Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
De "juiste manier" is als het mensen hun zonden doet afnemen en er geen of weinig nieuwe bij doet krijgen.
Dogma vrij ??? Dit is toch zeker een knal van een dogma hé.heintje schreef:Een droom van mij is een dogmavrije rationele humanistische wereld te krijgen. Na 9 sept 2001 lijkt me die wens wel duidelijk. We zitten op dit moment in een volgende terreurgolf (we hebben er meer gehad...ook niet-religieus) ) en dat is nu toevallig dus de religieuze terreurgolf. Religie leert ons juist om tevreden te zijn met niet-weten. Met irrationele overtuigingen. Het zorgt ervoor dat Jehova;s getuigen aan mijn deur staan, dat een zeer consistente theorie (ET) aangevallen en genegeerd wordt. Dat integratie van vluchtelingen vrijwel niet slaagt, dat mensen angstig worden als ze ergens een verlaten rugzak zien staan, dat mensen uitspraken over abortus doen (recente posters) die kant noch wal raken. Dat aids zich blijft verspreiden omdat condoomgebruik zondig is, of juist aids veroorzaakt. En dat zijn enkele voorbeelden waar ik me aan kan storen en waarvan ik denk dat het beter kan. Gaat me dat hier lukken of dit forum? Natuurlijk niet!
Maar je moet ergens beginnen om mensen wakker te schudden. En...religie is een interessant onderwerp! Ik neem aan dat je dat niet zal ontkennen.
heintje schreef:En dit soort dogmatische zelfverzekerde reacties bedoel ik dus. Natuurlijk heeft een gelovige een "relatie" met Jezus. Maar dan moet je wel relatie eerst goed definiëren. Ik denk dat wij er beiden iets anders onder verstaan. En wat mij tegen de borst stuit is dat ik die relatie aan moet gaan omdat ik anders in een hel zou branden. Een hel waarvoor totaal absoluut geen 1 enkel bewijs (motief) te vinden is. Het is een na-bijbels bedacht concept.
Moslims zeggen dat christenen branden en christenen zeggen dat moslims branden. Heintje zit daar dus mooi tussenin en wil dan graag weten, waar dat branden vandaan komt en of het een reëel onderdeel van ons bestaan is. En dan hoopt Heintje dat de gelovigen daar ook eens goed over gaannadenken. Maar dat dat ijdele hoop is, is Heintje inmiddels wel achter. De gelovige WEET met hoofdletters en de wetenschap, logica en rede denkt er maar wat op los.
JeeWee schreef:Tijdens het lezen van de reacties op dit topic dat ik heb geopend, vielen mij de vele zijpaden al op die velen zoeken.
De vraag was oprecht bedoeld omdat het mij soms benauwt dat het lijkt dat wij God vernauwen tot 'iets' wat binnen onze kaders en dogma's past.
Daarmee verliezen wij de niet te bevatten grootheid van God uit het oog. In de brief aan de gemeente van Korinthe (15:28) schrijft Paulus: "...opdat God alles in allen zal zijn".
Onbevattelijke.
En toch, wat doen we er mee?
Jij Henk, beheerder en uitbater van Refoweb valt mij aan op 'een standpunt dat ik bezig'.
Allereerst gaat daar dit topic niet over.
Jij als beheerder/uitbater van dit forum zou moeten weten dat 'off topic' op een forum niet goed is.
Je vertroebelt de discussie.
Als je dit punt ter discussie zou willen stellen, kun je daar een topic over openen, lijkt me.
Maar dat kan niet.
Want jij het het thema homoseksualiteit en geloof op dit forum in de ban gedaan.
Kennelijk heb je twee op elkaar lijkende woorden door elkaar gehaald: afkeuring en afkeer.
Dat laatste is bij jou blijkens jouw reacties zo groot, dat je niet nalaat om mij te veroordelen en weg te zetten als een voorvechter van alle vrijheden voor homoseksuelen. Ik houd niet zo van oordelen. Ik kan hooguit een visie delen en uitleggen, maar als ik jouw harde liefdeloosheid lees, kan ik daar geen vrucht van de Geest in zien..
De cruciale vraag is: wat staat er tussen mij en God in.
Dat is een heel persoonlijke zoektocht.
Ik weet dat mijn Verlosser leeft en zodanig tussen een rechtvaardig God en mij in is gaan staan.
Over veel andere zaken kunnen we van inzicht en mening verschillen.
Daarover kunnen we sparren. Daar is een forum voor.
Enkele weken geleden moest ik spreken op een studiedag van ambtsdragers uit de gereformeerde gezindte. Het ging over het onderwerp dat jou zo met afkeer vervult.
Ik heb reacties van jou geciteerd, nadat ik hier melding had gemaakt van opnieuw een zelfmoord van een jongen uit, in dit geval de Gereformeerde Gemeente. De deelnemers aan deze dag schrokken zichtbaar en hoorbaar. Een van de deelnemers geeft beantwoordt met enige regelmaat vragen in de vragenrubriek op jouw eigen Refoweb. Hij was verbijsterd, net als andere aanwezigen.
Henk, ik heb me aangepast aan jouw eisen om homoseksualiteit niet meer aan de orde te stellen.
Probeer jij dan ook niet keer op keer een mogelijkheid te zoeken om zodra ik een geod bedoeld topic open, je afkeer te ventileren.
Graag ON TOPIC.
Zelfs voor de eigenaar/uitbater van Refoweb...
benefietdiner schreef:Christenen en moslims zeggen beide dat je moet branden in de hel als je God verwerpt op grond van Deuteronomium 32 zie in context vers 22. Het is dus geen na-bijbels bedacht concept.
JeeWee schreef:Enkele weken geleden moest ik spreken op een studiedag van ambtsdragers uit de gereformeerde gezindte. Het ging over het onderwerp dat jou zo met afkeer vervult.
Ik heb reacties van jou geciteerd, nadat ik hier melding had gemaakt van opnieuw een zelfmoord van een jongen uit, in dit geval de Gereformeerde Gemeente. De deelnemers aan deze dag schrokken zichtbaar en hoorbaar. Een van de deelnemers geeft beantwoordt met enige regelmaat vragen in de vragenrubriek op jouw eigen Refoweb. Hij was verbijsterd, net als andere aanwezigen.
henkie schreef:P.S. misschien kunnen die verbijsterende deelnemers eens contact met me opnemen. Ik heb nog wat verbijsterende verhalen over de spreker van de studiedag die mij zijn toegezonden. Of je moet die daar al verteld hebben natuurlijk...
heintje schreef:Dus zelfs een 100% ras-atheïst als Heintje ... kan genade krijgen?
vreemdeling schreef:Hoe zou je in rationele alledaagse taal uitleggen wat 'behouden worden' voor een christen betekent?
Ik kan me er niets bij voorstellen nog.
Heintje schreef: Dus zelfs een 100% ras-atheïst als Heintje ... kan genade krijgen?
Boekenlezer:
Zou je dat dan willen?
Boekenlezer schreef:Maar behouden worden, volgens mij is dat: gered zijn, zodat je niet ten onder gaat in het oordeel van God over de in zonde gevallen mensheid/wereld.
Tegenover behouden worden staat: verloren gaan.
JeeWee schreef:Ik kan me wel vinden in je reactie.
maar voor alle duidelijkheid: zelf leg ik die link niet zo tussen de bevindelijk orthodoxe visie en behouden worden.
JeeWee schreef:Door mijn vele verre reizen en bezoeken aan kerken daar en omdat ik op vele plekken met mensen over de dezelfde Bijbel gebogen zat, heb ik veel andere manieren gezien die echter één ding gemeen hebben: de erkenning van Jezus Christus en zijn verlossingswerk voor hen persoonlijk.
Niks psalmen op hele noten, niks drie formulieren van enigheid en toch...
JeeWee schreef:Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten