Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

heintje
Kapitein
Kapitein

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor heintje » 27 aug 2016 16:46

dingo schreef:Ik zie hier niemand van de hoogste toren blazen over atheïsten hooguit reageert men wat minder vriendelijk naar jou toe. Wat imo voornamelijk is toe te schrijven aan je manier van discussiëren. Maar verder? Als je niet geloofd/wil geloven prima dan doe je dat toch niet, we leven in een vrij land.

Als ik lees dat men atheïsten van een forum wil weren, vind ik dat van een hele hoge toren blazen getuigen. Of als wetenschap als geloofsdogma wordt omschreven...
maar je 2e opmerking (Als je niet geloofd/wil geloven prima dan doe je dat toch niet, we leven in een vrij land) is de beste die ik tot nu toe gelezen heb. Meestal wordt er nl. met bijbelteksten gestrooid. En dat kan ik dan ook :)

Overigens wacht ik nog op antwoord van Vreemdeling op mijn 2 vraagjes:

Noem mij 1 atheïstisch dogma. Desgewenst geef ik jou talloze religieuze dogma's.
Noem mij 1 atheïstische fundamentalist Desgewenst geef ik jou een enorme lijst met religieuze fundamentalisten.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 27 aug 2016 16:48

pindas83 schreef:
Welk filmje Heintje? Er zijn nogal wat. Je moet wat specifieker zijn want ondanks dat het een fijne man mag zijn, zie ik het niet zitten om z'n complete werk te gaan zitten bekijken, om er achter te komen of het me aanstaat :mrgreen:

Nevermind. het ging om dit filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=wVU0uIPek9U
Ik vond het een prachtige gedachte van (wetenschapper) Feynman.

Maar meer van deze tijd is: https://www.youtube.com/watch?v=EYolHjFbjM0 En dat noem ik verwonderen. "awe-inspiring" (weet geen betere Nl. term) en dat is de reden waarom ik denk dat goden totaal overbodig zijn en dat we allemaal met elkaar verbonden zijn.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 27 aug 2016 17:06

heintje schreef:

Nevermind. het ging om dit filmpje:https://www.youtube.com/watch?v=wVU0uIPek9U
Ik vond het een prachtige gedachte van (wetenschapper) Feynman.

Maar meer van deze tijd is: https://www.youtube.com/watch?v=EYolHjFbjM0 En dat noem ik verwonderen. "awe-inspiring" (weet geen betere Nl. term) en dat is de reden waarom ik denk dat goden totaal overbodig zijn en dat we allemaal met elkaar verbonden zijn.

Kom op nou! Eén filmpje tegelijk graag. Al die televisie is ook niet goed voor je.
Maar eerlijk waar: ik vond het een prachtig mooi filmje. Die Feynman die is nog niet zo gek en wat ie zegt (hoewel het Engels met New Yorks accent? niet mijn moederstaal is) klinkt ook mooi. Gewoon een fijn filmpje dus. Bedankt!

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 27 aug 2016 17:15

Graag gedaan. Alleen de 2e is zo niet nog mooier.
Dit om een keer een positief beeld van atheïsten weg te zetten.
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 27 aug 2016 17:46

heintje schreef:Graag gedaan. Alleen de 2e is zo niet nog mooier.
Dit om een keer een positief beeld van atheïsten weg te zetten.

Dat geloof ik ook graag Heintje maar dan moet er ook een nieuw topic zijn met als titel;Fijne en mooie filmpjes o.i.i.d.g.
Buiten dat heb ik geen filmpje nodig om een positief beeld van atheisten te hebben hoor. Sommige van mijn beste vrienden geloven in het atheisme en zijn gewoon prima jongens. Ze moeten het alleen niet bij me gaan opdringen want daar kan ik niet tegen. Als je amuzikaal bent ga je dat ook niet proberen op te dringen aan een conservatorium geschoolde muzikant :wink:

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 27 aug 2016 18:04

Oei Pinda's83
Dit begon ergens op te lijken. Maar je vergelijkingen schieten wat mij betreft een beetje mank.
Je schrijft nl.

Sommige van mijn beste vrienden geloven in het atheïsme
Hoe kun je geloven in het niet geloven in het bestaan van goden? Atheïsme is geen geloof hoor. Wij hebben geen pastoor of gebed. Alleen de rede, logica, feiten en bewijzen.
Ze moeten het alleen niet bij me gaan opdringen want daar kan ik niet tegen. Als je amuzikaal bent ga je dat ook niet proberen op te dringen aan een conservatorium geschoolde muzikant
Ik hoop niet dat je hiermee wil laten doorschemeren dat ik iets mis in het leven, OF dat de gelovigen hier zo ontzettend geschoold zijn en de atheïst niet?
Maar laten we het er maar op houden dat ik dit verkeerd zie.
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 27 aug 2016 18:43

[quote="heintje"]Ofei Pinda's83
Dit begon ergens op te lijken. Maar je vergelijkingen schieten wat mij betreft een beetje mank.

Hoe kun je geloven in het niet geloven in het bestaan van goden? Atheïsme is geen geloof hoor. Wij hebben geen pastoor of gebed. Alleen de rede, logica, feiten en bewijzen.

Nee dat is zo maar ik kon het niet laten, excuus.

Ik hoop niet dat je hiermee wil laten doorschemeren dat ik iets mis in het leven, OF dat de gelovigen hier zo ontzettend geschoold zijn en de atheïst niet?
Maar laten we het er maar op houden dat ik dit verkeerd zie.

Zat je een beetje te stangen, jij kan het wel hebben toch?
Ik kan best begrip opbrengen voor atheïsten als het wederzijds is, is er ook geen probleem. Overtuigen doe je elkaar toch niet, ik begin er niet eens aan. Misschien moet jij dat ook doen?!

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 27 aug 2016 18:48

Misschien pindas83.

Misschien.
Maar bepaalde reacties en stellige ongefundeerde overtuigingen halen het slechtste in mij naar boven.
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 27 aug 2016 18:52

heintje schreef:Misschien pindas83.

Misschien.
Maar bepaalde reacties en stellige ongefundeerde overtuigingen halen het slechtste in mij naar boven.

Een befaamd wetenschapper zei ooit eens: "Maak van je hart geen moordkuil" :wink:

Maak je niet te druk over wat een ander denkt Heintje, dat geeft rust :D

Ik moet nu echt eten want ik ga van m'n stokje, het beste hè!

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 27 aug 2016 19:03

Eet smakelijk!
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 27 aug 2016 20:01

Marnix schreef:Onzin. Lees bijvoorbeeld Johannes 3. Jezus komt om mensen te redden. Vergeving van zonden is daarin een essentieel ding en vervolgens ook een nieuw leven beginnen, een leven met Hem. Dat heeft niets te maken met het blijven hameren op de zonde. De kern van het evangelie, ook van het evangelie dat Jezus bracht is om je te bekeren, gered te worden en een nieuw leven met Hem te beginnen. Hij wordt niet voor niets verlosser en redder genoemd in de Bijbel. De Bijbel noemt op genoeg plaatsen dat Hij kwam om ons te redden en te verlossen. Ik zie dus niet in waarom je dat beter niet zou kunnen benadrukken.

Al die ideeën die je noemt komen uit teksten die voor mij apocrief zijn, ik erken ze niet als autoriteit hebbend.
Jezus zelf komt niet met zo'n ideologie.
Verlossing is overigens een zeer ruim begrip.
Hindoes geloven ook dat het volgen van dharma hen "verlossing" of "bevrijding" zal brengen.
Het "ingaan" in de Heerschappij van God of het verkrijgen van de Heilige Geest zou je ook als de verlossing kunnen zien.

Je mag die dingen van mij dus best benadrukken, omdat jij immers christen bent.
Maar het zijn wel ideeën die door christenen zijn bedacht, ze zijn niet afkomstig van Jesjoea zelf.
Jesjoea heeft het nergens over "bekering" of "gered worden".
Dat komt van mensen die menen dat je hun zelfbedachte geloof of religie moet volgen.

Christenen volgen vooral hun (mythische?) apostelen en evangelisten.
Ik vind de leringen van Jesjoea zelf veel belangrijker en wil ze weer restaureren en hun betekenis in ere herstellen voor hen die daar voor klaar zijn.
Meegenomen is dat die leringen universeel zijn en de vloek opheft van het sektarisme dat vele religies teistert en wereldwijd zoveel ellende aanricht.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 aug 2016 20:05

vreemdeling schreef:
Al die ideeën die je noemt komen uit teksten die voor mij apocrief zijn, ik erken ze niet als autoriteit hebbend.
Jezus zelf komt niet met zo'n ideologie.
Verlossing is overigens een zeer ruim begrip.
Hindoes geloven ook dat het volgen van dharma hen "verlossing" of "bevrijding" zal brengen.
Het "ingaan" in de Heerschappij van God of het verkrijgen van de Heilige Geest zou je ook als de verlossing kunnen zien.

Je mag die dingen van mij dus best benadrukken, omdat jij immers christen bent.
Maar het zijn wel ideeën die door christenen zijn bedacht, ze zijn niet afkomstig van Jesjoea zelf.
Jesjoea heeft het nergens over "bekering" of "gered worden".
Dat komt van mensen die menen dat je hun zelfbedachte geloof of religie moet volgen.

Christenen volgen vooral hun (mythische?) apostelen en evangelisten.
Ik vind de leringen van Jesjoea zelf veel belangrijker en wil ze weer restaureren en hun betekenis in ere herstellen voor hen die daar voor klaar zijn.
Meegenomen is dat die leringen universeel zijn en de vloek opheft van het sektarisme dat vele religies teistert en wereldwijd zoveel ellende aanricht.

Wat een onzin allemaal, jij bepaalt niet wat apocrief is. Nog een die zijn eigen dogma's creert in een eigen virtuele wereld.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 aug 2016 21:42

heintje schreef:Atheïsme is geen geloof hoor.

Dat is het wel! Het is namelijk de opvatting dat God niet bestaat. Dat is een opvatting betreffende het metafysische/bovennatuurlijke. Dat is per definitie een geloofsopvatting.

heintje schreef:Wij hebben geen pastoor of gebed. Alleen de rede, logica, feiten en bewijzen.

En dat geloof ik niet, dat het daarbij blijft. Ieder mens heeft zo zijn opvattingen over de werkelijkheid, die aan het verstand vooraf gaan. Een bepaalde diepe basisovertuiging. Die claim 'wij zijn rationeel (in tegenstelling tot gelovigen)' klinkt mij als vreselijk naïef en arrogant in de oren. Als een ontkenning dat je ook niet meer bent dan een gewoon en beperkt mens, die ook zo zijn onbewuste vooroordelen heeft.
Zonder input kan de rede ook niets beginnen. En die input zal toch op zijn minst van bepaalde basisopvattingen moeten komen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 aug 2016 21:44

Speedy schreef:Wat een onzin allemaal, jij bepaalt niet wat apocrief is. Nog een die zijn eigen dogma's creëert in een eigen virtuele wereld.

Inderdaad, daar stem ik mee in. Ik kan die vreemdeling ook niet echt volgen. Voor je het weet krijg je een massa vreemde gedachten over je heen, waar ik me van afvraag: 'wat moet ik daar allemaal mee?' Gewoon een ketter die buiten het katholiek-christelijke geloof staat.

vreemdeling schreef:Jesjoea heeft het nergens over "bekering" of "gered worden".

Ik denk zo, dat dat toch anders is.
Sowieso herinner ik mij van de oud-testamentische profeten, dat zij heel veel aandringen op bekering voor Israël en Juda. Dus dan kan het al geen uitvinding/bedenksel van na Jezus meer zijn.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 27 aug 2016 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 27 aug 2016 21:49

@Boekenlezer:
Atheïsme een geloof noemen is kaalheid een haardracht noemen.
Een klinisch psycholoog legt het voor je uit: http://www.volkskrant.nl/magazine/-voor ... ~a3375696/
Daniel Patrick Moynihan

Terug naar “[Religie] - Open forum”