Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 07 sep 2016 14:27

Marnix schreef:Boanerges, "jammer" was het woord wat die beste man zelf gebruikte. Lijkt me dus afdoende.

Wat verdraagzaamheid en liefhebben betreft, natuurlijk geldt dat ook voor homo's. Daar is de Bijbel duidelijk over. Verdraagzaamheid en liefde moet er zijn richting iedereen, ongeacht huidskleur, geloofsovertuiging, geaardheid enzovoorts.

Met als kanttekening dat de Bijbel leert dat je zondaren lief moet hebben wat iets anders is dan zonde goedkeuren. En dan krijg je dus weer de discussie of homoseksualiteit zonde is of niet. Maar dat maakt voor verdraagzaamheid en liefde niet uit. Je kan verdraagzaam zijn en mensen liefhebben zonder dat je alles wat ze doen goedkeurt.

Goed punt. De discussie over homoseksualiteit gaan we hier maar niet aan. Maar dat betekent dus wel dat we de onhandige mail van de locatie manager pertinent moeten afwijzen omdat racisme, naief of niet, zonde is. En zonde mag (misschien zelfs wel móet) benoemd worden.....toch?

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 07 sep 2016 14:30

Speedy schreef:Je moet niet zo maar een karikatuur neer zetten.

Net zo goed als je ook niet zomaar een verwerpelijke praktijk moet goedpraten.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 sep 2016 14:34

Boanerges schreef:Net zo goed als je ook niet zomaar een verwerpelijke praktijk moet goedpraten.

Die wordt niet goed gepraat, maar in het juiste kader gezet.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 sep 2016 14:40

JeeWee schreef:Onbekend maakt onbemind...
Inderdaad: andere huidskleuren komen in onze kerken en dus ook scholen veel minder voor.
Dat zegt ook best wat over deze groep...

In sommige uiterst rechtse kringen werd vroeger gezegd dat op negers (zo werden ze toen nog genoemd) een dubbele vloek rustte, die van Adam en die van Cham.
De vloek van Adam is voor alle rassen, maar de vloek van Cham is over de zwarten uitgesproken.

Een Ghanees zei eens tegen theoloog Hage "Er staat in de Bijbel dat zwarte mensen de knechten zullen zijn van de blanken". En deze predikant constateerde dus dat deze theologie nog steeds leeft in delen van Afrika.

EN ZO WERD CHAM ZWART
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Honesty

Berichtdoor Honesty » 07 sep 2016 15:14

Chaya schreef:In sommige uiterst rechtse kringen werd vroeger gezegd dat op negers (zo werden ze toen nog genoemd) een dubbele vloek rustte, die van Adam en die van Cham.
De vloek van Adam is voor alle rassen, maar de vloek van Cham is over de zwarten uitgesproken.

Een Ghanees zei eens tegen theoloog Hage "Er staat in de Bijbel dat zwarte mensen de knechten zullen zijn van de blanken". En deze predikant constateerde dus dat deze theologie nog steeds leeft in delen van Afrika.

EN ZO WERD CHAM ZWART

Wat vind je van zo'n uitspraak?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 sep 2016 15:25

Honesty schreef:Wat vind je van zo'n uitspraak?

Hij is in een bepaalde tijd gezegd. Ik heb veel achting voor deze predikant, maar ik denk dat hij hiermee de plank missloeg.
Ik heb verschillende verklaringen gehoord.
Cham zou bruin betekenen bijvoorbeeld. En dus zou hij een bruine kleur gehad hebben.

