Johan100 schreef:De kanttekeningen noemen het net als de verlossing door de ark van Noach (1 Petr.3:21) juist een tegenbeeld van de doop. Een tegenbeeld is niet 'hetzelfde als' of '1 op 1 overzetten van het één naar het ander', maar juist de tegenhanger/ contrasterend.
Ik ben het daar mee eens, oftewel zo vat ik het ook op. Dat is ook in de lijn van en de context met heel de Bijbel.
Een tegenbeeld is niet "het omgekeerde van" of een "contrast". Het legt juist uit wat er (in dit geval) met de doop bedoeld wordt, anders was die vergelijking ook nooit gemaakt. Een tegenbeeld is te vergelijken met een schilderij van jezelf. Het is niet hetzelfde (immers: het lijkt nooit precies), maar je kunt er wel heel goed je eigen situatie in terugzien.
Zo is het ook in dit geval. Paulus vergelijkt de situatie in de gemeente van Korinthe met die van het volk Israel dat door de Schelfzee was getrokken. Ze konden allemaal zeggen dat ze bevrijd waren van de slavernij in Egypte, maar daarmee waren ze er nog niet, ze moesten nog naar het beloofde land waarnaartoe ze op weg waren. Zo is het ook met de christelijke gemeente: geroepen uit de slavernij en op weg naar het Beloofde Land. Maar daarvoor is wel volharding nodig en daarbij kom je er niet met te zeggen dat je toch gedoopt bent.
Welnu, dat geldt dus zowel voor volwassenen als kinderen die gedoopt zijn. Je bent er niet mee door te zeggen: "ik ben toch gedoopt en dus komt het wel goed". Nee, God vraagt volharding en gehoorzaamheid van ieder lid van de gemeente, klein en groot.
Johan100 schreef:De Israëlieten leefden in het o.t. nog onder de wet van het verbond in de oude bedeling en de wet was nog niet vervuld door Christus.
Niet relevant in dit verband.
Johan100 schreef:Filippus zei tegen de kamerling dat het geoorloofd was te dopen als hij van ganser harte geloofde. Waarom zou Paulus het in één keer verandert hebben?
Was de kamerling soms een kind? Nee, de kamerling was een volwassene en voor een volwassene geldt dat van hem of haar verantwoording (een belijdenis) gevraagd wordt. Van een kind wordt zoiets nergens in de Bijbel gevraagd. Paulus zou pas iets veranderen als hij opeens van een baby zou verlangen dat hij/zij kon spreken en daarbij het geloof zou kunnen belijden. In de Bijbel geldt altijd dat de ouders verantwoordelijk zijn zolang een kind nog niet tot zijn/haar verstand is gekomen. Dat is de natuurlijke orde van dingen die door God is ingesteld. Ook nu nog zijn wij verantwoordelijk voor het natuurlijke en geestelijke welzijn van onze kinderen, totdat ze zelf die verantwoordelijkheid over kunnen nemen.
Johan100 schreef:De doop symboliseert het ondergaan van het oude leven en het opkomen in een nieuw leven. Daar moet dus eerst geloof/wedergeboorte voor nodig zijn, want anders symboliseert het niets, maar plaatst men de doop voor het geloof en ik weet niet wat de Bijbelse betekenis daar dan van is.
Je zegt dat de symbolisering afhankelijk is van de dopeling. Daarmee is die symbolisering subjectief: de dopeling moet iets meebrengen het water in en dan zegt het pas iets. Maar ik geloof niet dat de betekenis van de doop afhankelijk is van de mens: ik geloof dat de doop iets is waarmee God iets zegt en daarmee symboliseert de doop sowieso iets, zelfs al kan de dopeling nog niets zeggen of belijden. De dopeling is ook passief bij de doop: je
wordt gedoopt als teken van wat God doet (het Evangelie!) en dus niet: "je legt een mooie getuigenis af en de doop symboliseert je getuigenis", zoals dat in veel evangelische kringen gebeurt. Dat is te menselijk en als de waarde van de doop daarin zou zitten, dan zou je er per saldo niet zoveel aan hebben. Als de duivel met zijn aanvallen komt (en daar heeft iedere christen last van), dan heb je niet zoveel in handen als je zegt: "ja, maar toen en toen heb ik besloten om me te laten dopen". Dan zegt de duivel: "jouw besluit is vals geweest" en daarmee heb je niks in handen om zijn aanval af te slaan. Maar je hebt weldegelijk een wapen in handen om de duivel weg te jagen: "ik ben gedoopt en daarmee was het God die in en over mijn leven sprak en jij, lelijke duivel, hebt daarmee geen poot om op te staan, want wat God zegt is vast en zeker".
Johan100 schreef:Hij vraagt wel persoonlijke wedergeboorte en de Bijbel is er duidelijk in dat je het met het geloof van je ouders niet kan doen.
Daar zijn we het over eens, maar daar gaat het in dit verband niet over. Het gaat over de vraag of wat de gelovige ouders toekomt (de doop) ook hun kinderen toekomt. Niet de vraag of de kinderen het met het geloof van hun ouders kunnen doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)