Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor heintje » 05 sep 2016 16:25

Vandaag in het nieuws:
Locatieleider Bart van het Hoornbeeck College in Kampen ligt op social media onder vuur. Hij stuurde in maart dit jaar aan alle studenten een mail waarin hij de nieuwe schoonmaker introduceerde als een ‘zwarte man’. Hoewel al een half jaar oud, werd de mail gisteren pas buiten school bekend.

'Jullie hebben wellicht gezien dat er een nieuwe schoonmaker is benoemd. Dat deze man zwart is hebben jullie ook gezien. Wij hopen dat hij zich snel thuis voelt in de school. Het leek me goed dit aan jullie mee te delen. Het is nu eenmaal niet gebruikelijk dat zo'n donkere man wordt benoemd.'

Wat moet ik hier nu van vinden? Iemand die pleit voor seculier onderwijs en absolute afschaffing van ieder religieus onderwijs. Ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met ons onderwijs.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Schrikbarende discriminatie anno 2016

Berichtdoor Cicero » 05 sep 2016 16:48

Hoe is hier sprake van discriminatie?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 05 sep 2016 16:56

Cicero schreef:Hoe is hier sprake van discriminatie?

Niet. Maar ach, het trapt zo lekker.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 sep 2016 17:00

heintje schreef:
Wat moet ik hier nu van vinden? Iemand die pleit voor seculier onderwijs en absolute afschaffing van ieder religieus onderwijs. Ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met ons onderwijs.

Je citeert de brief maar voor de helft.

Waarom is dit discriminatie ? Schrikbarend zelfs #-o

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 05 sep 2016 17:21

Waarom is dit discriminatie... #-o

En op verzoek de hele brief:
Beste studenten.

Jullie hebben wellicht gezien dat er een nieuwe schoonmaker is benoemd.
Dat is dhr. (naam verwijderd door redactie). (uitspreken als ….)
Dat deze man zwart is hebben jullie ook al gezien.
Hij komt oorspronkelijk uit Angola (Afrika) maar woont sinds 2000 in Nederland.
Hij is getrouwd, heeft vier lieve kinderen, woont in Kampen en is kerkelijk zeer meelevend. Hij is christelijk opgevoed door zijn ouders.

Zoals iedere vader wil hij ook graag zijn gezin onderhouden. Wij hebben hem kunnen benoemen in de functie van interieurverzorger. Hij is daar geweldig blij mee. Wij hopen dat hij zich snel thuis voelt in de school.

Het leek mij goed om dit aan jullie mee te delen. Het is nu eenmaal niet gebruikelijk dat zo’n donkere man wordt benoemd.

Met vriendelijke groet,

Deze man is zwart
Maar kan aangenomen worden omdat: "Hij is christelijk opgevoed door zijn ouders"
"Het is nu eenmaal niet gebruikelijk dat zo’n donkere man wordt benoemd." NEE....dat is niet gebruikelijk omdat we gebruikelijk zwarte mensen discrimineren in ons geloof. Deze man stamt nl. (volgens een theoloog) van de vervloekte zoon Cham af. En niet alleen Cham is vervloek, maar ook heel zijn nageslacht. En onze zwarte schoonmaker is....
Maar dit alles heeft uiteraard niets met discriminatie te maken. Ze hebben de beste man overigens aangenomen en dat pleit dan voor. Maar ik zou de beweegreden erachter wel willen weten. De brief staat stijf van de discriminerende opmerkingen.

Maar het feit alleen al dat deze man aangekondigd moet worden zegt mij genoeg. Een EXCUUSBRIEF omdat er een zwarte man wordt aangenomen.
Laatst gewijzigd door heintje op 05 sep 2016 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 sep 2016 17:34

Discriminatie is het wellicht dat je christelijk moet zijn om op een christelijke school als schoo maker te werken

Maar veder is het toch duidelijk een goedbedoelde en vriendelijke brief

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 sep 2016 18:03

heintje schreef:Deze man is zwart
Maar kan aangenomen worden omdat: "Hij is christelijk opgevoed door zijn ouders"
Er werkt daar niemand die niet christelijk is. Dus dat heeft niets met de huidskleur van de man te maken.
"Het is nu eenmaal niet gebruikelijk dat zo’n donkere man wordt benoemd." NEE....dat is niet gebruikelijk omdat we gebruikelijk zwarte mensen discrimineren in ons geloof.
Wat een schofterige opmerking. Er zijn nu eenmaal niet zoveel zwarte mensen reformatorisch in Nederland, zeker niet in Kampen.
Deze man stamt nl. (volgens een theoloog) van de vervloekte zoon Cham af. En niet alleen Cham is vervloek, maar ook heel zijn nageslacht. En onze zwarte schoonmaker is....
Deze opvatting komt misschien ergens in de krochten van de bijbelgordel (nog) voor, maar is in refo-Nederland niet gebruikelijk.
Maar dit alles heeft uiteraard niets met discriminatie te maken. Ze hebben de beste man overigens aangenomen en dat pleit dan voor. Maar ik zou de beweegreden erachter wel willen weten. De brief staat stijf van de discriminerende opmerkingen.
Alleen in jouw verwarde brein.