Overigens is het een misverstand dat slavernij in de kerken alom werd goedgepraat en dat de Cham vervloeking in de volle breedte werd gedeeld:
Historicus dr. W. van den Broeke uit Middelburg hield tijdens het Smijtegelt Congres een lezing over ”Smijtegelt en de slavernij”. Dr. Van den Broeke ontzenuwde de beschuldigingen van sommige historici en theologen als zou Smijtegelt ingestemd hebben met de slavernij en geen woord van waarschuwing hebben geuit tegen de slavenhandel die ook met behulp van de Middelburgse koopvaardijschepen werd bedreven. Volgens de historicus is er voldoende bewijs dat Smijtegelt –in tegenstelling tot het merendeel van zijn tijdgenoten en collega-predikanten– de slavenhandel en de slavernij verwierp. Zo verwerpt Smijtegelt de uitleg van de zogenoemde „Cham-vervloeking.” En vooral in zijn catechismusuitleg over het verbod op stelen wijst hij de slavenhandel als het „stelen van mensen” af.

http://www.rd.nl/kerk-religie/vader-smi ... e-1.498505
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 sep 2016 16:09

Speedy schreef:Weet jij wel wat er speelt in refo kring? Ik weet van een aantal zeer behoudende GG's die veel werk onder asielzoekers en statushouders doen. Van B'veld weet ik het niet, maar het zou me niks verbazen. Je moet niet zo maar een karikatuur neer zetten.

Yep, ik weet heel goed wat er speelt in refokringen.
En ik zet zeker geen karikatuur neer.
Ik zit al mijn hele leven in een refokerk en nog steeds ga ik elke zondag twee keer een refokerk inclusief psalmen en statenvertaling.
Ik ken zelfs de kleinste nuanceverschillen tussen de vele soorten in het verdeelde refohuis.

Feit is dat beslist iedereen welkom is, zwart, geel, roze of wat dan ook.
Maar feit is ook dat een andere huidskleur hier wel opvalt, omdat het gewoon verhoudingsgewijs weinig voorkomt.
Vandaar dat ik ook heel goed begrijp dat deze man op het Hoornbeeck dacht er goed aan te doen om de leerlingen een beetje voor te bereiden omdat men binnen onze kringen nu eenmaal minder mensen met een andere huidskleur tegenkomt.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat elke refo wel even opkijkt als er een 'zwarte', een Marokkaan, een Turk of wat dan ook anders is dan er op het dorp woont, binnenkomt.
In onze kerken en dus ook op onze scholen komt dat gewoon niet zo vaak voor
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 07 sep 2016 17:04

@Boanerges
Je brengt het net iets genuanceerder dan Heintje, maar je bent wel de enige die doorheeft waarom dit topic geopend is en het een probleem in dit land is.

Chaya schrijft:
Hij is in een bepaalde tijd gezegd.
De altijd handige tijdsgeest! Jawel, ze bestaat nog steeds. 2 Geweldige hulpmiddelen om dat wat zwart is, wit te praten (of andersom!)
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 sep 2016 20:29

Ik vraag me eerder af, wie er met die email naar de media is gestapt, ipv naar de directie.
Dat is de rotte appel en de haatzaaier en de lafaard, want als je je druk maakt over een email een half jaar lang en dan naar de media stapt, ipv naar de directie, zit er in je brein en hart iets behoorlijk scheef.

En nee, het was niet zo handig om erbij te zetten, dat die meneer zwart was
Het was handiger en netter geweest, om een foto van die meneer erbij te plaatsen, wat normaal ook gebruikeljk is, als nieuw personeel wordt voorgesteld.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 08:36

Bambi schreef:Ik vraag me eerder af, wie er met die email naar de media is gestapt, ipv naar de directie.
Dat is de rotte appel en de haatzaaier en de lafaard, want als je je druk maakt over een email een half jaar lang en dan naar de media stapt, ipv naar de directie, zit er in je brein en hart iets behoorlijk scheef.

