Speedy schreef:
Juist deze opmerking slaat de plank mis.
Slaat de spijker juist recht op z'n kop vind ik!
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Speedy schreef:
Juist deze opmerking slaat de plank mis.
Honesty schreef:Hoe kan het zijn dat onze christenbroeders en -zusters in Israel, die Jezus hebben aangenomen, geen kinderdoop hebben, noch formulieren ?
De kinderen doen hun belijdenis rond hun 14de , vergelijkbaar met de joodse bar mitswah, en worden dan gedoopt.
Johan100 schreef:Wat wel gezegd wordt in hfst 16 is 'dat het over kinderen van vrome ouders gaat' die gedoopt 'zouden moeten' worden.
Maar in de kerk wordt elk kind gedoopt! Het lijkt me handig om eerst eens bij dat onderscheid stil te staan.
Chaya schreef:
Kun je jarenlang in de kerk zitten zonder dat je bekeerd wordt? Ja, dat kan.
Zal dit je vrijpleiten? Integendeel.
Als je dus ouders hebt die buitenkerkelijk meeleven en toch hun kind willen laten dopen - wat in sommige kerken mogelijk is - pleeg je als ouders meineed.
De verantwoordelijkheid ligt bij die ouders en niet bij het kind.
We zijn toch geen kerkelijk lid in een soort vrijblijvendheid?
Dan kun je op dit forum hierbij stil staan, maar eigenlijk is dat te laat
Johan100 schreef:Je zich steeds maar weer herhalende cijfertjes van 'de massa zegt dit, dus dan is het zo' zijn wel leuk en aardig, maar dat zijn nog steeds geen Bijbelse argumenten!
Aangetoond dat het niet waar is .... d.m.v. eisegese - allegorese.Speedy schreef:Maar als er weer onliners worden geplaatst als "Nergens in de Bijbel, en de eeuwen daarna ook niet, wordt geleerd dat de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is." geeft juist aan dat er eenzijdig een discussie gevoerd wordt. Hoe vaak is al niet aangetoond dat dit gewoonweg niet waar is. Nogmaals of je het er mee eens of oneens bent is wat anders, maar om zulke zaken zo te roepen in een topic dat al zo vaak is behandeld ....... dan denk ik waar zijn we mee bezig?
Daarom blijf ik gewoon zeggen "EN DAAR GAAN WE WEER ......".
Johan100 schreef:dus dan is het zo' zijn wel leuk en aardig, maar dat zijn nog steeds geen Bijbelse argumenten!
naamloos schreef:Aangetoond dat het niet waar is .... d.m.v. eisegese - allegorese.
En daaarom blijf ik het gewoon opnieuw zeggen.
Johan100 schreef:Ouders die buitenkerkelijk meeleven, wat is dat? En toch hun kind willen laten dopen -wat in sommige kerken mogelijk is- pleeg je meineed?
Ik begrijp het niet. Maar het gaat er hier over of de kinderdoop wel/niet Bijbels is.
Johan100 schreef:Ik begrijp niet wat je hier nu mee wilt zeggen. Maar het gaat in dit topic over het feit of de kinderdoop wel/ niet Bijbels is.
Chaya schreef:
Je kent ze toch wel, de zgn. papieren leden. Komen nog in de kerstavonddienst, als er een kindje geboren, willen ze dat toch graag laten dopen.
Dan voldoe je wel aan de bijbelse kinderdoop an sich, maar je belofte is meineed.
Want je belooft om je kind in de voorzeide leer op te voeden, te onderwijzen en te helpen onderwijzen.
Omdat jij begon over het onderscheid tussen vrome ouders en niet-vrome ouders.
Maar dan kun je nog over de betekenis van vroom van mening verschillen.
Johan100 schreef:
Echt constructief om Honesty zijn opmerking als kletskoek te bestempelen. Niet dus. Want dat is het zeker niet!
Vraag maar gewoon netjes wat hij bedoelt, daar kom je verder mee!
Speedy schreef:Ik zal het alvast maar noemen het gaat om het dopen van kinderen op grond van het verbond.
rotterdam schreef:Dat is het wel. Hij beschrijft een splintergroepering.
Het overgrote deel van de christenen in Israël, trouwens in het hele Midden Oosten zijn kinderdopers.
Dus ik hoef dat helemaal niet te vragen.
Het is onjuiste informatie uitsluitend gegeven om het eigen standpunt te ondersteunen.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten