De zondag.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: De zondag.

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2016 16:56

Yoshi schreef:Dus jij zit werkeloos thuis? Maar dan dien je toch weer de staat want daar krijg je immers je uitkering van. Dus hoe zit dat met jou persoonlijk? Dien jij wel daadwerkelijk enkel God?

Wel eens het gebod gehoord: zes dagen zult gij arbeiden en de zevende dag zult gij rusten van uw arbeid.
Die dag is geheiligd, apart gezet om God te dienen.
Yoshi schreef:En de kans dat de bezorger een refo is met gewetensbezwaar is wel heel klein, dat is al een minuscuul klein sub-cultuurtje

Je kunt wel denigrerend over deze groep mensen doen, de vijandschap komt vaak uit eigen gelederen nl.
Yoshi schreef:En al was dat zo; niet mijn probleem.

Ik wilde het toch niet onvermeld laten, al weet ik dat ik een roepende in de woestijn ben.
Als je zelfs - als christen! - totaal ongeinteresseerd bent in gewetensbezwaarde medebroeders, zegt veel over jou.
Ik hoop niet dat het ooit tegen je zal moeten getuigen (maar daar zul je ook niet in geloven?)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2016 17:03

mohamed schreef:Bol.com gaat pakketjes bezorgen op zondag hoorde ik net op teevee. Dat is wel handig zeg, niks zo jammer als er op moeten wachten. :)

Chaya schreef:Dankzij dit hebberige en verwende gedrag komen mensen in problemen, die niet op zondag willen werken. Dat hoefde bij de post- en pakketbezorging ook niet.
Terwijl je dit zegt in het andere topic:
Wil je Christus volgen of wil je het niet? Dáár draait het om naar mijn onbescheiden mening
Dat rijmt dus niet met elkaar.

Wat heeft het volgen van Christus gemeen met de zondag tot een afgod maken zoals jij doet? Is de zondag gemaakt om de mens of de mens om de zondag?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 okt 2016 17:03

Chaya schreef:Wel eens het gebod gehoord: zes dagen zult gij arbeiden en de zevende dag zult gij rusten van uw arbeid.

Ja, en? Zondag is dus voor mij een prima dag om te ontspannen nu ik full time werk. Hoe handig is het dan om niet zelf naar een koopzondag te hoeven maar het thuis aangeleverd te krijgen. Weer een stukje extra ontspanning. En als student diende ik de God door op zondag te werken om zo zelf voor mijn eigen inkomsten te zorgen en andere niet tot last te zijn. Daarnaast diende ik zijn schepping door ze te helpen in de winkel.
Je kunt wel denigrerend over deze groep mensen doen, de vijandschap komt vaak uit eigen gelederen nl.

Ik benoem een feit. De kans dat de bezorger een gewetensbezwaarde refo is zal kleiner zijn dan 0,1%.
Van mij mag jij helemaal zelf bepalen hoe jij je zondag invult. Van mijn part ga je 3 keer naar de kerk en overbrug je de tussenliggende tijd met bijbellezen en psalmen zingen op hele noten. Jij hoeft mijn zondag echter niet in te vullen, ik doe dat wel naar eigen geweten als christen.
Ik wilde het toch niet onvermeld laten, al weet ik dat ik een roepende in de woestijn ben.
Als je zelfs - als christen! - totaal ongeinteresseerd bent in gewetensbezwaarde medebroeders, zegt veel over jou.
Ik hoop niet dat het ooit tegen je zal moeten getuigen (maar daar zul je ook niet in geloven?)

