De aarde ons tijdelijk huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

De aarde ons tijdelijk huis?

Berichtdoor JeeWee » 26 aug 2016 22:03

In het ND van vandaag schrijft prof Bram van de Beek een bijzondere column die me wel weer aan het denken heeft gezet. Hij schrijft dat er vroeger werd gepreekt over ‘de nimmer eindigende eeuwigheid’. Na het einde van het aardse leven kwam er een nieuw bestaan, dat geen einde had. Hij zegt daar tegenwoordig niet veel meer over te horen in onze kerken. Ook niet in vanouds orthodoxe gemeenten.

Hij signaleert een heel andere preekinhoud dan vroeger. Het meest voorkomende thema is het leven naar de geboden van God. Er zijn preken waarin letterlijk de naam van Christus niet wordt genoemd. Soms verschijnt Hij nog even omdat het nu eenmaal moet, maar zonder dat zijn aanwezigheid de structuur van de preek bepaalt. Het gaat over vrome mensen die leven voor God. Het is heel mooi, zelfs ideaal. Maar de gebrokenheid van het leven verdwijnt naar de achtergrond en niet-ideale mensen zijn aan zichzelf overgeleverd – aan hun falen en aan hun lijden. Er is geen Redder van verlorenen, van zondaars en van gebrokenen. Van de Beek signaleert deze trend in wat hij noemt "geheide gereformeerdebondsgemeenten en andere bevindelijk gereformeerde kerken". Zelfs als Christus wel genoemd wordt, dan is er een tendens de nadruk te leggen op het nieuwe leven in Hem. Het gaat niet meer om aanvechting en troost, om sterven met Hem en met Hem opstaan als een onuitsprekelijke gave, maar om goede, positieve christenen.

Het andere thema dat Van de Beek noemt, is Gods goede zorg voor mensen. Je mag Hem zien als een goede, zorgzame Vader. Je mag tot Hem bidden en Hij kent je. Hij aanvaardt je. Hij zorgt voor je. Leven met God is leven zonder een vuiltje aan de lucht. Als er al een idee van een vuiltje zou opkomen, dan heeft de spons van de vergeving dat al weggewist voordat het probleem geanalyseerd is.

In beide gevallen gaat het over dít leven. Over het goede leven: onze goede wil voor God en Gods goede zorg voor ons. Dat er een leven is dat beter is dan dit tijdelijke leven, lijkt vergeten. Nee, het wordt niet expliciet ontkend. Het wordt veeleer genegeerd. Alleen in de rouwdienst komt het soms nog ter sprake, maar die wordt ook steeds meer een gedenkdienst over het aardse leven van de gestorvene.

De kern van zijn betoog is dat tot vijftig jaar geleden in de kerk de eeuwigheid centraal stond. Mensen zijn bestemd voor de eeuwigheid. We hebben op aarde slechts een tijdelijk huis. ‘Hier beneden is het niet’ was vanzelfsprekend in de kerk. De mens gaat naar zijn eeuwig huis en op aarde zijn we vreemdelingen. Juist christenen zijn vreemdelingen. Ze worden gedoopt met de boodschap dat dit leven niet anders is dan een langzame dood, en dat we blij mogen zijn dat we dit in Christus getroost mogen verlaten.

Professor Van de Beek signaleert een trend. Het eeuwig, zalig leven wordt vervangen door het fijne – nog net niet zalige – leven in de wereld. Hij is somber over deze trend. Hij denkt dat als deze trend zich doorzet, ook de kerken in de vanouds orthodoxe gemeenten straks leeg zullen zijn. Want om fijn te kunnen leven in de wereld heb je Jezus niet nodig. Die belooft je verdrukkingen en sterven aan jezelf. Die leert je bidden: ‘Uw wil geschiede’, ook als het dwars tegen je eigen wil, al je verlangens en al je hoop in gaat. Die leert je dat je zelfs jezelf niet mag behouden. Maar die leert je ook dat als je verloren bent en als alles van de wereld (vooral je eigen zonde) je ontvalt in de dood, er een eeuwig leven is bij en met Hem. Dat is beter dan dit tijdelijk leven.

