Mortlach schreef:Mijn excuses dan. Iemand zei het, maar ik ben even te moe om het terug te zoeken.
Geeft niks, kan gebeuren! En misschien heb ik me ergens niet helemaal goed uitgedrukt, zodat je die conclusie had getrokken, dat kan ook zomaar hoor!
Die twee zaken zijn natuurlijk niet zomaar inwisselbaar. Het feit dat we een chromosoom hebben dat zo goed als identiek is aan twee chimpanseechromosomen is alleen door verwantschap te verklaren.
Als je dezelfde Maker wilt beargumenteren, dan mag ik me dus afvragen waarom we dat chimpanseechromosoom hebben, maar geen zwanenchromosoom. Komen die van een andere maker, misschien?
Ik haalde dat van een Maker aan op het moment dat ik het over elektronen had, maar goed, dat even terzijde. Uiterlijk heb ik toch echt iets meer verwantschap met een chimpansee dan een zwaan, dus ik weet niet zo goed hoe ernstig dit argument is.
Er zijn zat experimenten te bedenken die evolutietheorie direct zouden ontkrachten als ze zouden uitkomen. Om te beginnen een bacterie-kolonie die zich NIET aanpast onder selectiedruk, om eens wat te noemen. Dus in theorie is dat gemakkelijk. In de praktijk blijkt echter dat evolutie keer op keer wordt bevestigd.
O zo, ik snap wat je bedoelt.
Het 'maar we weten niks zéker' is gewoon geen argument dat erg veel indruk op me maakt. Puur filosofisch heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk heb je niks aan die houding. Gegeven dat de basisaannames kloppen (logica klopt, er is een universum, etc), is evolutie/gemeenschappelijke afstamming gewoon de beste natuurlijke verklaring voor natuurlijke gegevens.
Ik wil dat argument ook helemaal niet gebruiken om dus maar mijn gelijk te halen ofzo. Dat is mijn doel helemaal niet. Mijn doel is wel om dat altijd wakker te houden omdat anders (volgens mijn bescheiden mening) de discussie altijd maar op één vlak wordt gevoerd.
Welk deel van de evolutietheorie zou jij bewaren dan? Welke gevolgen heeft dat?
Ik denk dat wij verschillen op het punt waar bij de evolutietheorie gesproken wordt over de ontwikkeling van de dieren en mensen tot nu toe. Jij gaat er vanuit dat door evolutie de soortenpopulatie is ontstaan die er nu is en ik geloof dat er een Schepper is geweest. Dat kan zonder meer betekenen dat bepaalde delen van de evolutietheorie op losse schroeven komen te staan. Maar ik heb nog altijd de indruk dat dat vooral conclusies zijn en geen feiten.
Ja, en aangezien de dingen die niet zijn bereikt oneindig is, weet ik niet goed wat ik daarmee aanmoet.
Ik erken zonder meer dat het een lastige is. Misschien ook niet helemaal een eerlijke om in een discussie te gebruiken...
Het gebeurt eigenlijk nooit dat men in de wetenschap stappen terug zet. Dat men een aantal jaar na het ontdekken van kwantummechanica TOCH weer terugstapt naar de klassieke mechanica; of dat men na de scheikunde toch weer terugvalt op de alchemie. Misschien wordt evolutietheorie een keer vervangen, maar terugvallen naar een (bovennatuurlijk) scheppingsmodel, zie ik echt niet gebeuren.
Je hebt inderdaad een punt waar ik even over na ga denken. Mijn eerste gedachte is dat misschien een deel van het scheppingsmodel samenvloeit met de evolutietheorie. Je keert dan in principe niet terug. Maar goed, gissen kan ik niet.
Uiteraard, maar men zal uit prestatiedruk eerder afwijkende resultaten overdrijven dan ze conformeren.
Hmmm... goed, laten we de psychologie even buiten beschouwing laten, maar die uitspraak vind ik eerlijk gezegd nogal ongenuanceerd.
Oké, maar je bekritiseert de wetenschappelijke methode. Dat is alsof de de regels van honkbal gebruikt om te zeggen wat voetbal allemaal verkeerd doet.
Die vergelijking gaat niet op, die gaat zelfs compleet mank. Ik geef vanaf de buitenkant van de wetenschappelijke methode aan wat de haken en ogen zijn. Ik geloof dat de wetenschappelijke methode en de Bijbel ter verklaring van de werkelijkheid elkaar prima kunnen aanvullen. In dat geval kan ik jouw vergelijking iets aanpassen: Als we ter opvulling van een grasveld zowel honkbal als voetbal gebruiken en dit niet met elkaar 'bijt' dan hebben we een prima oplossing. Op dit moment lijkt honkbal steeds verder verdreven te worden.
Alleen doe jij enorm aan cherry-picking om de negatieve consequenties van jouw houding maar niet onder ogen te hoeven te zien. Ik heb het idee dat ik dat veel minder doe.
Ik snap je punt. Alleen daar heb ik in het verleden al een aantal keer behoorlijk goed over nagedacht en met mensen over gepraat. Ik denk alleen dat het verschil met jou niet is dat ik de negatieve consequenties (aldus jouw woorden, ik zie ze nog niet één-twee-drie) niet onder ogen hoef te zien, maar dat jij de discussie iedere keer op een ander vlak voert op probeert te voeren. De discussie ligt voor mij op een ander vlak. Bovendien geef ik gewoon eerlijk toe dat ik van de biologie bijvoorbeeld vind dat ik te weinig weet om daar goede uitspraken over te doen. Kijk, ik zit niet in dat vakgebied, dus ben ik leek, dus ga ik daar ook niet over praten.
Je kiest alleen (expres) een tak die niet relevant is. Omdat we het weer van volgende week niet kunnen voorspellen, betekent toch niet dat we niet weten hoe het weer VORIGE week was?
Ik weet niet of het niet relevant is. We weten er te weinig over, dus kunnen we over de relevantie helemaal niets zeggen.
Toch wel. En we weten best goed wat weer kan doen; hoeveel water de lucht kan bevatten, etc. Daarbij zijn de sporen van een zondvloed echt niet alleen meteorologisch, maar ook geologisch en genetisch en historisch terug te vinden. Dat negeer je allemaal, want dat komt slecht uit.
Dat laatste is niet mijn bedoeling, ik kies een andere tak. En je zult toch echt met hele harde bewijzen moeten komen om mij te overtuigen dat we weten wat weer kan doen. Zolang gerenommeerde instituten op dat gebied nog herhaaldelijk de mist ingaan, ook die klimaatonderzoek doen, dan ben ik toch benieuwd of jouw positieve houding ten opzichte daarvan wel zo eerlijk is.
Is het uberhaupt mogelijk dat je je zou laten overtuigen? Je mag eerlijk antwoord geven, maar als het antwoord 'Nee' is, dan is het niet helemaal eerlijk om wel net te doen alsof... Dat geeft verder niks, maar het is onnodig en verder beter voor het gesprek als iedereen gewoon transparant is.
Ja, ik ben absoluut te overtuigen. Maar gaat dat makkelijk? Nou nee, dat bepaald niet. Maar goed, het is ook niet zozeer mijn doel, het is meer mijn doel om de discussie wat open te houden en voor mezelf en voor anderen wat 'nadenkertjes' te hebben. Jij geeft trouwens ook niet echt de indruk dat je je zou laten overtuigen, dus misschien staan we er een beetje hetzelfde in...