Dat zegt idd over mij dat ik voor godsdienstvrijheid ben. Zowel voor mijzelf als voor anderen. Dat jij andere moralistisch jouw manier van zondagsbeleving door de strot wil duwen zegt veel over jou. Van mij mag je getuigen tot je een ons weegt, God zal rechtvaardig zijn en vergevingsgezind. Dat je anderen de hel in wil getuigen omdat ze er een andere zondagsbesteding dan jou op nahouden zegt dan wederom weer veel over jou.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2016 17:06

mohamed schreef:Bol.com gaat pakketjes bezorgen op zondag hoorde ik net op teevee. Dat is wel handig zeg, niks zo jammer als er op moeten wachten. :)

Yoshi schreef:Dat is idd wel handig. Vaak bestel ik dingen op zaterdag omdat ik er dan tijd voor heb (om dingetjes uit te zoeken enzo).

Het leek mij ook handig maar ik lees net dat het aannemen van een pakje op zondag in strijd is met het volgen van Christus! Dus voortaan moeten we het maar bij een zondaggoy laten bezorgen - een niet joodse gereformeerde buur - zodat we het die nacht om 0.01uur kunnen aannemen als Bijbelse christenen. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 11 okt 2016 17:08

Chaya schreef:Wel eens het gebod gehoord: zes dagen zult gij arbeiden en de zevende dag zult gij rusten van uw arbeid.

Wel eens gehoord dat geen profetie van de schrift een eigenmachtige uitleg toelaat? En je rukt de zaak goed uit de context want God heeft nog nooit gerust en helemaal niet op zondag! Dat lieg je er zelf bij en liegen mag ook niet van God dus foei! [-X

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2016 17:30

Yoshi schreef:Ik benoem een feit. De kans dat de bezorger een gewetensbezwaarde refo is zal kleiner zijn dan 0,1%.

mohamed schreef:Wat heeft het volgen van Christus gemeen met de zondag tot een afgod maken zoals jij doet? Is de zondag gemaakt om de mens of de mens om de zondag?

Het was van mijn kant een vraag om rekening te houden met de ander, ook al zou die kans maar 0.1 promille zijn zelfs.
Je laat een ander op zondag voor je werken en dat is het bezwaar dat ik aantekende.
Ik maak van die dag geen afgod, maar ik volg God's geboden op, zoals vele andere christen dit ook doen.
Yoshi schreef: Dat je anderen de hel in wil getuigen omdat ze er een andere zondagsbesteding dan jou op nahouden zegt dan wederom weer veel over jou.

Zeg ik dat?

Yoshi schreef:Van mijn part ga je 3 keer naar de kerk en overbrug je de tussenliggende tijd met bijbellezen en psalmen zingen op hele noten.

Zo is de tweedeling op dit forum meteen weer duidelijk gemaakt door je.
Maar eerder zei je ook al te spugen op bepaalde mensen.
Hoe prettig ben je dan in de omgang?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 okt 2016 17:48

Chaya schreef:Het was van mijn kant een vraag om rekening te houden met de ander, ook al zou die kans maar 0.1 promille zijn zelfs.

Refo's met gewetensbezwaar zullen niet op de zondag gaan werken. Zo simpel is het. Een ieder die op zondag werkt heeft daar geen bezwaar tegen.
Je laat een ander op zondag voor je werken en dat is het bezwaar dat ik aantekende.

Aangezien de slavernij al enige tijd is afgeschaft kiest degene zelf om op zondag te werken.
Ik maak van die dag geen afgod, maar ik volg God's geboden op, zoals vele andere christen dit ook doen.

Die invulling die jij eraan geeft is er een van een zeer kleine minderheid binnen het christendom. Zeker niet de maatstaf wat mij betreft. Jouw mening is niet de norm die je andere kan opleggen. Evengoed kan ik dat niet. Ik geef anderen echter de vrijheid, jij wil anderen iets opdringen.
Zeg ik dat?

Dat blijkt uit je schrijfsel wat ik citeerde ja.
Zo is de tweedeling op dit forum meteen weer duidelijk gemaakt door je.

Kijk eerst eens in de spiegel. Jij was degene die vanuit het niets vol in de aanval ging. Jij bent degene die de tweedeling vandaag begonnen bent.
Maar eerder zei je ook al te spugen op bepaalde mensen.
Hoe prettig ben je dan in de omgang?