Ik denk dat Van de Beek een belangrijk punt raakt. Wat vind jij? Ervaar jij dit leven nog als 'een gestadige dood', en het 'eeuwig zalig leven' met Christus als ons doel?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 27 aug 2016 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Yoshi

Re: De aarde ons tijdelijk huis?

Berichtdoor Yoshi » 26 aug 2016 22:07

Misschien een heel vreemde vraag maar wordt de prediking niet gewoon afgeleid van de indeling van de Heidelbergse cathecismus? Daar komt de eeuwigheid toch wel een keer op een zondag langs neem ik aan?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 aug 2016 07:34

Of de eeuwigheid 'wel eens een keer per zondag langs komt' is niet zozeer zijn punt.
De kern van zijn betoog is dat tot vijftig jaar geleden in de kerk de eeuwigheid centraal stond. Mensen zijn bestemd voor de eeuwigheid. We hebben op aarde slechts een tijdelijk huis. ‘Hier beneden is het niet’ was vanzelfsprekend in de kerk. De mens gaat naar zijn eeuwig huis en op aarde zijn we vreemdelingen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 aug 2016 09:21

JeeWee schreef:Ik denk dat Van de Beek een belangrijk punt raakt. Wat vind jij? Ervaar jij dit leven nog als 'een gestadige dood', en het 'eeuwig zalig leven' met Christus als ons doel?

Het leven is een gestadige dood, zegt het doopformulier. Ik vond dat vroeger een akelige zin als ik het hoorde. Maar is het niet zo waar?
Als je gezond en 25 jaar bent, denk je dat er een heel lang leven voor je ligt, maar hoe vaak lezen we niet in de krant dat een bloem nog in de knop wordt weggerukt?
De moderne theologie dat God een soort vaderfiguur is, die de hele dag tranen wegpoetst en pijntjes verzacht, geloof ik niet in.
Je mag komen tot God hoe je bent, maar je mag niet blijven zoals je bent!
Dat is een cruciaal verschil.
JeeWee schreef:Alleen in de rouwdienst komt het soms nog ter sprake, maar die wordt ook steeds meer een gedenkdienst over het aardse leven van de gestorvene.

Inderdaad, de gestorvene staat vaak zo centraal, dat Christus geheel vergeten wordt.
We mogen dankbaar en blij zijn met ons aardse leven, God schenkt Zijn Zegeningen ook hierin, we mogen de dag van de kleine dingen niet verachten.
Maar het is wel: memento mori!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2016 10:35

Ik weet niet in hoeverre dat de moderne theologie is. Ik herken de verschuiving wel een beetje. Maar voor een deel vind ik die verschuiving wel goed. Niet naar "God als tissue tegen de tranen en doekje voor het bloeden" maar wel naar een bewustwording van het leven met Hem, ook hier en nu. Waarvan Paulus zegt dat we ons altijd mogen verblijden, ook in moeite, tegenspoed. Het Koninkrijk van God begint niet na de wederkomst maar nu al. Naast de aandacht voor de onvolmaaktheid hier en het uitzicht op een wereld zonde zonde, ziekte en dood, mag dat ook wel aandacht krijgen. Dat zie ik wel gebeuren tegenwoordig, maar dat gaat volgens mij niet ten koste van het uitzicht op de wederkomst en de volmaaktheid. Ik hoor beide zaken. Die is niet ons blijvend huis maar een tijdelijk huis waar ze wel door God geplaatst zijn. We hebben hier een taak, we mogen hier al met Hem leven en uitzien naar de volmaaktheid die komt, ons blijvende huis. En als het goed is, en zo ervaar ik dat wel, zijn preken gericht op beiden. Een preek die alleen maar gaat over de eeuwigheid heeft weinig zin als mensen vervolgens weer de wereld ingaan. Het moet ook gaan over het leven hier en nu onze taak hier en nu. Wat ga je met deze boodschap doen? Vandaag? Morgen? We leven nu. Niet op de nieuwe hemel en aarde. Maar er mag zeker uitzicht daarop in de preek doorklinken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 aug 2016 11:51

Ik moest ineens denken aan de eerste vraag uit de katholieke schoolcatechismus:

Vraag: Waartoe zijn wij op aarde?

