De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De dogma's van de Rooms katholieke kerk

Berichtdoor mohamed » 25 feb 2016 00:25

Yoshi schreef:Ondanks dat ze zo'n duizend jaar gescheiden zijn komt het voor zo'n 99% qua leer overeen. Verder zijn er wat verschillen in vorm, liturgie en verschillen waar de nadruk op wordt gelegd.

Maar dus voor 99% hetzelfde qua leer, vandaar ook dat het zo komisch is als men weer komt met roomsche dwaling dit en roomsche dwaling dat. In feite bedoelen ze dan dat het algemene christendom zoals dat al sinds het begin van het christendom is ze niet aan staat.

Alle christenen vinden dat van hun kerk dus dat zegt weinig.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 feb 2016 07:04

Yoshi schreef: En enkele voormalig oosters-orthodoxe geloofsgemeenschappen hebben in het verleden als eens de stap naar de katholieke Kerk gemaakt ook met behoud van eigen traditie. De zogenaamde geünieerde kerken.

Iets meer dan "een enkele".
Er zijn 23 oosters-katholieke kerken die verbonden zijn met Rome en de paus als universeel hoofd van de Kerk van Christus erkennen. Deze kerken hebben hun eigen oosterse hiërarchie en hanteren een Oosterse ritus.
Er zijn ongeveer 16 miljoen oosters-katholieken. Zij vertegenwoordigen ruim 2% van de katholieke kerk en 10% van alle oosterse christenen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2016 16:07

Ik zat eens wat te lezen in dit topic. Geheid dat je dan dingen tegenkomt, waar je wel eens wat op wil zeggen.
rotterdam schreef:Dus begrijp ik je goed ? 1,5 miljard christenen (dat is dus 3/4 van het totaal) lezen de bijbel niet (goed) en zitten verstrikt in de leugens van de duivel ?

Democratisch gezien is de Rooms Katholieke Kerk de ware kerk. Dat lijkt mij duidelijk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 20 aug 2016 16:14

Boekenlezer schreef:1,5 miljard christenen (dat is dus 3/4 van het totaal)
Democratisch gezien is de Rooms Katholieke Kerk de ware kerk. Dat lijkt mij duidelijk.

De genoemde 1,5 miljard is de R.K.K. en de orthodoxe kerken tezamen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2016 18:10

rotterdam schreef:De genoemde 1,5 miljard is de R.K.K. en de orthodoxe kerken tezamen.

Oké. Maar de rooms katholieken vormen daarin toch de grootste groep, lijkt mij.
    "Eind 2014 waren 1,272 miljard mensen of ongeveer 17,8% van de wereldbevolking rooms-katholiek gedoopt."
    Bron: Wikipedia.
Dat zijn er wel veel!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 aug 2016 23:13

Iemand "In de ban van de paus" gezien? Over Paus Franciscus die ook de harten van veel protestanten wel lijkt te stelen. Over de haat/liefde-verhouding tussen protestant en katholiek enz. Wel boeiend. Ik heb het idee dat waar je een jaar of 70 gelden nog grote scheiding hadden tussen katholiek en protestant, er nu weer meer eenheid, begrip en toenadering komt. En ik denk dat de Paus daar ook wel positief aan bijdraagt door de focus niet te leggen op dogmatiek, regels, tradities... maar op het volgen van Jezus en dienend leiden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2016 20:18

Marnix schreef:Iemand "In de ban van de paus" gezien? Over Paus Franciscus die ook de harten van veel protestanten wel lijkt te stelen. Over de haat/liefde-verhouding tussen protestant en katholiek enz. Wel boeiend. Ik heb het idee dat waar je een jaar of 70 gelden nog grote scheiding hadden tussen katholiek en protestant, er nu weer meer eenheid, begrip en toenadering komt. En ik denk dat de Paus daar ook wel positief aan bijdraagt door de focus niet te leggen op dogmatiek, regels, tradities... maar op het volgen van Jezus en dienend leiden.

Stelen ja! http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... God-leiden
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 aug 2016 20:22

Xandernieuws is geen serieuze bron, en nee Marc Verhoeven ook niet.
Graag een officieel document om je beweringen te onderbouwen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 aug 2016 20:31

Marnix schreef:Iemand "In de ban van de paus" gezien? Over Paus Franciscus die ook de harten van veel protestanten wel lijkt te stelen. Over de haat/liefde-verhouding tussen protestant en katholiek enz. Wel boeiend. Ik heb het idee dat waar je een jaar of 70 gelden nog grote scheiding hadden tussen katholiek en protestant, er nu weer meer eenheid, begrip en toenadering komt. En ik denk dat de Paus daar ook wel positief aan bijdraagt door de focus niet te leggen op dogmatiek, regels, tradities... maar op het volgen van Jezus en dienend leiden.

Niet gezien. Zal eens kijken of ik hem kan vinden op uitzendinggemist.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2016 20:32

Zit een video bij. Hoeveel bewijslast wil je nog hebben.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 aug 2016 20:36

In de video komt niet voor wat de fantasten er van maken.
Ja, het is een vrij open video boodschap waarbij alle mensen van goede wil aangesproken worden. Schijnbaar zijn er voldoende lieden die niet van goede wil zijn. Ook prima, maar om dan zo'n eendemensionaal en vrij bekrompen stuk te schrijven gaat wat ver.
Nogmaals Xandernieuws is niet serieus te nemen voor iemand die oprecht is.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2016 20:54

De paus zou ik ook maar niet te serieus nemen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 22 aug 2016 21:06

Johan100 schreef:De paus zou ik ook maar niet te serieus nemen.

Dat is een keuze die elk individueel mag en kan maken.
De paus staat bij mij in ieder geval een stuk hoger aangeschreven dan de lasteraar en haatdragende persoon die groepen mensen tegen elkaar opzet op xandernieuws.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 22 aug 2016 21:18

Dat ben ik met je eens.
Of dat laatste zo is weet ik niet, jij kent de site blijkbaar beter dan mij. Maar zeg nu zelf, een paus die bidt met moslims en hindoes etc.
Dan ben je toch gewoon een valse profeet?

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 22 aug 2016 21:30

Tja, erg verrassend is het niet.
Vergeving, verlossing en rechtvaardiging is in menig geloofsstroming allang niet meer voorbehouden aan Jezus Christus alleen.
Je kan je ook afvragen hoelang het nog duurt voordat je als fundamentalist wordt uitgemaakt als je zegt dat alleen Jezus de Weg, Waarheid en het Leven is.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”