Humoristische preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JonaGOLD

Humoristische preek

Berichtdoor JonaGOLD » 23 nov 2002 10:41

Allo,

Mag een dominee dubbelzinnige opmerkingen maken in zijn preek.
Kan hij zijn preek beginnen met een bijbelse grap? enz. enz.
Reactie....

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 23 nov 2002 16:04

ligt er een beetje aan...

in een speciale jeugddienst ofzo vind ik zoiets zeker een pakkend begin voor jongeren. Hij heeft wel de aandacht. En waarom zou je geen humor in je preek mogen hebben? God verbied ons niet om te lachen!

Maar als het een heel zwaar onderwerp is, weet ff zo gauw geen voorbeeld, kan dat wel een beetje oneerbiedig overkomen misschien...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 23 nov 2002 17:04

Ik ben het wel eens met jiakelly. Het ligt eraan wat voor dienst er gehouden wordt. Er worden bij ons in de dienst ook wel een soort grappen gemaakt, maar wel verantwoord.

Vaak wordt er bij ons ons in de preek voorbeelden uit de maatschappij erbij gehaald, en dan met name wat in het nieuws geweest is de afgelopen week.
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 nov 2002 17:14

Wijlen ds. Jac. van Dijk (broer van bekende acteur Co van Dijk) was berucht om zijn humorvolle preken. Te veel leidt af van waar het eigenlijk om gaat. Af en toe een grappige opmerking houdt de aandacht echter vast.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 23 nov 2002 19:10

De ene predikant is er ook beter in dan de ander. Er zijn predikanten die van nature al heel makkelijk een grapje maken. Dat die dan dat op de preekstoel ook eens doen is wel logisch. Het moet natuurlijk wel zo zijn dat de humor ook over komt.

Bij ons komt het ook wel voor dat er een grapje gemaakt wordt. En af en toe heeft onze predikant niet door dat hij iets grappigs zegt. Maar dat is een taaltechnisch probleem.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 23 nov 2002 19:53

Humor is in principe een positieve eigenschap. In mijn opvoeding heb ik ook meegekregen dat geloof een "blijde" aangelegenheid moet zijn. Een geloof dat somber maakt zit volgens mij niet op de juiste weg... Humor hoort dus zeker thuis op de preekstoel maar het mag natuurlijk geen cabaretvoorstelling worden.
Afbeelding

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:14

In principe moet een leuke opmerking kunnen. Er zijn bij ons een paar dominee's die de gemeente soms aan het lachen maken. Je ziet dat het goed werkt, iedereen heeft zijn aandacht er dan (weer) bij. Maar natuurlijk (werd al eerder gezegd) kan het niet zo zijn dat als de dominee het bijv. over de eindtijd heeft, hij daar een grap tussendoor maakt! Overigens denk ik niet dat dat zomaar gebeurt...De grappen gaan meestal (als ik het bij ons bekijk) over het niet antwoorden van vragen in de dienst (heeft een Ds heel sterk, is zendingspredikant geweest en is dat dus erg gewend!), waar hij dan meestal op een grappige manier verteld dat hij wel aan het vragen kan blijven terwijl niemand wat zegt. Zoiets moet gewoon kunnen, houdt de aandacht erbij!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 nov 2002 15:48

leuk voorbeeldje, ik was afgelopen weekend in groningen, de wijk vinkhuizen. omdat we geen auto hadden, hadden we naar de kerk gebeld of we mee konden rijden met gemeenteleden. dat kon, want het was ongeveer 1,5 uur lopen. tijdens de dienst ging het over de liefde voor God, en hoe graag je dan een kerkdienst bij zou willen wonen. "dan zou je nog wel lopend van vinkhuizen komen". dat was ook wel grappig, vooral omdat de meeste mensen in de gemeente het niet wisten, en het dus ook niet doorhadden.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 25 nov 2002 16:23

Dat zijn inderdaad de leukste, slechts een bepaalde groep weet het dan. Al moet het denk ik niet zo zijn dat die personen dan zo hard gaan lachen dat de rest zich er aan stoort. Maar zoals je het verteld, heel leuk.

Alleen, Groningen is groot, maar 1,5 uur lopen???

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 nov 2002 16:26

dat was wat men ons vertelde. ik heb het niet zelf nagemeten, daar klonk het toch niet aantrekkelijk genoeg voor, met een alternatief als de auto achter de hand :mrgreen: tlag wel aan een andere kant van groningen, de gereformeerde gemeente, vlak bij de apenrots, als je die weet.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 25 nov 2002 17:06

Ja het gasunie gebouw. Zover is dat toch niet van Vinkuizen? Maar je hebt gelijk dat het wel ver lopen is. Je moet helemaal om. Of je moet al over de ringweg lopen. En dat is niet aan te raden. Dus een verstandige keuze om de auto te nemen. Het lag gelukkig wel aan dezelfde kant van Groningen.

Terug naar “Archief”