Antwoord: Wij zijn op aarde om God te kennen, Hem lief te hebben, Hem te dienen en eens voor eeuwig bij Hem te leven.

Misschien verrassend, maar in dit antwoord wordt de nadruk gelegd op 'de voor- en toebereidingstijd' en op de eeuwigheid.

Op 'Het Katholieke Geloof' staat daarover deze uitleg:

Mens zijn wil zeggen: bij God vandaan komen en naar God toe gaan. Onze oorsprong gaat verder terug dan onze ouders. Wij komen bij God vandaan, in wie alle geluk in de hemel en op aarde bestaat, en wij worden thuis verwacht in zijn eeuwige en grenzeloze heerlijkheid. Daartussenin leven wij op deze aarde. Soms ervaren wij de nabijheid van onze Schepper, maar vaak ervaren we ook helemaal niets. Opdat we de weg naar huis zouden vinden heeft God ons zijn Zoon gezonden, die ons bevrijd heeft van de zonde, ons verlost van alle kwaad en ons feilloos naar het ware leven leidt. Hij is 'de Weg, de Waarheid en het Leven'. (Joh. 14:6).

Voor mij was deze zin ook al een wake up call:
"Het gaat vooral over het goede leven: onze goede wil voor God en Gods goede zorg voor ons. Dat er een leven is dat beter is dan dit tijdelijke leven, lijkt vergeten."
Laatst gewijzigd door JeeWee op 27 aug 2016 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 aug 2016 11:53

Dat is iets wat ik niet zo heel vaak meer hoor in de viering. Meestal gaat het idd over het hier en nu.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 aug 2016 20:42

JeeWee schreef:In het ND van vandaag schrijft prof Bram van de Beek een bijzondere column die me wel weer aan het denken heeft gezet. Hij schrijft dat er vroeger werd gepreekt over ‘de nimmer eindigende eeuwigheid’. Na het einde van het aardse leven kwam er een nieuw bestaan, dat geen einde had. Hij zegt daar tegenwoordig niet veel meer over te horen in onze kerken. Ook niet in vanouds orthodoxe gemeenten.

Hij signaleert een heel andere preekinhoud dan vroeger. Het meest voorkomende thema is het leven naar de geboden van God. Er zijn preken waarin letterlijk de naam van Christus niet wordt genoemd.

...................

Ik denk dat Van de Beek een belangrijk punt raakt. Wat vind jij? Ervaar jij dit leven nog als 'een gestadige dood', en het 'eeuwig zalig leven' met Christus als ons doel?

Een preek waarin Christus niet (of sumier) gepredikt wordt is niet van God.
Zo simpel is het.

deze overdenking is ook treffend hierin bij dit onderwerp

KANTTEKENING BIJ ONZE TIJD.

"...de liefde van God is uitgestort in onze harten door de heilige Geest die ons gegeven is" (Romeinen 5:5 Herziene Naardense Bijbel 2014).

Romeinen 5:1-11

In mijn tienerjaren hoorde ik van de kansel dat er grote nadruk gelegd werd op het toekomstige oordeel van God over de mensheid, maar ook over mij.
Ik hoorde over Gods toorn.
'Hel en verdoemenis'.
En hoe moeilijk het was om een kind van God te worden.
Het ging niet zomaar.
Er moesten stadia worden afgelegd.
Je moest uitverkoren zijn.
En dat wist je nooit. Was je uitverkoren om behouden te worden of was je uitverkoren om verloren te gaan?
Een uitermate eenzijdige, ontmoedigende verkondiging die resulteerde in apathie, depressie, zelfmoord, het afhaken van het geloof.
Ik kreeg het idee dat God altijd maar boos was en dreigde met straf. Elke zondagmorgen werden de Tien Geboden voorgelezen en nog altijd tot op de huidige dag in orthodox-reformatorische kerken.
Het werd je aangezegd, dat er niets van je deugde. Via de smalle weg kon je de deur van het koninkrijk van God bereiken, maar die deur stond altijd op een kier en werd vlak voor jouw neus in het slot gegooid.

Maar we zijn geëvolueerd.
Die boodschap hoor je alleen nog in orthodox-reformatorische kringen.

