Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Yoshi schreef:nav het topic "de vijanden van het christendom".
Wie zijn de vrienden van het christendom?
Zijn dat niet alle mensen van goede wil?
Eens of niet?
vreemdeling schreef:Dus de enige vrienden zijn de broeders en zusters van het christendom zelf?
Yoshi schreef:Dat lijkt tot nu toe de mening van 2 uit 3. En dan is het nog maar de vraag of ze daarmee niet enkel hun eigen kleine geloofsgemeenschap bedoelen.
Cicero schreef:Die uitspraak van Jezus gaat nu juist erom dat mensen die niet bij de volgelingen horen maar wel hetzelfde doel hebben niet als tegenstanders beschouwd mogen worden.
Mortlach schreef:
Er komt vast iemand die het Bijbelvers aanhaalt dat als je niet voor Jezus bent, je tegen hem bent. En met die gedachte is de wereld dus in te delen in 2 categorieën: christenen en vijanden van christenen. Ik zei al, het is enigszins cynisch.
schaapje schreef:Volgens mij is de tekst andersom "wie niet tegen ons is, is voor ons"
Ja gevonden Markus 9:40 en Lucas 9:50
Mortlach schreef:
O, dat wist ik niet. Dat vind ik nou echt leuk, dat ik na al die tijd hier nog steeds nieuwe dingen leer. Dat is dan vast ook waar Cicero op doelde.
Leuk!
Cicero schreef:Die uitspraak van Jezus gaat nu juist erom dat mensen die niet bij de volgelingen horen maar wel hetzelfde doel hebben niet als tegenstanders beschouwd mogen worden.
Prof. Mag. Dr. J.P.M. van der Ploeg O.P.
Preek in de Parochiekerk van de H. Martinus te Arnhem, gehouden voor het Michael-Legioen, 27 maart 1971
"Wie niet met Mij is, is tegen Mij" (Mt.12, 30 = Lk.11, 23).
Dit woord van het Evangelie is een van die vele, waaraan men in de tegenwoordige tijd liever niet denkt. Het staat in de evangelies van Mattheus en van Lucas, in beide in dezelfde samenhang. Jezus had een bezetene genezen die stom en blind was, zodat de stomme weer sprak en weer zag. De mensen die er getuige van waren, waren verrukt, maar de Farizeeën zeiden boosaardig: "Door Beëlzebub, de vorst der duivels, drijft Hij de duivels uit!" Deze lastering van de H. Geest, die door Jezus werkte, was Hem teveel. "Als Ik door de Geest van God - zo sprak Hij - de duivels uitdrijf, dan is het Rijk van God tot U gekomen". Hierop volgt in het Evangelie een parabel. Niemand kan in het huis van een sterk man binnendringen om zijn boedel te roven, wanneer hij hem niet eerst onschadelijk heeft gemaakt. Daaruit blijkt dat hij sterker is dan de ander. Zo is het ook met Jezus: Hij drijft de duivelen uit, en daaruit blijkt, dat Hij machtiger is dan zij: hun grote tegenstander. En hierop volgt: "Wie niet met Mij is, is tegen Mij, en wie niet met Mij bijeenbrengt, verstrooit".
De betekenis van dit woord is duidelijk: in de strijd tussen goed en kwaad, tussen Jezus, de Zoon Gods, die zijn koningrijk op deze aarde, maar niet vàn deze aarde, kwam vestigen, is er maar één keus mogelijk: vóór of tegen Hem. Op Zijn boodschap, Zijn volledige boodschap, moet men "ja" zeggen, niet "neen" en ook niet "ja" en "neen" tegelijk.
Daar staat nog een ander woord in het Evangelie, ditmaal bij Marcus (9, 40) en Lucas (9, 50): "Wie niet gen ons is, is met ons;" en: "Wie niet tegen u is, is met u". Dit klinkt de moderne mens veel prettiger in de oren en toch is de betekenis maar weinig verschillend van dat andere woord. Want Jezus sprak het, toen de apostelen Hem ontevreden waren komen vertellen, dat zij een man hadden ontmoet, die niet tot hun gezelschap behoorde, en toch in Jezus' Naam duivels uitdreef. Dat mocht niet! Maar Jezus antwoordde: "Wanneer iemand wonderen doet in Mijn Naam, kan hij niet tegen ons zijn en ons straks kwaad doen. Daarom is die man niet tegen, maar mèt ons. En dit geldt niet alleen voor hem, maar voor alle anderen die zijn end oen als hij. Men is òf voor, òf tegen Jezus en Zijn leerlingen, voor of tegen God. Als iemand zegt, dat God hem koud laat, hem niet interesseert, is hij tegen Hem, omdat God van elke mens vraagt Hem gelovig te belijden, Hem te dienen en te beminnen met heel zijn hart, heel zijn ziel, al zijn kracht (Deut. 6, 4).
Zie - lees verder -
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 410 gasten