Gravo schreef:Ik kan hier alleen mijn eigen ervaring met Jehova's getuigen toevoegen.
Over het algemeen zijn het volgens mij keurige en goed gemanierde mensen. Niet bepaald de kerkelijke richting waarin je veel hoogopgeleiden zult aantreffen.
Dat waren de vissers die Jezus aanstelde om zijn discipelen en apostelen te zijn, ook niet.
gravo schreef:De theologie is dan ook eenvoudig en overzichtelijk
De apostel heeft het ook over de eenvoud des geloofs, meen ik.
Gravo schreef:In het gesprek met anderen (een gesprek dat men zelf bewust en georganiseerd opzoekt) valt men steevast terug op de geleerde lessen. Het is nooit de bedoeling iets van een ander (zijnde een niet-Jehova's getuige) te leren of over te nemen. Nee, de gehele beweging oefent zich in het overtuigen van anderen van de waarheid van de eigen theologie.
Dat klinkt bekend in de oren voor nog een heel aantal kerkgenootschappen die niet JG zijn.
De liefde is ook zoet, het geloof en vertrouwen eenvoudig en de geoefende en beproefde geest stabiel/onbeweeglijk.
En hoe kun je ze "in zichzelf gekeerd " noemen, geen enkele groep christenen gaat er zo veel en vaak op uit om anderen aan te spreken op geestelijke zaken
Gravo schreef:
Nog steeds moeten we het doen met die aquarel-plaatjes waarop we gelukkige Amerikaans aandoende gezinnetjes in een weids en paradijselijk grasland zien zitten, omzoomd door regenbogen, vogeltjes, pasteltinten en gelukzalige Prodent-gebitjes. Men zwijmelt kennelijk bij de meest goedkope reclame en marketing voorstellingen die het vooral goed doen bij bepaalde bevolkingsgroepen van...nou ja, laat ik zeggen... wat eenvoudiger geest. Er is kennelijk een religieuze markt voor Jehova's getuigen.
Doen geen vlieg kwaad. Maar dat doen mensen die op volwassen leeftijd Barbie-poppen toespreken ook niet. Ik kan me best voorstellen dat mensen er warmte en geborgenheid vinden. Toch is het niet my cup of tea. Alhoewel ik het wel tof zou vinden als ik in de hemel ook eens iemand van het Leger des Heils tegen kom (met zo'n grote tuba) of iemand van de Jehova's getuige (met z'n aquarel-doos dan natuurlijk).
Kunnen we gelijk even die vergissing omtrent de 144.000 broeders recht zetten. Want dat is natuurlijk ook weer zo'n blunder die meekomt met een vermaledijde letterlijke Bijbellezing die het in die kringen altijd nog goed doet.
Misschien hebben zowel de JG als jij met je ongeestelijke voorsteling van de hemelse geestelijke bestemming van de gemeente het wel redelijk mis.
Want wij kennen maar ten dele, weet je nog?
Hoe het ook zei, de JG hebben in ieder geval geen geschiedenis achter de rug van brandstapels, vervolgingen en verbanningen en aangezien het altijd beleefde mensen zijn, die inderdaad geen vlieg kwaad doen, zouden we misschien nog wel eens heel wat ze kunnen leren, ondanks hun wat "eenvoudigere geesten".
De zaligsprekingen ken je, wat beteft "eenvoudige geesten"?