Inderdaad Bambi. Volgens de edele regels der reformatorische kunst zouden we dit toch gewoon binnenskamers moeten oplossen. Bedekken met de mantel der liefde. We hebben het als geloofsgenoten al zo moeilijk tegen de boze buitenwereld. En ach.....het is toch maar een klein misstapje. Je kunt het eigenlijk geen zonde noemen....toch? #-o

Weet je wat scheef is? Dat je alles wat je eigen kader betreft te vuur en te zwaard verdedigt en weigert de fouten als fouten te benoemen en er dan ook iets aan te doen! Wanneer het een minuscule tegenstelling in de seculiere wereld had betroffen dan hadden alle scherpslijpers op hun achterste benen gestaan en er schande van gesproken. Beoordeel elkaar op dezelfde manier als dat je een ander beoordeelt.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 08 sep 2016 13:07

Eens met Bambi, dit is ook de Bijbelse weg! Eerst naar degene toegaan die de mail verstuurd heeft, als er geen gehoor is dan naar de directie. Dan had er een excuusmail gekomen, had er een terecht excuus aan de desbetreffende meneer gegeven kunnen worden en dan was het klaar. Maar ik vind het echt te triest voor woorden dat je op zo'n school zit, dagelijks uit de Bijbel leest en hoort, en je handelt er niet naar.
En nee, ik ben het niet met die mail eens, maar als het via een rechte weg gegaan zou zijn dan hadden wij dit niet geweten en had er een beter topic geopend kunnen worden.
Mijn neefje zat op een niet christelijke school, de leraar is op staande voet ontslagen wegens machtsmisbruik, vernedering etc. T begon bij mn neefje, zn ouders dachten eerst: zal wel meevallen, dit is 1 kant van het verhaal....tot ze een afschuwelijke foto zagen.......direct werk van gemaakt, kinderen kregen een brief mee en toen was er een explosie van meldingen.......dit heeft niet in de krant gestaan, is niet op t nieuws geweest. Maar o wee als het een refo school had geweest.....dan wordt het breed uitgemeten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 sep 2016 15:16

lekkerbek schreef:Maar o wee als het een refo school had geweest.....dan wordt het breed uitgemeten.

Dat geldt evenzo voor ambtsbroeders, predikanten, gemeenteleden, politieke partijen. Alles wordt onder een vergrootglas gelegd en kan men in de wereld zeggen: "zie je wel, ze zijn niks beter."
Wij hebben als christenen daarom de opdracht om geen aanstoot te geven.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 08 sep 2016 16:21

Zie ik hier ernstige mate van struisvogelpolitiek en onder het tapijt vegen van zaken die gewoon niet door de beugel kunnen?
Eerlijkheid is toch ook zeker wel een bijbelse deugd?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 08 sep 2016 19:22

lekkerbek schreef:Maar ik vind het echt te triest voor woorden dat je op zo'n school zit, dagelijks uit de Bijbel leest en hoort, en je handelt er niet naar.

Geloof me wanneer ik zeg dat ik deze discussie niet nodeloos lang wil maken maar ook hier wordt weer aangetoond dat er met twee maten gemeten wordt. Geldt de bovenstaande opmerking dan alléén voor de brenger van het slechte nieuws? Is deze dan ook niet van toepassing op de veróórzaker van het slechte nieuws? Is het niet net zo "triest voor woorden" dat de opsteller van deze mail die "dagelijks uit de Bijbel leest en hoort" er niet naar handelt? Waarom de boodschapper van het slechte nieuws wél veroordelen en de veroorzaker liefdevol beschermen?
lekkerbek schreef:.....maar als het via een rechte weg gegaan zou zijn dan hadden wij dit niet geweten....

Jaja.....dat geloof je toch zeker zelf niet. Deze mail is naar zoveel mensen verstuurd dat je dat nooit binnenskamers had kunnen houden. (zeker niet omdat het "weten van elkaar" in reformatorische kringen bijna tot belangrijkste kunst is verheven :wink: )

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 08 sep 2016 19:25

En laat het nu juist deze religieuze schijnheiligheid zijn, waar Heintje altijd een probleem mee blijft houden.
Daniel Patrick Moynihan

Terug naar “[Religie] - Open forum”