ontstellend gebrek hebt aan het zicht op vŕije onvoorwaardelijke genade, dat je nooit ervaren hebt dat God je in Christus aanneemt zoals je bent, dat je nog moet leren dat de toegang vrij is en God niets van je nodig heeft zoals bijv een ticket met "Adam geleerd" erop.....ereunao schreef:Ja,uiteraard naar het inzicht dat de Heere mij in Zijn Woord geschonken heeft. Is dat bij jou anders?
Dat is gewoon persoonlijk! En nogmaals: jij kent mijn hartgesteldheid niet, en jij weet niet hoe mijn relatie met God is. En ook niet hoe ik opgevoed ben. Bovendien is het van de zotte om dergelijke conclusies te baseren op mijn vraag.
naamloos schreef:Overigens worden we geoordeeld naar het licht dat we hebben gehad: want met het oordeel waarmee u oordeelt, zult u zelf geoordeeld worden; en met welke maat u meet, zal er bij u ook gemeten worden.
Matt. 7 gaat over de daden van de mens, en ieder mens heeft zoveel licht in zijn geweten dat hij over het algemeen weet wat goed en kwaad is. De mens wordt geoordeeld naar wat hij gedaan heeft, hetzij goed hetzij kwaad.ereunao schreef:De mens zoals hij geboren wordt is verduisterd in het verstand, vervreemd van het leven Gods door de onwetendheid die in hem is Ef.3:18. Als zo iemand het licht volgt dat hij meent te hebben kan dat niet anders eindigen dan in de buitenste duisternis, zelfs al heeft hij letterkennis van het Woord Gods. Want dan kan hij wel roepen dat alleen Jezus belangrijk is maar zonder begrip van wat er op Golgotha gebeurd is. Adam niet geleerd is tot Christus niet bekeerd. Want juist daar waar de gevallen mens het absolute dieptepunt van zijn goddeloosheid op zijn loopbaan in de zonde bereikte door de moord op de Zoon van God triomfeerde Gods genade door het kruis over de macht van zonde, dood en duivel. Rom 5:20. Daarom moest , behalve om de heilshistorische reden die jij noemde de prediking van het kruis beginnen in de stad die geestelijk genoemd wordt Sodom en Egypte. Openb.11:8.
Blijkbaar vindt je het in dit verband nodig om me te citeren (het rood gemaakte) dus ik ga stoppen met reageren op jou.
Ik ben blij dat God over het oordeel gaat, en niet jij.
Jaja, ze konden vast allemaal lezen, en iedereen zal het O.T. in huis gehad hebben.ereunao schreef:Die hadden idd. alleen het O.T .maar ook dat leert niets anders dan Paulus n.l dat gedichtsel van des mensen hart van zijn jeugd af boos is Gen.8:21. zie ook 2 Tom.3:16: Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is.
Bovendien hadden ze allemaal ''getrouw'' onderwijs genoten van hun leraars incl uit de ''onberispelijke'' mondelinge overlevering.
In Joh 7: 49 staat dat de massa de wet (thora) niet kent.
En jij wilt beweren dat ze kennis hadden aan de leer van Paulus (waar zelfs Petrus moeite mee had ''zwaar om te verstaan'') omdat die in het O.T. te vinden is? (overigens ook niet waar, zie Ef. 3: 5-9 en Kol. 1: 26)
Ik had het trouwens niet over de verdorvenheid van de mens, maar over de dogma's verkiezing, verwerping en de vrije wil. Dat de allereerste christenen niet wisten wat Paulus daar over zou gaan leren. Dus waarom dat je opeens met Gen.8:21 komt aanzetten?
Lees Deut. 30: 11-20 eens mbt de vrije wil en de onmacht van de mens, daar grijpt Paulus ook op terug.
Je bent eenzijdig en dat is de bijbel niet (ál de schrift is van God ingegeven ..., dus spreek ook in deze zaak met twee woorden.
Nogmaals: http://www.cip.nl/god/augustus-2016/576 ... -eigenlijk