We horen nu hele andere dingen van de kansel.
Met stelligheid wordt er geloofd en verkondigd dat er geen hel bestaat. Er komt geen oordeel en zeker geen veroordeling.
God straft niet.
De woorden tuchtigen en straffen hebben we geschrapt.
Alle mensen zijn van nature kinderen van God.
Ik hoor in mijn eigen wijkkerk nooit iets over de noodzaak van bekering, over een oordeel.
Niets over onze zonden en dat het absoluut noodzakelijk was dat Jezus Christus in deze wereld moest komen om ons met God te verzoenen.
Ik hoor weinig over kruis en opstanding.
Jezus is een mens door God geroepen, die een voorbeeld-ig leven heeft geleefd en als een martelaar gestorven is.
Hij ligt nog steeds in een graf.
Zijn voorbeeld mogen we volgen.
En God is liefde.
Vooral dát.
Dat is het thema van alle preken, in het pastoraat.
God heeft je lief.
God heeft de hele wereld lief.
Vooral jou.
God, de Grote Teddybeer.
De Knuffelgod.
Die nooit straft, alles door de vingers ziet.

In charismatische kring: God, die de ziekte niet wil, het lijden niet, de dood niet.
God wil voor ons het allerbeste, gezondheid, een levenspartner, succes, welvaart, dat we gelukkig zijn.
Alle dagen zonneschijn.

In liberale kerken: God vindt alles goed.
Verken de wereld maar, experimenteer met sexualiteit.
Er is maar één God die in alle wereldgodsdiensten wordt gezocht en aanbeden. Er zijn vele wegen naar het heil.

O ja, let op de ethiek van de Bijbel. We moeten goede rentmeesters van de aarde zijn. Lief zijn voor onze medemensen, de mens in nood helpen. Onze aandacht richt zich op daklozen en zwervers.
We werken mee met de voedselbank.
Stoken minder in de kerk. We drinken Max Havelaarkoffie.
Onze focus is op het behoud van de schepping, de natuur. We komen op voor planten en bomen en dieren. Mijn buurvrouw heeft een affiche voor haar raam hangen: PROTEST TEGEN HET AFMAKEN VAN ZWERFKATTEN.
Mensen ketenen zich vast aan bomen om te verhinderen dat ze gekapt worden. Maar dat er jaarlijks 30.000 'mensjes-in-ontwikkeling' worden geaborteerd, vermoord, dáár mag je niet tegen protesteren.
Wel voor het doodknuppelen van jonge zeehondjes, maar niet voor mensjes.
Cynisch? Maar wel waar.
Gelukkig geen hel en verdoemenis meer.
Alleen maar liefde.
En als God onverwachts ons beproeft, in een moeilijke situatie brengt?
Hoor ons roepen! En als er een God bestaat, waarom laat hij dan dit en dat toe?
Waar is God?
Dat schreeuwt de mens.
Mens waar ben jij? Dat riep God in het paradijs en nu nog.

Zijn we niet doorgeslagen?
Van wijlen ds. Toornvliet leerde ik, dat de toorn van God een uiting van liefde is. Als je als vader of moeder met jouw kind over het trottoir loopt en je kind rukt zich los en rent over een drukke weg, dan grijp je het hardhandig in de kraag en sleept jouw kind het trottoir op.
Er was geen tijd om het kind uit te leggen waarom je dit deed. Misschien heb je het wel pij gedaan. Maar alles beter, dan dat het aangereden zou zijn door een auto of de naderende tram.

God is liefde.
God is óók heilig.
God is rechtvaardig.
God heeft alles voor jou over om je te redden.
Redden, ja, want je loopt gevaar.
En Hij waarschuwt.
Hij kan jou om Jezus' wil behouden, redden en vergeven.
In Jezus heeft Hij jou de reddingsboei toegeworpen.
Grijp je die?
God biedt Zijn genade aan.
Als een onverdiend geschenk.
Neem je het aan?

P Gerrets

https://www.youtube.com/watch?v=RJNwnD14sXI

1.
O, welk een wond're Verlosser,
Vond ik in mijn Heiland en Heer.
Lofprijs vervult nu mijn harte,
Mijn zonden gedenkt Hij niet meer.

Koor.
Genade kocht mij vrij, Genade kocht mij vrij!
Mijn ziele juicht: Halleluja! Genade kocht mij vrij!