Maar het feit alleen al dat deze man aangekondigd moet worden zegt mij genoeg. Een EXCUUSBRIEF omdat er een zwarte man wordt aangenomen.
Het is geen excuusbrief.
Het is een (tamelijk overbodige) communicatie van een directeur die juist vervelende situaties wil voorkómen, omdat men nu eenmaal niet gewend is dat er een allochtone man in de school loopt. Dat is hoogstens een beetje wereldvreemd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 sep 2016 18:05

Triest dat over de rug van de schoonmaker nu anti-christelijke gevoelens even weer geuit moeten worden. Want wat bleek, de aanleiding van de mail lag heel ergens anders. Notabene gaat dit over een mail uit MAART 2016

http://www.destentor.nl/regio/kampen/sc ... -1.6342819
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 sep 2016 18:27

heintje schreef:Reclame voor freethinker!
Jullie zijn welkom. Allemaal. Ook degene die deze discriminatie door het eufemistische 'wereldvreemd' meent te kunnen vervangen.

Als je zo vol van de rede bent, dan ga je uitzoeken of dit wel discriminatie is. Of dit fout is naar de letter van de wet. Maar nee hoor, gewoon meehuilen met de wolven in het bos.

Oh ja, vergeet vooral de wetenschappelijke feiten van kosten en opbrengsten en de plaats van de school in ranglijsten van beste MBO-scholen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 sep 2016 20:52

„Bezoek BNN aan Hoornbeeck vooral bedoeld als rel”
http://www.puntuit.nl/nieuws/bezoek-bnn ... ld-als-rel

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Re: Zwarte schoonmaker op Hoornbeeck College

Berichtdoor Boanerges » 06 sep 2016 10:23

Ik wil het niet voor Heintje opnemen maar vind de gelegenheidsargumenten die hier worden aangevoerd om de zaak te vergoelijken behoorlijk stuitend. Natuurlijk is dit een belachelijke gang van zaken. Het is toch op z'n minst bedenkelijk met de opvattingen van de leerlingen en van de ouders gesteld wanneer de directeur het in zijn hoofd haalt om op een dergelijke manier "vooruit te moeten verdedigen"? Je zou dan de brief van deze man niet perse discriminerend hoeven te noemen maar deze is welbewust als tegenwicht tegen de blijkbaar mainstream discriminerende onderstroom opgesteld. Dát zou Refo-ers zorgelijk moeten stemmen. Niet de reactie daarop.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2016 10:45

Klopt. Eigenlijk zou zo'n mail helemaal niet nodig moeten zijn. Misschien was dat ook niet zo. Misschien dacht de beste man: Oei, dat is onze achterban helemaal niet gewend, ik mail maar even, dat ze het weten. We weten natuurlijk niet wat er gebeurd was als deze mail niet was gestuurd. Was de man dan racistisch behandeld of heeft deze mail dat voorkomen? Of was er dan niets aan de hand geweest? Was de mail preventief of reactief? Zolang we dat niet weten kan je denk ik ook niet stellen dat deze mail dus aangeeft hoe zorgelijk het gesteld is op het Hoornbeeck.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 06 sep 2016 11:08

We zijn als mensen allemaal hetzelfde vlees en bloed.
God ziet het hart aan, niet het uiterlijke.
Het is wonderbaarlijk dat er nog steeds mensen hier op aarde leven die op uiterlijkheden afgaan
Het is triest als dit naam christenen betreft.
Zolang je op een ander neerkijkt heet dit hoogmoed.

https://www.youtube.com/watch?v=vWADd-BvMQc
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 sep 2016 11:16

Marnix schreef:Klopt. Eigenlijk zou zo'n mail helemaal niet nodig moeten zijn. Misschien was dat ook niet zo. Misschien dacht de beste man: Oei, dat is onze achterban helemaal niet gewend, ik mail maar even, dat ze het weten. We weten natuurlijk niet wat er gebeurd was als deze mail niet was gestuurd. Was de man dan racistisch behandeld of heeft deze mail dat voorkomen? Of was er dan niets aan de hand geweest? Was de mail preventief of reactief? Zolang we dat niet weten kan je denk ik ook niet stellen dat deze mail dus aangeeft hoe zorgelijk het gesteld is op het Hoornbeeck.

De aanleiding schijnt geweest te zijn dat er roddels rondgingen onder de leerlingen. Blijft erg vaag.

Natuurlijk is het een rare mail. Maar uit de situatie voor zover bekend, spreekt eerder een plattelandsmentaliteit dan racisme.

U kent dat verhaal van Finkers wel, over die vrouw die de politie belt: "D'r loopt hier zo'n zwarte."

Honesty

Berichtdoor Honesty » 06 sep 2016 11:28

MoesTuin schreef:We zijn als mensen allemaal hetzelfde vlees en bloed.
God ziet het hart aan, niet het uiterlijke.
Het is wonderbaarlijk dat er nog steeds mensen hier op aarde leven die op uiterlijkheden afgaan
Het is triest als dit naam christenen betreft.
Zolang je op een ander neerkijkt heet dit hoogmoed.

https://www.youtube.com/watch?v=vWADd-BvMQc

In Christus verenigd is er geen onderscheid meer in afkomst of ras.
Ik denk dat de speciale vermelding van het ras van de schoonmaker wel enigszins weergeeft wat de schoolleiding verwachtte aan reacties.
Het doet me een beetje denken aan de zwarte predikant, die niet kon preken in Nederland omdat de Geest er niet in mee zou komen.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... t-op.dhtml

Terug naar “[Religie] - Open forum”