Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 06 sep 2016 11:32

Cicero schreef:Natuurlijk is het een rare mail. Maar uit de situatie voor zover bekend, spreekt eerder een plattelandsmentaliteit dan racisme.

Ik verbaas mij over een dergelijke opvatting. Noem het beestje gewoon bij z'n naam. Of bedoel je ermee te zeggen dat het maar de mening van een "paar boertjes" is? Racisme is racisme. Natuurlijk is het niet leuk om zoiets te constateren in een gemeenschap die je lief is. Maar door dat te erkennen kun je ook werken aan een oplossing. Jij en ik weten ook heel goed dat de PVV veel Refo-aanhangers of op z'n minst sympathisanten heeft. En dat is echt niet omdat ze het economische beleid van Ome Geert zo goed vinden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2016 11:37

Je legt allemaal verbanden zonder dat je enig idee hebt of ze wel kloppen. Wat Cicero zich terecht afvraagt is of het racisme is of onbekendheid. De refo-wereld is zo blank als het maar kan zijn. Ik denk dat je daar geen donkere mensen in de kerk zal tegenkomen. Op school idem dito. In de dorpen waar veel mensen leven ook nauwelijks. Dus volgens mij gaat deze mail meer in op het voorkomen van problemen als gevolg van die "plattelandsmentaliteit", het niet gewend zijn aan mensen met een andere huidskleur omdat men die niet kent, dan dat het om racisme gaat. Tenminste, dat hoop ik dan maar.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 06 sep 2016 11:38

Honesty schreef:In Christus verenigd is er geen onderscheid meer in afkomst of ras.
Ik denk dat de speciale vermelding van het ras van de schoonmaker wel enigszins weergeeft wat de schoolleiding verwachtte aan reacties.
Het doet me een beetje denken aan de zwarte predikant, die niet kon preken in Nederland omdat de Geest er niet in mee zou komen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... t-op.dhtml

mmmmm, het is een artikel van 9 jaar geleden.
Als dit nog steeds daar zo speelt, het is in en in triest dan.
Overigens laat de Heilige Geest zich niet tegen houden, die is van vele regels en uiterlijkheden wars en waait dwars door menselijke regels en argumenten heen, zelfs dwars door opgetrokken kerk muren.
De gemeente van Christus is niet te vangen in 1 hoek, hokje of gemeente....
Overigens, een school met allemaal gelijkgezinden......het heeft mijn twijfels...
eens komt de dag dat men de wijde (boze?) wereld in moet (onbevangen en zo groen als gras, "onbewapend" wellicht)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 06 sep 2016 11:49

Marnix schreef:Dus volgens mij gaat deze mail meer in op het voorkomen van problemen als gevolg van die "plattelandsmentaliteit", het niet gewend zijn aan mensen met een andere huidskleur omdat men die niet kent, dan dat het om racisme gaat. Tenminste, dat hoop ik dan maar.

Nou moe?? Als je het zo opschrijft dan is het toch zéker racisme? De directeur rekent daar namelijk wel op. Sterker nog, hij is er zó van overtuigd dat hij zijn leerlingen en de ouders daar een mail over stuurt om dat effect tegen te gaan. Dan kun je die "plattelandsmentaliteit" toch niet zomaar vergoelijken? De directeur kent zijn mensen blijkbaar heel goed.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 06 sep 2016 11:53

MoesTuin schreef:mmmmm, het is een artikel van 9 jaar geleden. Als dit nog steeds daar zo speelt, het is in en in triest dan.

Wanneer het nu een geloofsgenootschap zou betreffen die erom bekend staat om vernieuwingsgezind te zijn in vormen en opvattingen dan zou ik het met je twijfels eens zijn...... Vergeef mij mijn cynisme maar ik ben er bang voor.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 sep 2016 12:10

Marnix schreef:Klopt. Eigenlijk zou zo'n mail helemaal niet nodig moeten zijn..

En dat is nou exact wat deze azijnpissert gezegd heeft. Onvoorstelbaar deze mail. In deze tijd!
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 sep 2016 12:11

Cicero schreef:

Natuurlijk is het een rare mail. Maar uit de situatie voor zover bekend, spreekt eerder een plattelandsmentaliteit dan racisme.
U kent dat verhaal van Finkers wel, over die vrouw die de politie belt: "D'r loopt hier zo'n zwarte."

En dat laatste is racisme. En dat eerste is nou esact wat deze azijnpissert zei...
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 sep 2016 12:29

heintje schreef:Dus het klopt wat er op deze school is gebeurd?

Van de site van de school:

Gisteren, 2 september 2016, is op GeenStijl een e-mail verschenen die op 23 maart 2016 verstuurd is naar alle studenten van het Hoornbeeck College in Kampen. In deze e-mail gaat de locatiemanager in op de benoeming van een allochtone medewerker. Deze e-mail is door hem verstuurd om de nieuwe medewerker een warm welkom te geven. Als Hoornbeeck College begrijpen we dat de e-mail door de onhandige formulering ook voor andere interpretaties vatbaar is en zijn van mening dat het bericht niet verstuurd had mogen worden. We betreuren deze gang van zaken en willen benadrukken dat we iedere vorm van racisme stellig afwijzen.

De betrokken medewerker laat persoonlijk weten dat hij geen negatieve reacties heeft gehad op zijn aanstelling en zich helemaal thuis voelt op zijn nieuwe werkplek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 06 sep 2016 12:52

Chaya schreef:Gisteren, 2 september 2016, is op GeenStijl een e-mail verschenen die op 23 maart 2016 verstuurd is naar alle studenten van het Hoornbeeck College in Kampen. In deze e-mail gaat de locatiemanager in op de benoeming van een allochtone medewerker. Deze e-mail is door hem verstuurd om de nieuwe medewerker een warm welkom te geven. Als Hoornbeeck College begrijpen we dat de e-mail door de onhandige formulering ook voor andere interpretaties vatbaar is en zijn van mening dat het bericht niet verstuurd had mogen worden. We betreuren deze gang van zaken en willen benadrukken dat we iedere vorm van racisme stellig afwijzen.

De betrokken medewerker laat persoonlijk weten dat hij geen negatieve reacties heeft gehad op zijn aanstelling en zich helemaal thuis voelt op zijn nieuwe werkplek.
Dat lijkt mij een prima reactie van de school waarin zij zelf ook aangeeft dat de formulering van de oorspronkelijke brief anders gekund zou kunnen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2016 12:57

Prima. School zegt sorry. Betrokken medewerker zegt zich helemaal niet gediscrimineerd te voelen. Waar maken we ons dan verder nog druk om?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 sep 2016 13:00

@Pcrtje: Wel vreemd dat zij ook zelf over racisme beginnen in de excuusbrief (@allen!). Dan is Heintje dus zo gek nog niet.
Maar goed...mosterd na de maaltijd.
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 06 sep 2016 13:06

Wat zou Jezus er zelf van hebben gevonden?

Afbeelding

http://www.popularmechanics.com/science ... 4/1282186/

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 sep 2016 13:47

Boanerges schreef:Ik verbaas mij over een dergelijke opvatting. Noem het beestje gewoon bij z'n naam. Of bedoel je ermee te zeggen dat het maar de mening van een "paar boertjes" is? Racisme is racisme.
Nee. Tegenwoordig is iedereen gelijk getriggerd als er ergens huidskleur bij komt kijken.

Als er een blanke (oeps.. je moet tegenwoordig witte zeggen geloof ik, sorry sorry duizendmaal excuus) in een afgelegen dorpje in Afrika komt, komen alle kinderen (en misschien ook volwassenen) erbij om diegene aan te staren en te betasten. Dat zijn dan volgens jou ook racisten. Natuurlijk niet. Het is even wennen, een mens met een uiterlijk dat je niet gewend bent dat de ruimte betreed waarin je alles meent te kennen. Zo ook bij deze Hoornbeeckleerlingen: ze, althans sommigen, zijn niet gewend dat er een zwarte op school loopt als medewerker. Dat is geen racisme, dat is gewoon even wennen.
Natuurlijk is het niet leuk om zoiets te constateren in een gemeenschap die je lief is.
Ik ben geen refo, en het Hoornbeeck kan mij verder gestolen worden.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 06 sep 2016 17:35

Als er een blanke (oeps.. je moet tegenwoordig witte zeggen geloof ik, sorry sorry duizendmaal excuus) in een afgelegen dorpje in Afrika komt, komen alle kinderen (en misschien ook volwassenen) erbij om diegene aan te staren en te betasten

Dit meen je toch niet hè Cicero? Een afgelegen Afrikaans "dorpje" gaan vergelijken met het multiculturele Nederland?
Daniel Patrick Moynihan

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 06 sep 2016 18:55

Misschien mag 'de zwarte man' er ook wat over zeggen.
http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... ke-school/

Terug naar “[Religie] - Open forum”