2.
Stromen van licht en genade
Vervullen mijn ziel, meer en meer,
'k Weet: al mijn schuld is vergeven,
Door 't bloed van mijn Heiland en Heer.

3.
Niets kan van Jezus mij scheiden,
Hij woont door zijn Geest in mijn hart.
In Hem ben 'k veilig geborgen,
In uren van zorg en van smart.

4.
'k Werd niet gered door mijn werken,
Zelfs niet door berouwvol geween,
Noch door mijn worst'ling en strijden,
Doch slechts door genade alleen.

En ja lieve mensen, dan mag je in volle verzekering in Christus weten en belijden en bezingen
dat je de aarde eens zal verruilen, het tijdelijke huis.
We hebben hier op aarde slechts een tijdelijke tent en onze eeuwige woning is in de Hemel voor allen die in geloof in Christus zijn
Ja dan mag je zeker weten

Eens zal ik mijn Heer ontmoeten!

https://www.youtube.com/watch?v=mEJp73QxoG0

1.
Eens zal ik mijn Heer ontmoeten,
Zien Zijn aangezicht zo rein !
Juichend zal ik Hem begroeten,
En voor eeuwig met Hem zijn.

Koor.
Als de dageraad zal gloren,
Na de nacht vol duisternis,
Dan zal ik mijn Heer aanschouwen,
'k Zal Hem zien gelijk Hij is.

2.
Naar die ure smacht mijn harte,
Dierb're Heiland, Bruidegom,
O, Uw bruid wacht U met smarte,
Here Jezus, kom, o kom!

3.
Jezus, leven van mijn leven,
Bron van kracht en zaligheid,
Eenmaal zal 'k, met U verenigd,
Leven tot in eeuwigheid.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 aug 2016 21:04

Da's een lange reactie Moestuin...
Je citaat van Peter Gerrets is me bekend.

Je zegt: "een preek waarin Christus niet (of summier) gepredikt wordt, is niet van God".

Zo simpel is het volgens Van de Beek dus niet.
Want in heel veel kerken, ook bevindelijk gereformeerde kerken, wordt Christus best wel gepredikt.
Maar als wat?
Wie ziet er dit leven nog als 'een voor- en toebereidingstijd voor de nimmer eindigende eeuwigheid' zoals dat vroeger werd gezegd?
Is ons doel nog 'het eeuwig zalig leven', voor altijd bij de Here zijn, verlost van de zonde?
Hoe vast staan onze pinnen hier in de grond?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 27 aug 2016 21:33

JeeWee schreef:Da's een lange reactie Moestuin...
Je citaat van Peter Gerrets is me bekend.

Je zegt: "een preek waarin Christus niet (of summier) gepredikt wordt, is niet van God".

Zo simpel is het volgens Van de Beek dus niet.
Want in heel veel kerken, ook bevindelijk gereformeerde kerken, wordt Christus best wel gepredikt.
Maar als wat?
Wie ziet er dit leven nog als 'een voor- en toebereidingstijd voor de nimmer eindigende eeuwigheid' zoals dat vroeger werd gezegd?
Is ons doel nog 'het eeuwig zalig leven', voor altijd bij de Here zijn, verlost van de zonde?
Hoe vast staan onze pinnen hier in de grond?

Een lange reactie, maar wel inhoudelijk een interesante dacht ik.
Je hebt goede vragen nog, dat is zo hoe je het schrijft.
Ik heb een antwoord via een antwoord van Evangelist Jan van Dooijeweert (Ger Gem) wat ik hieronder deel.

Ik ben een beetje (wel twee beetjes ook) aan het nadenken over een paar reacties over refo-kerken.
Ik ben zelf ervarings-kenner binnen deze kerken.
Ik kan een heleboel dingen goed herkennen.
Ik wil ik graag die dingen noemen en bespreken en bestrijden.
Daarin kan ik de gedachten van verschillende mensen goed begrijpen.
Maar bij mij rijzen een paar probleempjes als ik de verschillende reacties lees op diverse plaatsen.
Waarom moet er op refo-kerken neergezien worden en tegen geschopt worden alsof het een stelletje boeven zijn?
Omdat het zo zwaar en uitzichtloos is?
Is het er zo uitzichtloos?
Of maken we dat met elkaar op deze manier.
Ik ken het van heel dichtbij hoor!
Maar bij mij rijst dan een vraag: Is het in andere kerken (niet-refo) dan volmaakt.
Ik moet juichen, ik moet geloven, ik moet een goed mens zijn, ik moet neerkijken op die zwaren.... Ik moet blij zijn dat Jezus voor mij gestorven is. Enzovoort....
Lieve broeders en zusters: Langs de weg van op elkaar schimpen en op elkaar neerzien is helemaaaaaaal niets te winnen.
Het laatste stukje van Jan Simons vind ik waardevol: Jezus is de weg, de Waarheid en het Leven.
Maar het begin van zijn schrijven vind ik heel verdrietig. Ik begrijp zijn pijn, etc.
Er is ook een andere weg dan schelden en schimpen en modder gooien!!!!
DIT is de weg van eensgezindheid en liefde.
De weg die we in de Bijbel zien uitgestippeld: Elkaar verdragen en zoeken naar eenheid en alles ondersteund door het gebed.
We moeten elkaar lief gaan hebben.
Voor elkaar gaan bidden.
Ik ken veel spijtoptanten in de refo-wereld.
Ze gingen niet bidden maar dwarsliggen.
Het heeft voor hen zelf vrijheid gebracht.
Maar geen innerlijke rust en vrede.
Die zullen we alleen krijgen als we gaan proberen elkaar lief te hebben en onszelf er voor over hebben om eerlijk, open en liefdevol over Jezus te spreken.
Doe mee! Er zijn al velen je voor gegaan op deze weg.
Maar het zijn er nog steeds heel veel die voor de andere (negatieve) weg kiezen.
Ik heb ervaringen in refo-kerken en in Evangelische gemeenten op gedaan en ben tot de conclusie mogen komen dat onze Heere God Zijn kinderen heeft in alle gemeenten en kerken.
Ik hoop dat ik met deze ontboezeming geen mensen pijn doe.
Dat is niet mijn bedoeling.
Ik wil graag met jullie bouwen aan de ene Christelijke Kerk.
De Kerk waar Jezus Koning is.
Jan van Dooijeweerd

De Heere Jezus zegt;

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 27 aug 2016 22:29

Prima hoor Moestuin, om te verwijzen naar anderen.
Maar wat vind je nu zelf?
Is jouw leven 'slechts' een voor- en toebereidingstijd voor een eeuwigheid met God?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 28 aug 2016 19:20

JeeWee schreef:Prima hoor Moestuin, om te verwijzen naar anderen.
Maar wat vind je nu zelf?
Is jouw leven 'slechts' een voor- en toebereidingstijd voor een eeuwigheid met God?

Op beide reacties zeg ik Amen, ik onderschrijf dit volledig.
Ik leef niet onder de wet maar onder de genade.
Ik mag mij geborgen weten reeds nu al in dit leven in Christus, beveiligd in Hem.
In die wetenschap mag ik rust ervaren en we weten niet wanneer het onze tijd is dat God ons Thuis haalt, dat is niemand bekend, maar gezegend de mensen die mogen weten en leven vanuit de genade onverdiend geschonken door onze Heere en Heiland en dat we reeds nu in dit leven deel mogen uitmaken van Zijn Koninkrijk die komen zal (laat of vroeg)
Daarnaast mag ik volop genieten van alles goeds wat God mij schenkt en geeft en maak ik keer op keer vele fouten, soms weer dezelfde, maar de Heere is mijn Rots, mijn steun, mijn toevlucht, mijn burcht, bij wie ik altijd weer terugkomen mag en schuilen mag.
Ook in de moeilijke en verdrietige momenten die het leven kent.
het uitzicht, de beloofde Toekomst is de grootste Troost en Blijdschap.
Wat een dag zal dat zijn!
en die dag zal komen, hoe dan ook...dat is tegelijk de Zekerheid!
Ik zie een Poort wijdt open staan!

https://www.youtube.com/watch?v=mUWUdXuhjvQ

Ik zie een poort wijd openstaan,
waardoor het licht komt stromen.
van 't kruis, waar 'k vrij'lijk heen mag gaan
om vrede te bekomen.

Genade Gods, zo rijk zo vrij!
die poort staat open, ook voor mij!
Voor mij, voor mij,
staat open, ook voor mij.

Die open poort laat d' ingang vrij
aan wie komt binnen vlieden;
aan rijk en arm, aan u en mij
komt Jezus vrede bieden

Voor mij, voor mij,

Die open poort leidt tot Gods troon;
gaat door, laat niets u hind'ren.
Neemt op uw kruis, aanvaardt de kroon
die God biedt aan zijn kind'ren

Voor mij, voor mij,

In 't hemelrijk voor Jezus' troon,
daar leidt het kruis tot zegen.
Daar dragen wij voor kruis een kroon,
door Jezus' bloed verkregen.

Voor mij, voor mij,

De Heere Jezus zegt;

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2016 21:38

Jeewee, waarom denk je dat er geen aandacht meer is voor het feit dat dit niet ons blijvend huis is maar een tijdelijke plaats, onderweg naar ons echte thuis. Ik herken dat totaal niet. Ik hoor dat nog heel regelmatig in de kerk en op andere christelijke bijeenkomsten.

Dat kerkdiensten ook, misschien meer dan vroeger, ook gaan over het leven met God hier en nu, wat je nu doet enz sluit dat toch helemaal niet uit. Volgens mij wordt er een soort tegenstelling gecreeerd die er vaak helemaal niet is. Dat de nadruk op een preek ligt op wat je er vandaag en morgen mee doet is toch niet zo vreemd?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mullog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mullog » 27 sep 2016 10:56

Vanuit een ander perspectief.Op verschillende forums heb ik discussies gezien over het leven na de dood. Door gelovigen wordt dit als argument voor geloof in god aangehaald. Er zijn echter veel mensen, niet alleen atheïsten ook gelovigen, die met het concept in hun maag zitten. Het probleem is dat wij ons geen voorstelling kunnen maken wat een eeuwigheid in de heerlijkheid van god betekent. Een eeuwigheid is lang, erg lang, en om eeuwigheid over altijd groene weilanden te dwalen (een beeld dat ik vaak bij Jehova's zie) spreekt ook niet echt aan als je erover gaat nadenken.

Mensen worden ook steeds ouder en ik merk bijvoorbeeld aan mijn moeder (98 inmiddels en nog goed bij) dat ze moe is. Dit geldt volgens mij voor veel ouderen die hun vrienden en bekenden om zich heen zien verdwijnen en van wie de kinderen ook bejaard aan het worden zijn. Als ik er met haar over praat is het meest positieve antwoord dat ze wel zal merken wat er gebeurt maar meestal heeft ze totaal geen interesse. Vijftig jaar geleden was de levensverwachting van mensen minder en was het uitzicht op een enigszins verzorgde oude dag (de AOW stamt uit 1957) veel onzekerder. Dit zal de behoefte aan een leven na de dood gevoed hebben.

Bovenstaande, en misschien ook andere factoren, speelt misschien onbewust een rol in het verminderen van de aandacht voor dit onderwerp.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 27 sep 2016 11:23

Mullog schreef:Mensen worden ook steeds ouder en ik merk bijvoorbeeld aan mijn moeder (98 inmiddels en nog goed bij) dat ze moe is. Dit geldt volgens mij voor veel ouderen die hun vrienden en bekenden om zich heen zien verdwijnen en van wie de kinderen ook bejaard aan het worden zijn.

Opmerkelijk he? Mensen doen veel moeite om jong te blijven. We willen allemaal oud worden, maar niet oud zijn!
En dan zie je een zekere levensmoeheid optreden, het wereldje wordt kleiner, de beperkingen nemen toe.
En dan is het: oud en der dagen zat.
Mullog schreef:Als ik er met haar over praat is het meest positieve antwoord dat ze wel zal merken wat er gebeurt maar meestal heeft ze totaal geen interesse.

De Bijbel zegt het: zoek de Schepper in je jeugd, eer dat de kwade dagen komen en je geen lust meer hebt in hetzelve.
Bij ernstig zieken zie je weleens dat ze gewoon te moe zijn om te bidden zelfs.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “[Religie] - Open forum”