Ik denk vele malen prettiger dan iemand die anderen de hel toewensen omdat ze er een andere zondagsbesteding op nahouden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 11 okt 2016 18:02

Yoshi schreef:Ik denk vele malen prettiger dan iemand die anderen de hel toewensen omdat ze er een andere zondagsbesteding op nahouden.

Je bent onnodig grof in je taalgebruik. Wat jij doet en laat, ben je zelf verantwoordelijk voor.
Maar door jouw koopgedrag heers je(mogelijk)over het geweten van iemand anders, die hierdoor in gewetensnood kan komen.
En dat je daar geen enkel begrip voor hebt en ook niet eens wil overdenken, is heel verdrietig.
Ik hoop dat je e.e.a. nog eens wilt overwegen.
Ik wens je een goede avond Yoshi.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 11 okt 2016 18:04

Natuurlijk kent iedereen dit gebod.
Net als de andere geboden heeft ook dit gebod een verdieping gekregen in de Heere Jezus, die zei, Ik ben Heer van de sabbath.
Als jij je aan dit gebod wilt houden, zit je fout, want de zevende dag is de zaterdag.
DAT is de dag die God heiligde, niet de zondag.
Die werd door keizer Constantijn als vrije dag ingevoerd om zowel de zonneaanbidders als de christenen tevreden te stellen in een steeds verder afbrokkelend Rijk
Maar maak hier geen nieuwe joodse sabbath van, alsjeblieft.
Als er staat dat je 6 dagen zult werken, mag je dus ook maar 1 dag per week rusten, geen 2.

Wat doe je trouwens met Paulus' woorden in Rom 14 vers 5 en 10?
Staat toch ook in jouw Bijbel?
Rom 14:5:
De een acht de ene dag boven de andere dag, maar de ander acht al de dagen gelijk. Laat ieder in zijn eigen geest ten volle overtuigd zijn.
Rom 14:10:
U echter, wat oordeelt u uw broeder? Of ook u, wat minacht u uw broeder? Wij zullen toch allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 okt 2016 18:09

Chaya schreef:Je bent onnodig grof in je taalgebruik.

Ikzelf vind het vooral functioneel en duidelijk. Ik verbloem een verwensing naar de hel niet in mooie zinnen bijvoorbeeld.
Wat jij doet en laat, ben je zelf verantwoordelijk voor.

Zoals wij allemaal.
Maar door jouw koopgedrag heers je(mogelijk)over het geweten van iemand anders, die hierdoor in gewetensnood kan komen.

Mogelijk wel. Maar diegene kan zelf prima bepalen om op zondag wel of niet te gaan werken. Ik ga namelijk ervan uit dat mensen die werken geestelijk volwassen zijn en zelf keuzes kunnen maken.
En dat je daar geen enkel begrip voor hebt en ook niet eens wil overdenken, is heel verdrietig.

Ik laat me niet manipuleren door jou. Dat vind jij verdrietig. En ja, ik heb hier al vele malen jaren geleden over gedacht. Dit item is namelijk niet vandaag aan komen waaien weet je.
Ik hoop dat je e.e.a. nog eens wilt overwegen.
Ik wens je een goede avond Yoshi.

Zolang er geen nieuwe argumenten aangedragen worden is heroverweging niet nodig. Maar op dit punt is voor mij de argumentatie van de SP nog overtuigender dan dat van gewetensbezwaarde christenen. Jij ook een goede avond.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 11 okt 2016 18:12

Honesty schreef:Als er staat dat je 6 dagen zult werken, mag je dus ook maar 1 dag per week rusten, geen 2.

En reken maar dat de 6 dagen werk geen werkdagen waren van 8 uur met 2 keer een kwartier pauze in de baas zijn tijd en een half uurtje in je eigen tijd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 08:52

Honesty schreef:Of ook u, wat minacht u uw broeder? Wij zullen toch allen voor de rechterstoel van Christus gesteld worden.

