De associatie tussen geografie en religie lijkt me wel duidelijk. Kijk naar de landen-kaartjes op internet. En dus is er wel een sterk vermoeden dat iemands religie gebaseerd is op de plaats waar het kind wordt geboren. In sommige delen van de wereld, in de Balkan en Noord-Ierland bijvoorbeeld, geldt dit zelfs tot op het niveau van de stad of het dorp waar men geboren werd, of zelfs van de bepaalde wijk daarin.
Dit laat wat mij betreft zien dat geloof niet door onafhankelijk nadenken gekomen is, of dat het door grondige bestudering van bewijs werd verkregen. Latere rechtvaardiging voor dat geloof: ‘persoonlijke ondervinding’, of op basis van ‘geloof’ alleen, is een post hoc rationalisatie van een reeds aanwezig geloof.
Als iemand bijvoorbeeld een ‘religieuze ervaring’ heeft, zal men die maar zelden toeschrijven aan iets anders dan een manifestatie van die vorm van religie waarin men werd opgevoed, of waarin de meeste mensen in zijn omgeving geloven.
Waarom worden kinderen zo gemakkelijk overreed dingen te geloven gewoon omdat die hen verteld worden, zonder om bewijs te vragen? Waarom geloven kinderen in de Kerstman?
Kinderen zijn uiteraard goedgelovig. Goedgelovigheid is bij kinderen haast een universele eigenschap. Een kind onder de 10 zal niet om solide bewijs vragen voordat het iets gelooft dat zijn of haar ouders zeggen. Kinderen lijken geprogrammeerd te zijn om te geloven wat ouders en andere opvoeders ze vertellen.
Evolutionair is dit te verklaren, maar off topic.
Kijk b.v. naar dit plaatje en stel je voor een ouderpaar krijgt een tweeling. 1 Kind wordt in Noord Afrika opgevoed, de ander in N-Amerika. Na 20 jaar komen de kinderen voor het eerst bij elkaar en krijgen een praatje "geloof". Ik zou uitermate benieuwd zijn naar dat gesprek.

You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan