De vrienden van het christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

De vrienden van het christendom

Berichtdoor Yoshi » 15 sep 2016 15:40

nav het topic "de vijanden van het christendom".

Wie zijn de vrienden van het christendom?
Zijn dat niet alle mensen van goede wil?
Eens of niet?

antoon

Re: De vrienden van het christendom

Berichtdoor antoon » 16 sep 2016 05:03

Niemand wat te zeggen, vreemd, vrienden zijn zij die het boek aannemen zoals het , dat mag je ook fundamenteel noemen in dit geval is het niet negatief ma ar een positieve uitdrukking

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 16 sep 2016 08:53

Dus de enige vrienden zijn de broeders en zusters van het christendom zelf?
Vraag eens in Irak of Syrië aan een IS-strijder (niet zeggen dat je onbesneden bent hoor!) wie zijn vrienden zijn.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 16 sep 2016 17:28

Yoshi schreef:nav het topic "de vijanden van het christendom".

Wie zijn de vrienden van het christendom?
Zijn dat niet alle mensen van goede wil?
Eens of niet?

De vrienden van het christendom zijn deze die de vrienden van Christus zijn en de vrienden van Christus zijn deze welke Christus benoemd als zijn vrienden en die zodoende dan ook vrienden van God de Vader zijn:

Gij zijt mijn vrienden indien gij doet wat Ik u gebied. Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt. Joh 15:15
Abraham geloofde (was trouw en gehoorzaam in woord en daad) God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. Jacobus 2:23

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 16 sep 2016 17:56

vreemdeling schreef:Dus de enige vrienden zijn de broeders en zusters van het christendom zelf?

Dat lijkt tot nu toe de mening van 2 uit 3. En dan is het nog maar de vraag of ze daarmee niet enkel hun eigen kleine geloofsgemeenschap bedoelen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 sep 2016 18:08

Niks te zeggen? Tja, ik had eerder al een halve reactie getypt, maar die was wat aan de cynische kant, dus heb ik hem niet geplaatst. Bij deze dan alsnog.

Er komt vast iemand die het Bijbelvers aanhaalt dat als je niet voor Jezus bent, je tegen hem bent. En met die gedachte is de wereld dus in te delen in 2 categorieën: christenen en vijanden van christenen. Ik zei al, het is enigszins cynisch.

Verder denk ik dat de mensen die zich hard maken voor de vrijheid van geloof tot de vrienden mogen worden gerekend, ook al lijkt het er soms niet op als de uitzonderingspositie van het christendom wordt gerectificeerd. Maar uiteindelijk genieten ook de christenen van die bescherming.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 sep 2016 19:16

Die uitspraak van Jezus gaat nu juist erom dat mensen die niet bij de volgelingen horen maar wel hetzelfde doel hebben niet als tegenstanders beschouwd mogen worden. :wink:

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 16 sep 2016 19:21

Yoshi schreef:Dat lijkt tot nu toe de mening van 2 uit 3. En dan is het nog maar de vraag of ze daarmee niet enkel hun eigen kleine geloofsgemeenschap bedoelen.

Er is idd zelfs binnen de eigen geloofscirkel een grote negativiteit naar alles wat niet in de eigen denkkaders past, heel benauwend.
Je ziet dat in het "vijanden-topic" heel goed geïllustreerd, het regent er machteloze drogredenen als reactie op een afwijkende denkwijze.

Maar er zijn ook andere christenen die wel uit dat fundamentalistische harnas los weten te breken.
Op http://www.nieuwwij.nl kom ik ze wel eens tegen bijvoorbeeld.
Interview met Manuela Kalsky: http://www.nieuwwij.nl/interview/manuel ... n-angsten/

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 sep 2016 19:39

Cicero schreef:Die uitspraak van Jezus gaat nu juist erom dat mensen die niet bij de volgelingen horen maar wel hetzelfde doel hebben niet als tegenstanders beschouwd mogen worden. :wink:

Echt? Zou je daar wat context over kunnen geven?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 sep 2016 20:18

Mortlach schreef:
Er komt vast iemand die het Bijbelvers aanhaalt dat als je niet voor Jezus bent, je tegen hem bent. En met die gedachte is de wereld dus in te delen in 2 categorieën: christenen en vijanden van christenen. Ik zei al, het is enigszins cynisch.

Volgens mij is de tekst andersom "wie niet tegen ons is, is voor ons"
Ja gevonden Markus 9:40 en Lucas 9:50
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 sep 2016 20:41

schaapje schreef:Volgens mij is de tekst andersom "wie niet tegen ons is, is voor ons"
Ja gevonden Markus 9:40 en Lucas 9:50

O, dat wist ik niet. Dat vind ik nou echt leuk, dat ik na al die tijd hier nog steeds nieuwe dingen leer. Dat is dan vast ook waar Cicero op doelde.

Leuk!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 sep 2016 06:08

Mortlach schreef:
O, dat wist ik niet. Dat vind ik nou echt leuk, dat ik na al die tijd hier nog steeds nieuwe dingen leer. Dat is dan vast ook waar Cicero op doelde.

Leuk!

Het is een wereld van verschil.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 sep 2016 12:36

Inderdaad. Ik dacht dat toen George W. Bush het zei (wie niet voor ons is, is tegen ons), dat dat ook zo in de Bijbel stond.

Dank allen voor het wegnemen van die misinformatie/dat vooroordeel

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 17 sep 2016 16:11

*Off topic*

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 sep 2016 22:25

Cicero schreef:Die uitspraak van Jezus gaat nu juist erom dat mensen die niet bij de volgelingen horen maar wel hetzelfde doel hebben niet als tegenstanders beschouwd mogen worden. :wink:

Prof. Mag. Dr. J.P.M. van der Ploeg O.P.
Preek in de Parochiekerk van de H. Martinus te Arnhem, gehouden voor het Michael-Legioen, 27 maart 1971

"Wie niet met Mij is, is tegen Mij" (Mt.12, 30 = Lk.11, 23).

Dit woord van het Evangelie is een van die vele, waaraan men in de tegenwoordige tijd liever niet denkt. Het staat in de evangelies van Mattheus en van Lucas, in beide in dezelfde samenhang. Jezus had een bezetene genezen die stom en blind was, zodat de stomme weer sprak en weer zag. De mensen die er getuige van waren, waren verrukt, maar de Farizeeën zeiden boosaardig: "Door Beëlzebub, de vorst der duivels, drijft Hij de duivels uit!" Deze lastering van de H. Geest, die door Jezus werkte, was Hem teveel. "Als Ik door de Geest van God - zo sprak Hij - de duivels uitdrijf, dan is het Rijk van God tot U gekomen". Hierop volgt in het Evangelie een parabel. Niemand kan in het huis van een sterk man binnendringen om zijn boedel te roven, wanneer hij hem niet eerst onschadelijk heeft gemaakt. Daaruit blijkt dat hij sterker is dan de ander. Zo is het ook met Jezus: Hij drijft de duivelen uit, en daaruit blijkt, dat Hij machtiger is dan zij: hun grote tegenstander. En hierop volgt: "Wie niet met Mij is, is tegen Mij, en wie niet met Mij bijeenbrengt, verstrooit".

De betekenis van dit woord is duidelijk: in de strijd tussen goed en kwaad, tussen Jezus, de Zoon Gods, die zijn koningrijk op deze aarde, maar niet vàn deze aarde, kwam vestigen, is er maar één keus mogelijk: vóór of tegen Hem. Op Zijn boodschap, Zijn volledige boodschap, moet men "ja" zeggen, niet "neen" en ook niet "ja" en "neen" tegelijk.

Daar staat nog een ander woord in het Evangelie, ditmaal bij Marcus (9, 40) en Lucas (9, 50): "Wie niet gen ons is, is met ons;" en: "Wie niet tegen u is, is met u". Dit klinkt de moderne mens veel prettiger in de oren en toch is de betekenis maar weinig verschillend van dat andere woord. Want Jezus sprak het, toen de apostelen Hem ontevreden waren komen vertellen, dat zij een man hadden ontmoet, die niet tot hun gezelschap behoorde, en toch in Jezus' Naam duivels uitdreef. Dat mocht niet! Maar Jezus antwoordde: "Wanneer iemand wonderen doet in Mijn Naam, kan hij niet tegen ons zijn en ons straks kwaad doen. Daarom is die man niet tegen, maar mèt ons. En dit geldt niet alleen voor hem, maar voor alle anderen die zijn end oen als hij. Men is òf voor, òf tegen Jezus en Zijn leerlingen, voor of tegen God. Als iemand zegt, dat God hem koud laat, hem niet interesseert, is hij tegen Hem, omdat God van elke mens vraagt Hem gelovig te belijden, Hem te dienen en te beminnen met heel zijn hart, heel zijn ziel, al zijn kracht (Deut. 6, 4).

Zie - lees verder -

Een vriend van het christendom is een christen, want wie niet voor ons is is tegen ons.

Terug naar “[Religie] - Open forum”