Daarom! Iemand die geen mededogen heeft voor gewetensbezwaarden en een groep medechristenen een klein selekt clubje noemt, minacht een hele groep mensen
.
Honesty schreef:Als jij je aan dit gebod wilt houden, zit je fout, want de zevende dag is de zaterdag.
DAT is de dag die God heiligde, niet de zondag.
Die werd door keizer Constantijn als vrije dag ingevoerd om zowel de zonneaanbidders als de christenen tevreden te stellen in een steeds verder afbrokkelend Rijk

Die riedel hebben we al vaker kunnen lezen onder andere namen. Dit topic heet de Zondag en niet de sabbat of zaterdag!
Honesty schreef:ls er staat dat je 6 dagen zult werken, mag je dus ook maar 1 dag per week rusten, geen 2.

Je zegt het en dat betekent dus ook dat je de ander niet voor je moet laten werken op die rustdag.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2016 09:54

Chaya schreef:Het was van mijn kant een vraag om rekening te houden met de ander, ook al zou die kans maar 0.1 promille zijn zelfs.

Nu blaf je bij de verkeerde boom want ik heb niet besloten dat Bol.com gaat bezorgen en door een pakje aan te nemen op zondag schaad ik niemand, dat snap je toch zeker zelf wel?
Chaya schreef:Je laat een ander op zondag voor je werken en dat is het bezwaar dat ik aantekende.

Nee, ik heb geen mensen onder mij te werken en wie geld aanneemt voor gedane arbeidt ontvangt loon naar zijn werken.
Chaya schreef:Ik maak van die dag geen afgod, maar ik volg God's geboden op, zoals vele andere christen dit ook doen.

Nergens in de Bijbel staat dat je op zondag moet rusten en door jezelf en anderen een slavenjuk op te leggen volg je Gods gebod niet op. Daaruit blijkt veelmeer dat je God niet kent.

Galaten 4
[9] Nu echter, nu u God hebt leren kennen, of liever, door God bent gekend, hoe kunt u zich nu weer keren tot die zwakke en armzalige machten? Wilt u nogmaals hun slaven worden? [10] U houdt zich aan bepaalde dagen en maanden, tijden en jaren … [11] Ik ben bang dat ik me tevergeefs voor u heb afgetobd.

Een christen als Yoshi oordeelt anderen niet over hoe zij hun dagen invullen, dat is een stuk prettiger in de omgang. ;)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 okt 2016 10:54

mohamed schreef:Nu blaf je bij de verkeerde boom want ik heb niet besloten dat Bol.com gaat bezorgen en door een pakje aan te nemen op zondag schaad ik niemand, dat snap je toch zeker zelf wel?

Het feit dat jij deze mededeling in dit topic plaatst, is sowieso al off topic, want dit is het religiegedeelte, dus wat doet daar een mededeling bij van een firma die op zondag gaat bezorgen? En jij - als christen - vindt dat prima. Ik dus niet en dat mag kennelijk niet van bepaalde forummers, omdat het maar een klein select groepje zou zijn.
mohamed schreef:Nee, ik heb geen mensen onder mij te werken en wie geld aanneemt voor gedane arbeidt ontvangt loon naar zijn werken.

Zodra jij iets koopt, bestelt of laat bezorgen, laat je iemand voor je werken, want je betaalt ervoor.
mohamed schreef:Nergens in de Bijbel staat dat je op zondag moet rusten

In mijn Bijbel wel.
mohamed schreef:Een christen als Yoshi oordeelt anderen niet over hoe zij hun dagen invullen, dat is een stuk prettiger in de omgang

Nee, die is intolerant en plaatste zelfs een beledigende opmerking in het andere topic.
Lees dit maar eens in Lukas:
Wee u, wanneer al de mensen wel van u spreken, want hun vaders deden desgelijks den valsen profeten.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 12 okt 2016 10:59

Dus ook geen vijfdaagse werkweek.

Terug naar “[Religie] - Open forum”